Toon posts:

Databasestructuur Exact Globe versus Exact voor DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 2.985 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste formpeople. Hierbij een vraagje om over na te denken of te speuren

Globe 2003 heeft een database-structuur die significant afwijkt van de Exact voor DOS variant. De database-structuur van Globe 2003 wordt door Exact ‘One-X’ genoemd. One-X is een structuur die alle financiële transacties evenals de logistieke in één centrale tabel opslaat.

Exact voor DOS heeft een database-structuur die de financiële transacties in diverse onderlinge gekoppelde tabellen c.q. bestanden opslaat.

1) Wat staat er in de One-X tabel aan velden. Hoe ziet de ERD (Entiteit Relatie Diagram) van deze tabel eruit? Of weet iemand waar deze informatie is op te vragen?

2) Hoe ziet de ERD van de DOS variant eruit? Welke tabellen zijn er in de DOS variant. Wat staat er dan in deze velden? Wederom graag een ERD of een locatie waar deze informatie te vinden is.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12 20:42

TeeDee

CQB 241

Kan je dat niet aan de leverancier/ontwikkelaar/verkoper vragen?

[ Voor 21% gewijzigd door TeeDee op 29-06-2004 12:55 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Gully
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04-2022

Gully

Master Gully! (tm)

TeeDee schreef op 29 juni 2004 @ 12:55:
Kan je dat niet aan de leverancier/ontwikkelaar/verkoper vragen?
Helemaal mee eens :) Die kunnen je dat zo vertellen denk ik.

GullyTM is protected by copyright laws since 1978.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Dat kunnen ze wel, maar dat doen ze niet :|
in één centrale tabel opslaat
neem aan dat je een database bedoeld ?

[ Voor 46% gewijzigd door TheRookie op 29-06-2004 13:16 ]

• Gully
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04-2022

Gully

Master Gully! (tm)

TheRookie schreef op 29 juni 2004 @ 13:15:
wie niet, de Exact dealer of Exact zelf niet :? (wel vreemd dat ze dat niet doen)

GullyTM is protected by copyright laws since 1978.

• kasper_vk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04 20:48
Volgens mij kan je m.b.v. MS Visio (2003) gewoon een EDR laten genereren van een willekeurige database, dus ook van die van Exact Globe. Van Exact voor DOS wordt dan een ander verhaal, omdat die versie (dacht ik) z'n eigen DBMS gebruikt.

Daarnaast maakt Exact geen geheim van hun databasestructuur: alle benodigde sql query's om dat beest te bouwen staat namelijk gewoon leesbaar in de EXact directory.
Dus het lijkt me dat daar wel achter te komen is.

Waarom wil je dat eigelijk weten?

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not 'Eureka!' but 'That's funny...'

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:56

PromWarMachine

Forsaken Archer

TheRookie schreef op 29 juni 2004 @ 13:15:

[...]
neem aan dat je een database bedoeld ?
Dan vraag je het verkeerd. Als jij doet alsof je de intentie hebt up te graden naar Exact Globe, als je een Exact DOS versie hebt, dan maak je mij niet wijs dat zij je niet wegwijs zullen helpen tijdens de praktische problemen die hiermee gemoeid zijn. Helaas geen antwoord op de vraag, wel goede ervaringen met de Exact servicedesk.

Dividend for Starters

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Niet verkeerd gevraagd, trust me :)
Ze helpen je uiteraard met dat soort practische (upgrade) problemen, maar dan op consultancy basis ;)
kasper_vk schreef op 29 juni 2004 @ 13:21:
Daarnaast maakt Exact geen geheim van hun databasestructuur: alle benodigde sql query's om dat beest te bouwen staat namelijk gewoon leesbaar in de EXact directory.
Dus het lijkt me dat daar wel achter te komen is.
Uiteraard is er zelf achter te komen, je kan idd gewoon de database openen en zelf kijken (ben je wel ff zoet mee weet ik uit ervaring :/), maar ze zullen 't je niet vertellen. Ik heb er namelijk expliciet naar gevraagd omdat wij zelf queries op de database schrijven i.v.m. rapportages die niet standaard uit 't systeem komen...

[ Voor 30% gewijzigd door TheRookie op 29-06-2004 13:29 . Reden: +quote ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
TheRookie schreef op 29 juni 2004 @ 13:27:
Niet verkeerd gevraagd, trust me :)
Ze helpen je uiteraard met dat soort practische (upgrade) problemen, maar dan op consultancy basis ;)

[...]

