[Debian] Loopt binnen 30 min. vast?

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik dacht Zaterdag wel even een "server upgrade" te doen. Zo gezegd, zo gedaan. Eerst 256 Mb RAM er bij gedrukt en de server aangeslingerd. Toen de 120 Gb schijf die in de server moest komen in mijn computer gedrukt, en daar de 80 gig die nu in de server op gezet, en de handel geformateerd.

Onder het kopieren (dus al voor het formateren) kreeg ik vastlopers met foutmeldingen die ik niet genoteerd heb, maar die sterk leken op geheugen fouten / dumps. Naja, ik formateren maar bij de Debian setup ook crashes en vastlopers.

Naja toen maar mijn bankje van 512 mb in de server gedrukt en die 2 x 256 van de server in mijne en in mijne memtest gedraaid. Na 4 uur nog geen fouten. Ondertussen was de server klaar met Debian instaleren, dus ik denken dat het iets met geheugen timings te maken heeft. Alles mooi verder dus maar alles geinstalleerd. Samba er op enzo, totdat een andere client PC mp3's en files ging openen via Samba van die linux bak. Soms crashed deze na 15 min, soms na 30 min. Ook al wordt er niks actiefs gedaan.

Processor gebruik is normaal, geheugen gebruik idem. Alle reepjes geheugen werken verder goed en geven geen fouten. De HDD's precies hetzelfde, deze heb ik in mijn eigen PC getest. Ik krijg nu bij de foutmeldingen ook geen errors meer, ook niet in de logs.

Wanneer de server crashed blijft de cursor wel knipperen, maar ik kan niks meer, ook niet naar een andere terminal switchen of de handel stoppen.

Server specs:
- AMD Thunderbird 1300 (256kb cache)
- 2 x 256 Mb PC133 Corsair ValueSelect
- 1 x 40 Gb Seagate (7200RPM, 2Mb Cache)
- 1 x 40 Gb Western Digital (7200RPM, 2Mb Cache)
- 1 x 120 Gb Maxtor (7200RPM, 8Mb Cache)
- 3Com 905c 10/100 Mbit

Ook al zet ik alles terug qua settings en hardware naar voor de upgrade blijfen de crashes. Iemand enig idee wat een mogelijke oorzaak kan zijn?

edit:

Onvolledigheden:
Moederbord is een Asus A7V133-VM en BIOS is al de laatste (1008)

[ Voor 4% gewijzigd door m33p op 28-06-2004 13:58 ]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:18
Koeler nog goed op de plek? Chipset oververhit? Voeding met te weinig vermogen?

• m33p
Zoals ik zei heb ik de handel ook al naar de oude staat hersteld (toen het dus nog WEL goed werkte) maar de problemen blijven voorkomen. Verder zitten de CPU koeler op de goede plek en is de chipset lauw. Overigens is het een 300watt no-namevoeding dus wel een beetje aan de lage kant, daarom kan ik proberen mijn eigen voeding er in te drukken maar aangezien het eerst wel goed werkte lijkt dit me vreemd.

(overigens kan ik nu niks testen want zit nog op het werk en aangezien ik hem niet kan bereiken via SSH omdat ie steeds crashed... ;))

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Je hebt het geheugen getest in een andere machine, da's leuk maar zo weet je natuurlijk nog niet of het fouten veroorzaakt in combinatie met bv. het moederboord of misschien wel verkeerd ingestelde timings.

Dus probeer het nog maar eens met het mogelijk corrupte geheugen op het systeem waarop je ook last hebt van de crashes.

Zie trouwens ook de NOS FAQ: Mijn computer is instabiel. Linux of Linuxprogramma's crashen steeds. Wat doe ik er aan?

Btw. ding is niet overgeklokt toch? En de voeding kan de 3 HD's wel aan? Want ik kan me zo voorstellen dat dit op een 230W voeding of een El Cheapo 300W voeding wel problemen gaat geven ja...

Edit: Hey, je post 't net terwijl ik dit schreef. Het zou dus wel eens aan de voeding kunnen liggen, het is nu tenslotte buiten ook relatief warm.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 28-06-2004 14:06 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
Denk niet dat het aan die drie hd`s kan liggen ik heb zelf een debian bak met drie hd`s thuis staan 1 IDE hd en 2 SCSI hd`s met een 300watt voeding erin (geloof dat het een 300 watt is kan minder zijn) en die draai perfect.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
lordgandalf schreef op 28 juni 2004 @ 14:17:
Denk niet dat het aan die drie hd`s kan liggen ik heb zelf een debian bak met drie hd`s thuis staan 1 IDE hd en 2 SCSI hd`s met een 300watt voeding erin (geloof dat het een 300 watt is kan minder zijn) en die draai perfect.
En omdat het bij jou perfect werkt volgt daaruit logischerwijs dat elke 300 W voeding met eender welke 3 disken in eender welke pc goed gaat werken.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
XTerm schreef op 28 juni 2004 @ 14:25:
En omdat het bij jou perfect werkt volgt daaruit logischerwijs dat elke 300 W voeding met eender welke 3 disken in eender welke pc goed gaat werken.
juistem! En als je het echt niet meer weet, HET antwoord is 42 ;)

Maar even ontopic: zet voor de gein alle timings in je bios zo sloom mogelijk, en probeer het nog eens?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• m33p
@ Wilke, mischien mijn fout dat ik het niet vermeld heb, maar ik heb de geheugen reepjes getest op een zelfde type moederbord met dezelfde BIOS versie.

Ik ga in ieder geval vanavond proberen met mijn eigen voeding, maar het lijkt me niet echt een mogelijkheid omdat het in de oude staat wel goed werkte met dezelfde voeding en nu niet. Ook valt de PC niet uit ofzo, hij crashed... tenminste, de cursor blijft wel knipperen maar verder kan ik niks. Netwerk vliegt er uit, toetsenbord, gewoon zo goed als alles.

@ Osiris, ik zeg in mijn post dat ik al met de timings gespeeld heb, maar dit maakte geen verschil...

[ Voor 10% gewijzigd door m33p op 28-06-2004 14:30 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
zelfde type moederbord.

ja, maar misschien is het moederbord waarop je nou net niet test wel kapot aan het gaan... memory controller that is.. dat komt dan weer mooi niet naar voren in je tests... alleen dat het geheugen ok is.... nu je dat weet, test het eens met de juiste controller? niet eenzelfde?

of koppel wat harddisks los.. dan weet je dat het aan je voeding kan liggen ...

• m33p
Komakeef, dat van die HDD loskoppelen heb ik geprobeerd staat in me post. Ik heb de handel al naar de oude staat hersteld. Dus de 256 mb er uit en de 120 Gb HDD er uit, maar het probleem bleef optreden, zelfs na een reinstall.

Ik zal het mobo uit de server eens testen met mijn hardware, kijken of het probleem zich dan nog voordoet maar kan dit vanavond pas testen.

• Wilke
Het is inderdaad wel een beetje een vaag probleem, misschien kan de PMG hardware FAQ verder helpen.

Als je echt zeker denkt te weten dat het niet aan hardware ligt: als er in Linux dingen serieus fout gaan krijg je altijd logmeldingen (in /var/log/messages).

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik had dit laatst ook toen bleek het de ide-controller te zijn.
In de bios op most ik DMA settings uit zetten zodat debian en FreeBSD deze zelf herkenden, nu geen enkel probleem meer... het is het proberen waard...

Welk type/merk moderbord heb je eigenlijk ??? ik had dit probleem met een ASrock type K7S41GX

[ Voor 19% gewijzigd door MALobert op 28-06-2004 15:24 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:12
knoppix kun je ook memtest mee doen, zegt iets meer denk ik :)

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 09:35

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

misschien kan het wel aan de acpi liggen! Probeer anders eens te booten met "noapic nolapic" als opties

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Wilke
Debian-User schreef op 28 juni 2004 @ 15:23:
Welk type/merk moderbord heb je eigenlijk ???
Lees het topic, en 1 vraagteken per vraag volstaat wel hoor ;)

• m33p
Even een update:
Ik heb nu alles aan mijn moederbord + voeding gehangen, en ik krijg hetzelfde weer maar nu weer met error. Het zijn voornamelijk hexadecimale codes maar ik heb een aantal errors die ik kon zien (want kan dan niet meer scrollen want hij hangt) opgeschreven:

code:
1
2
3
4
5
Kernel: Assertation failure in __journale_remove_journal_head
Process: smbd [b](samba dus)[/]
Stack: hex....
Call trace: hex....
Eip: hex ... not tainted

Mischien kan iemand er wat mee? Kijkend naar de "journal" tekst lijkt het iets met de schijf. Wat me ook opviel is dat bij de eerste keer booten op het andere mobo + voeding hij aangaf dat de seagate schijf maar 512 kb cache had (terwijl ie 2 mb heeft) en hij het bij de andere HDD´s wel aan gaf. Overigens is de WD de bootdisk en de seagate opslag voor MP3´s.

Nu ik het bedenk, het gebeurd wel steeds als er MP3´s worden gespeeld. Ik ga ook direct even proberen alleen andere meuk te openen en geen MP3´s in de hoop dat het wat uitmaakt.

Edit:
Ik begin nu toch sterk te twijfelen aan het geheugen. Ik probeerde Debian (alweer) opnieuw te instaleren, en tot 3 keer toe kreeg ik foutmeldingen bij het starten van de setup. Ik haal het nieuwe reepje geheugen er uit en weg is de foutmelding en alles trapt in één keer door :/

Ik ga het reepje zo nog wat uitgebreider testen, maar het lijkt er ook niet op dat ie helemaal jofel op 133 mhz wil draaien, maar wel weer 100 mhz op cas2 :/

M´n broertje (die het geheugen gehaald heeft) gaat sowieso morgen terug naar de mycom het het reepje zodat we zeker weten dat we een goeie hebben. Als ik meer weet krijgen jullie een update :)

[ Voor 26% gewijzigd door m33p op 28-06-2004 18:36 ]

• Wilke
Misschien is het filesystem van een van die schijven corrupt?

Start eens in runlevel 1 en check alle partities eens...

• m33p
Wilke, dit vermoedde ik dus later ook. Eerst heb ik de seagate er uit gehaald, maar de errors bleven bestaan. Toen heb ik de WD maar geformateerd en daar Debian opgezeten en op het moment draait de handel al anderhalf uur stabiel.

Ik laat er zo even wat stress tests op los, en als hij vanmiddag nog draait lijkt het me zeer logisch dat het aan de schijf ligt, en ga ik met de schijf aan de gang. Updates volgen, en iedereen alvast bedankt :)
Pagina: 1