xp start niet meer van de image

Pagina: 1
Acties:

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-11-2025

CyberJoe

Only visiting this planet

Topicstarter
Ik heb een image gemaakt (echt gekloond) van mijn xp partitie. In de bios aangegeven te starten van de aandere schijf terwijl de originele er nog in zat (op de raid controller) en windows start gewoon op van de image. Ik zet de originele harde schijf uit en het werkt ineens niet meer. :'( Nu kom ik met opstarten niet verder als het scherm vak voor de profiel keuzes. Iemand een idee. Heb niet echt behoefte om voor de zoveelste keer een hele nieuwe installatie te moeten doen.

Ja ik heb ook een computer.

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je toen je Windows gestart hebt met de andere schijf er nog in je kloon vernaggelt. Je kunt namelijk wel zeggen dat de computer van de andere schijf moet starten maar dat kan Windows niet, die moet vanaf de eerste partitie starten.(of het idee krijgen dat hij vanaf daar start)
De gekloonde Windows installatie heeft waarschijnlijk een aantal instellingen gewijzigd omdat hij zag dat er nog een Windows installatie op de eerste partitie stond.

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Je zegt het op een manier alsof er niets meer aan te doen is.

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 14:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Er is een kans dat je wel van je tweede schijf kan starten in deze setup.
kijk of je in jouw BIOS de volgorde van je harde schijven om kan wisselen, zodat de "nieuwe" schijf als eerste boot.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
De_Paashaas schreef op 28 juni 2004 @ 09:14:
Er is een kans dat je wel van je tweede schijf kan starten in deze setup.
kijk of je in jouw BIOS de volgorde van je harde schijven om kan wisselen, zodat de "nieuwe" schijf als eerste boot.
Dit had ik dus gedaan maar na het verwijderen van de oude schijf ging dat niet meer

Verwijderd

(simpel mode)
Kijk eens of je jumpertjes goed staan
(/simpel mode)

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 09:32:
(simpel mode)
Kijk eens of je jumpertjes goed staan
(/simpel mode)
De schijven zitten niet op dezelfde aansluiting en ja de jumpers staan wat betreft master/slave goed. Ik neem aan dat je dat bedoelde

Verwijderd

Ja dat bedoelde ik,

Maar wat heb je dan?

IDE? hoeveel schijven? hoeveel partities? Ben eens wat duidelijker dan...

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 09:39:
Ja dat bedoelde ik,

Maar wat heb je dan?

IDE? hoeveel schijven? hoeveel partities? Ben eens wat duidelijker dan...
Heb 2 schijven aan primary ide van mb master en slave 160 GB wd
heb 2 schijven aan de raid controller; 2 x 80 GB maxtor, deze wil ik striped

origineel xp stond op master van raid
overgezet op master primary ide

dit werkte
toen striped array gemaakt van de 2 maxtors
werkte niet meer

terugzetten werkt niet

Ik weet niet of dit iets nuttigs toevoegd?

Verwijderd

zoiets had ik ook bij het terug zetten van een image. Als je die originele windos installatie nog hebt moet je die nog weer klonen en dan eerste die schijf los maken en dan booten. Dan moet alles goed gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 09:56 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:19

E-Vix

Nu met sneeuw!

Waarschijnlijk heeft je gekloonde schijf een andere drive letter gekregen. Dus zal het iets van D: of E: zijn geworden. Alles in je registry en andere bestanden wijst nog naar C:.
Start eens op in safe mode, ga naar administrative tools en kies dan voor computer management. Kies in computer management nu voor disk management, en kijk eens of alles klopt zoals het daar staat. Staat je opstartschijf nu niet als C: aangeduid, klik dan even met je rechtermuisknop op die schijf en kies dan voor "Change drive letter and paths". Maak er C: van. Waarschijnlijk zal windows hierna heel moeilijk gaan doen. Probeer hem gewoon af te sluiten, of als dat niet werkt ram dan op de reset knop.
Als het goed is moet je nu normaal op kunnen starten.
Werkt dit niet, boot dan van je WinXP cd en kies voor de 2e repair optie.
Dus als de setup vraagt of je WinXP wilt instaleren of repareren dan kies je voor instaleren. Vervolgens kan je je partitie kiezen. Kies je oude partitie. Setup moet nu zien dat er al WinXP opstaat en vraagt je of je die wilt repareren of overschrijven. Kies nu wel repareren.
Alle winxp bestanden worden nu opnieuw geinstalleerd en je registry wordt herschreven. Al je geinstalleerde programma's en drivers blijven dan gewoon werken.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
E-Vix schreef op 28 juni 2004 @ 10:02:
Waarschijnlijk heeft je gekloonde schijf een andere drive letter gekregen. Dus zal het iets van D: of E: zijn geworden. Alles in je registry en andere bestanden wijst nog naar C:.
Start eens op in safe mode, ga naar administrative tools en kies dan voor computer management. Kies in computer management nu voor disk management, en kijk eens of alles klopt zoals het daar staat. Staat je opstartschijf nu niet als C: aangeduid, klik dan even met je rechtermuisknop op die schijf en kies dan voor "Change drive letter and paths". Maak er C: van. Waarschijnlijk zal windows hierna heel moeilijk gaan doen. Probeer hem gewoon af te sluiten, of als dat niet werkt ram dan op de reset knop.
Dus als de setup vraagt of je WinXP wilt instaleren of repareren dan kies je voor instaleren. Vervolgens kan je je partitie kiezen. Kies je oude partitie. Setup moet nu zien dat er al WinXP opstaat en vraagt je of je die wilt repareren of overschrijven. Kies nu wel repareren.
Alle winxp bestanden worden nu opnieuw geinstalleerd en je registry wordt herschreven. Al je geinstalleerde programma's en drivers blijven dan gewoon werken.
Hmm klink nuttig ga dit maar eens proberen. thxs

