Toon posts:

[W2k3] Server's computernaam wordt niet geresolved

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kheb met de search al dergelijke problemen gevonden (soortgelijk probleem onder 2k), maar die helpen me niet echt verder...

Ik heb een netwerkje van 3 pc's, waarvan één server. Momenteel ben ik op 1 van de clienten 2003 Server Edition aan het uittesten, omdat XP home op een server toch niet zo erg lekker draait :Y)

Op deze testserver heb ik Active Directory geinstalleerd, werkt allemaal goed, kan inloggen, shares zien, etc. etc. alleen als ik op een cliënt (elke cliënt, maar op de server zelf gaat het wel goed) de computernaam (server2 op tarq.net) wil resolven, gaat dat niet...

> ping server2.tarq.net
Ping-aanvraag kan host server2.tarq.net niet vinden. (...blablabla...)

Via het (static) IP issie wel bereikbaar. Overigens werkt reverse lookup vanaf één pc wel, vanaf de andere niet...

PC met XP home (... en dus niet ingelogd op domein)
> ping - a 192.168.0.2
Pingen naar 192.168.0.2 (...blablabla...)
... en ik krijg dus geen server2.tarq.net terug

PC met 98SE (ook niet ingelogd op domein)
> ping -a 192.168.0.2
Pingen naar SERVER2 [192.168.0.2] (...blablabla...)

Maar ik kan op geen van beide pc's - en ook niet als ik onder 98 WEL op het domein inlog - server2.tarq.net resolven...

Voordat ik het domein heb ingesteld (gisteravond) hoorde deze server dus mshome.net, en dus server2.mshome.net. Gek genoeg kan ik dit (ook nu nog, terwijl alle pc's - behalve de huidige XP home server - al uit zijn geweest!) resolven, alleen dan wel naar het (toen nog dynamische) IP dat ie als laatste had voordat ik het domein heb gemaakt...

Ik zou niet weten waar ik moet beginnen het probleem te zoeken :?

(ik hoop dat het een beetje duidelijk is :?)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:32

FastBunny

Give it the Works !

ip adres van de Win2003 server toegevoegd aan de lijst van dns van de clients?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14
En heb je wel een DNS server geconfigureerd op die server en die ook ingesteld op je clients? Je zegt daar helemaal niks over, alsof je het niet weet ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 29 juni 2004 @ 11:48:
ip adres van de Win2003 server toegevoegd aan de lijst van dns van de clients?
Volgens mij snap ik um niet helemaal...
Voordat ik 2003 ging gebruiken heb ik nooit dergelijke zaken hoeven instellen...
Voor de toen bestaande server.mshome.net, pc1.mshome.net, pc2.mshome.net ging altijd alles goed zonder DNS / WINS servers...
Dennis schreef op 29 juni 2004 @ 11:49:
En heb je wel een DNS server geconfigureerd op die server en die ook ingesteld op je clients? Je zegt daar helemaal niks over, alsof je het niet weet ofzo.
DNS server staat er op, maar ik heb 2003 dat ding laten auto-configgen (weet niet hoe ik het moet instellen...) En vinden de cliënten die DNS server niet automatisch dan? :?

Verwijderd

Volgens mij wordt het tijd dat je eens wat standaard documenten gaat lezen over Win2k3!

Sinds 2k is het domein (Active Directory) 100% DNS gebaseerd. Dus heb je een eigen DNS nodig van win2k3 om de naam te kunnen resolven in een XP / 2k(3) omgeving.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 12:10:
Volgens mij wordt het tijd dat je eens wat standaard documenten gaat lezen over Win2k3!

Sinds 2k is het domein (Active Directory) 100% DNS gebaseerd. Dus heb je een eigen DNS nodig van win2k3 om de naam te kunnen resolven in een XP / 2k(3) omgeving.
Niet om je tegen te spreken ofzo, maar kun je me dan uitleggen waarom mn huidige server, waar ook geen DNS op draait, alles wel goed wordt geresolved?

En die standaarddocumentjes snap ik dus niet helemaal... staan telkens dingen in die in mijn vensters niet staan, of dr staat gewoon überhaupt niet bij hoe ik het moet doen...

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Je hebt ook nog zoiets als DNS cache :) En Windows een server kan zichzelf wel vinden als je geen dns invult. Maar een client kan niet zomaar bij een domein komen als die geen correcte dns heeft.

