Toon posts:

[AMD XP1700+] minder stroom verbruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
vraagje: ik heb een servertje met bovenstaande cpu. tis niet meer dan een web en ftp server dus super veel cpu heeft ie eigenlijk niet nodig.

nu wilde ik weten of iemand kan aangeven hoever de VCore omlaag kan en wat de gevolgen zijn als de VCore TE laag staat.

de CPU loopt nu op het standaard aantal volts. ik vraag dit omdat de server 24/7 aan staat en ik nog bij me ouders woon die dus de stroomrekening gepresenteerd krijgen :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 18:08:
vraagje: ik heb een servertje met bovenstaande cpu. tis niet meer dan een web en ftp server dus super veel cpu heeft ie eigenlijk niet nodig.

nu wilde ik weten of iemand kan aangeven hoever de VCore omlaag kan en wat de gevolgen zijn als de VCore TE laag staat.

de CPU loopt nu op het standaard aantal volts. ik vraag dit omdat de server 24/7 aan staat en ik nog bij me ouders woon die dus de stroomrekening gepresenteerd krijgen :P
Als hij altijd aan moet blivjen staan zou ik het gewoon op stock voltage laten lopen. Over hoever het voltage omlaag moet kan niemand je een antwoord geven dat is zelf uitproberen. Ik weet niet wat voor core je hebt (TB A of Tb B) als je een TB B hebt kan het als het goed is wel wat omlaag. Als je ook eigenlijk geen cpu kracht nodig hebt kun je ook hem op 133x 6 laten lopen ofzo met wat minder vcore ;)

Dit is typisch iets wat jezelf moet doen

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik had begrepen een keer dat je moest proberen je FSB altijd zo hoog mogelijk te houden, maar ik kan natuurlijk ook gewoon de MP verlagen en dan de VCore een beetje lager zetten.

ik denk dat ik genoeg weet.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voltage zo laag mogelijk proberen in te stellen, het scheelt wel degelijk. Verder kan je als je windows draait en een bepaalde chipset hebt programma's zoals Vcool draaien.

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 17:23
Volgens mij is het alleen je VCore verlagen dat daadwerkelijk invloed heeft op het verbruik van de CPU (volgens: P = U * I).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 18:16:
ok, ik had begrepen een keer dat je moest proberen je FSB altijd zo hoog mogelijk te houden, maar ik kan natuurlijk ook gewoon de MP verlagen en dan de VCore een beetje lager zetten.

ik denk dat ik genoeg weet.
Ja, je fsb moet je zo hoog mogelijk houden bij het socket A platform omdat je zo het geheugen breedte groot blijft houden waardoor je dus merkbaar een snellere pc hebt ;)

Verwijderd

Mijn athlon 1700+ (palomino) draait op 1,60 v stabiel. Ik heb ook nog een duron 1000 mhz(morgan) die op 1,575 v stabiel loopt.
Als het voltage te laag wordt dan loopt de pc vast... dan krijg je in windows blauwe schermen. Het kan ook zijn dat de pc helemaal niet meer opstart, in dat geval moet je even de cmos clearen.
Een programma als cpuCool draaien scheelt ook enorm veel in idle-tijd. Een combinatie van deze 2 zou ideaal zijn natuurlijk.
De duron draait met 1,575 v op 38 graden. Met cpuIdle geactiveerd komt hij op 26 graden, en dat is nog maar net boven de kamertemperatuur. En dat met een cpu-cooler van 11,50 euro!!! Dat geeft wel aan dat het verbruik op dat moment echt ontzettend laag is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 19:19 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
Mijn Athlon 1800+ draait nu op 2100MHz, stock voltage ... 1.5v ;)

Wat de anderen al voorstellen: Vcore omlaag via BIOS, tot het niet meer stabiel draait, dan weet je dat dat te laag is.

Verder, als je je FSB en MP kan aanpassen: zet je FSB op 100MHz en de MP ook wat lager..... hoe langzamer dat ding hoeft te lopen, hoe minder energie het opneemt, tel daar een lagere Vcore bij op -> nog minder vermogen opname (en afgifte.. kan je je koelers weer op 7V of nog lager zetten zodat het ook weer wat stiller wordt en op jaarbasis weer paar euro's scheelt aan energierekening).
Pagina: 1