12v over hoeveel meter ?!

Pagina: 1
Acties:
  • 8.010 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 13:11
Hoe lang mag een kabel maximaal zijn waar 12V overheen gaat.

Gewoon uit gaan van normale kabel....220kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07 17:22
een iets magere beginpost maar ik denk dat je evenver als 220 kan gaan
maar dat is mijn idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hangt af van de dikte en het materiaal van de kabel. Maar ik denk dat je geen kabels van +1km aan wil gaan leggen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-06 10:57
met repeater kun je 6 liter halen

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hoeveel amperage ???

2v spanningsverlies op 220v is niets maar op 12v een ramp....

Met normale 220 bekabeling met 10A stroom kan dat over 10 meter een aardig verlies geven.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
12V op massief koper kabel kan je zo lang maken als je wilt, hou er alleen rekening mee dat ook dat draad weerstand heeft, dus verlies.

Ik denk dat je moet rekenen op ongeveer 0,1V verlies per km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Laatst online: 15-04 18:50
LeonM schreef op 29 juni 2004 @ 14:34:
12V op massief koper kabel kan je zo lang maken als je wilt, hou er alleen rekening mee dat ook dat draad weerstand heeft, dus verlies.

Dat ligt er al heel aan hoeveel ampere je er doorheen trekt, probeer maar eens 10A op 12V door 10m kabel te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
maddog_rvo schreef op 29 juni 2004 @ 14:51:
[...]

Dat ligt er al heel aan hoeveel ampere je er doorheen trekt, probeer maar eens 10A op 12V door 10m kabel te trekken
uhm.....ik heb het hier ALLEEN over 12V...hoeveel Ampere dat weet ik niet...ik moet een lengte van 80m hebben....of ik moet gewoon 14v over de kabel laten gaan...dan zal ik wel 12v over houden op het einde van de kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51

Meneer aard

Porsche rulez!

Waarom pak je geen 230 v, en transformeer je het om naar 12v op plek van bestemming?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Nou, dat is nog eens een fraaie berekening, fuzzy logic is er weer niks bij...

3 dingen zijn belangrijk voor de berekening:

Hoe dik is de koperdraad? (mm2)
Hoe groot is de stroom?
Hoe groot mag het spanningsverlies zijn?

Kijk, als we die gegevens hebben is er wat uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

0,1v per km? koper geleid goed maar een kilometer is wel erg overdreven, waarom hebben ze dan nog hoogspanningsmasten met (gevaarlijk) hoge voltages?

Volt = eenheid waarin spanningsverschil word uitgedrukt
Voltage = spanningsverschil
Ampère = eenheid waarin stroomsterkte word uitgedrukt
Amperage = bullshit..

Nooooh! Stahp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Laatst online: 15-04 18:50
T i M schreef op 29 juni 2004 @ 14:53:
[...]

uhm.....ik heb het hier ALLEEN over 12V...hoeveel Ampere dat weet ik niet...ik moet een lengte van 80m hebben....of ik moet gewoon 14v over de kabel laten gaan...dan zal ik wel 12v over houden op het einde van de kabel
Wat wil je erop laten draaien dan?
Ik bedoel als je een 12V lampje wil laten branden is het geen probleem, wil je na die 80m een complete computer laten draaien op 12V wordt het al moeilijker (ja ik weet het een computer heeft meer nodig als alleen 12V maar tis een voorbeeld)

[ Voor 26% gewijzigd door maddog_rvo op 29-06-2004 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
T i M schreef op 29 juni 2004 @ 14:53:
[...]

