[Gentoo] Segfault bij compilen

Pagina: 1
Acties:

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb een gentoo machientje dat als mail en fileserver dient. Er zit heel beperkte hardware in maar draait prima. Cel. 266mhz/128mb/400GB storage. Kernel is linux-2.4.22-openmosix-r2.

Probleem ermee is dat ik niks meer kan compilen. Fout komt altijd neer op het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
cryptlib.c:230: internal compiler error: Segmentation fault
Please submit a full bug report,
with preprocessed source if appropriate.
See <URL:http://bugs.gentoo.org/> for instructions.
Preprocessed source stored into /var/tmp/portage/openssl-0.9.7d-r1/temp/ccNmMR2v.out file.
make[1]: *** [cryptlib.o] Error 1
make[1]: Leaving directory `/var/tmp/portage/openssl-0.9.7d-r1/work/openssl-0.9.7d/crypto'
make: *** [sub_all] Error 1

!!! ERROR: dev-libs/openssl-0.9.7d-r1 failed.
!!! Function src_compile, Line 161, Exitcode 2
!!! (no error message)

De kernel is oud maar de config files en updates zijn wel netjes bijgehouden. Foutmelding komt voor bij allerlei dingen die ik probeer te compilen en niet in dit specifieke bestand. Ik heb geprobeerd gcc en gcc-libs opnieuwe te emergen met de -k optie maar dat mislukte. Openmosix wordt niet meer gebruikt.

Ik snap dat het een beetje rare probleem omschrijving is maar ik heb even geen idee meer hoe ik hem weer aan het compilen kan krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Aike op 28-06-2004 20:09 ]

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de ICE niet steeds op dezelfde plek gebeurt is kapotte hardware de meest waarschijnlijke oorzaak.

Memtest draaien lijkt me een aardig begin. Controleer ook of de boel nog wel goed wordt gekoeld.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Aike
  • Niet online
Kan dat dat je Segfault errors krijgt zonder dat het systeem crashed? Uptime was laatst 70 dagen....

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een segfault betekent alleen maar dat een programma geheugen probeert te bereiken wat het niet mag bereiken. Bij een segfault wordt alleen het programma dat de fout begaat afgeschoten, dat veroorzaakt normaal gesproken geen crash van het hele systeem.

Als dat in de kernel gebeurt krijg je wel een panic (bijv. 'unable to handle kernel NULL pointer dereference') en dat betekent wel een crash.

Een segfault betekent dus alleen dat het programma iets fout doet, omdat gcc bij een heleboel mensen wel prima werkt is het echter waarschijnlijker dat het aan je hardware ligt.

Tenzij je gcc gecompileerd hebt met overdreven optimalisaties. Dan kan er verkeerde code gegenereerd zijn, en dan rest er niets dan een reinstall, want met jouw (slechte) gcc kun je geen nieuwe (wel werkende) gcc compilen.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:45
Je draait idd wel Gentoo, dus wat zijn/waren je CFLAGS?

En voor de rest: Mijn computer is instabiel. Linux of Linuxprogramma's crashen steeds. Wat doe ik er aan?

• Aike
  • Niet online
CFLAGS="-O3 -march=i686 -funroll-loops -pipe"

En ik zal morgenochtend memtest een aanzetten, want zo te zien kan dat niet remote en het machien staat aan de andere kant van het land :) Als het de hardware blijkt te zijn is het simpel en kan deze cpu+mobo+ram combo de prullenbak in. Wel jammer dat ik nu niet alles kan terugcompilen naar i386 zodat ik er iets van een AMD cpu in zou kunnen zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Aike op 28-06-2004 17:21 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb dit ook gehad, door de warmte was mijn CPU niet meer stabiel > opgelost door hogere Vcore in te stellen :)

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Als je lokaal ook gentoo draait zou je ff een recente versie van gcc en tools als automake etc kunnen compilen (nadat je gecontrolleerd hebt of er soms hardware fouten zijn) en die daarna op die bak mergen. Kijk even in de documentatie hoe je deze pakketjes maakt en daarna mergt.
Herinstallatie is je allerlaatste oplossing, maar daar zou ik niet meteen naar grijpen.
Overigens over je CFLAGS, je kunt volgens mij prima een AMD cpu in je systeem duwen, want volgens mij is de K6-3 gewoon i686 compatible (maar schiet me hier niet voor neer)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het staat niet expliciet in je post:
staat je mosix-support uit als je de errors krijgt of aan?
hebben beide machines dezelfde gcc-versie?

• Aike
  • Niet online
Froggie schreef op 28 juni 2004 @ 19:56:
Als je lokaal ook gentoo draait zou je ff een recente versie van gcc en tools als automake etc kunnen compilen (nadat je gecontrolleerd hebt of er soms hardware fouten zijn) en die daarna op die bak mergen. Kijk even in de documentatie hoe je deze pakketjes maakt en daarna mergt.
Herinstallatie is je allerlaatste oplossing, maar daar zou ik niet meteen naar grijpen.
Overigens over je CFLAGS, je kunt volgens mij prima een AMD cpu in je systeem duwen, want volgens mij is de K6-3 gewoon i686 compatible (maar schiet me hier niet voor neer)
Herinstallatie wil ik zo lang mogelijk proberen te voorkomen, je mailserver opnieuw installeren is niet iets wat je graag doet. Als ik morgen geen problemen vindt met memtest zal ik kijken of gcc op een andere bak kan compilen en mergen.
AlterEgo schreef op 28 juni 2004 @ 19:57:
Het staat niet expliciet in je post:
staat je mosix-support uit als je de errors krijgt of aan?
hebben beide machines dezelfde gcc-versie?
Mosix support staat op zich aan, maar wordt niet meer gebruikt. De andere mosix nodes zijn verkocht. En zonder de andere nodes heeft het nooit problemen gegeven.

Even geduld allemaal, morgen weten we of het een hardware probleem is of niet want zal ik memtest draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Aike op 28-06-2004 20:15 ]

• Aike
  • Niet online
Froggie schreef op 28 juni 2004 @ 19:56:
Zo, eindelijk weer nieuws. Heb uitgebreid memtest gedaan, heeft geen fouten opgeleverd. Ook heb ik de cpu en het moederbord vervangen door vergelijkbaar maar iets beter spul. Compilen wil nog steeds niet. Nu kan ik natuurlijk opnieuw installeren maar dat trekt me niet echt. Froggie schreef iets over gcc en automake opnieuw mergen vanaf een ander systeem. Kun je dat iets toelichten? Ik heb een andere gentoo machine (wel met 2.6 kernel) klaarstaan.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
'k Had gister 't zelfde op een nieuwe 2.6.7 kernel, ik heb toen maar stage3 getarred i.p.v. stage2 maar 't ligt misschien dus niet aan je pc. :o
Ofwel, zoveel verstand heb ik er ook niet van. ;)

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

ff uit m'n hoofd zou je het volgende kunnen proberen. Je celly is gewoon een i686 machine, net als je desktop machine. Wat je nu ff zou kunnen doen is gcc en alle andere 'core' packages compilen met de buildpkg flag van portage (zie de portage manual voor meer info) en de CFLAGS van je celly. Je krijgt dan hapklare installatie pakketjes in bz2 formaat die je daarna zo kunt installeren op je celly.

Ik zeg er overigens bij dat ik dit nog nooit zelf heb geprobeerd, maar ik denk dat het een kans van slagen heeft (als een corrupte gcc daadwerkelijk het probleem is en niet iets anders). Laat ff weten wat de uitkomst is.
Pagina: 1