[Barcodesystemen] Ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor m'n werk ben ik op zoek naar mensen met ervaring met barcodesystemen.

Kleine situatieschets:

Kleine autodealer, wij gaan nog voor de jaarwisseling over op een nieuw DMS (dealer management system) en hebben op dit moment 2 kandidaten, waarvan er in ieder geval 1 barcodeondersteuning heeft.

Wat willen we?
Voor reparaties maken we gebruik van werkorders. Deze geprinte A4'tjes bevatten informatie over klant, auto en te verrichten werkzaamheden. Hier staan de std. onderdelen op bij bijv een grote beurt, maar extra onderdelen worden met de hand opgeschreven, met de hand op de werkorder geboekt en met de hand van de voorraad afgeboekt. Omslachtig dus.

In de toekomst moet het ongeveer zo gaan:
Werkplaatschef maakt werkorder aan, waarop een unieke barcode geprint is. Deze gaat naar het magazijn, waar de magazijnchef met een barcodescanner de werkorder scant, en vervolgens met de (draadloze?) scanner de onderdeelnummers scant, waarna deze automatisch op de werkorder bijgeboekt worden en van de magazijnvoorraad afgeboekt worden.

Wat is hierbij handiger? Realtime bewerkingen? Of een scanner met geheugen en een cradle waarbij ie synchroniseert als je hem in de cradle zet? Zijn er ook draadloze barcodescanners die realtime bijwerken?

Wat vinden jullie absolute do's en don'ts in deze situatie? Wie heeft er überhaupt ervaring met een soortgelijke situatie?

Thanks alvast :)

[ Voor 10% gewijzigd door Timmert op 28-06-2004 19:13 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 12:23
Je zou ook eens moeten kijken naar de labels die al op de inkomende goederen zitten. Aan die kant is vaak ook veel snelheidswinst te behalen.

Verder wil ik graag wat van de grootte van het magazijn e.d. weten: loopt er maar 1 persoon met een scanner rond of zijn er velen die dit doen? Dit i.v.m. real-time verwerking.

[ Voor 79% gewijzigd door djluc op 28-06-2004 19:40 ]

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

De vraag is hoe belangrijk real-time bewerkingen zijn, bestel je 1x per dag bijvoorbeeld, en je kijkt aan het eind van de dag wat uit je magazijn is gegaan, en besteld dit bij, kan je best met een cradle werken. Is het zo dat je leverancier in jou pc kijkt, en aan de hand daarvan uitlevert, is dit belangrijker, maar ik denk dat de kosten voor het real time niet opwegen tegen de voordelen ervan tov cradle

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
djluc schreef op 28 juni 2004 @ 19:37:
Je zou ook eens moeten kijken naar de labels die al op de inkomende goederen zitten. Aan die kant is vaak ook veel snelheidswinst te behalen.
Als we een barcodesysteem gaan gebruiken dan gaan we sowieso gebruik maken van de barcodes die op de onderdelen zitten. Bedoel je dat?
Verder wil ik graag wat van de grootte van het magazijn e.d. weten: loopt er maar 1 persoon met een scanner rond of zijn er velen die dit doen? Dit i.v.m. real-time verwerking.
In principe 1, maar maximaal 2 personen. Niet veel dus
Symsonic schreef op 28 juni 2004 @ 19:43:
De vraag is hoe belangrijk real-time bewerkingen zijn, bestel je 1x per dag bijvoorbeeld, en je kijkt aan het eind van de dag wat uit je magazijn is gegaan, en besteld dit bij, kan je best met een cradle werken. Is het zo dat je leverancier in jou pc kijkt, en aan de hand daarvan uitlevert, is dit belangrijker, maar ik denk dat de kosten voor het real time niet opwegen tegen de voordelen ervan tov cradle
Realtime lijkt mij persoonlijk het handigst. Slechts 1 keer per dag 'uitlezen' is in ieder geval _geen_ optie, aangezien ook gefactureerd wordt aan de hand van de gescande barcodes, dat moet op ieder moment van de dag kunnen gebeuren. De barcodescanner wordt dus niet alleen gebruikt om voorraadmutaties bij te houden, maar ook om onderdelen aan facturen te koppelen etc :)

[ Voor 14% gewijzigd door Timmert op 29-06-2004 11:39 ]