Uiteraard is er zelf achter te komen, je kan idd gewoon de database openen en zelf kijken (ben je wel ff zoet mee weet ik uit ervaring :/), maar ze zullen 't je niet vertellen. Ik heb er namelijk expliciet naar gevraagd omdat wij zelf queries op de database schrijven i.v.m. rapportages die niet standaard uit 't systeem komen...
Nou visio zal niet makkelijk een ER diagram genereren omdat er geen relaties in de db zitten :X

Exact houdt dit op een eigen manier bij. Wij zijn hier zelf ook mee bezig geweest (om dezelfde reden) maar helaas. Exact wil je ook geen ER diagram geven.

Wacht maar tot je tegen zaken aanloopts als "Waarom doet mijn selectie op debiteurnummer het niet" en je erachter komt dat debiteurnummer een CHAR is met voorloopspaties :X De exact db is niet de makkelijkste db om rapportages op te maken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
De leveranciers geven je deze informatie inderdaad niet :(, omdat ze deze informatie niet zo 1,2,3 kunnen vergaren.

Wat ze wel vertellen is dat de One-X tabel in het echt ‘gbkmut’ heet. Daarin staan 128 velden, deze velden gaan ze niet bespreken. In Exact voor DOS heet de equivalent ook ‘gbkmut’, echter dat bestand bevat maar 26 velden. Daarnaast gebruikt Exact voor DOS alleen al voor de boekingen en grootboekmutaties nog ruim tien andere bestanden, die in Globe samengevoegd zijn in de One-X tabel.

je leest het goed bestanden.

En dan gaan ze het hebben over:

In EvD hebben we het over ongeveer 500 bestanden, in Globe over ongeveer 500 tabellen (waarvan een groot aantal overigens in de meeste licentiesamenstellingen niet gebruikt worden). I:( uhhmmm erg logisch ja...

Ik zou dit graag willen weten om te achter halen op welke manier de conversie tot stand komt.
a) kunnen alle gegevens zonder moeite worden overgenomen
b) en zo ja of nee dan kan ik dat technisch verantwoorden o-)

Met andere woorden ik wil op bit niveau kunnen achterhalen wat de verschillen zijn tussen de twee databasestructuren :O

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Heeft Exact geen upgrade pad van Exact voor DOS naar Globe 2000/2003 :?

Verwijderd

Topicstarter
Upgrade pad ?? wat bedoel je daarmee ??

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 08:46 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-12 20:45
Heb zelf een EvD->EG2000 conversie meegemaakt(tijd geleden al). Voor zover ik begrijp lijken EG2000 en 2003 nogal op elkaar, allebei van dat One-X-salespeople-veel-geschreeuw-weinig-wol-gereutel. (NFI-One-X is OK, maar wel erg opgeblazen bedoel ik)
Exact conversietools werken OK (zijn wel een nachtje bezig, maar daar had verder niemand last van.
Ga ervanuit dat alle additionele rapportage spulletjes (zowel crystal reports als excel/access ODBC koppelingen) functionaliteit verliezen (soms draait het net niet, soms moet er herschreven worden).

Op mijn bedrijf als volgt opgelost:
1: EG2000 geinstalleerd
2: Conversie van kopie administratie
3: mislukte uitzendstudent (dat was ik O-) ) aan alle rapporten laten prutsen tot het weer werkt.
4: finales test met versche kopie administratie, alle managementrapportages uit oude en nieuwe exact 1 op 1 vergelijken (gewoon op papier)
5: Draaien.

Den moraal: Alle data gaat over, maar neem je tijd om te zoeken waar het naartoe is gegaan.
Exact Autorized Resellers (de dealers) mogen geloof ik een proeflicentie van EG2000 uitdelen. Daar eens induiken is slim, is echt zo'n gevalletje "als je het ziet valt het kwartje". Er zit (stiekum) een logica in!

Handige tools zijn:
-In exact (instellingenhoek ergens) kan je een uitdraai van tabellen krijgen en van velden in tabellen.
-MSQuery (dat ding van Excel) is ideaal om gewoon een beetje aan die database te leechen, is erg fijn een beetje in 't rondklikken en plotseling de gezochte data tegenkomen. (Vraag wel om ODBC toegang aan de installateur, loont de moeite niet het zelf uit te zoeken)

edit:
bijna vergeten

Om nog enigszins on-topic te blijven: Wil je support:
-krijg toegang tot support-portal (degelijke bak info)
-mail exact, NIET bellen. Bellen duurt een uur en je krijgt eerstelijns support. Mail gaat afaik direct naar tweede lijn (de techies zeg maar).
-resellers weten vaak ook een heleboel, was ik iig. redelijk enthousiast over.

