Toon posts:

Knoppix mirror

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Misschien een wat onconventioneel topic, maar ik zit met het volgende "probleem":

Ik ben samen met een paar studiegenoten beheerder van een snelle server op de universiteit. Deze server host de pagina's van 1000 studenten en 150 studie/studentenverenigingen. Dit alles tot tevredenheid.

Nu willen we wat voor de Linux community doen. Ons idee was om Knoppix te gaan mirroren. Een overzichtelijk pakket, je helpt er de newbies mee (merendeel van onze gebruikers) en het is leuk.

Nu hebben we al op het Knoppix forum gepost of we mirror konden worden, maar daar hebben we nul reactie op gehad. Ook hebben we gemaild naar de webmaster van knoppix.net, tot nu toe zonder resultaat.

Weet hier misschien iemand hoe we dit het beste aan kunnen pakken? Of zijn er misschien andere Linux zaken die we zouden kunnen mirroren?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je zou kunnen mailen naar info [at] knoppix.net; of gewoon een wget cronjob opzetten die met een andere mirror synched? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 28 juni 2004 @ 23:13:
Je zou kunnen mailen naar info [at] knoppix.net; of gewoon een wget cronjob opzetten die met een andere mirror synched? :)
Momenteel gemaild naar webmaster [affenstaart] knoppix.net voor meer info. We willen wel graag een echte (vaak genoemde :) ) mirror worden. Veel datatraffic is het doel! Vandaar geen wget...

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Als je eerst een mirror opzet dan kun je toch vanzelf gelist worden? Of denk je dat er een andere procedure zal zijn dan een RSync / Wget job die je in je cron moet opnemen?

Er is inderdaad op de website niets over te vinden en Google vindt volgens mij slechts jouw topic op hun forum :D

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 28 juni 2004 @ 23:17:
Als je eerst een mirror opzet dan kun je toch vanzelf gelist worden? Of denk je dat er een andere procedure zal zijn dan een RSync / Wget job die je in je cron moet opnemen?
Voor debian bijvoorbeeld zijn de eisen heel streng. Nu is dat ook wel een stapje groter maar toch. In Nederland zijn er momenteel 2 mirrors, en ik denk dat een snelle Surfnet 5 (vanaf septemper 10 Gbit backbone :9 ) verbinding best gewenst is
Er is inderdaad op de website niets over te vinden en Google vindt volgens mij slechts jouw topic op hun forum :D
Idd: drama! :) En als ze nou eens zouden reageren :(

• Wilke
  • Laatst online: 22:43
Wat voor verbinding, machine en bandbreedte limieten hebben we het dan over, als ik vragen mag?

Reken er namelijk wel op dat je op de dag dat een nieuwe Knoppix-release uitkomt je letterlijk terabytes aan data gaat doorvoeren, en - universiteit of niet - ik weet niet of je daar overal vrienden mee gaat maken.

Uiteraard wel heel koel als het mag :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 28-06-2004 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 28 juni 2004 @ 23:25:
Wat voor verbinding, machine en bandbreedte limieten hebben we het dan over, als ik vragen mag?

Reken er namelijk wel op dat je op de dag dat een nieuwe Knoppix-release uitkomt je letterlijk terabytes aan data gaat doorvoeren, en - universiteit of niet - ik weet niet of je daar overal vrienden mee gaat maken.

Uiteraard wel heel koel als het mag :)
We beheren de officiele studenten server op de UvT, specs:

HP machine
Dual Intel Xeon 2.8 Ghz
2GB RAM-geheugen
3 x 73,5GB (Ultra 2 SCSI) in RAID5
1 x 36 GB (Ultra 2 SCSI)
Debian Woody

Momenteel hangt de machine nog aan 100 mBit, met een Surfnet 5 verbinding naar internet (dit is al 5 gigabit). Wanneer de noodzaak er is kunnen we over op gigabit verbinding. Daarnaast gaat de UvT in juli (eerder dus al) over op 10 gigabit surfnet (als eerste universiteit in Nederland). Datalimieten zijn geen probleem, dit hebben we al eerder gevraagd.

Zo te zien moet het wel kunnen.

En ja het zou redelijk gaaf zijn :)

• Wilke
  • Laatst online: 22:43
Klinkt goed.

De Universiteit Twente heeft natuurlijk ook zo'n server waarop behoorlijk wat zooi wordt gehost: ftp.student.utwente.nl.

Je kunt daar ook een bandbreedte-teller zien. Momenteel is er op zich niks bijzonders aan de hand, en staat de teller op 60 MBit (da's ongeveer doorsnee). Hoogste waar ik hem op heb zien staan is rond de 300 MBit/s.

Hangt er natuurlijk helemaal van af hoeveel verschillende spullen je er op host, en als het 2 dagen na een of andere grote release een keer ietsje minder vlotjes loopt, is dat misschien nog wel te overleven.

