Als ik mijn win98se opnieuw wil installeren +format en partitioneren moet ik dan eerst formatteren en daaarna partinioneren of andersom? En welke sleutels moet ik dan geven na format c:? Ik weet alleen /u en /s maar volgens c!t is die laatste niet nodig. Maar je hebt bijv. ook /q waar staat die dan voor? En zijn er ook nog andere sleutels de moeite waard? In ieder geval voor een msi k7t pro met duron 650 128mb mem en tnt2m64?
In ieder geval eerst partitioneren en dan pas formatern. Dat moet toch altijd na gebruik van Fdisk, of je moet ParitionMagic 5.0 of hoger gebruiken. Format /q/u is lekker snel. Zo klaar. Waar precies die q & u voor staan weet ik niet.
Viva la Netherlands!
De q is van quick, dan herschrijft ie alleen je TOC, table of contents.........de u weet ik niet.....
Anoniem: 9495
Je partioneert eerst, daarna formateer je pas. Als je geen 2 partities (of meer) wilt gebruiken, formateer je gewoon je harde schijf met het commando FORMAT C: /S ... dit kopieert de systeembestanden naar je harde schijf, waardoor je daarna kunt opstarten vanaf je harde schijf.
Het FORMAT C: /Q commando is een quick format, wat niet gebruikt kan worden op een ongeformateerde schijf !!
Maar je kunt ook proberen direct vanaf je CD-ROM op te starten. Formateer je harde schijf (je hoeft daarbij niet het /s commando te gebruiken), reboot je PC, ga naar de BIOS en geef aan dat je eerste boot-drive je CD-ROM drive is, stop de Windows CD-ROM in je drive, save changes naar BIOS en reboot weer.
Als je Windows een van de latere versies is kun je dan direct vanaf de CD-ROM installeren, zonder gebruik van drivers etc. Dat doet Windows voor je
Ook een optie is het gebruik van je Windows opstart diskette, laden met CD-ROM drivers.
Als je je HDD geformateerd hebt, de PC rebooten met je Windows opstart floppy (wel weer in de BIOS checken of je booten per floppy aan hebt staan), uit het menu kiezen Opstarten met CD-ROM drivers, wachten tot je op de commandprompt staat en naar je CD-ROM gaan. Daar gewoon setup intypen en enter
Jord.
Het FORMAT C: /Q commando is een quick format, wat niet gebruikt kan worden op een ongeformateerde schijf !!
Maar je kunt ook proberen direct vanaf je CD-ROM op te starten. Formateer je harde schijf (je hoeft daarbij niet het /s commando te gebruiken), reboot je PC, ga naar de BIOS en geef aan dat je eerste boot-drive je CD-ROM drive is, stop de Windows CD-ROM in je drive, save changes naar BIOS en reboot weer.
Als je Windows een van de latere versies is kun je dan direct vanaf de CD-ROM installeren, zonder gebruik van drivers etc. Dat doet Windows voor je
Ook een optie is het gebruik van je Windows opstart diskette, laden met CD-ROM drivers.
Als je je HDD geformateerd hebt, de PC rebooten met je Windows opstart floppy (wel weer in de BIOS checken of je booten per floppy aan hebt staan), uit het menu kiezen Opstarten met CD-ROM drivers, wachten tot je op de commandprompt staat en naar je CD-ROM gaan. Daar gewoon setup intypen en enter
Jord.
Maar waar is dan die /s voor nodig? Als deze je systeembestanden kopieert naar je hd dan moet je deze dus dan ook wel erbij opgeven? Maar zoals Cansu zegt kan dit dus ook zonder wat is voor mij het meeste handig? Let wel op! Ik installeer de boel opnieuw maar nu met partities!
Hangt er nog steeds vanaf hoe je Windows wilt installeren. Zie boven 
Heb je al eerder met FDisk gewerkt trouwens?
Heb je al eerder met FDisk gewerkt trouwens?
In principe ga ik voor twee of drie partieties. En of ik een bootable cd-rom heb weet ik eigenlijk niet. De eerste keer heb ik het met een flop gedaan. Ik ben dat ook in principe nu van plan want mijn cd-rom doet een beetje raar. In het begin draait hij wel normaal als hij er net inzit. Maar als hij dan even tussentijds stopt maakt hij een gek geluid(alsof hij aanloopt) en kan de drive de cd niet meer lezen)
hmmm...
gewoon met fdisk eerst partitioneren.
Daarna Fromateren. optie /q werkt dan niet omdat het een nieuwe partitie is die nog nooit is geformateerd.
dus: format c:
gewoon met fdisk eerst partitioneren.
Daarna Fromateren. optie /q werkt dan niet omdat het een nieuwe partitie is die nog nooit is geformateerd.
dus: format c:
Kan zijn dat er veel krassen op de CD zitten, en dat de drive te snel is dat ie de CD niet kan lezen dan.
Kan ook liggen aan je instelling onder Windows, CD-ROM. Alles op niet vooruit lezen en zo weinig mogelijk cache zetten. Probeer het dan nog eens.
Als het goed is heb je er onder DOS geen last van !!
Over het partioneren: Partioneer je drive eerst in 3 partities, daarna formateer je alleen je C: drive en installeer je Windows. Dan kun je vanonder Windows die andere drives formateren, wat een stukje sneller gaat !!
Kan ook liggen aan je instelling onder Windows, CD-ROM. Alles op niet vooruit lezen en zo weinig mogelijk cache zetten. Probeer het dan nog eens.
Als het goed is heb je er onder DOS geen last van !!
Over het partioneren: Partioneer je drive eerst in 3 partities, daarna formateer je alleen je C: drive en installeer je Windows. Dan kun je vanonder Windows die andere drives formateren, wat een stukje sneller gaat !!
Anoniem: 6349
u = unconditionally (voor de minder getalenteerde engelstalige onder ons: onvoorwaardelijk
)
Anoniem: 5205
engelstaligen bedoel jeOp zaterdag 23 december 2000 22:45 schreef Kav_ het volgende:
u = unconditionally (voor de minder getalenteerde engelstalige onder ons: onvoorwaardelijk)
Thanx voor de hulp. Over mijn cd-rom... Volgens mij waren de cd's een beetje krom(let op dit zijn geen cd-r's gewoon zo uit de winkel van een spel!)Met een beetje buigen zaten ze weer goed en heeft in ieder geval geen problemen opgeleverd. Wel vaag dit hoort gewoon niet te kunnen.
Als ik alles er weer opnieuw opzet, dan gebruik ik eerst fdisk om te partitioneren.
Dan start ik op met de W98 opstartdiskette, kies hier voor opstarten met CD-ROM-ondersteuning en geef het commando Format C:, dus zonder opties erachter.
Dan start ik op met de W98 opstartdiskette, kies hier voor opstarten met CD-ROM-ondersteuning en geef het commando Format C:, dus zonder opties erachter.
Pagina: 1