Acer of Dell (en dan nog welk model(l))

Pagina: 1
Acties:

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Goeie avond,

mijn notebook is onlangs uit mijn studentenkamer gepikt (het hele raam hebben ze eruit gehaald), en nu ben ik dringend op zoek naar een nieuwe. Voor een prijsje natuurlijk, want ik ben ook maar student.

Ik had een Dell Inspiron 1100, maar die leveren ze nu niet meer. Er zat DVD+RW (DVD:8x/4x/4x; CD:24x/16x/8x), 512Mb RAM, 20Gb HDD, 2x USB, 15" 1024*768 op.

Ik was wel een beetje misnoegd over de 2x USB aansluitingen (zeker in deze tijden van USB overal), plus enkel de dure modellen bij dell hebben er meerdere (en dan nog maar 3), het ontbreken van Firewire/infrarood, en de kleine harde schijf.

Dankzij de dieven krijg ik nu een tweede kans om een laptop te kopen. De mogelijkheden zijn:

(ik wil niet onder de 40Gb HDD, 4xDVD+RW, 512Mb RAM)

Dell 1150

* dan zit ik wel weer met die 2xUSB poorten

* ik kan kiezen voor Celeron om de prijs te drukken. Ik heb het nooit 100% door gehad: wanneer is Celeron beter en wanneer slechter?

* in de mobile series kan ik kiezen voor de Centrino processoren. Maar die hebben maar 1.5Ghz, of komt dat binnen de Centrino technologie overeen met de 2.4ghz binnen de P4 technologie?

* en het geheel is nog steeds een beetje aan de dure kant

Acer

* is Acer betrouwbaar genoeg (qua service e.a. tegenover Dell)?

* waarom is Acer goedkoper dan Dell?

* zijn de harde schijven snel genoeg bij Acer (of overal 4200rpm en is dat niet wat traag?)

* wat met de beeldkwaliteit van Acer? (kun je van een beetje opzij kijken?)

* er zijn hier tenminste 4 USB poorten, firewire én infrarood!

* waarom zou ik níet voor Acer kiezen?

Het doel van de laptop is hoofdzakelijk typ- en surfwerk. Voorts hou ik me ook bezig met Illustrator, Photoshop en InDesign. Het ding mag echter ook niet vies zijn van een aantal games à la Half-Life (1) en haar mods.

Alvast bedankt,
ik ben echt radeloos en wil mijn spaarcentjes niet weggooien. 't Is al erg genoeg dat ik voor m'n vorige bijna 2 maand gewerkt heb.. voor niets.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De Celeron is over 't algemeen vrij traag, mede dankzij een lage IPC (instructions per clock, kort door de bocht voert deze op een hoog aantal Hertz niet veel uit) en ook een kleine hoeveelheid cache. Als je de mogelijkheid hebt om toch voor een Pentium M te kiezen, zou ik dit zeker doen. De Pentium M is min of meer het tegenovergestelde; deze heeft een grote hoeveelheid cache (1MB) en een hoge IPC. Hoe de Pentium M 1.5GHz presteert t.o.v. zijn medespelers, kan je hier bekijken.

Overigens is de Pentium M de processor, en de Centrino het platform waar deze processor deel uit maakt. Bij het Centrino platform horen nog een Intel 2xxx wireless LAN adapter alsmede de 855 chipset.

Dell komt wel meer vrij prijzig uit. Vaak scheelt het al enorm als je iets knipt in de garantie. 4200rpm is niet zo slecht, maar bij het dvd writen is een snellere disk geen overbodige luxe.

Dit is misschien wel een interessant topic om door te nemen: [rml][ notebook] Asus of Dell[/rml]

Is het overigens niet handig de specs te vermelden van de beide notebooks (die jij een beetje ziet zitten)? Zo is het wat moeilijk vergelijken ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Laurent op 28-06-2004 10:29 ]

Verwijderd

Sinds kort heb ik zelf ook een Acer aangeschaft, maar ben niet echt te spreken over de service van acer en daar vroeg je naar.
Ik kreeg namelijk na een dag al door dat er iets mis was met het scherm. Na vijf dagen werd het te erg dus ik hem terug gestuurd.
Ze zouden de LCD kabel hebben vervangen en hem uitvoerig hebben getest. Maar toen ik erzelf weer mee aan het werk ging stuite ik op hetzelfde probleem. Niet echt een goede service lijkt mij :r . Verder heb ik geen ervaring met DELL dus daar kan ik niks over melden, wel hoor ik her en der dat DELL van goede kwaliteit is maar toch wel erg prijzig.