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Misschien wat overbodig, maar als het bovenstaande niet is zou het ook kunnen dat je partitie niet actief is. Dan wil hij nogal slecht opstarten ;)

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Pewwy schreef op 28 juni 2004 @ 10:20:
Misschien wat overbodig, maar als het bovenstaande niet is zou het ook kunnen dat je partitie niet actief is. Dan wil hij nogal slecht opstarten ;)
Partitie is actief. Start ook wel op maar stopt vlak voor het scherm met de keuzeprofielen. Krijg dus uiteindelijk een lichtblauw xp scherm met een klein xp-logo. Zo n00b ben ik nou ook weer niet.(hoop ik tenminste)

[ Voor 7% gewijzigd door CyberJoe op 28-06-2004 11:51 ]

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
E-Vix schreef op 28 juni 2004 @ 10:02:
Kan ook niet safe opstarten, blijf ik op hetzelfde punt hangen.
En opstarten met cd lukt (natuurlijk) wel maar ik mis de repair optie, kan alleen kiezen tussen overschrijven of een andere map kiezen (en annuleren natuurlijk) :'(

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 09:02:
Waarschijnlijk heb je toen je Windows gestart hebt met de andere schijf er nog in je kloon vernaggelt. Je kunt namelijk wel zeggen dat de computer van de andere schijf moet starten maar dat kan Windows niet, die moet vanaf de eerste partitie starten.(of het idee krijgen dat hij vanaf daar start)
De gekloonde Windows installatie heeft waarschijnlijk een aantal instellingen gewijzigd omdat hij zag dat er nog een Windows installatie op de eerste partitie stond.
Iemand hier zinnig commentaar op?

Verwijderd

CyberJoe schreef op 28 juni 2004 @ 12:29:
[...]

Iemand hier zinnig commentaar op?
OpsVentus heeft helemaal gelijk. Windows wil perse van de eerste zichtbare aktieve partitie van de eerste physieke schijf booten.
Bijkomende voorwaarde is dat de start van deze partitie ook nog eens binnen de eerste 8GB moet vallen. Voorbij de eerste 8GB wil de standaard boot loader in je boot record (of mbr) niet eens meer lezen. Is een specifieke windows constraint. Grub en lilo kunnen wel voorbij die eerste 8GB booten.

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 12:39:
[...]

OpsVentus heeft helemaal gelijk. Windows wil perse van de eerste zichtbare aktieve partitie van de eerste physieke schijf booten.
Bijkomende voorwaarde is dat de start van deze partitie ook nog eens binnen de eerste 8GB moet vallen. Voorbij de eerste 8GB wil de standaard boot loader in je boot record (of mbr) niet eens meer lezen. Is een specifieke windows constraint. Grub en lilo kunnen wel voorbij die eerste 8GB booten.
Klink allemaal heel logisch. Dit wist ik niet. Maar is er een manier mijn probleem op te lossen ;(

Verwijderd

Toen ik een image maakte van mijn RAID1 (om vervolgens over te stappen op RAID0), moest ik eerst iets doen in de recovery console, voordat hij wilde starten van mijn RAID0.

De FAQ heeft me toen echt heel mooi geholpen.

Edit:

Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. ('t is dus een Howto, nog beter.)

Met name het stukje over het herstellen van boot.ini.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 12:53 ]

Verwijderd

Boot eens naar dos en voeg wat extra opstart opties toe aan boot.ini (wel even een tooltje starten die ntfs kan lezen en schrijven). Wat alles betekent kun je gewoon bij microsoft op de site lezen. Kijk ook eens op http://www2.arnes.si/~fkomar/xosl.org in de FAQ/howto.

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Volgens mij hebben jullie niet goed gelezen. Bij mij begint XP vrolijk op te starten (driveletter, aktieve partitie, enz klopt dus allemaal). Ik krijg ook geen foutmeldingen. Krijg xp logo met daaronder dat bewegende dingetje. Krijg dan een xp scherm met alleen een logootje en dus niet de profielen om te kunnen kiezen.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Even voor de duidelijkheid (ik heb alles gelezen), maar ik mis nog iets: je krijgt geen blauw scherm?

Editje: Dan heb ik echt geen id

[ Voor 15% gewijzigd door Motrax op 28-06-2004 14:39 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
John_Finch schreef op 28 juni 2004 @ 13:39:
Even voor de duidelijkheid (ik heb alles gelezen), maar ik mis nog iets: je krijgt geen blauw scherm?
Niet het befaamde blue screen error. Gewoon een vriendelijk blauw xp scherm (je weet wel; midden lichtblauw, boven & onder donkerblauw) met een xp logo (inclusief windows xp profesional vermelding). En daar blijft het dan bij ;( :'( :X

Verwijderd

Ow dat scherm...

Welkom in de wereld van Microsoft.. dat is nou Windows XP ;)

Nee uhmm...... sorry ik weet het ff niet...

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Hmmm, loopt niet meer heel erg storm meer met de reacties. Ik wil de mensen die hebben gereageerd bedanken voor het meedenken en ik heb maar weer geleerd dat je de originele schijf eerst moet ontkoppelen wil de image goed opstarten. Dit was de reden van het probleem. Ik ga maar weer opnieuw installeren ;( .

Wat mij betreft kan dit topic dicht.

Pagina: 1