[ Voor 12% gewijzigd door onkl op 30-06-2004 10:22 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Luc_,

Welkom op GoT :)

Op dit forum hebben we een aantal regels opgesteld waar een topic aan hoort te voldoen. Deze regels maken het jou makkelijker om te onthouden wat je in je topicstart moet zetten, en zijn voor je lezers handig omdat ze weten welke informatie ze kunnen verwachten.

Deze regels worden wat uitgebreider toegelicht in de policy. Ik zal de drie belangrijkste punten er even uitlichten omdat je topic niet helemaal voldoet aan de eisen die we hiervoor opgesteld hebben:

Probeer eerst je probleem zelf op te lossen. Lukt het niet om je probleem op te lossen dan kun je een topic openen op GoT. Zorg dat je duidelijk verteld waar je al op gezocht hebt en waarom het resultaat daarvan jou niet verder heeft geholpen. Hierdoor voorkom je dat we je tips gaan geven die je allang geprobeerd hebt; en dat is natuurlijk niet handig :)

Zorg voor een duidelijke topicstart. Zet hierin duidelijke foutmeldingen die je krijgt en informatie die voor ons handig is om je probleem op te lossen. Zorg er ook voor dat je zinnen in duidelijk Nederlands en goed leesbaar zijn opgesteld.

Kies een duidelijke titel. Dit kan vaak erg lastig zijn; maar kijk toch eerst even naar de rest van de topictitels op het forum. Je zult zien dat je meestal het beste het OS of programma tussen blokhaken kunt zetten en daarachter wat er fout gaat. Een goede topictitel moet jouw probleem meteen duidelijk maken.

De vraag die je hier stelt komt heel erg over als een huiswerk vraag. Kun je eens duidelijk maken wat je zelf al hebt gevonden? GoT is niet bedoeld om je vragen zonder enig voornonderzoek neer te plempen. :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:51

Crazy D

I think we should take a look.

One X: dit slaat op het principe dat je e-Synergy en Globe2000/2003 dezelfde database kunt laten gebruiken. Het was ooit het idee dat alle mutaties/transacties in gbkmut komen te staan. Dit is echter niet het geval, deze staan over het algemeen in gbkmut, banktransactions, amutak, en amutas.
Negeer verder het One X gedoe, dat is met name marketing.

Wij (Exact dealer) vragen ons soms serieus af _of_ er wel een schema bij Exact zelf te vinden is over de database opbouw (gezien een aantal bugs waarbij ze bepaalde tabellen "vergeten" waren om bij te werken), maar die zullen ze zeker niet vrijgeven. Genereren zou kunnen, maar aangezien er maar bitter weinig gebruik wordt gemaakt van constraints, is het leggen van relaties nog redelijk tricky. Je kunt hiervoor wel gebruik maken van de DD* tabellen die in een Globe2000/2003/e-Synergy database aanwezig zijn. Deze zijn bij lange na niet compleet, maar een aantal belangrijke koppelingen zijn hierin terug te vinden. (voor foreign keys heb je met name de DDReferences en DDReferenceColumns nodig, hier staan verwijzigingen in naar de DDIndexes en DDIndexColumns tabellen).

Overigens heb ik hiervoor een programmaatje geschreven om het bekijken van de database structuur wat te vereenvoudigen, deze is te vinden op www.ddviewer.com. (schema's genereren doet ie echter niet...). In het Systeem menu (Globe 2003: Systeem / Algemeen) heb je tegenwoordig ook een Tabel Lijst. Ik weet niet zeker of je hiervoor de sneak preview aan moet zetten (Instellingen Algemeen).

Zelf queries maken is een kwestie van een overzicht opzoeken dat een beetje doet wat je wilt, via de SQL Profiler spieken welke queries er worden uitgevoerd, en die uitbouwen. Niet de meest eenvoudige methode, maar aangezien overzichten die met financiele gegevens of produktie gegevens al snel op gbkmut uitkomen, is dat absoluut een must, aangezien het anders simpelweg bijna niet te achterhalen is welke waarde "freetextfield2" moet zijn wanneer je op zoek bent naar het budget van een produktieorder (been there done that :().

