Toon posts:

bill-fan neemt linux onder de loep

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dag pinguins,

Ik ben programmeur (.net natuurlijk :), leer nu ook een beetje java op avondschool ), en heb eigenlijk altijd niks anders dan Windows versies gebruikt als OS. Af en toe test ik wel eens uit nieuwgierigheid Linux, om te zien hoe ver het staat, maar tot nu toe heeft het nooit langer dan enkele weken op mijn pc gestaan (laatste distro was RedHat, versie weet ik niet meer).

Wat ik belangrijk vind is dat ik het OS eerst als GEBRUIKER kan leren kennen, om daarna de nuts en bolts te gaan verkennen. Ik vind het dus echt niet tof als ik voor simpele dingen als mijn schermresolutie op de schijf kan gaan zoeken naar een config file die wel eens iets met het beeld zou kunnen te maken hebben.

Mijn vraag is nu : welke distro staat het verst wat betreft gebruiksgemak? En is het nog altijd nodig om dingen zoals die KDE of Gnome te installeren bovenop die x-windows om goeie GUI te hebben? Zoja, welke raad je aan?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Cyphax

Moderator LNX
Je vraag hoort eigenlijk thuis in dit topic:
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4
Verder is Slackware mijn favoriet. Debian heb ik ook goede ervaringen mee, evenals Knoppix (die is ook gebruiksvriendelijk want die hoef je zelfs niet te installeren) :)

[ Voor 42% gewijzigd door Cyphax op 29-06-2004 09:10 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:12

Petuhr

FreeBSD

Fedora is wel een aardige dan om mee te beginnen.
Grafische install, meteen grafisch alles, en makkelijk
te configgen vanuit X zelf.

Fedora is gebaseerd op RedHat.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:32
Gebruiksgemak? Neem dan Fedora, Suse of Mandrake.

Knoppix is idd wel aardig als je niks wilt installeren.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Volgens mij is Suse erg ver qua gebruiksgemak, maar ook erg zwaar met de standaard installatie. RedHat weet ik niet zo, die vragen om registratie en daar hou ik niet van. Mandrake vond ik ook erg fijn, maar dual monitor op gang krijgen ging toen wat lastig, ik weet niet meer waarom. Toen ben ik vrij snel terug gegaan naar Suse en later naar Debian.
Debian testing vind ik het fijnst werken. Het is een van de meer die-hard distributies, je kan hem vrij makkelijk heel licht installeren, maar ook met alle toeters en bellen erbij en dan zit je eigenlijk net zo als bij Suse. Grote verschil is dat Suse default heel "mooi" en dus zwaar installeert, maar je kunt er ook voor kiezen om hem lichter te installeren. Debian installeer default wat lichter en je kunt kiezen om het zwaarder te doen.
En voor resoluties aanpassen is er tegenwoordig een mooi appletje. Je moet bij de configuratie van X aangeven welke videomodes je wilt kunnen gebruiken en dan kun je er met dat appletje zo tussen switchen.
X heeft ook een vrij mooie text-based configuratie. Dan krijg je in de console allemaal menu's voor je die imo erg intuitief werken. xf86cfg --textmode oid.
En voor een desktop omgeving...tsja, daar heb je KDE of Gnome voor nodig (er zijn er nog meer bdw). X is gewoon alleen beeld, muis en toetsen. Wat je daarna erbij wilt moet je zelf weten :) Dat heeft veel voordelen als je op een oud systeem wilt installeren. Je kunt daardoor de nieuwste linux met X draaien op een hele oude PC (zeg een P100 met 16MB), iets wat je met de nieuwste windows rustig kunt vergeten.

ieeeepppppp :P

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Als je even snel wilt kijken hoe het vandaag de dag met de Linux desktop staat, probeer dan inderdaad een CD'tje met knoppix en hoop dat hij al je hardware goed detecteert, dan weet je binnen een paar minuten waar je aan toe bent.

SuSE 9.1 is ook erg goed te doen, dingen als de resolutie veranderen enzo gaat daar ook bijna net zo als in Windows. Als je Windows gewend bent zou ik wel een distributie nemen die 'by default' KDE gebruikt en daar ook van uit gaat (bv. SuSE dus en niet Fedora), maar dat is iets wat je zelf moet uitproberen.

In ieder geval is er voor dit soort vragen inderdaad een apart topic in het leven geroepen als je er nu nog niet uitkomt, de link staat hierboven al.

Dus deze kan dan wel dicht, anders hebben we namelijk per dag wel 2-3 topics van dit soort (wordt saai op den duur ;) )
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.