Dta is wel heel simpel beredeneerd, want de spanningsval is afhankelijk van het aantal ampere wat door de kabel gaat, heb je dus iets aan die kabel hangen met een wisselde belasting, zul je dus ook een schommelde spanning aan het eind hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39586

even Google
en ja hoor http://home.hccnet.nl/henk.ge/vr-info/bedradingsdikte.htm
dus 2 V verlies , 10 Ampere (gokje) en 80 meter levert een draad op van 14 mm2

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 39586 op 29-06-2004 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
Meneer aard schreef op 29 juni 2004 @ 14:55:
Waarom pak je geen 230 v, en transformeer je het om naar 12v op plek van bestemming?
Ik zal het eens uitleggen....wij hebben samen met de buren een internet abbo gedeeld ( buren wonen 200M verderop ).. wij hebben aan 1 kant van het huis een AP hangen en bij de buren ook...maar nou is het bereik d00d omdat onze tuin vol is gegroeid en de bomen zitten vol bladeren...nu wil ik onze AP in een boom aan de weg hangen...de AP heeft 12v nodig...snappie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nog even: gelijkstroom/wisselstroom is een belangrijk gegeven.

Men gebruikt wisselstroom juist omdat dat weinig last heeft van transportverlies. Wij hebben in onze datacentra ook 12VDC (dus gelijkstroom) en daar heb je HELE dikke kabels voor nodig omdat het verlies zo enorm groot is.

Daarbij, wattage/voltage/spanning:

1200W = 12V * 100A
1200W = 230V * 5.2A

zie het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

T i M schreef op 29 juni 2004 @ 15:11:
[...]

Ik zal het eens uitleggen....wij hebben samen met de buren een internet abbo gedeeld ( buren wonen 200M verderop ).. wij hebben aan 1 kant van het huis een AP hangen en bij de buren ook...maar nou is het bereik d00d omdat onze tuin vol is gegroeid en de bomen zitten vol bladeren...nu wil ik onze AP in een boom aan de weg hangen...de AP heeft 12v nodig...snappie??
Oh zo, je wilt dus via wifi inet delen dus B)

En als je nou een andere atenne maakt op je AP? Dat kan ook, staat ook ergens in de search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Doet jouw AP geen power-over-ethernet hebben? Dat is wel een goede oplossing hiervoor trouwens. En ik denk dat je niet zoveel verlies zal hebben in dit geval, gaat wel goedkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 23:36

Spikey

Making the web accessible!

[...]

euhm.. je wil je AP dus buiten hangen.. waarom leg je dan niet een verlengkabel naar die boom en sluit je de stekkerdoor+adapter waterdicht af met een mooie vuilniszak? :?

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Laatst online: 09-07 20:16
triet schreef op 29 juni 2004 @ 15:12:

Men gebruikt wisselstroom juist omdat dat weinig last heeft van transportverlies. Wij hebben in onze datacentra ook 12VDC (dus gelijkstroom) en daar heb je HELE dikke kabels voor nodig omdat het verlies zo enorm groot is.

1200W = 12V * 100A
1200W = 230V * 5.2A

zie het verschil?
Gelijkstroom heeft op zich geen hoger verlies dan wisselstroom. Het nadeel van gelijkstroom is alleen dat het niet met een normale transformator te transformeren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Meneer aard schreef op 29 juni 2004 @ 15:15:
[...]

Oh zo, je wilt dus via wifi inet delen dus B)

En als je nou een andere atenne maakt op je AP? Dat kan ook, staat ook ergens in de search.
Was iets met een pringlers bus en een draadje met een ministatiefje of zo.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Cobra_Lup schreef op 29 juni 2004 @ 15:23:
[...]

Was iets met een pringlers bus en een draadje met een ministatiefje of zo.
jah dat kan, maar ik heb hiero aan een antenne gemaakt (27mc7 bakkie was die antenne, werkt mooi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 07:41

M14

[...]

Oplossing is heel simpel:

230V~ naar acces point. Daar in een waterdichte behuizing de adapter neer leggen en aansluiten op 230V~.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
Spikey schreef op 29 juni 2004 @ 15:18:
[...]

euhm.. je wil je AP dus buiten hangen.. waarom leg je dan niet een verlengkabel naar die boom en sluit je de stekkerdoor+adapter waterdicht af met een mooie vuilniszak? :?
omdat dat 80 meter is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
M14 schreef op 29 juni 2004 @ 15:47:
[...]