[kort door de bocht uitleg]
Zie het voor je als een straat
Een normale pc staat in de dorpstraat.onsdorp
Als die gaat zoeken naar woonhuis server2 gaat die vrolijk rondkijken om zich heen
Als die 1 maal weet waat server2 woont weet die meteen het adres.

In het domein beveiligs.onsdorp
Staat de server die alle adressen beheerd.
Jij als buitenstaander die naar server2.beveiligd.onsdorp zoekt zal die niet vinden. Waarom niet omdat die niet weet waar die in vredesnaam moet zijn. De server zelf weet dat wel omdat die toegang tot zijn eigen database met adressen heeft.
[/kort door de bocht uitleg]

[ Voor 4% gewijzigd door FastBunny op 29-06-2004 12:32 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

Topicstarter
Ahh zo... alleen staat tenminste 1 van de clienten in dezelfde straat, tarq.net, en die kan hem ook niet vinden ;) (en de server kan die cliënt evenmin vinden, en dat terwijl die volgens de kort-door-de-bocht-uitleg ongeveer voor z'n deur zou moeten staan :P)

Maar enfin, kheb de zoveelste Windows-help gevonden, zal ik die ook nog maar eens doorspitten... :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 12:39 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 12:39:
Ahh zo... alleen staat tenminste 1 van de clienten in dezelfde straat, tarq.net, en die kan hem ook niet vinden ;) (en de server kan die cliënt evenmin vinden, en dat terwijl die volgens de kort-door-de-bocht-uitleg ongeveer voor z'n deur zou moeten staan :P)

Maar enfin, kheb de zoveelste Windows-help gevonden, zal ik die ook nog maar eens doorspitten... :P
Omdat de client niet in het 'stratenregister' staat kan de server hem niet vinden en omdat de client uberhaupt geen verbinding heeft met het 'startenregister' zijnb ze wel buren maar weten ze van elkaar niet wat het zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, server zou nu goed ingesteld moeten zijn...

Eén ding kan ik overigens niet in de help vinden... hoe ik een DNS-entry maak die verwijst naar een dynamisch IP dat door de DHCP server op dezelfde pc uitgegeven is :?

En verder heb ik geen flauw idee hoe ik op de cliënten instel dat ze nu een andere DNS-server moeten gebruiken :?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 14:56 ]

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Tip: zorg ervoor dat de win2k3 server werkt als DHCP-server. Dit is eigenlijk niet noodzakelijk, maar volgens mij ga je het dan allemaal wat beter aan de praat krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
WimB schreef op 29 juni 2004 @ 14:57:
Tip: zorg ervoor dat de win2k3 server werkt als DHCP-server. Dit is eigenlijk niet noodzakelijk, maar volgens mij ga je het dan allemaal wat beter aan de praat krijgen.
Als je nou m'n vorige post had gelezen................... |:(

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 14:55:

Eén ding kan ik overigens niet in de help vinden... hoe ik een DNS-entry maak die verwijst naar een dynamisch IP dat door de DHCP server op dezelfde pc uitgegeven is :?

En verder heb ik geen flauw idee hoe ik op de cliënten instel dat ze nu een andere DNS-server moeten gebruiken :?
3 tips ;)
1) Zorg ervoor dat de server een VAST ip adres heeft
2) Doorloop de DHCP wizard 'nieuwe scoop' maken en vul vervolgens het ip adres van de server in als dns voor de scoop.
3) Kijk eens in de faq/google/technet etc voor de basishandleiding windows 2003 installeren. Daar komt namelijk naar voren hoe je dns insteld

B)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 14:55:

Server zet je op een vast ip. Tja en DNS instellen op clients, dat is computeridee werk.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 15:00:
[...]

Als je nou m'n vorige post had gelezen................... |:(
Sorry, ik was al beginnen typen voor jou post er stond. Ik moet sneller leren typen :+

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op 29 juni 2004 @ 15:09:
[...]
Server zet je op een vast ip. Tja en DNS instellen op clients, dat is computeridee werk.
De server staat ook op vast IP, maar de cliënten niet, en ik wil dattie voor de cliënten ook DNS servt...

En DNS instellen zal best computeridee niveau zijn, maar ik heb het nog nooit hoeven doen en heb dan ook geen flauw idee waar die instelling zit.

@ WimB: :P
Pagina: 1