Toon posts:

[JAVA] SMBus uitlezen mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
N.a.v topic dit topic --> Asus I-Panel Basic, datsheet oid?

Ik heb me helemaal rot gezocht om sensoren aangesloten op de SMBus softwarematig uit te kunnen lezen (al 3 dagen ofzo :| ). Ik heb hier bijvoorbeeld een programma "Speedfan", waar vast wel meerdere tweakers mee bekend zijn ;), en die laat dus o.a fan speed / temperatuur zien.

Dit wordt dus softwarematig uitgelezen. Ik kan echter totaal niet vinden hoe zoiets zou moeten werken. Ik heb alleen ervaring met Java programmeren en misschien probeer ik wel iets onmogelijks :?

Volgens mij zou het hetzelfde moeten werken als I2C communicatie maar daar kan ik ook niet veel nuttigs over vinden. In de java API kan ik ook niets vinden, er is dus waarschijnlijk ook geen standaard manier om ermee om te gaan.

Iemand hier die er meer verstand van heeft of me op weg kan helpen :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 13:17 ]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Dit soort dingen kan met java erg lastig worden omdat je dus heel slecht hele specifieke onderdelen kan aanspreken. Waarom kijk je niet eens naar een andere taal (voor erbij) bv c++.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik nu zo een beetje klaar ben met mijn schooljaar en toe ben aan vakantie ;) Beginnen met een nieuwe programmeertaal heb ik nu even geen zin in. Maar volgens mij krijgen we C++ in het tweede jaar wel, dus als jij gelijk hebt kan ik beter wachten op het tweede jaar :).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 16:37

voodooless

Sound is no voodoo!

Tenzij je een SMBus api+lib voor Java vind ben ik bang dat dat niet gaat lukken. Helaas zal die er wel niet zijn denk ik.. Je zult dan idd met C of C++ aan de slag moeten om low level aan de SMBus te komen. Je kunt natuurlijk wel C of C++ weer met Java koppelen, om later toch nog een deel in Java te doen. Ik zou zeggen... wacht nog ff ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
'k Heb 't voor onze linux server opgelost door gewoon de output van cat /input/huppelepup te parsen. Misschien zijn er ook wel dos tooltjes die de smbus kunnen lezen, scheelt je weer een cursus c++, echter om continu de informatie up-te daten is het niet echt geschikt want het heeft wel redelijk wat overhead natuurlijk. ;)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 15:23

Standeman

Prutser 1e klasse

Voor zover mijn kennis gaat, moeten dergelijk acties ondersteund worden door de JVM aangezien deze als "doorgeefluik" fungeert van je code. Wat jij wilt komt overeen met bijvoorbeeld het lezen en schrijven van geheugensegmenten wat ook niet mogelijk is, omdat de JVM dit niet ondersteund. Dit is dichtgespijkerd zodat mensen geen eigen memoryleaks e.d. (per ongeluk) kunnen bouwen.

Er zijn wel meerdere JVM's in omloop, maar ik geeft je erg weinig kans. Ik zal gewoon proberen om met C ofzo een logfiletje van je SMBus te genereren en deze met Java ofzo verder displayen. Zo hoef je zo weinig mogelijk C code te kloppen (wat weer tijd scheelt.)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Standeman schreef op 29 juni 2004 @ 15:46:
Voor zover mijn kennis gaat, moeten dergelijk acties ondersteund worden door de JVM aangezien deze als "doorgeefluik" fungeert van je code. Wat jij wilt komt overeen met bijvoorbeeld het lezen en schrijven van geheugensegmenten wat ook niet mogelijk is, omdat de JVM dit niet ondersteund. Dit is dichtgespijkerd zodat mensen geen eigen memoryleaks e.d. (per ongeluk) kunnen bouwen.

Er zijn wel meerdere JVM's in omloop, maar ik geeft je erg weinig kans. Ik zal gewoon proberen om met C ofzo een logfiletje van je SMBus te genereren en deze met Java ofzo verder displayen. Zo hoef je zo weinig mogelijk C code te kloppen (wat weer tijd scheelt.)
Klopt idd. Maar vaak zijn er voor specifieke dingen die normaal in java niet kunnen wel door iemand een api gemaakt die je dan kunt gebruiken (bv voor het sniffen van het netwerk, aansturen van de printerpoort e.d). Ik het geval van SMBus vrees ik echter van niet.

I.p.v heel vies console output op te vangen kun je dan beter gebruik maken van JNI om je C proggie met Java te koppelen!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 29 juni 2004 @ 15:53:
[...]

Klopt idd. Maar vaak zijn er voor specifieke dingen die normaal in java niet kunnen wel door iemand een api gemaakt die je dan kunt gebruiken (bv voor het sniffen van het netwerk, aansturen van de printerpoort e.d). Ik het geval van SMBus vrees ik echter van niet.

I.p.v heel vies console output op te vangen kun je dan beter gebruik maken van JNI om je C proggie met Java te koppelen!
Ik heb wel iets gevonden zojuist :)

JNode heeft sources met daarin SMBus.java files en nog meer driver files. Ik ben nu aan het proberen met dat ding te werken maar er zitten overal errors in :|. En ik snap ook niet echt hoe ik al die packages aan elkaar kan koppelen. Voor SMBus heb je 2 packages nodig. En daarin zitten dan weer files die andere packages gebruiken. Ik werk met JCreator en ben ze aan het toevoegen via Project properties en dan krijg i kal die errors.

Maar goed, ik zal proberen al die dingen die errors geven eruit te slopen en anders geef ik het op :P.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 16:16 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JNode is een compleet OS geschreven in java (dus zelf maar de VM als kernel zo'n beetje). Daar zul je helaas weinig aan hebben..

Verwijderd

Topicstarter
Ow, ok ;(
Pagina: 1