Hoe lang mag een kabel maximaal zijn waar 12V overheen gaat.
Gewoon uit gaan van normale kabel....220kabel
Gewoon uit gaan van normale kabel....220kabel
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."
Dat ligt er al heel aan hoeveel ampere je er doorheen trekt, probeer maar eens 10A op 12V door 10m kabel te trekkenLeonM schreef op 29 juni 2004 @ 14:34:
12V op massief koper kabel kan je zo lang maken als je wilt, hou er alleen rekening mee dat ook dat draad weerstand heeft, dus verlies.
Ik denk dat je moet rekenen op ongeveer 0,1V verlies per km
uhm.....ik heb het hier ALLEEN over 12V...hoeveel Ampere dat weet ik niet...ik moet een lengte van 80m hebben....of ik moet gewoon 14v over de kabel laten gaan...dan zal ik wel 12v over houden op het einde van de kabelmaddog_rvo schreef op 29 juni 2004 @ 14:51:
[...]
Dat ligt er al heel aan hoeveel ampere je er doorheen trekt, probeer maar eens 10A op 12V door 10m kabel te trekken
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Anoniem: 26576
Nou, dat is nog eens een fraaie berekening, fuzzy logic is er weer niks bij...LeonM schreef op 29 juni 2004 @ 14:34:
12V op massief koper kabel kan je zo lang maken als je wilt, hou er alleen rekening mee dat ook dat draad weerstand heeft, dus verlies.
0,1v per km? koper geleid goed maar een kilometer is wel erg overdreven, waarom hebben ze dan nog hoogspanningsmasten met (gevaarlijk) hoge voltages?LeonM schreef op 29 juni 2004 @ 14:34:
Nooooh! Stahp!
Wat wil je erop laten draaien dan?T i M schreef op 29 juni 2004 @ 14:53:
[...]
uhm.....ik heb het hier ALLEEN over 12V...hoeveel Ampere dat weet ik niet...ik moet een lengte van 80m hebben....of ik moet gewoon 14v over de kabel laten gaan...dan zal ik wel 12v over houden op het einde van de kabel
[ Voor 26% gewijzigd door maddog_rvo op 29-06-2004 14:59 ]
Dta is wel heel simpel beredeneerd, want de spanningsval is afhankelijk van het aantal ampere wat door de kabel gaat, heb je dus iets aan die kabel hangen met een wisselde belasting, zul je dus ook een schommelde spanning aan het eind hebben.T i M schreef op 29 juni 2004 @ 14:53:
[...]
uhm.....ik heb het hier ALLEEN over 12V...hoeveel Ampere dat weet ik niet...ik moet een lengte van 80m hebben....of ik moet gewoon 14v over de kabel laten gaan...dan zal ik wel 12v over houden op het einde van de kabel
Anoniem: 39586
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 39586 op 29-06-2004 15:07 ]
Ik zal het eens uitleggen....wij hebben samen met de buren een internet abbo gedeeld ( buren wonen 200M verderop ).. wij hebben aan 1 kant van het huis een AP hangen en bij de buren ook...maar nou is het bereik d00d omdat onze tuin vol is gegroeid en de bomen zitten vol bladeren...nu wil ik onze AP in een boom aan de weg hangen...de AP heeft 12v nodig...snappie??Meneer aard schreef op 29 juni 2004 @ 14:55:
Waarom pak je geen 230 v, en transformeer je het om naar 12v op plek van bestemming?
Oh zo, je wilt dus via wifi inet delen dusT i M schreef op 29 juni 2004 @ 15:11:
[...]
Ik zal het eens uitleggen....wij hebben samen met de buren een internet abbo gedeeld ( buren wonen 200M verderop ).. wij hebben aan 1 kant van het huis een AP hangen en bij de buren ook...maar nou is het bereik d00d omdat onze tuin vol is gegroeid en de bomen zitten vol bladeren...nu wil ik onze AP in een boom aan de weg hangen...de AP heeft 12v nodig...snappie??
Doet jouw AP geen power-over-ethernet hebben? Dat is wel een goede oplossing hiervoor trouwens. En ik denk dat je niet zoveel verlies zal hebben in dit geval, gaat wel goedkomen..T i M schreef op 29 juni 2004 @ 15:11:
[...]
Ik zal het eens uitleggen....wij hebben samen met de buren een internet abbo gedeeld ( buren wonen 200M verderop ).. wij hebben aan 1 kant van het huis een AP hangen en bij de buren ook...maar nou is het bereik d00d omdat onze tuin vol is gegroeid en de bomen zitten vol bladeren...nu wil ik onze AP in een boom aan de weg hangen...de AP heeft 12v nodig...snappie??
euhm.. je wil je AP dus buiten hangen.. waarom leg je dan niet een verlengkabel naar die boom en sluit je de stekkerdoor+adapter waterdicht af met een mooie vuilniszak?T i M schreef op 29 juni 2004 @ 15:11:
[...]
Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019
Gelijkstroom heeft op zich geen hoger verlies dan wisselstroom. Het nadeel van gelijkstroom is alleen dat het niet met een normale transformator te transformeren valt.triet schreef op 29 juni 2004 @ 15:12:
Nog even: gelijkstroom/wisselstroom is een belangrijk gegeven.
Men gebruikt wisselstroom juist omdat dat weinig last heeft van transportverlies. Wij hebben in onze datacentra ook 12VDC (dus gelijkstroom) en daar heb je HELE dikke kabels voor nodig omdat het verlies zo enorm groot is.
Daarbij, wattage/voltage/spanning:
1200W = 12V * 100A
1200W = 230V * 5.2A
zie het verschil?
Was iets met een pringlers bus en een draadje met een ministatiefje of zo.Meneer aard schreef op 29 juni 2004 @ 15:15:
[...]
Oh zo, je wilt dus via wifi inet delen dus![]()
En als je nou een andere atenne maakt op je AP? Dat kan ook, staat ook ergens in de search.
Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.
jah dat kan, maar ik heb hiero aan een antenne gemaakt (27mc7 bakkie was die antenne, werkt mooi).Cobra_Lup schreef op 29 juni 2004 @ 15:23:
[...]
Was iets met een pringlers bus en een draadje met een ministatiefje of zo.
Oplossing is heel simpel:T i M schreef op 29 juni 2004 @ 15:11:
[...]
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
omdat dat 80 meter isSpikey schreef op 29 juni 2004 @ 15:18:
[...]
euhm.. je wil je AP dus buiten hangen.. waarom leg je dan niet een verlengkabel naar die boom en sluit je de stekkerdoor+adapter waterdicht af met een mooie vuilniszak?
AP heeft 12v nodigM14 schreef op 29 juni 2004 @ 15:47:
[...]
Oplossing is heel simpel:
230V~ naar acces point. Daar in een waterdichte behuizing de adapter neer leggen en aansluiten op 230V~.
Daarvoor is de adapter ook
dat klopt niet helemaal, bij 50Hz word alleen de buitenste 1cm van de kabel gebruikt. als ze kabels hebben van dikker dan 2cm voor 50Hz zijn die altijd hol, of ze isoleren de individueele aders.Pc123 schreef op 29 juni 2004 @ 15:21:
[...]
Gelijkstroom heeft op zich geen hoger verlies dan wisselstroom. Het nadeel van gelijkstroom is alleen dat het niet met een normale transformator te transformeren valt.
[ Voor 7% gewijzigd door remcohn op 29-06-2004 15:57 ]
Wat wel/niet mag is niet zo interessant, het gaat erom dat het AP werktPC-Reactive schreef op 29 juni 2004 @ 15:54:
Tja, in Nederland mag het spanningsverlies over de netten niet meer dan 5% bedragen. Dus als je dit aanhoudt dan zit je goed.
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Met die 5% wordt gegarandeerd dat aangesloten apparatuur blijft werken. Dus het feit of het mag of niet is inderdaad niet zo interessant maar wel of het wÃl blijven werken.schumacher schreef op 29 juni 2004 @ 15:57:
[...]
Wat wel/niet mag is niet zo interessant, het gaat erom dat het AP werkt
[ Voor 35% gewijzigd door Opperhoof op 29-06-2004 16:23 ]
EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6
Anoniem: 11193
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 11193 op 29-06-2004 16:32 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Anoniem: 107691
Anoniem: 110280
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 110280 op 29-06-2004 16:54 ]
Because Great minds Think alike
Ja, daar ging ook amper stroom door waarschijnlijk.snuggel schreef op 29 juni 2004 @ 16:28:
ik heb voor mijn werk wel eens 12 volt over een kabel 2x0,5 mm2 moeten sturen
dat was over een afstand van 260 meter en ik had 0,0 verlies.
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 110280 op 29-06-2004 16:53 ]
Voltage is ook bullshit, dat wordt vaak spanning of potentiaal genoemd, maar is officieel potentiaalverschil.Vermicellisoep schreef op 29 juni 2004 @ 14:56:
Volt = eenheid waarin spanningsverschil word uitgedrukt
Voltage = spanningsverschil
Ampère = eenheid waarin stroomsterkte word uitgedrukt
Amperage = bullshit..
Dat is niet helemaal waar, een normaal tweeling snoer voor zwakstroom is vaak 2X0.5mm. Aangezien dat de weerstand van een meter koperdraad 0,0175Ohm van 1mm kwadraat is de weerstand bij 0,5mm kwadraat het dubbele. De afstand is 2 X 80M = 160M. De weerstand is dus 160 X 0.0350 = 5,6 Ohm en dat is zeker niet te verwaarlozen.GlowMouse schreef op 29 juni 2004 @ 16:50:
Je hebt dan een stroomkring die je schematisch weer kan geven met je AP en een weerstand met de weerstand van de draad in serie. U=IR. In serie is I gelijk. Ik las hierboven dat dat 1A is bij 12V. De weerstand van het AP is dus 12ohm.
