Welke 9600 XT (of pro) is stiller?

Pagina: 1
Acties:

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:59
He allemaal. Ik ben een nieuwe computer aan het bouwen, waarbij ik o.a. probeer te letten op energieverbruik en geluidsniveau. Voor dat laatste denk ik tot nu toe redelijk goed te zitten met een Antec Sonata kast, Zalman CNPS7000-AlCu koeler, een Hitachi harddisk en een fanloos moederbord. Nu ga ik qua videokaart helaas niet ontkomen aan een kaart met koeler (de 9600 XT ultimate van Sapphire vind ik te duur) dus ik wil graag weten of mensen uit eigen ervaring weten hoe geluidruchtig de koelers zijn van de Radeon 9600 XTs van Asus, Club 3D en Sapphire. Zijn de koelers van de 9600 Pro minder geluidruchtig dan die van de XTs of maakt dat niet uit?
De reden dat ik voor een 9600 ga en niet voor een 9800 is dat ik denk dat de 9800 teveel energie verbruiken en daardoor ook te heet worden (en dus een geluidruchtiger koeler nodig hebben).

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Je kunt voor de 9800 Pro gaan en dan een Artic Silencer kopen. De Silencer is op low speed fluisterstil en werkt nog steeds goed genoeg om zelfs een behoorlijk zwaar overgeclockte kaart koel te houden. De koeler van de 9600 pro is behoorlijk stil omdat deze core behoorlijk koel blijft (13nm proces van ATi, 9x00 serie is allemaal 15nm)

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

ik denk dat de ts er tegen op ziet zijn kaart te modden

als dit niet het geval is kun je beter voor een zalman gaan, die zijn zonder fan toch nog stiller, en overclocken moet je sowieso eigenlijk niet doen als je stilte wilt

dus een 9800 pro met zalman koeler zou ideaal zijn.

http://specs.tweak.to/16495

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In het verleden heb ik de 9600XT van sapphire gehad ( r.i.p.), heb geen last van die kaart gehad en streef naar weinig geluid.! Was toen der tijd aangesloten op een CM Aerogate II.
Er is volgens mij nu wel een nieuw versie Sapphire 9600XT's uit met een iets andere cooler, dus dat kan natuurlijk verschillen!

Je kan ook je kaart modden,.. tenzij je je garantie niet wil kwijtraken.
Je kunt het wel sneaky doen uiteraad ;)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 11:05
TS, ik zit met eigenlijk dezelfde vraag.

Ik heb nu een Geforce 4-ti met de fan op 5 volt. (dat gaat net..)

Bij de nieuwe videokaart gaat het me inderdaad niet alleen om de geluidsproductie. Dat is met enkel modwerk of een een zalman wel op te lossen.

Maar ook om het energieverbruik met het oog op het milieu en de eventuele energierekening.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

'Gewoon' (nou ja, even knutselen) een goeie 9600 kopen (of een 9800SE) en daar een Zalman ZM80C-HP passieve koeler op zetten. (Of zelfs de opvolger, de 80D)

Enige 2 eisen: de ram chips moeten heatsink-loos zijn, en de koeler moet vastzitten met gaten in de kaart. Als de koeler geplakt is, zonder gaten, dan kan montage niet.

ZM80C-HP:

Afbeeldingslocatie: http://zalman.co.kr/upload/product/zm80c_hp_f_p.jpg

Montage geschiedt dusdanig dat je niets kapot hoeft te knippen ofzo, dus als de kaart kapot zou gaan kan je de stock koeler weer terug plaatsen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• martdj
Bedankt voor jullie antwoorden tot dusver. Ik heb ooit gelezen dat het verschil in power consumptie tussen een Radeon 9600 XT en een 9800 XT zo'n 30 watt is (kan even niet meer vinden waar dat was). Dat vind ik best veel. Het verschil met een 9800 SE zal waarschijnlijk kleiner zijn, maar ik weet niet hoe klein.

Een andere koeler zoals die Zalman zou natuurlijk kunnen als de standaard koeler inderdaad 'hoorbaar' is, maar zit er verder geen enkel verschil tussen de koelers van de Club 3D, Asus en Sapphire kaarten?

Weet iemand overigens of de genoemde Zalman koeler ook op deze kaart zou kunnen? http://yorcom.bekz.be/ind...oongroep=&detail=1&id=416

[ Voor 14% gewijzigd door martdj op 27-06-2004 22:30 . Reden: 9800se vraag toegevoegd ]

Verwijderd

Ik heb een sapphire 9600XT en ik hoor hem niet maja passief is natuurlijk stiller

• Martinus
  • Laatst online: 05-08 23:46
[b][message=21088451,noline]
Weet iemand overigens of de genoemde Zalman koeler ook op deze kaart zou kunnen? http://yorcom.bekz.be/ind...oongroep=&detail=1&id=416
Ik had ook z'n klote ventilatortje er op, die maakt tering herrie.

no comment

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Als je je zorgen maakt over stroomgebruik, en dan zelfs al extra nadenkt over 30 watt meer, dan moet je een laptop kopen. Of een PC bouwen op basis van een Mini ATX VIA Epia moederbordje. DAN spaar je op je stroomgebruik.

En als je toch een gewone desktop koop, schaf dan een TFT scherm aan in plaats van een ouderwetse monitor. Op deze manier zal je meer stroom besparen dan kieskeurig zijn over een videokaart.

Dit maar even tussendoor hoor...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

of een amd barton mobile nemen :) <-- tip voor een stil en zuinig systeem

een amd 64 kan ook handig zijn met c&q

en ik denk dat de ts beter gewoon een vga silencer er bij kan kopen

• martdj
JumpStart schreef op 27 juni 2004 @ 22:56:
Als je je zorgen maakt over stroomgebruik, en dan zelfs al extra nadenkt over 30 watt meer, dan moet je een laptop kopen. Of een PC bouwen op basis van een Mini ATX VIA Epia moederbordje. DAN spaar je op je stroomgebruik.

En als je toch een gewone desktop koop, schaf dan een TFT scherm aan in plaats van een ouderwetse monitor. Op deze manier zal je meer stroom besparen dan kieskeurig zijn over een videokaart.

Dit maar even tussendoor hoor...
Klopt, maar ik wil ook nog een beetje lekker kunnen gamen en da's moeilijker op zo'n EPIA en laptops zijn nog behoorlijk duur t.o.v. desktopvarianten met gelijke performance. Die TFT komt er uiteraard ook evenals de AMD64 met Cool 'n quiet. Het blijft altijd een afweging tussen geld, performance en energieverbruik en geluidsniveau.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
De Asus 9600XT heeft een op zich wel hoorbare koeler, maar het toverwoord is het proggie SmartDoctor, daarmee kun je het toerental terugdraaien naar 10 of 20% (onhoorbaar) of zelf uit (stilstand). Ga je 3D gamen dan zet je hem weer op 100% (hoorbaar) maar ach de geluidskaart maakt dan meer herrie.
Pagina: 1