It sounds like it could be either bad hardware or software
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Verwijderd
met een lekkelijk hoge resolutie zodat er lekker veel info op het scherm kan?
ik gok namelijk dat een compaq proliant 1600 niet echt een geweldige video kaart zal hebben, en dat dat dus zo traag zal zijn als een bannaan door een rietje.
voor het zelvde geld heeft zo'n compaq ook een geforce4TI nogwatnogwat, heb het niet opgezocht ofzo. maar gok het zomaar.
anders even kijken naar de load van je amchine doormiddel van top en uptime ofzo.
of tload draaien, das vooral op servers best fijn om te kijken hoe het er mee gestelt staat. (geef een soortje grafiek van je load)
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 09:27 ]
1
2
3
| 10:58:38 up 2:08, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00 USER TTY FROM LOGIN@ IDLE JCPU PCPU WHAT tim pts/0 145.89.9.35 10:58 0.00s 0.08s 0.01s w |
Draai verder geen framebuffer, gewoon standaard vga mode. Bovendien werkt het in 2.4 wel goed en 2.6.6 niet, ga zometeen even 2.6.7 proberen hopelijk is het gewoon een bug ofzo.
Verwijderd
binnen linux heeft de kernel altijd voorang. dit gaat vooral op workstations vaak ten koste van de gebruiker.knopper schreef op 28 juni 2004 @ 11:24:
Ik lees overal altijd dat preemption op een server geen nut heeft. Er zijn zelfs discussies gaande over het nut van preemption op zich.
immers jij wilt als er bestanden gekopieerd worden nogsteeds gewoon alles vlot kunnen doen.
Het feit dat die bestanden er dan 10 seconden langer over doen om gekopieerd te worden boeien niet zo.
dus de preemption zorgt er in feite voor dat een boel processen waar normaal prioriteit aan gegeven zou worden, nu geen hogere prioriteit krijgen.
dit brengt teweeg dat je als desktop gebruiker, een sneller systeem zal ervaren.
echter bij een server wil je nu juist dat apache of ftp maar even wat minder aandacht krijgt als er wat core processen uitgevoerd moeten worden.
zowel om stabiliteit. als snelheid.
(het is echter niet voor niets dat er gekozen is zulk soort processen over het algemeen voorrang te geven)
overgenst is dit enkel wat ik er van denk te weten, wat ik dan weer te weten ben gekomen via kleine stukjes die ik erover heb gelezen. Heb het voor de rest nooit uitgezocht ofzo.
En er was pas ook een topic van iemand die kernel OOPSen kreeg waarschijnlijk doordat preemption aanstond.knopper schreef op 28 juni 2004 @ 11:24:
Ik lees overal altijd dat preemption op een server geen nut heeft. Er zijn zelfs discussies gaande over het nut van preemption op zich.
Volgens mij heb ik het ook aanstaan en nog nooit problemen mee gehad, maar probeer het iig eens uit te zetten en kijk of dat helpt
Dat heeft alleen niet zo veel met preemption te maken. Preemption zorgt ervoor dat processen die anders 'atomic' zijn, onder bepaalde omstandigheden onderbroken kunnen worden, zodat er even een kortere task tussengepropt kan worden. Alleen vinden dat nog niet alle kernelfeatures even lekker, sommige veroorzaken dan problemen icm preemption.Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 11:29:
[...]
binnen linux heeft de kernel altijd voorang. dit gaat vooral op workstations vaak ten koste van de gebruiker.
immers jij wilt als er bestanden gekopieerd worden nogsteeds gewoon alles vlot kunnen doen.
Het feit dat die bestanden er dan 10 seconden langer over doen om gekopieerd te worden boeien niet zo.
dus de preemption zorgt er in feite voor dat een boel processen waar normaal prioriteit aan gegeven zou worden, nu geen hogere prioriteit krijgen.
dit brengt teweeg dat je als desktop gebruiker, een sneller systeem zal ervaren.
echter bij een server wil je nu juist dat apache of ftp maar even wat minder aandacht krijgt als er wat core processen uitgevoerd moeten worden.
zowel om stabiliteit. als snelheid.
