Toon posts:

[keuze] Minolta Dimage Z1 of Canon Powershot A75

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik met de hier aanwezige topics niet echt tot een vergelijk kon komen de volgende vraag:
ik ben op zoek naar een enigszins betaalbare digicam en mijn voorlopige keuze is gevallen op Minolta Z1 of Canon A75.
Het grote voordeel van de Canon is de aantrekkelijker prijs (scheelt toch weer 50 euro), en het voordeel van de Minolta is voor mij de grotere zoom en hij heeft meer manuele instelmogelijkheden (toch?). Dit wordt mijn eerste digicam maar ik wil er weg graag een "op de groei", en waarvan ik niet over een jaar baal dat ie niet wat meer mogelijkheden heeft.
Met welke camera kan ik nu de betere plaatjes schieten? Hoe staat het tegenwoordig met de betrouwbaarheid van de Z1, en hoe zit het met het CA/blooming probleem? Ga ik me met zon canon niet snel "vervelen"? Hoe zit het bij beide camera's met de betrouwbaarheid op langere termijn?
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen. Vast bedankt!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk ook eens naar de Z2, dies niet zo heel veel duurder volgens mij... Ik heb m zelf sinds een tijdje en vind het een fantastische camera!! Ik geloof dat de Z1 en Z2 erg veel op elkaar lijken, maar dat bij de Z2 is geprobeerd de zwakke punten van de Z1 te verbeteren. Het grote voordeel van de Z1 en Z2 is de enorme zoom, das toch wel heel prettig!! De betrouwbaarheid van de Z1 en Z2 lijkt me wel goed. Hij is wel van plastic en het batterijenklepje had iets degelijker gemogen. Over de Canon kan ik geen zinnig woord zeggen, dus die schone taak ligt er voor iemand anders :P

Verwijderd

Topicstarter
Over die Z2 heb ik ook even nagedacht maar die is toch weer een stuk duurder. Eigenlijk is die Z1 ook al wat duurder dan ik van plan was, maar vanwege zn goede prijs/kwaliteitverhouding (tenminste, dat hoor ik) en uitgebreide mogelijkheden vind ik m toch wel intersssant.

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

ER is ook nog de olympus 725. Minder zoom als de Z1, maar iets minder fragiel.

Voor de rest zou ik zeggen. Geloof me zodra je een hoge zoomfaktor hebt ben je er echt gelukkig mee. Ik heb de C-740 en ik heb soms nog steeds moment waarop ik denk had ik maar 600mm ipv 380. Ach.
De a75 is natuurlijk ook een supercamera, maar ik denk dat je gewoon eens moet kijken wat je liever wil en wat je ermee wil doen. want het zijn echt wel andere camera's.
Vin je compact belangrijk of een hoge zoomfaktor.
Beide toestelllen hebben wel goed handmatige bediening.

[ Voor 76% gewijzigd door Nimrod|IA op 28-06-2004 18:36 ]

>Systeemspecs<

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Heeft de topicstarter al naar Het Canon A60/A70/A75 ervaringen topic - Deel 8 gekeken? Ik weet dat er nog niets in de TS staat vermeld over de A75, maar dat zet ik er binnenkort wel bij B) In principe is de A75 mechanisch hetzelfde als de A70 en een prima camera om mee te beginnen.
Een vergelijk bij dpreview laat weinig verschil zien behalve het grote verschil in zoommogelijkheden.

Zelf ben ik niet bekend met de Minolta, maar van de Canon kan ik je zeggen dat die best goed werkt en vrijwel alles is in te stellen. Echter heeft de camera soms wel last van wat purple fringing en zijn de foto's van nature wat soft. Iets wat uiteraard met nabewerking is aan te passen :)

Iets wat mij zou gaan storen aan de Minolta is dat hij begint bij 38mm t.o.v. de Canon die 35mm doet. Maar het is maar net wat jij belangrijk vindt want voor een flinke zoom is ook wat te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het Canon-ervaringentopic doorgebladerd, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen zin had om die helemaal door te lezen. Waar ik een beetje bang voor ben met de Canon is dat ik op een gegeven moment tegen de grenzen aanloop, zeker wat betreft het zoomen.
Purple fringing heeft de minolta trouwens ook weleens wat last van schijnbaar.

Hoe zit het trouwens met die Olympus 725, ik vind daar geen review van op Imaging resources of dpreview (of hoe die site ook alweer heet)? Of heeft die camera in de US een andere type-aanduiding? In principe valt ie wel netjes binnen mijn prijsklasse, en als ie betrouwbaarder is dan de minolta misschien ook wel een interessant alternatief...

Verwijderd

Ik ben zelf trotse bezitter van de minolta Z1.

