nfs mount erg traag

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Mijn export werkt onder knoppix. Hij is volledig browseble.

Echter duurt het mounten in mijn ogen veelste lang.

mijn messages log op de server geeft de volgende meldingen bij een mount poging
code:
1
2
Jun 28 12:50:59 pandarve rpc.mountd: export request from 10.0.0.153 
Jun 28 12:51:06 pandarve rpc.mountd: authenticated mount request from Knoppix.thuis:712 for /var/ftp/pub/Linux (/var/ftp/pub/Linux)

vervolgens duurt het enkele minuten voor ik weer terug kom op de prompt van de client, waar ik de mount aanmaak.
Processor belasting is niet het probleem, beide machines draaien tussen de 15 en 20% belast op dat moment, waarbij nog mount nog nfs deamons enige belasting veroorzaken.
Ik kan in de howto van NFS niet vinden wat een trage mount kan veroorzaken, iemand wel een idee???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 09:35

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

je hostname reversen :?

oftewel draai je zelf een nameserver

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Je moet de portmapper starten op zowel je client als server dan dan nog eens proberen.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@ imdos: Mijn aDSL-modem heeft een hele mooie ingebouwde DNS server. Als ik pandarve (of welke andere netbios naam opgeef) bij een ping, zijn de ping tijden net zo kort als wanneer ik een ip-adres opgeef.

@Froggie: Portmapper draait in ieder geval op mijn server (ik heb de NFS howto tot op de letter opgevolgt wat betreft setup van de server). Of knoppix, waar ik de mounts mee test, ook portmapper start bij het booten, zal ik even na moeten kijken. Maar ik neem aan dat portmapper wel wordt gestart, aangezien het voor meer netwerk functies nodig is.

Nou moet ik wel opmerken dat de algehele netwerk prestatie van Knoppix op mjin laptop erg laag zijn. Internet sites doen er meestal ook duidelijk langer over om te openen in vergelijking met mijn win2k machine...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Froggie: Ik heb mijn knoppix client nagekeken, en portmapper draait niet. Maar uit de howto van nfs hoeft alleen op de server portmapper te draaien.

Ik heb ook een test ping uitgevoerd naar de server, en ik kom op een gemiddelde ping tijd 0.5ms, welke gewoon goed is op een 100mbit netwerk.

Overigens kom ik na ongeveer een minuut wel weer op de commandline terug, met een succesvolle mount, maar het duurt dus wel te lang voordat het werkt...

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:44

BoAC

Memento mori

deepbass909 schreef op 28 juni 2004 @ 22:38:
@Froggie: Ik heb mijn knoppix client nagekeken, en portmapper draait niet. Maar uit de howto van nfs hoeft alleen op de server portmapper te draaien.

Ik heb ook een test ping uitgevoerd naar de server, en ik kom op een gemiddelde ping tijd 0.5ms, welke gewoon goed is op een 100mbit netwerk.

Overigens kom ik na ongeveer een minuut wel weer op de commandline terug, met een succesvolle mount, maar het duurt dus wel te lang voordat het werkt...
Portmapper moet op client en server draaien. Probeer maar uit ;)
In nfs howto:
3.3.2. Starting the Portmapper
NFS depends on the portmapper daemon, either called portmap or rpc.portmap. It
will need to be started first. It should be located in /sbin but is sometimes
in /usr/sbin. Most recent Linux distributions start this daemon in the boot scripts,
but it is worth making sure that it is running before you begin working with NFS
(just type ps aux | grep portmap).
en voor de client:
To begin using machine as an NFS client, you will need the portmapper running on
that machine, and to use NFS file locking, you will also need rpc.statd and rpc.lockd
running on both the client and the server. Most recent distributions start those
services by default at boot time; if yours doesn't, see Section 3.2 for information on
how to start them up.
Gevonden in nfs-howto.
En bekijk dan met name server en client documentatie ;)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Grappig dat ik daar echt iets van 4 keer overheen heb gelezen...

Ik ging er ook een beetje van uit dat Knoppix deze automatisch zou starten, wat niet gebeurt...
Anyhow, al mijn problemen zijn inmiddels opgelost.
Ik kan nu werkende NFS exports maken op mijn server, en ze zijn benaderbaar. De volgende stap wordt nu de beveiliging...

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:44

BoAC

Memento mori

deepbass909 schreef op 29 juni 2004 @ 16:27:
Grappig dat ik daar echt iets van 4 keer overheen heb gelezen...

Ik ging er ook een beetje van uit dat Knoppix deze automatisch zou starten, wat niet gebeurt...
Anyhow, al mijn problemen zijn inmiddels opgelost.
Ik kan nu werkende NFS exports maken op mijn server, en ze zijn benaderbaar. De volgende stap wordt nu de beveiliging...
De beveiliging doe je gewoon adv hosts toelaten ;)

hint: man exports
Maar dat wist je waarschijnlijk al ;)
Pagina: 1