Toon posts:

Monitor kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een packard bell 17 inch monitor (3 1/2 jaar oud).
hij doet helemaal niet meer lampje gaat zelfs niet branden.

zekering doorgemeten deze is goed.
de schakelaar was kapot(ik weet dus niet of dit het enige is het kan ook zijn dat ze toen hij het niet deed gewoon hard op de knop hebben geduwd).

Nadat ik hem open heb geschroefd en met een schroevendraaier geprobeerd om de contacten van de schakelaar door te verbinden deed de monitor ook nog niets.

wat kan dit nog meer zijn en kan je de schakelaar gewoon zo doorverbinden.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:11

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De schakelaar er tussenuit halen en er een kroonsteentje tussen zetten kan wel. Je hebt alleen geen aan/uit knop natuurlijk.

Kijk uit wel wat je aanraakt he, 15/20 kV op je harses is niet echt prettig. :P
-----
Als er iets anders kapot is, bijvoorbeeld de spoelen e.d., brand meestal het oranje lampje.

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 27-06-2004 20:18 . Reden: zie streepjes ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

hmm, kortsluiting? niet zo slim trouwens om je schroevendraaier als verslengsstuk te gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 27 juni 2004 @ 20:17:
De schakelaar er tussenuit halen en er een kroonsteentje tussen zetten kan wel. Je hebt alleen geen aan/uit knop natuurlijk.

Kijk uit wel wat je aanraakt he, 15/20 kV op je harses is niet echt prettig. :P
-----
Als er iets anders kapot is, bijvoorbeeld de spoelen e.d., brand meestal het oranje lampje.
De schakelaar zit rechtstreeks op de printplaat. ik dact dat ik de schakelaar maar eventjes hoefde door te verbinden net als bij een atx-kast

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 20:23:
[...]

De schakelaar zit rechtstreeks op de printplaat. ik dact dat ik de schakelaar maar eventjes hoefde door te verbinden net als bij een atx-kast
Hmm, ligt eraan. Moet je even kijken hoe de schakelaar is opgebouwd.

4 aansluitingen is een 'echte' schakelaar, zoals we die van AT voedingen kennen.
2 aansluitingen is wat je zelf dus al zegt van een ATX voeding.

Succes,

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 27 juni 2004 @ 20:26:
[...]

Hmm, ligt eraan. Moet je even kijken hoe de schakelaar is opgebouwd.

4 aansluitingen is een 'echte' schakelaar, zoals we die van AT voedingen kennen.
2 aansluitingen is wat je zelf dus al zegt van een ATX voeding.

Succes,
het is dus een atx schakelaar dus dan moet de manier van doorverbinden goed zijn.
wat kan het nog meer zijn?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is er fysieke schade? Zwart geblakerde onderdelen bijvoorbeeld...

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 27 juni 2004 @ 21:17:
Is er fysieke schade? Zwart geblakerde onderdelen bijvoorbeeld...
Nee, niets opvallends kunnen zien

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 21:05:
[...]

het is dus een atx schakelaar dus dan moet de manier van doorverbinden goed zijn.
wat kan het nog meer zijn?
4 aansluitingen betekent niet altijd een ATX-type schakelaar. Als de monitor meer dan drie jaar oud is, is de kans zeer klein dat het een zo'n schakelaar is. In 99% van de monitoren werd destijds een normale schakelaar gebruikt.
De contacten daarvan eventjes doorverbinden met een schroevendraaier is niet zo'n goed idee; veel teveel kans dat je met de schroevendraaier ergens kortsluiting maakt of dat je jezelf elektrocuteert. Soldeer liever een andere (werkende) schakelaar over de bestaande contacten. Zorg wel dat alle elco's ontladen zijn voordat je aan dit klusje begint, anders sta je maar al te gauw bij Petrus!!

Verwijderd

Zie koraks, ATX/AT is alleen het verhaaltje over PC-voedingen en heeft NIETS te maken met monitoren. Verder is het rommelen met een schroevendraaier in een monitor met hoogspanning NIET aan ter raden.

Altijd even meten of er 230V op de schakelaar staat (alleen als het een pulsschakelaar is heb je kans dat het een standbyschakeling is - is het een standschakelaar dan weet je al vrijwel zeker dat hij schakelt middels de 230V. In 99% van de gevallen is het een 230V standschakelaar). Bij de schakelaar moet je dan de voedingsingangen (Live/Neutral) ieder doorverbinden met hun corresponderende schakeluitgang. Maar het verdient de aanbeveling om gewoon de schakelaar te vervangen, elke eletroshop moet wel een aantal verschillende uitvoeringen op voorraad hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 22:50 ]

Pagina: 1