De voordelen van de minolta tegenover de Canon:
+Doet langer met z'n batterijen.
+Enorme zoom!!(GEWELDIG!)
+Superstrakke macrostand(4cm vanaf de chip, dus je kan je lens zowat op het object duwen)
+VEEEL instel mogelijkheden
+Hele handige uitvergroting bij het handmatig scherpstellen
+Veel snellere autofocus
+640x480 30fps FILMPJES :*) !!

Nadelen van Minolta:
- Last van veel CA(paarse randjes) < dit gaat over als je handmatig diafragma iets hoger zet!)
- Veel ruis bij hogere iso waardes(maar daar hebben alle camera's in deze klasse last van
- Geen af assist

Tja en voor foto's moet je maar even kijken bij de evenementen op me website(zie sig voor link)
Of blader even door:
Minolta Z1 10x zoom, 3MP compact cam

Dan kan je een aantal foto's zien die de voordelen en de nadelen laten zien van de camera!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 00:33 ]

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 22:30

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 00:32:
Ik ben zelf trotse bezitter van de minolta Z1.

De voordelen van de minolta tegenover de Canon:
+Doet langer met z'n batterijen.
NOG langer dan de A75? Ik maak (met 4x GP 2100 mah) in de A70 makkelijk 250 foto's, en dan bespaar ik echt niet op lcd-gebruik of flits. De A70 is ook 1 van de zuinigste camera's die Dpreview ooit heeft getest, zie een leuk overzichtje (scroll all the way down): http://www.dpreview.com/reviews/canona70/page9.asp

Verder kan ik niet oordelen, heb geen ervaring met de Z1 :)

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

Verwijderd

Topicstarter
@ Neurotic:
Bedankt voor de info, maar ik heb nog ff een noob-vraagje: wat doet dat AF-assist dan? En mis jij dat erg?

Verwijderd

AF-Assist is gewoon een lampje voor in het donker.... Dat hij makkelijker kan focussen door even wat licht te maken. Als je veel foto's in donkere omgevingen gaat maken kan dit zeer handig zijn.
Ik heb zelf een A75, en de batterijduur hier is ook enorm lang. Ik heb 2300mAh NiMH Batterijen van GP, en op open dagen luchtmacht had ik mijn camera nonstop aan vanaf ong. half 10 tot ergens rond half 1, en ik bleef maar foto's schieten, dus dat zit wel goed ;)

Ik heb zelf alleen ervaring met mijn A75, maar ik vind dat 't echt een topcam is voor het geld, al mis ik toch ook wel een beetje het zoomen. Maarja, daar kunnen we add-on lensen voor nemen zoals ik op open dagen luchtmacht ook had en dat beviel me wel goed (CrystalVue Optical Lx8 Digital :7)

• VickoNL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

VickoNL

-----------

Ik heb ook de Z1.. paar maandjes nu, en ben dik tevreden.. Het is een prima camera voor z'n prijsklasse! Een mooie beginners camera dus :)

Hier een macrotje van mij:
KLIK

Dat zou je toch wel moeten overhalen :*)

Verwijderd

BeQuietAndDrive schreef op 29 juni 2004 @ 09:25:
[...]

NOG langer dan de A75? Ik maak (met 4x GP 2100 mah) in de A70 makkelijk 250 foto's, en dan bespaar ik echt niet op lcd-gebruik of flits. De A70 is ook 1 van de zuinigste camera's die Dpreview ooit heeft getest, zie een leuk overzichtje (scroll all the way down): http://www.dpreview.com/reviews/canona70/page9.asp

Verder kan ik niet oordelen, heb geen ervaring met de Z1 :)
Ik doe zelf een stuk of 400 a 500 foto's. @ 2000mah
Allemaal met display aan.
Kunne er ook meer wezen hoor.. maar dat heeft puur te maken met flitsgebruik e.d. :)
Ooh jah.. het display van de Z1 heeft meer frames per seconde dan de A75.
Ook zit hier een spiegelreflex in de camera zodat je ook het aantal frames heb als je door de zoeker kijkt :)
Sow nu jullie weer ;)

En dat AF assist heb je alleen nodig in HELE donkere omgevingen.
Anders heb je gewoon kans dat je foto die met de z1 gemaakt is een stukje onscherper is!

Verwijderd

Er zit geen spiegelreflex in maar een reflexspiegel.........

Verwijderd

Allebei heel mooie toestellen, het nadeel van de Z1 is dat ie een beetje fragiel is, maar de 10x zoom maakt veel goed. Als je veel zoom foto's gaat nemen pak de Z1 anders zou ik gewoon de A75 pakken.

Verwijderd

Zoals ik in een soortgelijk topic al aangaf:

Heb je al eens aan de kodak easyshare DX6490 gedacht?

