Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Electronica] Ethernetpoort

Pagina: 1
Acties:

• Virtugon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 19:03
Ik heb allerlei informatie hier en op google gezocht, maar ik heb nog steeds niet genoeg.

De situatie:
Ik heb thuis nog een oud ISDN hubje liggen. Hoewel, hubje is een te groot woord want het ding repeat niet eens, maar de poortjes zitten netjes serieel aan elkaar gesoldeert.

Nu wil ik, heel simpel gesteld van dit kastje een echt ethernet hubje maken. Ik heb me gek gezocht naar schema's voor hubs, maar vond er geen en heb uiteindelijk mijn echte hubje maar opengeschroefd. Aangezien hier een hele reut microcontrollers inzat besloot ik dat mijn pc de functie van die controllers mooi kan vervullen. Als interface tussen de poortjes en de pc wilde ik de parallelle poort gebruiken (misschien is de seriële beter?).

De parallelle poort heeft 5 input pins en 8 output pins en zowel bij 10Base-T en 100Base-TX (de meest gebruikte standaarden bij hubs) gebruiken maar 4 van de 8 aders. Ik zou dus theoretische gezien de vier gebruikte lijnen van poortje 1 kunnen aansluiten op 4 van de 5 ingangen van de parallelle poort en 2x4 op de 8 uitgangen. Klopt dit?

Nu weet ik echter totaal niet of ik zo'n ethernet poortje wel rechtstreeks op mijn standaard parallelle interfacekaartje kwan knallen, of dat daar eerst nog van alles tussen moet.

Als de hardware eenmaal rond is, kan ik naar hartelust gaan coden hoe dat signaaltje gerepeat gaat worden :)

"A loaf that attempts to twist it's own fate is not a loaf at all, but is, in fact, a pretzel."

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

ik denk dat jou paralelle poort egt veel te langzaam is voor een hubje hoor, tis niet voor niets dat ze een netwerk kaart maken ipv parallele poorten aan elkaar aansluiten. koop gewoon voor 5-10 euro een hubje

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Ik denk dat het gaat om de lol van het experimenteren...
Altijd die baggeradviezen hier met "koop blaat" |:(

Flap

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

het is gewoon niet snel genoeg, een parallele poort, ik geef ten minste advies, jij loopt alleen af te kraken.

ook als je het gewoon wilt doen: ik weet niet of het isdn of utp was, maar een van de twee knalde er een behoorlijk voltage overheen, dan zou je iig iets ertussen moeten hangen

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

Verwijderd

Wat jij wilt kan wel degelijk.

Het eerste wat ik zou doen was het kijken naar de ethernet standaard die volgens mij een beetje als volgt lijkt (maximale lengte +- 1500 bytes?)

MacAddressSource-MacAddressDestination-Data-CrcChecksum

Als je je in die standaard hebt verdiept zul je een enkel pakketje moeten opslaan en deze vervolgens naar alle andere poorten moeten kopieren. Het kan wel maar vooral het opslaan van zo'n pakketje lijkt me dat er nogal wat digitale techniek bij komt kijken.

Je pollt op alle poorten, zodra er een pakket binnenkomt kopieer je deze naar alle andere poorten en je gaat weer verder.

Volgens mij kun je het beste een oude netwerkkaart voor het ontvangen van zo'n bericht gebruiken. Je pollt naar het bit dat een indicatie geeft van een ontvangen bericht, zoekt uit van welke lijn deze kwam, gooit die lijn dicht en verzend het bericht naar de andere lijnen. Met logische schakelingen zul je dan een heel eind komen.

Je krijgt dan dit

code:
1
2
3
lijn1--+----+
lijn2--+ >= +--netwerkkaart--> verzenden naar andere lijnen
lijn3--+----+

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

allereerst is het geen ISDN hub, maar een splittertje.
je kan maar 1 apparaat achter dat ding tegelijk gebruiken volgens mij...

Zoals je wel gezien hebt bestaat een hub niet uit een paar aan elkaar gesoldeerde poortjes. elke poort gaat naar een centrale microcontroller welke het binnengekomen signaal her-zend op de andere poortjes (en zorgt dat het niet terug gezonden word op de poort van binnenkomst).

je ISDN splittertje kan je dus iig niet zo gebruiken als hij nu is.
je moet de poortjes los maken, en aansluiten op een controller.
als ik je idee begrijp moet je dan dus 4 paralelle poorten hebben, 1 voor elke ethernet poort en dan met software de hub functies doen.

ook hier heb je weer een probleem dat je ethernet over moet zetten naar paralelle signaling. dat werkt namelijk totaal anders.
ik denk, helaas voor jou, dat dat een onmogelijk opgave is.
daarnaast zou de snelheid van je paralelle poort een enorme bottleneck vormen voor de performance van je hub. (slechts een halve Mbit ofzo, en ethernet is 10 of 100Mbit)

editje:
wat ik dus begrijp van je idee, is dat je dat splittertje aan je paralelle poort wil hangen en dan je PC de hub-functies wil laten doen.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 29-06-2004 11:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Virtugon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 19:03
En een andere poort?