Oplossing is heel simpel:

230V~ naar acces point. Daar in een waterdichte behuizing de adapter neer leggen en aansluiten op 230V~.
AP heeft 12v nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Laatst online: 11-07 12:02

PCR

Tja, in Nederland mag het spanningsverlies over de netten niet meer dan 5% bedragen. Dus als je dit aanhoudt dan zit je goed.

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-07 19:30
T i M schreef op 29 juni 2004 @ 15:49:
[...]

AP heeft 12v nodig
Daarvoor is de adapter ook ;)

Denk je er trouwens wel aan dat de meeste bomen hun blad verliezen en dat je hele constructie in de winter zichtbaar is voor de hele buurt. Tenzij je natuurlijk op het platteland woont... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcohn
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03-2024
Pc123 schreef op 29 juni 2004 @ 15:21:
[...]

Gelijkstroom heeft op zich geen hoger verlies dan wisselstroom. Het nadeel van gelijkstroom is alleen dat het niet met een normale transformator te transformeren valt.
dat klopt niet helemaal, bij 50Hz word alleen de buitenste 1cm van de kabel gebruikt. als ze kabels hebben van dikker dan 2cm voor 50Hz zijn die altijd hol, of ze isoleren de individueele aders.

[edit]
schileffect heet dat trouwens voor de geintereseerde

remco

[ Voor 7% gewijzigd door remcohn op 29-06-2004 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-07 19:30
PC-Reactive schreef op 29 juni 2004 @ 15:54:
Tja, in Nederland mag het spanningsverlies over de netten niet meer dan 5% bedragen. Dus als je dit aanhoudt dan zit je goed.
Wat wel/niet mag is niet zo interessant, het gaat erom dat het AP werkt B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Geen idee hoever je buren wonen, maar als dat al 80 meter is tot waar je de AP wil zetten...
Kan je dan geen ethernet kabeltje onder de grond stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
200m...
Kan je geen acces-point int midden neergooien, gevoed met n zonne-paneeltje? :X

Het lijkt me dat er makkelijkere oplossingen zijn om 200m via ethernet te overbruggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 10:22

Jimbolino

troep.com

ik heb hier power over utp aangelegd om mijn kabelmodem te voeden...

ongeveer 30 meter, en het spanningsverlies is zo goed als nul

je kan natuurlijk ook bijvoorbeeld een 15v of 18v adapter nemen, let wel op dat het aantal mA hetzelfde (of groter) is.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Laatst online: 11-07 12:02

PCR

schumacher schreef op 29 juni 2004 @ 15:57:
[...]

Wat wel/niet mag is niet zo interessant, het gaat erom dat het AP werkt B)
Met die 5% wordt gegarandeerd dat aangesloten apparatuur blijft werken. Dus het feit of het mag of niet is inderdaad niet zo interessant maar wel of het wíl blijven werken.

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20
bij de weg:
heb je die kabel al?? kijk dan ff wat het doet? en anders even berekenen wat de weestand van die draad is he. heb nog wel formule in mn boek staan als je hem wilt hebben...

ik weet natuurlijk niet waar je hem voor wiltgebruiken, maar meesten apparaten werken ook wel met 10 - 14V , moet is kijken wat de spanning van een adapter doet als je de magnetron aanzet .....

[ Voor 35% gewijzigd door Opperhoof op 29-06-2004 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik heb voor mijn werk wel eens 12 volt over een kabel 2x0,5 mm2 moeten sturen
dat was over een afstand van 260 meter en ik had 0,0 verlies.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

met gewoon 2 goede antenne's en deze monteren op het hoogste punt buitenshuis moet die 200m echt een makkie zijn. Dan heb je dit hele probleem ook niet en kan het AP ook niet gestolen worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 11193 op 29-06-2004 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 01:59

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou toch voorstellen om een UTP-snoertje uit te rollen. Met WiFi heb je ook nog eens behoorlijk last van storingen en zo. Het is alleen wel zo dat je een UTP-snoertje niet zomaar even over de straat heen kan leggen :Y)

PS: Denk je d'r echt over om dat AP in een boom te hangen? Denk je niet dat ze 'm op een of ander tijdstip ook weer UIT die boom kunnen jatten? ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107691

De rho van koper is 0,000175 als ik mij niet vergis.