Ik heb deze ook en maakt zeer mooie foto's

Review van de camera, op deze site kun je ook foto's van de verschillende camera's in een browser venster zeer gemakkelijk vergelijken, en kun je zelf oordelen!

http://www.imaging-resource.com/PRODS/DX6490/D64A.HTM

Voordelen van de cam :
- Vind hem mooier dan de Minolta's.. (maar das persoonlijk)
- 10 x zoom, met hoogwaardige "schneider kreuznach" lens
- Hele stevige zwarte behuizing
- Ook zeer goede macro stand
- Mogelijkheid voor een externe flitser
- 2,2 inch ! lcd scherm (echt zeer mooi scherm), zeer hoge reso
- Heeft zeer weinig last van ruis, ook op hogere iso's!
- Veel manuele instellingen PASM mode
- Ook in auto stand zeer mooie foto's
- Heel Makkelijk te bedienen
- Wel een soort van Focus assist ( weet zo niet hoe het heet maar camera focust ook zeer goed in het donker...

Nadelen
- Hoge jpeg compressie wordt door veel mensen gezien als een nadeel, maar bij gedetailleerde objecten, is de compressie niet zo agressief zodat er niet veel kwaliteit verloren gaat.
- Geen I.S.
- Geen manuele focus (Maar ik moet zeggen dat hij zelf heel goed focust)

Ik zou zeggen lees het eens door, dit is een hele goede camera voor de allround gebruiker.

Verwijderd

Topicstarter
Die Kodak komt toch niet echt in aanmerking geloof ik, deels door de prijs en deels omdat ik toch graag een camera wil die ik voor 100% zelf in kan stellen. Dus dat er geen manuele focus op zit vind ik toch wel een gemis.

Verwijderd

Ik weet van andere kodak camera's dat je ook nog eens een zakje batterijen mee moest nemen als je van plan was heel je kaartje vol te schieten :)
En de Z1 fragiel?
Ik heb m al es laten stuitere hoor ;)
Ook is hij uitgerust met een plastic schuifklepje voor usb+kaartje.
Dat is een stukje beter dan zo'n gammol verteerbaar rubbertje! >:)
En laten we de snelheid van de minolta niet vergeten.
10 fototjes per seconde gloof ik :)

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

Vriend van me heeft een A70 (ongeveer vergelijkbaar) en ik heb zelf een Z1.

Ben alleen bang dat ik net zoals iedereen hier een beetje mijn eigen keuze ga 'verdedigen'.
Ik vind het beide goede camera's, en wat betreft batterijverbruik, voor mijn gevoel doet mijn Z1 wel iets langer met zijn batterijen, maar daar zou ik de keuze niet van af laten hangen.

Behalve de zoom wat voor mij een belangrijke factor was, vind ik de positievste verschillen tov de canon:
De snelheid van het foto's nemen. De Canon heeft een langere opstarttijd (weet niet hoe dat de noemen: tijd tussen aanzetten en moment van eerste foto) én als je afdrukt dan zit daar meer vertraging in voordat hij daadwerkelijk de foto neemt..

Dus als je een actie op de foto wilt hebben, kan het goed zijn dat die actie alweer voorbij is op het moment dat het licht op de sensor valt.

En dan nog een verschil wat hierboven niet is genoemd: Het flitsbereik. Minolta heeft een heel wat sterkere flitser (die je trouwens ook kan instellen).

De Canon daarentegen is kleiner, voelt toch iets steviger aan (Minolta vind ik beter in de hand passen trouwens) en bovendien goedkoper.

Ik hoef je mijn keuze niet te vertellen, want je weet wat voor een camera ik heb ;)
Maar beide camera's zullen mijns inziens geen miskoop zijn,

Enjoy!

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het toch de Z1 gaat worden. De reden daarvan is dat me dat toch wat meer camera lijkt, waarmee ik me meer kan vermaken. Die Canon associeer ik toch meer met klik-en-klaar, dat zal wel subjectief en onjuist zijn (is ook alleen gebaseerd op het feit dat de Z1 SLR-achtig eriut ziet en de Canon compact is) maar toch. Ook schijnt de Z1 net wat betere plaatjes af te leveren, is nog wat zuiniger met zn batterijen, en last but certainly not least die monsterzoom op de Z1. Dus vanmiddag bij de Paradigit eens gaan informeren (daar hebben ze hem nu voor €289, en dat is zon klein verschil met de webwinkels dat ik hem liever daar koop, die zitten bij mij om de hoek namelijk).

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem zojuist gehaald!! (de Z1 dan). Ik moet nog ff wennen aan dat gekraak van de autofocus,de lens is wat 'wiebelig' en hij is inderdaad wel erg plastic, maar toch denk ik dat de Z1 en ik wel goeie vriendjes zullen worden :) O+

Verwijderd

Als de lens niet wiebelig zou zijn.. zou hij ook niet in kunnen schuiven als je hem uitzet.
Da's dus doodnormaal.
Geluidje van de autofocus vind ik zelf wel leuk :)

Veel plezier met je vriendje!
Pagina: 1