Maar als je wilt is het *zeker* geen probleem om die 100 MBit/s vol te trekken, dat zal in ieder geval duidelijk zijn ;)

Edit: En bedenk wel dat 60 MBit/s al geen kinderachtige bandbreedte is om continu te gebruiken. Per uur is dat 18 GB, per dag ongeveer een halve terabyte.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 28-06-2004 23:46 ]

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Volgens mij is het eerder de vraag of jullie mirror iets toevoegt, behalve dan een beetje redundantie. Als ik in het lijstje kijkt op knoppix.org, dan staan er daar al 2 op on NL, en dan staan surfnet en snt er nog niet eens tussen.
Zet dan een paar mooie bittorrent feeds op, of wil je naamsbekendheid ?

En waarvoor heeft de UvT 10Gbit/s nodig ?
Vergelijk UvT :
Afbeeldingslocatie: http://www.divine.demon.nl/images/tweakers/uvt.total.traffic.month.png
met Wageningen:
Afbeeldingslocatie: http://www.divine.demon.nl/images/tweakers/wur.total.traffic.month.png

10Gbit/s is echt heel erg veel....

[ Voor 36% gewijzigd door jvhaarst op 29-06-2004 11:59 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Topicstarter
jvhaarst schreef op 29 juni 2004 @ 11:18:
Volgens mij is het eerder de vraag of jullie mirror iets toevoegt, behalve dan een beetje redundantie. Als ik in het lijstje kijkt op knoppix.org, dan staan er daar al 2 op on NL, en dan staan surfnet en snt er nog niet eens tussen.
Zet dan een paar mooie bittorrent feeds op, of wil je naamsbekendheid ?

En waarvoor heeft de UvT 10Gbit/s nodig ?
Vergelijk UvT :
[afbeelding]
met Wageningen:
[afbeelding]

10Gbit/s is echt heel erg veel....
10 Gbit heeft een reden.

Vertel nog wel een keer waarom (is nog niet openbaar).

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Dus Tilburg gaat 'iets' doen dat haar behoefte aan bandbreedte 100 voudig laat toenemen.
Dus UvT gaat in haar eentje een derde van de bandbreedte van ams-ix voor haar rekening nemen.
Mmmm, ik ben benieuwd.

Sorry dat ik een beetje cynisch ben, maar ik kan me geen enkele niet commerciele toepassing verzinnen die dit nodig zou hebben.
Goed , LOFAR wil een 160Gbit/s backbone, en CERN zal ook wel aardig wat data verstoken.
Tilburg doet niet aan beta, en vziw komt uit de gamma hoek niet zulke hoeveelheden data dat je er een 10Gbit lijntje mee vol gooit.

[ Voor 3% gewijzigd door jvhaarst op 23-02-2005 10:21 . Reden: stats url aangepast ]

• Galoptic
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-02 11:36
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2004 @ 14:02:
[...]

10 Gbit heeft een reden.

Vertel nog wel een keer waarom (is nog niet openbaar).
We zijn nu een heleboel maanden verder: vertel eens waarom?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het even nagezocht, en op de UvT liggen momenteel twee lijnen. Een van 1 GBit en een van 4,7 GBit. De 10 GBit wordt dus nog niet gehaald (alhoewel ze volgens mij de 1 GBit aan het uitfaseren zijn, dus ben benieuwd wat daarvoor in de plaats komt). De reden dat deze bandbreedte er ligt is omdat (heb ik me laten vertellen) er op de UvT een backup wordt gedraaid van een aantal andere Surfnet lokaties, en dat dat om dermate veel data gaat dat er een snelle backbone nodig is. Ik kan vanaf hier helaas niet bij de stats, maar de UvT is de enige universiteit met een dergelijk snelle lijn.

Overigens leuk om te vermelden, we zijn geen Knoppix gaan mirroren maar Ubuntu. Dat loopt als een trein, we trekken per week gemiddeld 20 tot 30 Mb/s. Onze server zit momenteel dan ook op Gbit. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 12:14 ]

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Als ik nu kijk naar het verkeer, dan snap ik nog steeds niet waarom UvT die bandbreedte nodig heeft. Remote backup is natuurlijk wel een erg slim idee voor surfnet.
Afbeeldingslocatie: http://www.divine.demon.nl/images/tweakers/uvt.total.traffic.week.png

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:14:
Ok, ik heb het even nagezocht, en op de UvT liggen momenteel twee lijnen. Een van 1 GBit en een van 4,7 GBit. De 10 GBit wordt dus nog niet gehaald (alhoewel ze volgens mij de 1 GBit aan het uitfaseren zijn, dus ben benieuwd wat daarvoor in de plaats komt). De reden dat deze bandbreedte er ligt is omdat (heb ik me laten vertellen) er op de UvT een backup wordt gedraaid van een aantal andere Surfnet lokaties, en dat dat om dermate veel data gaat dat er een snelle backbone nodig is. Ik kan vanaf hier helaas niet bij de stats, maar de UvT is de enige universiteit met een dergelijk snelle lijn.
Als je een aantal andere universiteiten met eenzelfde lijn niet meerekent wel inderdaad, UvT is niet de enige hoor (en aan de grafiekjes te zien gebruiken de meeste universiteiten op dit moment ook meer bandbreedte dan UvT, scheelt een factor 4 a 5 zelfs).

[ Voor 8% gewijzigd door blaataaps op 24-02-2005 11:20 ]

Pagina: 1