vertraging in kernel 2.6.6

Pagina: 1
Acties:

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:58
Op een compaq proliant 1600 server heb ik slackware 10 geïnstalleerd. Deze wordt standaard geinstalleerd met een 2.4 kernel. Nu heb ik deze vervangen door een zelf gecompileerde 2.6.6, dat werkt prima echter bij toetsaanslagen heb ik het idee dat ik over een modem aan het inloggen ben. De toetsaanslagen komen ongeveer 1/2 seconde later pas in beeld.

Heeft iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Als iemand wil kan ik wel even de .config toevoegen

Freelance Drupal Developer

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

heb je de optie "preembtible kernel" aan staan?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• TimDJ
yep staat aan, maar het vreemde is dat het systeem altijd vertraging heeft, al is er geen enkel proces dat veel cpu verbruikt.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47
Kun je nog terug naar die 2.4, en is het probleem dan eigenlijk over? Even uitsluiten dat het hardware is :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• PowerSp00n
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Trouwens, als je dan toch zelf aan het compilen gaat. Waarom dan geen 2.6.7....

• TimDJ
2.6.7 shit ja... had een trage mirror te pakken... het probleem met 2.4 is dat 2.6 beter presteerd met dual cpu's en aangezien ik er binnenkort een 2e bij wil plaatsen....

Verwijderd

draai je toevalig in framebuffer vesa mode.
met een lekkelijk hoge resolutie zodat er lekker veel info op het scherm kan?

ik gok namelijk dat een compaq proliant 1600 niet echt een geweldige video kaart zal hebben, en dat dat dus zo traag zal zijn als een bannaan door een rietje.

voor het zelvde geld heeft zo'n compaq ook een geforce4TI nogwatnogwat, heb het niet opgezocht ofzo. maar gok het zomaar.

anders even kijken naar de load van je amchine doormiddel van top en uptime ofzo.
of tload draaien, das vooral op servers best fijn om te kijken hoe het er mee gestelt staat. (geef een soortje grafiek van je load)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 09:27 ]

• TimDJ
code:
1
2
3
 10:58:38 up  2:08,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00
USER     TTY      FROM              LOGIN@   IDLE   JCPU   PCPU WHAT
tim      pts/0    145.89.9.35      10:58    0.00s  0.08s  0.01s w

Draai verder geen framebuffer, gewoon standaard vga mode. Bovendien werkt het in 2.4 wel goed en 2.6.6 niet, ga zometeen even 2.6.7 proberen hopelijk is het gewoon een bug ofzo.

• Flying_Thunder
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Probeer het dan eens zonder Preembtible kernel mee te compilen? Zijn nog altijd problemen mee geloof ik :p

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Ik lees overal altijd dat preemption op een server geen nut heeft. Er zijn zelfs discussies gaande over het nut van preemption op zich.

Verwijderd

knopper schreef op 28 juni 2004 @ 11:24:
Ik lees overal altijd dat preemption op een server geen nut heeft. Er zijn zelfs discussies gaande over het nut van preemption op zich.
binnen linux heeft de kernel altijd voorang. dit gaat vooral op workstations vaak ten koste van de gebruiker.
immers jij wilt als er bestanden gekopieerd worden nogsteeds gewoon alles vlot kunnen doen.
Het feit dat die bestanden er dan 10 seconden langer over doen om gekopieerd te worden boeien niet zo.

dus de preemption zorgt er in feite voor dat een boel processen waar normaal prioriteit aan gegeven zou worden, nu geen hogere prioriteit krijgen.

dit brengt teweeg dat je als desktop gebruiker, een sneller systeem zal ervaren.
echter bij een server wil je nu juist dat apache of ftp maar even wat minder aandacht krijgt als er wat core processen uitgevoerd moeten worden.
zowel om stabiliteit. als snelheid.
(het is echter niet voor niets dat er gekozen is zulk soort processen over het algemeen voorrang te geven)

overgenst is dit enkel wat ik er van denk te weten, wat ik dan weer te weten ben gekomen via kleine stukjes die ik erover heb gelezen. Heb het voor de rest nooit uitgezocht ofzo.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
knopper schreef op 28 juni 2004 @ 11:24:
En er was pas ook een topic van iemand die kernel OOPSen kreeg waarschijnlijk doordat preemption aanstond.

Volgens mij heb ik het ook aanstaan en nog nooit problemen mee gehad, maar probeer het iig eens uit te zetten en kijk of dat helpt ;)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 11:29:
[...]
binnen linux heeft de kernel altijd voorang. dit gaat vooral op workstations vaak ten koste van de gebruiker.
immers jij wilt als er bestanden gekopieerd worden nogsteeds gewoon alles vlot kunnen doen.
Het feit dat die bestanden er dan 10 seconden langer over doen om gekopieerd te worden boeien niet zo.

dus de preemption zorgt er in feite voor dat een boel processen waar normaal prioriteit aan gegeven zou worden, nu geen hogere prioriteit krijgen.

dit brengt teweeg dat je als desktop gebruiker, een sneller systeem zal ervaren.
echter bij een server wil je nu juist dat apache of ftp maar even wat minder aandacht krijgt als er wat core processen uitgevoerd moeten worden.
zowel om stabiliteit. als snelheid.
(het is echter niet voor niets dat er gekozen is zulk soort processen over het algemeen voorrang te geven)
Dat heeft alleen niet zo veel met preemption te maken. Preemption zorgt ervoor dat processen die anders 'atomic' zijn, onder bepaalde omstandigheden onderbroken kunnen worden, zodat er even een kortere task tussengepropt kan worden. Alleen vinden dat nog niet alle kernelfeatures even lekker, sommige veroorzaken dan problemen icm preemption.
Voor betere interactiviteit tijdens hoge I/O zou je naar de Patchset van Con Kolivas kunnen kijken. Ik maak er hier goede ervaringen mee.

