[OSX] sparseimage? alles weg?

Pagina: 1
Acties:

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ja dat was dus een leuke vanochtend. Mijn powerbook deed dus al een paar dagen erg raar, traag, niet reageren, programma's crashen en niet meer kunnen uitloggen of rebooten. Dus ook gisterenavond moest ik een hard reset gaan doen, en na een nachtje in dromenland te hebben gezeten, wilde ik vanochtend nog even wat muziek draaien. Powerbook opstarten, wachten, kopje thee zetten, teruglopen en een schone desktop....relaxed dacht ik nog. Totdat ik nog eens goed keek, en ik alles kwijt leek te zijn, Documents, Movies, Music...alles was leeg...

* schrik * :|

Het enige wat me opviel was een bestaand genaamd owenvandijk.sparseimage. Toch maar eens openen, en het bleek een image te zijn van 30gig met al mijn bestanden. Via Google kwam ik op de volgende pagina: http://www.macosxhints.co...p?story=20040607161946135 maar dat kon me ook al niet verder helpen. Via Disk Utility -> Repair ben ik aan de slag gegaan, maar ik moest eerst via Images -> Restore mijn disk image checken, dat was al een uur bezig en toen ben ik maar naar mijn werk gegaan.

Nog wat verdere feiten:

• MaxOSX 10.3.4
• FileVault aan
• Powerbook 12" rev.b 40Gig disk

Kan iemand mij nog verder helpen...kzou toch wel graag mijn oude vertrouwde omgeving willen... :/

"You're only as good, as what you did last week."

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, je had FileVault aanstaan? Dat werkt simpelweg door on-demand een encrypted sparseimage te mounten. Een sparseimage is gewoon een disk image die mee kan groeien met de data die er in staat. In principe zou je die gewoon kunnen mounten en al je bestanden er uit kunnen halen :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• oh,when?
  • Niet online
Kwil niet alleen mijn bestanden terughalen, maar gewoon al mijn settings etc...kan dat ook?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

Je settings staan in ~/Library, dus als je die eruit haalt en overchrijft met wat er nu staat (maar wel onder een andere user ivm. open bestanden) dan moet dat gewoon lukken.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Erg leuk al die oplossingen van CyBeR en chem, maar ik heb het zelf ook al een keer gehad... Vraag me dan toch af wat de oorzaak is? Want voorkomen is bter dan....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• oh,when?
  • Niet online
kben inmiddels een stap verder, heb een nieuw account aangemaakt, en via fast user switching ben ik gewoon weer onder mijn oude vertrouwde account ingelogged alsof er niets gebeurd is. Het probleem is nu dat ik niet meer kan uitloggen?

- Shut Down
- Restart
- Logout <user>

doen allemaal niets meer? Klinkt dit bekend?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

Ik heb me nooit aan FileVault gewaagd, domweg omdat ik dit soort problemen wel zag aankomen. De kans is klein, maar groter dan dat bv een HD crasht of m'n bak wordt gestolen.

De oorzaak weet ik niet, niks in de kbase te vinden?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Reboot, log in onder een andere gebruiker en kopieer dan als root je files terug. Ik heb hier ook zien gebeuren dat een homedir kopieren terwijl de gebruiker ingelogd was resulteerde in een hangend systeem bij het uitloggen. Is goed gekomen door het even als root te doen vanuit een ander account.

Zwerver: Geen idee hoe het komt. Ik gebruik heel FileVault niet omdat ik 't onveilig vind. chem: dat zeg ik :+

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 28-06-2004 16:07 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• oh,when?
  • Niet online
Nog even een update, dank allen voor de feedback. :)

- Nadat ik toch was ingelogged onder mijn eigen account, via System settings geprobeerd FileVault uit te zetten ( nadat ik eerst al mijn films, 1/3 van mijn MP3 verzameling en een hele hoop presentaties had moeten weggooien ivm schijfruimte :| )
- Powerbookje is druk bezig gegaan, kweet het verloop hier niet van, ben weer naar mijn werk gegaan ( 5min verderop )

Hopen dat alles goed gaat...en dat FileVault raak ik idd niet meer aan...wat chem zegt...de kans is groter dat ik de loterij win, dan dat mijn Powerbook wordt gestolen ( waar toch geen belangrijke informatie op staat )

• oh,when?
  • Niet online
hmm..lijkt erop dat FileVault niet meer uitgezet kan worden? :| Na bijna 3uur staat er nog steeds netjes dat FileVault is enabled voor mijn account...

Pagina: 1