De R=1,0*10^4 *lengte valt in het niet bij de 12ohm van het accesspoint. Als ik onderweg geen fouten heb gemaakt denk ik dat je zo een kilometer draad kunt gebruiken
Hoe denk je van 230V~ 12V= te maken??? Juist, met een adapter! Of wil je op je kamer een 12V accu neer zetten en daarvoor een kabel van 80 meter trekken?
Dit is grote Bsnuggel schreef op 29 juni 2004 @ 16:28:
ik heb voor mijn werk wel eens 12 volt over een kabel 2x0,5 mm2 moeten sturen
dat was over een afstand van 260 meter en ik had 0,0 verlies.
[ Voor 24% gewijzigd door M14 op 29-06-2004 19:29 ]
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Anoniem: 44800
De soortelijke weerstand druk je idd uit in Ohm-meter, maar das eigenlijk Ohm m^2/m, dus de weerstand per meter als de kabel een dwarsdoorsnede een oppervlak heeft van een vierkante meter, lijkt me dus wel heel erg dikke kabels wordenAnoniem: 107691 schreef op 29 juni 2004 @ 16:38:
De rho van koper is 0,000175 als ik mij niet vergis.
Das de weerstand per meter.
Ohmmeter * m (bij 1 m^2 oppervlakte) geeft Ohm, en geen VDus 0, 175 * 1000m = 0,17 V per km.
Afaik bestaat koper nog altijd alleen uit het element Cu, lijkt me niet dat er meerdere soorten koper zijnJe praat dan wel over 'gewoon' koper.
In natuurkunde kijken?(natuurkunde enzo.... als je nog zoiets tegenkomt, kijk er even in....daar staan de exacte waarden.)
Signature unavailable
[ Voor 10% gewijzigd door _Hades_ op 29-06-2004 21:12 ]
Dit vind ik leuke oplossing 80 meter gravenmaartenba schreef op 29 juni 2004 @ 15:59:
Geen idee hoever je buren wonen, maar als dat al 80 meter is tot waar je de AP wil zetten...
Kan je dan geen ethernet kabeltje onder de grond stoppen?
[ Voor 95% gewijzigd door sapphire op 30-06-2004 01:01 ]
Wel grappig hoor ! lijkt allemaal alsof er heel veel verstand is maar waarom spreekt gij dan over WATTAGE?, een beetje technicus weet dat je het aantal WATT met VERMOGEN aangeeft!triet schreef op 29 juni 2004 @ 15:12:
Nog even: gelijkstroom/wisselstroom is een belangrijk gegeven.
Men gebruikt wisselstroom juist omdat dat weinig last heeft van transportverlies. Wij hebben in onze datacentra ook 12VDC (dus gelijkstroom) en daar heb je HELE dikke kabels voor nodig omdat het verlies zo enorm groot is.
Daarbij, wattage/voltage/spanning:
1200W = 12V * 100A
1200W = 230V * 5.2A
zie het verschil?
* Stoney3K agreesTozz schreef op 30 juni 2004 @ 00:48:
Je zit ook nog even met een ander iets. Je zult die kabel volledig moeten ingraven, als heb je kans op blikseminslag. Ik denk niet dat je AP die tigduizend volt echt relaxed vind. Dan kan je beter ook meteen een sprinkler installatie in je huis bouwen, want de meeste apparaten zijn daar niet heel erg blij mee.
80 meter kabel van de kwaliteit die je nodig hebt is erg erg duur. Een antenne versterker is een veel goedkopere en betere oplossing.
Je moet ook kijken wat voor temperatuur je AP aan kan. In de winter als het vriest kan hij wel eens kapot vriezen. als het regent kan hij wel eens te vochtig worden... iaw: Dit project is gedoemt om te mislukken. Koop een antenneversterker.
UTP-kabel is niet gemakkelijk, minstens 60cm diep in de grond ingraven.Stoney3K schreef op 30 juni 2004 @ 02:16:
Ook is het zo dat als je AP buiten hangt hij héél slecht tegen regen/stof/watdanook kan. Als de zon er een middagje op schijnt wordt ie toch wel erg heet. Daarbij komt nog dat als een bliksem in die boom inslaat waarin jij toevallig je AP hebt hangen je geen AP meer hebt. En het AP hangt denk ik nogal in het zicht (valt wel op denk ik als er een UTP+stroomkabel langs een boomstam omhoog lopen) en is dus een heel makkelijk doelwit voor mensen die toevallig nog een Wireless AP missen
Mijn advies: Leg een UTP kabeltje als het kan (dan heb je ook nog eens 100Mbit betrouwbaar internet) of zet een antenneversterker met een richtantenne erop. Als je AP in een boom hangt kan de hele buurt ook nog eens meegenieten van jouw internet. WEP is de moeite niet om te kraken.
Heb je dan antenneversterkers en coaxkabel voor de 2.4GHz (WiFi) band? Die zijn toch behoorlijk duur of niet?rapture schreef op 30 juni 2004 @ 02:26:
[...]
UTP-kabel is niet gemakkelijk, minstens 60cm diep in de grond ingraven.
Realistische oplossing: AP ergens in je huis installeren, een antenneversterker gebruiken om het signaal op te pompen, richtantenne en coax-kabels gebruiken
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq