Postfix 1 ip voor smtp toestaan

Pagina: 1
Acties:

• R3b3l
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 09:20
Hallo,

Ik ben een mail server (postfix) aant installeren op mijn gateway (een slackware 9 bak). Als gateway heeft deze dus 2 interfaces. eth0 is de interface die van m'n ISP een ip krijgt, vrijwel statisch x.x.x.175. Eth1 is m'n eigen interne netwerk met ip 192.168.0.2.

code:
1
mynetworks = /etc/postfix/network_table

en m'n network_table file
code:
1
2
192.168.0.0/24
127.0.0.0/8

Ik gebruik pine om m'n server te testen. Pine draait op de gateway. Wanneer ik 127.0.0.1 invul als smtp server wil postfix wel m'n mail relayen.

Probleem
Het probleem is dat wanneer ik smtp.mijndomain.nl invul als server, dan lijkt postfix te denken dat hij een bericht moet relayen wat vanaf het netwerk van m'n isp komt, en dat is niet in m'n network_table file opgenomen, logisch dus.
Dit is natuurlijk op te lossen door het hele netwerk van m'n isp toe te voegen, maar das bijna gelijk als open relay, no go dus.

Vraag:
Hoe kan ik postfix vertellen dat hij van 1 specifiek ip adres wel mag relayen? Of nog mooier, hoe vertel ik postfix dat hij berichten mag relayen vanaf alle ip-adressen die aan mijn gateway zijn toegewezen? (dus ext ip van isp "x.x.x.175", localhost en 192.168.0.2).

[ Voor 3% gewijzigd door R3b3l op 29-06-2004 09:10 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
en wat nou als je je network_table file uitbreidt met x.x.x.175/32 ???

• R3b3l
Thanx Gomez12, ik had al zoiets geprobeerd, maar had x.x.x.175/24 gebruikt... natuurlijk niet de bedoeling.

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
is zoiets niet te blokkeren in je firewall? Gewoon al het verkeer van buiten op poort 25 weigeren

...

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32
smtp.mijndomain.nl verwijst wel naar je server (just checking)?

Verwijderd

Moet daar niet staan:
code:
1
mynetworks = hash:/etc/postfix/network_table

En dan in network_table:
code:
1
2
127.0.0.0/8 OK
192.168.0.0/24 OK

Vergeet niet 'postmap /etc/postfix/network_table' en daarna 'service postfix reload'

• R3b3l
Haranaka:
Blokkeren in m'n firewall is geen optie omdat de server ook van buiten te berijken moet zijn voor somige ip-adressen.

TukkerTweaker:
Heb ff gechecked en smtp.mijndomain.nl verwijst idd naar mijn server.

MrMenor:
Ik heb het in eerste instantie gebrobeerd als hash file, dit ging helmaal niet goed, postfix leek het file helemaal niet te lezen. Zoals het nu bovenin beschreven staat gaat het goed, k weet niet wat voor voordeel of nadeel dit heeft, alst eerst maar werkt :).

• TukkerTweaker
the_r3b3l schreef op 29 juni 2004 @ 13:30:
MrMenor:
Ik heb het in eerste instantie gebrobeerd als hash file, dit ging helmaal niet goed, postfix leek het file helemaal niet te lezen. Zoals het nu bovenin beschreven staat gaat het goed, k weet niet wat voor voordeel of nadeel dit heeft, alst eerst maar werkt :).
Is het bestand network_table.db aanwezig in /etc/postfix/. (ben gewoon nieuwsgierig)?

• R3b3l
TukkerTweaker schreef op 29 juni 2004 @ 15:10:
[...]

Is het bestand network_table.db aanwezig in /etc/postfix/. (ben gewoon nieuwsgierig)?
Nope, alleen een cananical.db,
hij is er wel geweest toen ik het eerst probeerd zoals jij beschreef hierboven. Natuurlijk aangemaakt via postmap, maar toen dat niet werkte heb ik deze weggegooid. Inmiddels heb ik ook veranderingen in network_table aangebracht die netjes overgenomen worden door postfix, no problemo.

Verwijderd

Postfix leest alleen het .db bestandje. Dus voor je postfix opnieuw opstart even "postmap /etc/postfix/network_table" doen. Controleer ook je maillog op eventuele foutmeldingen van postfix.

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Volgens mij werkt het ook om aan de regel
code:
1
mynetworks =

gewoon hostnames toe te voegen voor losse computers die mogen relayen.

Het volgende werkt bij mij ieg prima:
code:
1
mynetworks = 127.0.0.0/8, 10.10.10.0/24, hostname.vanbuurman.diemag.relayen

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Kun je niet beter iets regelen met authenticatie. Username+Wachtwoord+SSL=Goede Oplossing?

Verwijderd

Sir Isaac
Kun je dat aub uitleggen hoe het kan in postfix, dan wil ik daar idd ook gebruik van gaan maken!
Veel handiger dan die ip shit!

• TukkerTweaker
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 19:09:
Sir Isaac
Kun je dat aub uitleggen hoe het kan in postfix, dan wil ik daar idd ook gebruik van gaan maken!
http://www.postfix.org/SASL_README.html

misschien iets makkelijker is "pop-before-smtp".

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 19:09:
Sir Isaac
Ik zou het eigenlijk niet weten. Ik beheer zelf geen smtp server, maar heb hier even naar gekeken omdat ik zelf met mijn laptop overal vandaan mail wil kunnen zenden zonder een lokale smtp server te hoeven zoeken. Ik heb nog geen (priori)tijd gehad om het te implementeren en ik verwacht dat dat nog even zo blijft: voorlopig ben ik thuis.
Ik weet dat het met exim kan, maar het zal ongetwijfeld ook met postfix kunnen.
Pagina: 1