Firewire of USB ofzo?
En volgens mij hebben hubs, aangezien het layer 1 appparaten zijn, weinig met ethernet te schaften, maar hier kan ik me in vergissen.

"A loaf that attempts to twist it's own fate is not a loaf at all, but is, in fact, a pretzel."

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Biglines schreef op 29 juni 2004 @ 11:08:
ook als je het gewoon wilt doen: ik weet niet of het isdn of utp was, maar een van de twee knalde er een behoorlijk voltage overheen, dan zou je iig iets ertussen moeten hangen
Voltage van inkomende ISDN lijn ligt rond de 95 volt dacht ik (van UTP weet ik het niet meer zo gauw, maar zal wel <12v zijn).

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Iva_Bigone schreef op 29 juni 2004 @ 11:29:
[...]

Voltage van inkomende ISDN lijn ligt rond de 95 volt dacht ik (van UTP weet ik het niet meer zo gauw, maar zal wel <12v zijn).
5 volts :) er zit geen 12 volt lijn in een PCI slot (voor zover ik weet)
Virtugon schreef op 29 juni 2004 @ 11:28:
En een andere poort?

Firewire of USB ofzo?
En volgens mij hebben hubs, aangezien het layer 1 appparaten zijn, weinig met ethernet te schaften, maar hier kan ik me in vergissen.
opzich is het idd layer1... maar daar zitten wel degelijk elektrische specificaties aan vast, bepaalde vorm van signaling en een bepaalde vaste bitrate die je nooit zal halen met een paralelle poort.
dat moet je allemaal om kunnen zetten naar paralelle poort.

en via USB kan het wel, koop gewoon een X aantal USB netwerkadapters, en zorg dat je software vind die die dingen kan bridgen.

[ Voor 53% gewijzigd door McKaamos op 29-06-2004 11:38 ]

• Super_ik
  • Laatst online: 24-11 20:35

Super_ik

haklust!

dit zul je nodig hebben aan hardware:
Afbeeldingslocatie: http://212.204.176.216/plaatjes/rtl8019as.GIF

dit is een stukje van een reference design van de rtl8019as
linkje

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Wat doet die 20F001N precies? Kan zo 123 nergens een datasheet vinden, helaas :(

Flap

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het is moeilijk. Je kan wel een schema bakken, maar hoe zou het gaan met de storingen?

En oppassen met dit soort vragen, straks krijgen we weer Topic ping-pong (staat na heel GoT te hebben gezien in de HK, hoop (ex-)modjes die het topic overal heentrapten) :P

[ Voor 14% gewijzigd door Resistor op 29-06-2004 12:12 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Super_ik

Super_ik

haklust!

doe eens een gok als je t plaatje zo ziet ;)

het omzetten van ttl signaal naar ethernet signaal

8<------------------------------------------------------------------------------------

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

UDuckling5 schreef op 29 juni 2004 @ 12:03:
Wat doet die 20F001N precies? Kan zo 123 nergens een datasheet vinden, helaas :(
volgens mij is het een USB netwerkadaptertje

• Super_ik

Super_ik

haklust!

ja tuurlijk :p

datasheet

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
20F001N is een blokje dat je pc van de buiten wereld scheidt. Een soort van trafo zie datasheet.

hier door is je elektronica een beetje beschermd van de buiten wereld

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Eigenlijk is wat jij wilt samengevat, een hub maken met 4 RJ-45 connectors, en een computer met LPT poort.

Klinkt mij onmogelijk..

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

frickY schreef op 29 juni 2004 @ 13:57:
Eigenlijk is wat jij wilt samengevat, een hub maken met 4 RJ-45 connectors, en een computer met LPT poort.

Klinkt mij onmogelijk..
neej een hub waarvan de microcontrollerfuncties door een PC worden gedaan, wat hij wil aansluiten via zijn paralelle poort...
tenminste dat maak ik op uit zijn verhaal

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
FireWurX schreef op 29 juni 2004 @ 14:03:
[...]

neej een hub waarvan de microcontrollerfuncties door een PC worden gedaan, wat hij wil aansluiten via zijn paralelle poort...
tenminste dat maak ik op uit zijn verhaal
Dat bedoel ik
wil er alleen maar mee zeggen dat het niet uitmaakt dat die connectors uit een ISDN-splitter komen.. hadden net zo goed uit oude netwerkkaartjes kunnen komen.
Als je zegt "van een ISDN-splitter een Ethernet-hub maken", klinkt dat simpleren als "van 4 connectortjes een Ethernet-hub maken".. terwijl het hetzelfde is.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

frickY schreef op 29 juni 2004 @ 16:10:
[...]
Dat bedoel ik
wil er alleen maar mee zeggen dat het niet uitmaakt dat die connectors uit een ISDN-splitter komen.. hadden net zo goed uit oude netwerkkaartjes kunnen komen.
Als je zegt "van een ISDN-splitter een Ethernet-hub maken", klinkt dat simpleren als "van 4 connectortjes een Ethernet-hub maken".. terwijl het hetzelfde is.
sorry, ik las je post verkeerd.
ik las "een hub maken met 4 RJ45 poorten en een paralelle poort"

Pagina: 1