De database structuur van Exact voor DOS is wat lastiger te achterhalen. Ze gebruiken hiervoor een min-of-meer eigen formaat, en behalve simpelweg alles exporteren naar CSV, inlezen, en datatypes gokken :P, ken ik alleen Sumatra (www.sumatra.nl) waarmee de database goed en eenvoudig is uit te lezen, maar daar hangen wel wat kosten aan. Ik kan je daar ook geen demo licentie voor geven, simpelweg omdat die er niet is (produkt wordt meestal verkocht via demo's). Ik kan je wel een SQL script sturen welke de Exact voor Dos database structuur omzet naar een SQL Server database. Helaas kun je daarmee nog steeds niet achterhalen of een string rechts uitgelijnt is (zoals het debiteurnummer....), maar je kunt iig een stuk meer achterhalen. Ik kan eventueel met een tooltje ook de data uit EvD omzetten naar insert-queries voor een SQL Server database, maar die tool gebruikt Sumatra en dus kan ik je die niet zomaar sturen, en ik neem aan dat jullie je administratie niet zomaar naar iedereen toesturen, maar het is een optie ;)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Dan denk ik dat ik toch maar over ga tot een testconversie. :'(
Globe 2003 installeren op een pctje die hebben we hier nog wel ergens staan :*)
De conversieprocedure van exact volgen, zucht

Koppeling leggen met e-Synergy en dan maar kijken welke functionaliteiten verloren gaan met de conversiebestanden.

Vervolgens kijken welke functionaliteiten binnen e-Synegy er mogelijk zijn met nieuwe ingevoerde boekingen.

Bedankt voor de inzichten en de info _/-\o_

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:51

Crazy D

I think we should take a look.

Als ik je nog een tip mag geven: bepaal van te voren goed wat je doel is van alle data. Wil je dat alleen mee converteren zodat er nog eens in de historie te kijken is, zou ik zeggen, doe alleen stambestanden en neem de openstaande posten mee, en laat de historie lekker zitten. Voor veel geld (zo'n 10.000 euro) kun je met behulp van Sumatra vanuit e-Synergy de historie bekijken, hou de huidige Exact versie erbij om af en toe de historie te kunnen bladeren, of converteer de historie naar een aparte administratie welke je alleen gebruikt voor raadpleging. Veel problemen waar we tegenaan lopen hebben een combinatie van oorzaken, maar vaak is 1 van de oorzaken de historische data.

Overzichten zullen uiteraard opnieuw moeten worden gemaakt, sommige zullen eenvoudiger worden, diverse anderen een stuk ingewikkelder. Qua functionaliteit van het pakket ga je in heel veel gevallen er gigantisch op vooruit, al hangt dat er ook van af hoe de huidige administratie is ingericht (als die "simpel" is, zal het waarschijnlijk in 1e instantie wat complexer overkomen).

Oh ja, en zorg ervoor dat je voldoende trainingen volgt voordat er live mee gewerkt wordt. Diverse klanten hebben wat beknibbeld op de consultancy uren, waardoor ze on the fly (terwijl ze al live met de data werken) procedures moeten aanpassen (iets wat van te voren al bepaald had kunnen worden als er de tijd was genomen om de verschillen goed te bekijken), of simpelweg heel veel tijd verliezen met telefoontjes naar support omdat ze niet weten waar je een bepaalde instelling kunt vinden, of hoe een bepaald onderdeel werkt.
Je kunt beter nu een dag extra consultancy af moeten nemen, maar daarna wel precies weten hoe/wat/waar en vooral waarom, dan nu denken "ach, de helpfile zal toch wel goed zijn" en vervolgens maandelijks veel tijd kwijt te zijn met achteraf oplossen van problemen die gewoon voorkomen hadden kunnen worden. Maar goed dat klinkt teveel als een verkoper en dat ben ik helemaal niet :P Maar ik lees ook de support requests die wij ontvangen en heel veel "problemen met de software" zijn eigenlijk "problemen van de gebruiker" die gewoon niet weet hoe bepaalde zaken in Globe2003 werken (soms heel anders dan vroeger, maar in veel gevallen iig beter. Alleen dat moet je wel eerst kunnen inzien.).

Succes met je conversie :)

Exact expert nodig?

Pagina: 1