[XP] Traag opstarten van windows XP na reboot*

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:46

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ik weet het, dit is het zoveelste topic over windows XP dat traag opstart. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kon niet het antwoord op mijn vraag vinden, ik zit namelijk met het volgende.

Sinds een paar dagen start mijn computer (P4 3,02, 1024mb, 120gig, XP pro) traag op. Het opstarten van windows zelf is het probleem niet want dat gaat snel genoeg. De ellende begint pas na het inloggen. Er is 'iets' wat er voor zorgt dat het opstarten dan heel traag gebeurd.

Wat heb ik al gedaan om er achter te komen wat het trage opstarten veroorzaakt:
1) Alle spyware verwijderd
2) Op virussen gescand
3) Registry gescand (opgeschoond)
4) Alles via msconfig uitgezet dat opgestart wordt, maar ook dan blijft het opstarten traag
5) Bootvis, dit werkte niet krijg dan een foutmelding.
6) Systeem herstel.

Wat wel opvalt is dat tijdens dat trage opstarten is dat als je de verkenner opent, dat die dan heel erg lang moet zoeken naar de schijven. Net alsof de computer moeite heeft die te vinden, want zodra die deze gevonden heeft start alles vlot achter elkaar op maar pas nadat die de schijven heeft gevonden (zo lijkt het)

Het is ook niet zo dat de schijf gedefragmenteerd moet worden want win xp pro is onlangs nog schoon geinstalleerd. Het was ook van het ene op het andere moment. Kan me niet herinneren dat ik iets heb geinstalleerd of verwijderd wat dit zou kunnen veroorzaken.

Iemand nog ideeen:? :? :? :?

Trouwens als de computer eenmaal is opgestart dan werkt wel alles normaal.

Ik heb hier wel een thuisnetwerkje (2 comp en soms nog een laptop via draadloos netwerk) maar dit heeft altijd nog gewerkt.

Hopelijk heeft iemand nog een idee.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

- Probeer je netwerk adapter eens te disablen - wat is dan het resultaat?
- Probeer eens een nieuwe user aan te maken, en log daarmee eens in. Heb je dan ook dit probleem? :)

Verwijderd

Jah en als dat niet lukt moet je je kast openmaken en je Kabels checke want het kan aan je (S)ATA kabel liggen..anders raad ik je aan om te formatteren :/ ( zou ik doen tenminste >:) :9 )

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Netwerkadapter uitgeschekeld, dit hielp niet.
Als andere gebruiker inloggen hou je hetzelfde probleem.
Heb wel gemerkt dat als ik me afmeld ipv de comp opnieuw op te starten en dan inlog als een andere gebruiker (of andersom van andere gebruiker naar mn eigen account) dat ik dan niet last heb van het probleem. Kortom het probleem doet zich alleen voor bij het opnieuw opstarten van de computer. :? :? :?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 23:34
keertje start, run, cmd, en dan chkdsk /f runnen? :?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
0siris schreef op 28 juni 2004 @ 00:25:
keertje start, run, cmd, en dan chkdsk /f runnen? :?
Heb ik gedaan, en kwam ook niks bijzonders uit. Nog meer ideeen?

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ok het probleem is opgelost. Na de hele ochtend er mee bezig geweest te zijn is het toch op een hele simpele manier opgelost.

ipv de netwerkadapters uit te schakelen heb ik ze nu gewoon helemaal verwijderd. Computer opnieuw opgestart, en automatisch zijn de netwerkadapters weer geïnstalleerd en alles werkt nu weer top!

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Verwijderd

Hoi hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Als ik ga inloggen start hij heel mooi op, en dan krijg ik ook vrij rap alle icoontjes op het bureaublad, en ook rechtsonderin verschijnen die andere icoontjes best snel en mooi.

Ik kan ook direct bijv. een spel starten, of een internet verbinding maken.
Maar op een gegeven moment blijft het systeem hangen. Als ik dus dan naar windows-explorer ga, dan is ie maar bezig met zoeken op de hardeschijf, maar lange tijd vindt hij maar niets.

Pas als er dat geratel weer komt, en hij de diskette A station onderzoekt, komt er weer vaart en werkt het systeem weer vlot.

Kunnen jullie mij hier misschien mee helpen?
Ik heb Win XP
en Service Pack 1

De topic-starter vertelde dat toen hij zijn netwerkadapter installeerde het opeens weer werkte.
Maar ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet?

Bij mijn lijst van netwerkadapters (in apparaatbeheer) staan de volgende:
- 1394 netwerkkaart (ik weet niet wat dit is)
- Alcatel speedtouch USB ASDL (voor mijn internet verbinding dus)
- intel PRO/100 VE connection (voor de netwerkkaart die ik niet gebruik)
- USB-USB network bridge protocol (voor als ik mijn computer met de lap-top verbind)

Dus mijn vraag is, welke van deze zou dan wellicht het probleem kunnen veroorzaken?
Want ik snap ook niet echt het verband met het lange zoeken op harde schijf?

Kunnen jullie mij misschien helpen?
Dankje :)

Verwijderd

Ok jongens, mijn wanhoop is nabij..

Ik heb het volgende al gedaan:
- spyware verwijderd met "Spybot - Search & Destroy"
- Register schoongemaakt met "Easyclean"
- defragmentatie hoeft niet (schijf is goed)
- instellingen in 'services' gecontroleerd, aan de hand van de lijst op: http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm
- externe adapters uitgeschakeld (behalve voor die voor de internet verbinding)

Kortom, het systeem start alles op lijkt het, maar op een gegeven moment hangt ie,
en als je naar explorer gaat dan zie je dat ie zoekt en zoekt op de harde schijf...

Pas na een tijd, hoor ik weer verder geratel... en dan werkt alles weer vlot..

S.O.S.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 22:14 ]

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
offtopic:
Alfa, ik denk dat je daar beter een nieuw topic voor kunt openen. Want nu gaan we 2 verschillende problemen combineren in 1 topic. dat vinden de adjes ook niet zo leuk volgens mij ;)

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Haal de cd eens uit je cd-speler... :P

(niet als troll bedoeld btw, maar dit was mijn probleem toen ik laatst weer eens dacht van "goh, wat duurt dat toch lang" :))

[ Voor 63% gewijzigd door Iet op 08-01-2005 22:21 ]

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Er zit geen CD in de computer.... Dus daar kan het niet aan liggen.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Wat ik bedoelde met het verwijderen van de netwerkadapters is simpelweg de drivers die de netwerkkaarten gebruiken, in mijn geval zijn dat er twee, verwijderd uit het netwerk menu in het configuratiescherm. dus gewoon alles verwijderen, en windows bij de nieuwe opstart zijn werk laten doen, als het goed is detecteerd ie vanzelf welke netwerkkaarten er in zitten en zal die ze opnieuw installeren.

Verder schijfcontrole uitvoeren op alle stations, en ik zou voor de zekerheid even de hele comp op virussen scannen.

Suc6

Verwijderd

Ik heb maar een systeemherstel gedaan :)
want het was hopeloos.. :)

en guess what! het werkte ;)
maar wat een gedoe zeg, al dat opnieuw installeren..
Pagina: 1