Verder werkt de harde schijf van mijn AcerTM 244LCe snel genoeg voor de handelingen waar ik hem voor heb gebruikt en werken spellen er super op, maar het van opzij kijken is niet echt mogelijk.

• bluppfisk
  • Niet online
Het vervelende is dat Dell helemaal niets zegt over het aantal RPM. Er staat enkel 40Gb ultra ATA/100 geloof iK...

Bij Acer heb ik het moeilijk om een mooi overzicht te krijgen van wat er allemaal bestaat, dus heb ik nog niet meteen een model voor ogen. Mobiliteit is voor mijn laagste prioriteit: ik gebruik 'm toch vooral als desktop pc, maar ik kan moeilijk een heel systeem in mijn rugzak steken als ik naar 't buitenland vertrek om te studeren :).

Daarmee kan ik ook niet echt zeggen welk model ik bij Acer voor ogen heb.

Die snellere harddisk voor DVD-Writen zeg je, is dat omdat mijn schijfjes kapot zouden zijn, of hebben alle DVD-Writers ook buffer underrun protection?

Verdere ervaringen zijn nog steeds welkom!
Groetjes
Sander

Verwijderd

Alle dvd writers hebben buffer underrun protectie. En zo'n dvd writer in een laptop is toch maar traag (2.4x of 4x als je geluk hebt) dus zelfs met een 4200rpm hdd met 2mb cache krijg je zoiets MAKKELIJK getrokken. Zelfs 8x dvd writers gaan maar tegen 11mb/sec bijvoorbeeld.
Als je Dell belt voor je bestelling door te geven kan je trouwens je hdd laten upgraden van 4200rpm naar 5400rpm, tegen een kleine meerprijs (30euro heb ik gehoord dachtik).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 14:44 ]

Verwijderd

Ik had zelf ruim twee jaar een Acer Aspire 1300. Vorige week heb ik hem verkocht aan mijn ouders. Met deze laptop heb ik nog nooit grote problemen gehad. Onlangs gaf de inverter van de backlight de geest. Kan gebeuren. Mijn vader heeft hem toen naar Acer gebracht. Daar werd verteld dat het gewoon binnen de garantie viel en dat het zou worden gerepareerd. Hij is tien dagen weggeweest, waarvan drie dagen onnodig. Mijn vader had zich namelijk vergist in de postcode (:X ;)). Dus de laptop heeft drie dagen voor niets op het distributiecentrum van DHL gestaan. Nadat de fout was hersteld, stond de koerier dezelfde dag nog voor de deur met de laptop.

De constructie van de Aspire is misschien van dun, maar toch sterk. Omdat het mijn eerste laptop was, heb ik bij aankoop niet nagedacht over de batterijtijd, warmte, lawaai, enz. Daarom ging de accu hooguit 1,5 á 2 uur mee. Dom van me, want een laptop koop uiteindelijk toch om mobiel te kunnen werken. Sinds een half jaar is de conditie van de batterij erg slecht geworden door het vele opladen, en door de accu in de laptop te houden terwijl ik gewoon op netstroom werkte. Een wijze les, dus daar ga ik extra op letten bij het gebruik van mijn nieuwe laptop... ook een Acer. Al met al heeft mijn laptop dus wat ongemakken als het gaat om mobiel werken en zo. Maar dat is niet te wijten aan Acer.

Ik heb geen klachten over het (XGA) display. Als je het display goed kantelt, heb je geen verstoorde kleuren. Je moet er echter wel recht voor zitten, want onder een hoek van 45 graden lijkt het net of je door een fotonegatief kijkt. Ik denk dat dit bij hogere modellen een stuk minder is.