(het is echter niet voor niets dat er gekozen is zulk soort processen over het algemeen voorrang te geven)
Voor betere interactiviteit tijdens hoge I/O zou je naar de Patchset van Con Kolivas kunnen kijken. Ik maak er hier goede ervaringen mee.
Stratos haalt scheduler en preemption een beetje door elkaar dus.
Echter, die problemen die de topicstarter ondervind zitten geenszins in een acceptabele range. Probeer het inderdaad maar eens met 2.6.7 en misschien ook met een -ck kernel. Ik gok op een probleem met input drivers.
Zijn je inputapparaten trouwens via PS/2 of USB (of whatever?) aangesloten?
[ Voor 3% gewijzigd door sebas op 28-06-2004 14:16 ]
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.
Verwijderd
[quote]
overgenst is dit enkel wat ik er van denk te weten, wat ik dan weer te weten ben gekomen via kleine stukjes die ik erover heb gelezen. Heb het voor de rest nooit uitgezocht ofzo.
[/quote]
Had ik me toch niet mooi voor niks ingedekt
Ik maak gebruik van een ps/2 toetsenbord.
Hierbij dan toch maar de huidige .config, misschien maak ik gewoon een hele domme fout?
Post voor de zekerheid ook ff je Hardware configFAD schreef op 28 juni 2004 @ 16:10:
Ok net een 2.6.7 kernel geprobeerd zo kaal mogelijk, met en zonder preemptible. Het maakt allemaal niks uit![]()
Hierbij dan toch maar de huidige .config, misschien maak ik gewoon een hele domme fout?
/edit
Gebruik je op je server ook de muis? Probeer anders een zonder 'CONFIG_INPUT_MOUSEDEV'
[ Voor 11% gewijzigd door BoAC op 28-06-2004 16:23 ]
Het systeem is een compaq proliant 1600
1x 400mhz pentium2 (binnenkort 2)
256mb geheugen
2 x 9.1gb scsi hd (moet ik ook nog in hw raid zien te krijgen)
Compaq 10/100 TX PCI UTP
ik maak gebruik van SYM53C8XX driver voor scsi
------ KNIP -----
USB Universal Host Controller Interface driver v2.2
PCI: Enabling device 0000:00:14.2 (0000 -> 0001)
PCI: No IRQ known for interrupt pin D of device 0000:00:14.2. Please try using pci=biosirq.
uhci_hcd 0000:00:14.2: Found HC with no IRQ. Check BIOS/PCI 0000:00:14.2 setup!
usbcore: registered new driver usblp
------ KNIP -----
dat is dan ook het enige wat ik tegen kom
Als dat niet helpt kun je ook nog pci=usepirqmask proberen, eventueel een van beide opties in combinatie met acpi=noirq, als je ACPI aan hebt staan.
"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b
Dit kwam toen bij mij door mijn IP instellingen.
Ik had de machine een niet bestaande hostnaam gegeven.
(compaq.intlan.hp oid. Was op een intern HP netwerk, na de merge
Hoewel ik ook geen load zag ging het over SSH inloggen bijv. ontzettend traag.
Lokaal kon ik niet testen, had geen keyboard+ monitor aangesloten.
Uit jouw start-post lees ik ook niet precies of je lokaal of remote zit.
Actions speak louder than words
Blijkbaar lokaal:bolluserectus schreef op 29 juni 2004 @ 13:15:
Ik heb ooit een gelijkend probleem gehad, echter wel met 2.4.x
Dit kwam toen bij mij door mijn IP instellingen.
Ik had de machine een niet bestaande hostnaam gegeven.
(compaq.intlan.hp oid. Was op een intern HP netwerk, na de merge)
Hoewel ik ook geen load zag ging het over SSH inloggen bijv. ontzettend traag.
Lokaal kon ik niet testen, had geen keyboard+ monitor aangesloten.
Uit jouw start-post lees ik ook niet precies of je lokaal of remote zit.
FAD schreef op 28 juni 2004 @ 16:10:
Ok net een 2.6.7 kernel geprobeerd zo kaal mogelijk, met en zonder preemptible. Het maakt allemaal niks uit![]()
Als je remote inlogt sluit je volgens mij ook ps/2 uit als die het probleem zou zijn..