Das de weerstand per meter.

Dus 0, 175 * 1000m = 0,17 V per km.

Je praat dan wel over 'gewoon' koper.

(natuurkunde enzo.... als je nog zoiets tegenkomt, kijk er even in....daar staan de exacte waarden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Laatst online: 19-06 07:03

Nik

Ik snap je echt niet hoor T i M !

Waarom zou je dan een andere speciale kabel met 12 V willen? Lees nu eens wat iedereen zegt. 230 verlengsnoer van 80m, waterdicht maken bij het aansluitpunt, adapter erop, klaar is T i M ! Waarom zou speciaal 12V door die kabel willen laten lopen? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? En waarom zit je met het feit dat het 80m is? Ik bedoel, of je nu een 12v kabel van 80m koopt of een verlenghaspel voor 230 van 80m, ik zie het verschil niet, behalve dat de laatste manier veel makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110280

Ik heb even wat gezocht over verschillende accespoints. Wat ik heb gevonden zijn voornamelijk accespoints met een 5v voeding en met een afname van 2 tot 2,5A. Als we er van uit gaan dat die van jou 12V nodig heeft zal deze ongeveer 1A opnemen. De spanningsval van de voeding van een accespoints mag voor het functioneren van de accepoint niet te hoog zijn. Één volt spanningsverlies is denk ik al haast te veel. :X
De berekening:
Draadopp in mm2 = 2 x Afstand x Stroomsterkte x koperfactor(0.0175) / maximaal spanningsverlies in Volt

Als het spanningsverlies 1 volt mag zijn moet je 2,8MM kwadraat gebruiken, Als je het verlies tot 0,5V wil beperken zal je 5,6 mm kwadraat nodig hebben. Oftewel een dure grap. :'(
Het idee om 230 naar buiten te leiden en onder een vuilniszak om te transformeren is het meest haalbare idee, alleen ik zou het dan oplassen in een kabelmof(kun je zo kopen bij de bouwmarkt) en dat is nog legaal ook.

Een andere optie wat mij nog beter lijkt is dat je met richtantennes werkt. Tenzij je last hebt van de bomen, je moet namenlijk wel een line of sight hebben. kijk es op www.wifishop.nl

edit: voor koper heb ik de waarde 0.0175 gebruikt

Succes ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 110280 op 29-06-2004 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Awel dat werkt dan toch ...

Je trekt een 230 V aansluiting naar je boom.
In deze stekken steek je het bij het AP geleverde transfoke.

Maak wel even dat het geheel in een waterdichte behuizing zit he.

Andere oplossing is een deftige buiten antenne te hangen ......
Als je AP van iets of wat merk is dan kan je dit als optie kopen is het rommel dan moet je zelf ies fixen.
Je hebt geen directe lijn nodig tussen zender ontvanger ... er mag wat tussen zitten (zoals muren en deuren)

Because Great minds Think alike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

snuggel schreef op 29 juni 2004 @ 16:28:
Ja, daar ging ook amper stroom door waarschijnlijk. ;)
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat de thermische beveiliging er steeds uitvloog bij ventilatoren. De plaatselijke elektricein had z'n huiswerk niet gedaan en we hadden 215V ipv 230V, zeer dodelijk als je met motoren te maken hebt. :X

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 110280 op 29-06-2004 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vermicellisoep schreef op 29 juni 2004 @ 14:56:
Volt = eenheid waarin spanningsverschil word uitgedrukt
Voltage = spanningsverschil
Ampère = eenheid waarin stroomsterkte word uitgedrukt
Amperage = bullshit..
Voltage is ook bullshit, dat wordt vaak spanning of potentiaal genoemd, maar is officieel potentiaalverschil.

