WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Dat gaat hier volgens mij niet op , aangezien zijn bios toch echt de 160 gb herkent. Misschien kan de TS nieuwere drivers proberen en Service pack 1/2 installen?
Raku
Weet het 100 % zeker
Spreek uit ervaring
EDIT
Mobo zou de volle 160 gb moeten kunnen ondersteunen, mits daar een bios update voor uitgebracht is. Denk dat dat niet eens nodig is...
[ Voor 37% gewijzigd door J0J0 op 28-06-2004 21:36 ]
i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP
Tweakertje schreef op 28 juni 2004 @ 21:34:
Dat gaat dus wel op.
Lees punt 5 en 6 er maar eens op door.
Hoe kan het nu dat de BIOS blijkbaar wel met 160GB schijven om kan gaan en Windows het niet herkend?
Vanuit mijn ervaring kan windows xp enkel nog niet omgaan met schijven die met sata werken. Met ide schijven zou het normaliter wel goed moeten gaan. Maar desondanks even service pack 1/2 erop gooien en iig de nieuwste controller drivers erop gooienCaPtAiNCaRnAgE schreef op 28 juni 2004 @ 21:34:
blah blah alleen SP1 installeren en je bent er..........
lezen is ook een vaksn0x0r schreef op 28 juni 2004 @ 21:36:
Oplossing is hier heel simpel, als je van een klein programma van WD houdt.
Je moet dit programma downen *klik* en dan starten, dan vraagt hij of je schijven groter dan 137Gb wilt ondersteunen, en dan klik je op ja. Is van Western Digital zelf, en ik denk dat je beter gelijk daar ff had kunnen kijken. Lijkt me nogal logisch he, support van de eige fabrikant
Dat hij 1 scsidrive herkend kan wel kloppen aangezien je een externe controller gebruiktNu heb ik geprobeerd om die tool van WD te gebruiken om de volledige 160GB te benutten maar die WD tool die ziet slechts een (1) SCSI-drive.
[ Voor 82% gewijzigd door Raku op 28-06-2004 21:38 ]
Raku
Je moet dit programma downen *klik* en dan starten, dan vraagt hij of je schijven groter dan 137Gb wilt ondersteunen, en dan klik je op ja. Is van Western Digital zelf, en ik denk dat je beter gelijk daar ff had kunnen kijken. Lijkt me nogal logisch he, support van de eige fabrikant
Btw guys, bij mij heeft een BIOS update ook geen nut gehad, en het installeren van SP1 net zo min. Het installeren van dat progje wel.
Ik heeft een WD2000JB
edit2: Idd is lezen een vak ja
[ Voor 25% gewijzigd door sn0x0r op 28-06-2004 21:39 ]
i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP
a) Het bios herkent de HD wel omdat deze wel 48bits LBA addressering ondersteund en het OS dat hij draait op dat moment blijkbaar nog niet.Simulated Zero schreef op 28 juni 2004 @ 21:35:
[...]
[...]
[...]
Vanuit mijn ervaring kan windows xp enkel nog niet omgaan met schijven die met sata werken. Met ide schijven zou het normaliter wel goed moeten gaan. Maar desondanks even service pack 1/2 erop gooien en iig de nieuwste controller drivers erop gooien
[...]
lezen is ook een vak
[...]
Dat hij 1 scsidrive herkend kan wel kloppen aangezien je een externe controller gebruikt
b)euhm? uitmijn ervaring werkt xp goed met sata en pata hoor
Windows moet de drivers van de controller hebben , zodra dat het geval is werkt het normaliter perfect. Ookal heb je geen Service pack 1.Tweakertje schreef op 28 juni 2004 @ 21:40:
[...]
a) Het bios herkent de HD wel omdat deze wel 48bits LBA addressering ondersteund en het OS dat hij draait op dat moment blijkbaar nog niet.
b)euhm? uitmijn ervaring werkt xp goed met sata en pata hoor
Xp werkt inderdaad standaard al goed met sata-schijven. Alleen bij mij herkende hij maar 128 GB van de 200 GB. Een update naar service pack 1 heeft dat opgelost
Standaard heeft Windows XP al wel ondersteuning voor 48 bits adressering , maar niet voor sata voor zover ik weet.
[ Voor 22% gewijzigd door Raku op 28-06-2004 21:46 ]
Raku
--> Opslagmedia & I/O Controllers
Het probleem zit hem vermoedelijk in het feit dat voor deze Promise Fasttrack Lite controller (chip PDC 20265?) door MSI alleen versie 2.00.0 beschikbaar is gesteld (zit in een zipfile met naam Promise37, vermoedelijk omdat dit voor de MSI MB Bios versie 3.7 is, waarmee ook de Promise BIOS wordt geupdate) terwijl ik volgens het MSI forum versei 2.00.25 nodig heb. Nou heb ik daar wel een link gezien naar de .25 versie en die ook geinstalleerd alsmede een Fasttrak100 LP versie van de Promise site, maar beide versies pikt Windows niet. Hij zegt gewoon dat die er niet voor bestemd zijn.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters
On the Edit menu, click Add Value, and then add the following registry value:
Value name: EnableBigLba
Data type: REG_DWORD
Value data: 0x1
Herstart je pc. Dit geldt ook voor XP.
Staat ook in de laatste CT Magazine.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Vervolgens heb ik fasttrak.sys in de directory c:/windows/system32/drivers/ gewist en ook de directory waaruit deze in eerste instantie was geinstalleerd (of eigenlijk gerenamed), anders zet XP automatisch weer de oude versie terug. Vervolgens heb ik handmatig de fasttrak.sys versie 2.00.25 in deze dir gekopieerd (de versie die via een gewone install niet werd gepikt door XP). Daarna gerestart en nu wordt de RAID config netjes herkend als 149GB (=160 Western Digital GB' s : 1024 : 1024 : 1224.
Puf, wat een gedoe. Vreemd genoeg heb ik thuis drie XP installaties met 2 harde schijven van 250 GB (1x WD PATA en 2 x Maxtor SATA) en ik heb nog nooit die regkey hoeven wijzigen.
Ik vermoed dat mijn trick met het handmatig copy pasten van de fasttrak.sys v.2.00.25 en iedere verwijzing naar de oude versie wissen, uiteindelijk de oplossing was.