Performance winst sneller geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 14:08
Beste tweak vrienden,

Een aantal weken heb ik een nieuwe mobo gekocht (Asus A7N8X-E Deluxe) mijn vorige moederbord was al meer dan 2 jaar oud. Het geheugen wat erin zat was PC2100 (133MHz). Dit geheugen gebruik ik nog steeds. Nu ik wil graag PC3200 (400Mhz) erin stoppen want dat is maximum wat mijn moederbord ondersteund.
Maar wat is nou eigenlijk de performance winst als ik dit nieuwe geheugen erin stop?

Mijn processor is een AMD 2400+ Troughbred B die draait op 333 MHz. Deze wordt misschien over een jaar vervangen door een AMD 3200 (400MHz) maar eerst moeten de prijzen flink dalen.
Mijn vraag:
Haal ik veel performance winst als ik nu 2*256 PC3200 geheugen erin zet? Voor een paar % ga ik geen €80 betalen.
Alvast bedankt.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Hangt van de rest van je hardware af. De stap van 166MHz naar 200MHz is flink, maar niet enorm. Kan je er nog 5 a 10MHz bij piepen, dan telt elke MHz, bv naar 210MHz. In pure datathroughput zou dat een sprong zijn van 2400MB/sec naar 2900 ~ 3250MB/sec, ruwweg geschat. De vraag is of die snelheidswinst het waard is voor jou :)

Je merkt sneller geheugen overigens wel, vooral bij 'grote' dingen zoals starten van programma's, laden van grote files in progs, en laden van games / de levels van games...dat soort zaken.

LinkedIn
Instagram

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PC2100 heeft een theoretische bandbreedte van 2100MB/s en PC3200 is theoretisch 3200MB/s snel. Reken maar uit je hand :+

In de praktijk is het het snelst wanneer de geheugenbus synchroon aan de FSB loopt (in jouw geval dus 166MHz DDR, net als de T'bredB) én wanneer de geheugen bandbreedte exact de CPU bandbreedte voedt. In dit geval heb je dus minimaal PC2700 nodig voor de meest optimale prestaties :)

Komen we terug op de vraag "heeft het zin?". Sja je meldt nergens waar je je PC voor gaat gebruiken. Is het een office/tik/surf bak? Dan heb je er niks aan. Ben je een die-hard gamer? Dan kan het weleens nuttig zijn. Laden van games gaat iets sneller. Doe je veel aan audio/video bewerkingen? Dan is het best wel nuttig, scheelt minuten bij grote files. Ben je een benchmark-verslaafde? Vooral doen, haal je hogere scores mee.

Lijkt me vrij simpel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 29-06-2004 13:26 ]

• Loev
Mhja ik zal iets meer info geven. De PC word veel gebruik voor games. Nu heb ik nog TI 4200 maar vandaag of morgen komt mijn 9800 Pro 128 Mb binnen. :D :9
Daarnaast photoshop ik redelijk veel, al zijn die bestanden nou niet belachelijk groot.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals ik en Remy al vertelden, het kan iets schelen qua laadtijden/verwerktijden. Maar verwacht geen schokkende resultaten. Wellicht is het wijs om het geld even achter de hand te houden en tegelijk met de upgrade naar de Barton ook wat PC3200 latjes mee te nemen. Over een klein jaartje is DDR SDRAM vast ook wel veel goedkoper dan nu :Y)

edit:
Hoeveel reepjes PC2100 heb je trouwens? En draaien ze in Dual Channel? Ik zie nu dat je een A7N8X-E Dlx hebt (ik las in de eerste instantie A7N8X-X) en dit mobo ondersteunt Dual Channel. Met 2x PC2100 in Dual Channel bied je meer dan zat geheugenbandbreedte aan de T'bredB@333 (theoretisch 4200MB/s). Dan is upgrade niet echt nodig ;) Scheelt wel wat in memorybenchmarks, maar scheelt haast niks In Real Life.

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 29-06-2004 13:36 ]

• Loev
Ik heb 2x 256Mb PC2100 reepjes erin zetten. En als het goed is maak ik gebruiken van Dual Channel. Het staat ontzettend kut omschreven in het boek. Heb de reepjes in A1 en B1 gestopt (2 blauwe sloten) Dit kan ik zeker wel testen een bench progje.

Bedankt voor de duidelijk uit leg, ik denk dat ik het begrijp. Hou me centje wel op me bankrekening :+
Pagina: 1