De weerstand van een draad:
R= soortelijke weerstand * (lengte/oppervlakte)
[R]=ohm
[soortelijke weerstand]=Om
[lengte]=m
[oppervlakte]=m²

Rkoper=1,5*10^-8
De oppervlakte in m² zal in de orde van grootte van 1,0*10^-4 zijn

Dan geldt (heel grof afgerond): R = 1,0*10^-4 * lengte

Je hebt dan een stroomkring die je schematisch weer kan geven met je AP en een weerstand met de weerstand van de draad in serie. U=IR. In serie is I gelijk. Ik las hierboven dat dat 1A is bij 12V. De weerstand van het AP is dus 12ohm.
De R=1,0*10^4 *lengte valt in het niet bij de 12ohm van het accesspoint. Als ik onderweg geen fouten heb gemaakt denk ik dat je zo een kilometer draad kunt gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GlowMouse schreef op 29 juni 2004 @ 16:50:

Je hebt dan een stroomkring die je schematisch weer kan geven met je AP en een weerstand met de weerstand van de draad in serie. U=IR. In serie is I gelijk. Ik las hierboven dat dat 1A is bij 12V. De weerstand van het AP is dus 12ohm.
De R=1,0*10^4 *lengte valt in het niet bij de 12ohm van het accesspoint. Als ik onderweg geen fouten heb gemaakt denk ik dat je zo een kilometer draad kunt gebruiken :)
Dat is niet helemaal waar, een normaal tweeling snoer voor zwakstroom is vaak 2X0.5mm. Aangezien dat de weerstand van een meter koperdraad 0,0175Ohm van 1mm kwadraat is de weerstand bij 0,5mm kwadraat het dubbele. De afstand is 2 X 80M = 160M. De weerstand is dus 160 X 0.0350 = 5,6 Ohm en dat is zeker niet te verwaarlozen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 07:41

M14

T i M schreef op 29 juni 2004 @ 15:49:
[...]

AP heeft 12v nodig
Hoe denk je van 230V~ 12V= te maken??? Juist, met een adapter! Of wil je op je kamer een 12V accu neer zetten en daarvoor een kabel van 80 meter trekken?

Oftwel: De adapter (dat gekke ding wat van 230V~ 12V= maakt) zet je samen met de accespoint in een waterdichte behuizing. Ook laat je er een 230V kabel binnen komen. De adapter sluit je aan op de 230V~ en op de accespoint. De antenne van de accespoint haal je er af, verleng je met een stukje coax-kabel en zet je vast op de waterdichte behuizing.
snuggel schreef op 29 juni 2004 @ 16:28:
Dit is grote B }:O llshit. Ook koperkabel is een weerstand. Daar staat een spanning overheen. De spanning die je aan het eind van de kabel meet is de voedingsspanning - de spanning die over de kabel staat.

offtopic:
Wie heeft / weet een goed schema om zelf een versterker (2.4Ghz) voor een accespoint te maken?

[ Voor 24% gewijzigd door M14 op 29-06-2004 19:29 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44800

Wow, wat een berekening >:) :
Anoniem: 107691 schreef op 29 juni 2004 @ 16:38:
De rho van koper is 0,000175 als ik mij niet vergis.

Das de weerstand per meter.
De soortelijke weerstand druk je idd uit in Ohm-meter, maar das eigenlijk Ohm m^2/m, dus de weerstand per meter als de kabel een dwarsdoorsnede een oppervlak heeft van een vierkante meter, lijkt me dus wel heel erg dikke kabels worden })
Dus 0, 175 * 1000m = 0,17 V per km.
Ohmmeter * m (bij 1 m^2 oppervlakte) geeft Ohm, en geen V B)
Je praat dan wel over 'gewoon' koper.
Afaik bestaat koper nog altijd alleen uit het element Cu, lijkt me niet dat er meerdere soorten koper zijn :?
(natuurkunde enzo.... als je nog zoiets tegenkomt, kijk er even in....daar staan de exacte waarden.)
In natuurkunde kijken? :? :? Bedoel je niet het Binas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 23:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hoeveel watt cq stroom is dat ding nu gespecificeerd ?

met een max van 1A denk ik dat je het wel kan wagen....

