[FireWire] IEEE1392 SBP-2 Harddisk krijgt geen drive letter

Pagina: 1
Acties:

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 16:49

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Topicstarter
In een externe harddisk behuizing, type Mapower H31C1 (bij Alternate gekocht), heb ik een harddisk, type Maxtor 540x 60Gb. Deze mooie alluminium behuizing beschikt zowel over een USB 2.0 als FireWire interface. Wanneer ik hem aansluit via de USB poort wordt de drive netjes herkent inclusief driveletter. Dit werkt perfect zowel op USB 1.1 als USB 2.0. Via de FireWire wordt er wel een device herkend, Genesys 711 SBP2 device (onder diskdrives) en een Genesis IEEE1394 device (apart), echter er verschijnt geen drive letter. Hierdoor kan ik de schijf niet benaderen. Onderin, bij Safely remove hardware, staat wel dit SPB2 device echter hier ontbreekt de drive letter ook.

Ik gebruik Win XP SP1 Pro als OS. Mijn PC heeft echter geen USB 2.0, maar wel FireWire vandaar dat ik hem voor de snelheid daar aan wil sluiten.

Ik heb dit probleem zowel met mijn eigen Agere (lucent) FW323 IEEE1394 als een Texas Instruments IEEE1394 (van mijn zwager) controller geconstateerd. Verder heb ik ook de hotfix van Microsoft met nummer 329263 geprobeerd. Dit maakte echter geen verschil.

Binnen dit forum las ik dat ook een andere tweaker hier ooit een probleem mee had gehad. Jammergenoeg stond de oplossing hier niet bij.

Wie weet hoe ik mijn externe harddisk behuizing via FireWire aan de praat krijg ?

[ Voor 49% gewijzigd door FuzzyFocus op 28-06-2004 22:49 ]

• FuzzyFocus

FuzzyFocus

Topicstarter
kick

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 17:18

IvoB

Prutst er rustig op los

heb je al bij systeembeheer - computerbeheer gekeken of je daar letters kan toevoegen?

• FuzzyFocus

FuzzyFocus

Topicstarter
Ik ben net terug van mijn tripje naar Alternate. Daar hebben ze hem op de testbank (voor mijn ogen) getest. Ze gebruikten een eigen drive (Hitachi). Het ging niet allemaal even soepel (één vastloper), maar het werkte wel !! De drive letter moest handmatig worden toegewezen, waarna een reboot noodzakelijk was. De FireWire controller van het ASUS K8 moederboard had een VIA chipset. De interface in de casing is dus niet defect.

Bij mij wordt onder systeem/schijfbeheer géén drive gevonden, dus kan ik er ook géén letter aan koppelen. Het device dat bij mij gevonden wordt is een Genesys 711 SBP2 device, terwijl op het testboard bij Alternate een schrijfstation device werd gevonden.

Raar, maar waar. Ik heb thuis op een andere computer met W2K (met de Agere controller) ook nog geprobeerd, maar zelfde resultaat. Ik denk dat ik pech heb....

Zelf geprobeerd: WinXP Pro, WinXP Home, W2K Pro, Agere IEEE, Texas Instuments IEEE ----> werkt allemaal niet

Alternate probeerde: WinXP Home, VIA IEEE ---> Werkte wel !!!

Misschien is mijn laatste redmiddel een VIA IEEE controller.

Welke controller gebruiken mede tweakers waarbij het wel werkt ?

[ Voor 11% gewijzigd door FuzzyFocus op 29-06-2004 17:57 ]

Verwijderd

Dan laat Alternate testen met een firewirekaart gebaseerd op Texas Instruments chips.
Die zetten de standaard, en niet VIA.
Net zoals dat NEC de beste USB2.0 implementatie heeft.

• FuzzyFocus

FuzzyFocus

Topicstarter
Na mijn verbazing vandaag, besloot ik mijn Maxtor drive maar weer in te bouwen in de Mapower case. Ik had me er bij neergelegd dat FireWire niet zou werken op mijn systeem.

Hoewel de drive altijd als master in mijn systeem had gezeten, keek ik toch nog even naar de jumpers. De settings op de sticker waren echter niet zo duidelijk, en via www.maxtor.com kwam ik erachter dat ie op CS ipv. DS stond. Ik had de sticker in spiegelbeeld opgevat.

Om een lang verhaal kort te maken, de jumper staat nu op DS (=Master) en hij werkt nu via FireWire !! _/-\o_

Man wat ben ik blij. Misschien is dit een tip voor anderen met soortgelijke problemen. Controleer of de drive als Master is geschakeld. Raadpleeg desnoods de website van de fabrikant als het niet duidelijk is.

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02 23:54
Maar terwijl hij niet op master stond werkte hij wel op USB?
Ik heb nu een Mapower MAP-H51C1G met een NEC dvd-writer er in waarbij USB ook gewoon netjes werkt, maar er bij Firewire helemaal niks gebeurd :/ (Windows XP SP2)
En de jumper staat gewoon op Master, dus heeft iemand nog een suggestie?

Ik heb geprobeerd de flash upgrade te draaien, maar ik weet niet hoe je kan zien of dat is gelukt. Mapowers site zegt:
"Extract the file and burn it on a CD, then place on the CD-Tray and turn on the copier. It will automatically update its firmware.", maar ik kreeg geen bericht in Windows of iets dergelijks...
Ook in apparaatbeheer staat hij er niet bij :/
Ik heb al eens een externe HD aangesloten op firewire en die werkte prima.

[ Voor 55% gewijzigd door Shadow_Zero op 22-06-2006 01:06 ]

Pagina: 1