Stratos haalt scheduler en preemption een beetje door elkaar dus.

Echter, die problemen die de topicstarter ondervind zitten geenszins in een acceptabele range. Probeer het inderdaad maar eens met 2.6.7 en misschien ook met een -ck kernel. Ik gok op een probleem met input drivers.

Zijn je inputapparaten trouwens via PS/2 of USB (of whatever?) aangesloten?

[ Voor 3% gewijzigd door sebas op 28-06-2004 14:16 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

offtopic:
[quote]
overgenst is dit enkel wat ik er van denk te weten, wat ik dan weer te weten ben gekomen via kleine stukjes die ik erover heb gelezen. Heb het voor de rest nooit uitgezocht ofzo.
[/quote]
Had ik me toch niet mooi voor niks ingedekt :P

• TimDJ
Ok net een 2.6.7 kernel geprobeerd zo kaal mogelijk, met en zonder preemptible. Het maakt allemaal niks uit :(

Ik maak gebruik van een ps/2 toetsenbord.

Hierbij dan toch maar de huidige .config, misschien maak ik gewoon een hele domme fout?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44

BoAC

Memento mori

FAD schreef op 28 juni 2004 @ 16:10:
Ok net een 2.6.7 kernel geprobeerd zo kaal mogelijk, met en zonder preemptible. Het maakt allemaal niks uit :(

Hierbij dan toch maar de huidige .config, misschien maak ik gewoon een hele domme fout?
Post voor de zekerheid ook ff je Hardware config ;) dan weten we waar et om gaat.

/edit
Gebruik je op je server ook de muis? Probeer anders een zonder 'CONFIG_INPUT_MOUSEDEV'

[ Voor 11% gewijzigd door BoAC op 28-06-2004 16:23 ]

• TimDJ
Net ook zonder muis geprobeerd! geen verbetering

Het systeem is een compaq proliant 1600
1x 400mhz pentium2 (binnenkort 2)
256mb geheugen
2 x 9.1gb scsi hd (moet ik ook nog in hw raid zien te krijgen)
Compaq 10/100 TX PCI UTP
ik maak gebruik van SYM53C8XX driver voor scsi

• sebas
Krijg je nog errors of messages in dmesg, syslog of messages?

• TimDJ
Nu je het zegt een foutmelding met betrekking tot usb:
------ KNIP -----
USB Universal Host Controller Interface driver v2.2
PCI: Enabling device 0000:00:14.2 (0000 -> 0001)
PCI: No IRQ known for interrupt pin D of device 0000:00:14.2. Please try using pci=biosirq.
uhci_hcd 0000:00:14.2: Found HC with no IRQ. Check BIOS/PCI 0000:00:14.2 setup!
usbcore: registered new driver usblp
------ KNIP -----

dat is dan ook het enige wat ik tegen kom

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Volg de suggestie eens op? Booten met pci=biosirq?
Als dat niet helpt kun je ook nog pci=usepirqmask proberen, eventueel een van beide opties in combinatie met acpi=noirq, als je ACPI aan hebt staan.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je vanaf een andere machine op dat ding inligt via SSH (putty _/-\o_ ) dan sluit je je videokaart gebeuren uit lijkt me

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Ik heb ooit een gelijkend probleem gehad, echter wel met 2.4.x
Dit kwam toen bij mij door mijn IP instellingen.
Ik had de machine een niet bestaande hostnaam gegeven.

(compaq.intlan.hp oid. Was op een intern HP netwerk, na de merge :P )
Hoewel ik ook geen load zag ging het over SSH inloggen bijv. ontzettend traag.
Lokaal kon ik niet testen, had geen keyboard+ monitor aangesloten.
Uit jouw start-post lees ik ook niet precies of je lokaal of remote zit.

Actions speak louder than words

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44

BoAC

Memento mori

bolluserectus schreef op 29 juni 2004 @ 13:15:
Ik heb ooit een gelijkend probleem gehad, echter wel met 2.4.x
Dit kwam toen bij mij door mijn IP instellingen.
Ik had de machine een niet bestaande hostnaam gegeven.

(compaq.intlan.hp oid. Was op een intern HP netwerk, na de merge :P )
Hoewel ik ook geen load zag ging het over SSH inloggen bijv. ontzettend traag.
Lokaal kon ik niet testen, had geen keyboard+ monitor aangesloten.
Uit jouw start-post lees ik ook niet precies of je lokaal of remote zit.
Blijkbaar lokaal:
FAD schreef op 28 juni 2004 @ 16:10:

;)
Als je remote inlogt sluit je volgens mij ook ps/2 uit als die het probleem zou zijn..

• sebas
Hm, lijkt erop dat Linux problemen met de toewijzing (en/of routing) van je IRQs hebt, ik zou inderdaad proberen om het uit te zetten, (via de voorgestelde kernel parameter bijvoorbeeld). Je kunt ook proberen zonder ACPI te booten (acpi=off, o.i.d.), de min of meer bekende weg bij problemen met 2.6 dus eigenlijk.

Pagina: 1