Maar inderdaad, waarom geen betere antenne ?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Hehe, of je koelt je kabels tot -273 graden dan heb je geen verlies :D,

Maar ff serieus, ik zou ff zoeken naar die pringles bus antenne, die schijnen een goed bereik te hebben.

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Lange kabels hebben ook de nare eigenschap dat ze zichzelf kunnen gaan opladen als een soort condensator. Als je pech hebt kun je dus te maken krijgen met hele rare piekstromen aan de andere kant van je kabel.

(of is dat alleen bij wisselspanning :s)

[ Voor 10% gewijzigd door _Hades_ op 29-06-2004 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

maartenba schreef op 29 juni 2004 @ 15:59:
Geen idee hoever je buren wonen, maar als dat al 80 meter is tot waar je de AP wil zetten...
Kan je dan geen ethernet kabeltje onder de grond stoppen?
Dit vind ik leuke oplossing 80 meter graven 8)7 leg hem dan naast die kabel van de ptt .
Of nog beter neem glasvezel trek hem door de hele straat en begin je eigen kabel bedrijfje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-07 12:10
Je zit ook nog even met een ander iets. Je zult die kabel volledig moeten ingraven, als heb je kans op blikseminslag. Ik denk niet dat je AP die tigduizend volt echt relaxed vind. Dan kan je beter ook meteen een sprinkler installatie in je huis bouwen, want de meeste apparaten zijn daar niet heel erg blij mee.

80 meter kabel van de kwaliteit die je nodig hebt is erg erg duur. Een antenne versterker is een veel goedkopere en betere oplossing.

Je moet ook kijken wat voor temperatuur je AP aan kan. In de winter als het vriest kan hij wel eens kapot vriezen. als het regent kan hij wel eens te vochtig worden... iaw: Dit project is gedoemt om te mislukken. Koop een antenneversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09

sapphire

Die-hard pruts0r

[blaat, sorry]

[ Voor 95% gewijzigd door sapphire op 30-06-2004 01:01 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leim816
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-12-2017
triet schreef op 29 juni 2004 @ 15:12:

1200W = 12V * 100A
1200W = 230V * 5.2A

zie het verschil?
Wel grappig hoor ! lijkt allemaal alsof er heel veel verstand is maar waarom spreekt gij dan over WATTAGE?, een beetje technicus weet dat je het aantal WATT met VERMOGEN aangeeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 03:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je van solderen en elektronica houd...

R = rho * l / A

Stel dat we 2*0,75mm² 80m kabel nemen. (ff rho koper in een ouwe stoffige cursus opzoeken 0,0175 Ohm mm²/m bij 15°C)
R = 0,0175 * 80 * 2 (draad heen en terug) / 0,75 = 3,73Ohm

Spanningsval over die draad is afhankelijk van de stroom door de draad.

Stel dat je 1A door die draad stuurt, dan zal U = R * I = 3,73 * 1 = 3,73V over de draad staan.
Stel dat je 2A door die draad stuurt, dan zal U = R * I = 3,73 * 2 = 7,46V over de draad staan.

Als de belasting constant is, dan kan je gewoon weg "teveel" spanning op de draad zetten om de spanningsval te compenseren.

Als de belasting variabel is, dan kan je "teveel" spanning op de draad zetten en spanningsregelaar gebruiken om de juiste spanning te krijgen.