Verder vind ik de HDD van de Aspire (20GB, 4200rpm) goed genoeg. Bij het branden van CD-r's geeft het totaal geen problemen. Het laden van een spel als Commandos 3 duurt het wat langer dan bij een 5400 schijf, maar dat vind ik te verwaarzolen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 15:14 ]

• greenlizzard
  • Laatst online: 27-01 16:41
Je kunt anders de harde schijf ook zelf gewoon makkelijk vervangen hoor. Als je gaat vervangen kies dan gewoon altijd voor een hd met 7200 rpm.

• bluppfisk
  • Niet online
Ja maar wat is natuurlijk weer de prijs van zo'n 7200 rpm beestje in je laptop? 't Is maar ik ben gewoon te werken met 7200 in mijn desktop systeem, maar was eigenlijk tevreden van mijn Inspiron. Ik wou gewoon niet hebben dat 't trager was dan die Inspiron, maar als je nu zegt dat dat toch 4200rpm was, dan hoeft 't voor mij niet per sé sneller.

De batterij van Acer gaat wat minder lang mee, zeg je? Naja, dat maakt mij niet zo hard uit, 't is vooral om niet-mobiel te werken. En ik haal de batterij er altijd uit als ik op netstroom werk en de batterij is opgeladen.

Het enige wat ik verder nog jammer vond aan mijn Inspiron, was dat hij geen pixel stretching doet. Dus werk je met een oud spel (Starcraft) op 800*600, dan tekent hij gewoon alles binnen een 800*600 kadertje. Dus zit je met een enorme zwarte boord rond je beeld. Heel stom. Heb je daar bij Acer problemen mee?

En ik las net, heeft iemand problemen met Ghosting op Acer's? Daar was ik bij de Inspiron ook heel blij mee.

Groeten
S

[ Voor 8% gewijzigd door bluppfisk op 28-06-2004 15:49 ]

• greenlizzard
  • Laatst online: 27-01 16:41
Nee, bij Acer past het scherm zich wel gewoon normaal aan, dat is met de nieuwste Dell's waarschijnlijk ook wel. De garantie van Acer van wat ik er tot nu van gehoord en gemerkt heb is prima, ook reageren ze snel op email. De kwaliteit van hun producten is erg goed en Acer valt, vind ik, binnen de reeks top A merken.

• bluppfisk
  • Niet online
mooi. de balans helt een beetje richting Acer. Nog het volgende: ik lees op hun prijslijst nergens DVD+RW... Er staat overal DVD-RW, maar is dat nu uit gewoonte en naar voorbeeld van CD-ROM of werken ze echt met de min-standaard?

En hoe snel schrijven die dual DVD-RW's hun Cd-rom's?

ik zat al een beetje te gluren in de richting van de:

Aspire 1357LMi_ATI,
AMD Athlon XP 3000+,
Microsoft® Windows® XP Home Edition,
15TFT,
512MB RAM (2x 256),
40GB HDD,
DVD-RW, (<-- 2x? 4x? min- of plus-standaard?)
LiIon,
56K modem, Wired & wireless Lan,
AZB,
no FDD,
ATI 9200 64MB

1.077,-
== 1303,- met 21% BTW (ja ik ben belg)

[ Voor 39% gewijzigd door bluppfisk op 28-06-2004 16:01 ]

Verwijderd

Je kan ook gewoon gaan voor de 1511LMi gaan. Specs:

AMD Athlon 64 bit 3000+
Microsoft® Windows® XP Home Edition
15TFT XGA
512MB RAM (2x 256)
60GB HDD
Dual DVD-RW
LiIon
56K modem
Wired Gigabit LAN
4 in 1 card reader
nVidia 64MB Geforce FX Go5700

Heeft een krachtige videokaart, het scherm is iets minder dan z'n voorganger(1501Lmi) maar verder een goed mogelijkheid voor desktop vervanger. Kost rond de €1250. Volgens www.degreef.nl kan de dvd + en - schrijven.
Pagina: 1