Voorbeeld: Je zet 24V op de draad, bij 1A valt 3,73V weg, dus er blijft 20,27V over. Een 7812 heeft minimaal (aanbevolen) 3V spanningsval over de spanningsregelaar nodig en 20,27 - 12 = 8,27V => ok. Bij 2A valt 7,46V weg, dus er blijft 16,54V over. Een 7812 (fictief voorbeeld: ze verdragen geen stromen van 2A, tenzij als je een tor bij doet) heeft minimaal (aanbevolen) 3V spanningsval over de spanningsregelaar nodig en 16,54 - 12 = 4,54V => ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tozz schreef op 30 juni 2004 @ 00:48:
Je zit ook nog even met een ander iets. Je zult die kabel volledig moeten ingraven, als heb je kans op blikseminslag. Ik denk niet dat je AP die tigduizend volt echt relaxed vind. Dan kan je beter ook meteen een sprinkler installatie in je huis bouwen, want de meeste apparaten zijn daar niet heel erg blij mee.

80 meter kabel van de kwaliteit die je nodig hebt is erg erg duur. Een antenne versterker is een veel goedkopere en betere oplossing.

Je moet ook kijken wat voor temperatuur je AP aan kan. In de winter als het vriest kan hij wel eens kapot vriezen. als het regent kan hij wel eens te vochtig worden... iaw: Dit project is gedoemt om te mislukken. Koop een antenneversterker.
* Stoney3K agrees

Ook is het zo dat als je AP buiten hangt hij héél slecht tegen regen/stof/watdanook kan. Als de zon er een middagje op schijnt wordt ie toch wel erg heet. Daarbij komt nog dat als een bliksem in die boom inslaat waarin jij toevallig je AP hebt hangen je geen AP meer hebt. En het AP hangt denk ik nogal in het zicht (valt wel op denk ik als er een UTP+stroomkabel langs een boomstam omhoog lopen) en is dus een heel makkelijk doelwit voor mensen die toevallig nog een Wireless AP missen :+

Mijn advies: Leg een UTP kabeltje als het kan (dan heb je ook nog eens 100Mbit betrouwbaar internet) of zet een antenneversterker met een richtantenne erop. Als je AP in een boom hangt kan de hele buurt ook nog eens meegenieten van jouw internet. WEP is de moeite niet om te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 03:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

Stoney3K schreef op 30 juni 2004 @ 02:16:
Ook is het zo dat als je AP buiten hangt hij héél slecht tegen regen/stof/watdanook kan. Als de zon er een middagje op schijnt wordt ie toch wel erg heet. Daarbij komt nog dat als een bliksem in die boom inslaat waarin jij toevallig je AP hebt hangen je geen AP meer hebt. En het AP hangt denk ik nogal in het zicht (valt wel op denk ik als er een UTP+stroomkabel langs een boomstam omhoog lopen) en is dus een heel makkelijk doelwit voor mensen die toevallig nog een Wireless AP missen :+

Mijn advies: Leg een UTP kabeltje als het kan (dan heb je ook nog eens 100Mbit betrouwbaar internet) of zet een antenneversterker met een richtantenne erop. Als je AP in een boom hangt kan de hele buurt ook nog eens meegenieten van jouw internet. WEP is de moeite niet om te kraken.
UTP-kabel is niet gemakkelijk, minstens 60cm diep in de grond ingraven.

Realistische oplossing: AP ergens in je huis installeren, een antenneversterker gebruiken om het signaal op te pompen, richtantenne en coax-kabels gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

rapture schreef op 30 juni 2004 @ 02:26:
[...]

UTP-kabel is niet gemakkelijk, minstens 60cm diep in de grond ingraven.

Realistische oplossing: AP ergens in je huis installeren, een antenneversterker gebruiken om het signaal op te pompen, richtantenne en coax-kabels gebruiken
Heb je dan antenneversterkers en coaxkabel voor de 2.4GHz (WiFi) band? Die zijn toch behoorlijk duur of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06 20:57
http://www.wirelessnederland.nl/
hier kan je zelfbouw (richt) antennes vinden op het forum.
Pagina: 1