Toon posts:

[ACCESS2003] Huidig jaar filteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een databaseje met een aantal datums in de kolom "jaar". Nu wil ik dm.v een query alle datums er uit filteren die gelijk zijn aan het huidige jaar. De functie Date() vergelijkt het alleen met het huidige datum, dat klopt dus niet. Year(now) heb ik ook gebruikt, werkt helaas ook niet. Weet iemand anders welke funcit eik moet gebruiken???>

Verwijderd

doe es een dubbel haakje achter 'now', dan roep je die functie goed aan
Visual Basic:
1
Year(Now())

werkt uitstekend hoor

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 20:35:
doe es een dubbel haakje achter 'now', dan roep je die functie goed aan
Visual Basic:
1
Year(Now())

werkt uitstekend hoor
Zo dat heb ik ook even geprobeerd, maar dan krijg ik 0 resultaten, dat werkt bij mij in ieder geval ook nog niet.... Heb het ook even uitgetest in een nieuwe simpele databasje...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 22:53 ]

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
heb je het jaar in de korte of lange notatie staan (dus 04 of 2004)?
Je zou eventueel dan fotmat(now();"yyyy") of format (now();"yy") kunnen gebruiken.

als het de korte notatie is, zou je ook right(year(now());2) kunnen gebruiken.

maar bij alle varianten hangt het er van af hoe jij de gegevens in de tabel opslaat.

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het allemaal geprobeerd, maar krijg dan de melding "gegevenstypen komen niet overeen in criteriumexpressie." Vage boel dus. Ik heb de datums opgeslagen als bijv 02-06-2004 en als veldeigenschap datum/tijd aangegeven. Ook met de functie right krijg ik dezelfde melding..

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Als ik in Access 2003 een query aanmaak met volgende SQL-code, dan werkt het perfect:
code:
1
2
3
SELECT *
FROM Tabelnaam
WHERE Year([Datum])=Year(Now());

Verwijderd

kun je niet ff je code posten, want het moet echt een heel simpel dingetje zijn. Als je veldtype DateTime kan het bijna niet missen, zeker niet met de formats van Pyrowired. Je melding over gegevenstypen doet bij mij 'string?' opborrelen, dwz weet je zeker dat het veldtype OK is?

Verwijderd

Topicstarter
De SQL code van de query=

SELECT Tabel1.Datum
FROM Tabel1
WHERE (((Tabel1.Datum)=Format(Now(),"yyyy")));

Ik heb dit even uitgeprobeerd in een nieuwe database met 1 tabel (1 datumkolom) en 1 query.

Verwijderd

Topicstarter
SORRY, HET WERKT!!! ;) ;) ;) Ik zag even iets over het hoofd! Bedankt in iedergeval!!!

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Dit zou dus moeten werken (heb je wss zelf al gevonden):
code:
1
2
3
SELECT Tabel1.Datum
FROM Tabel1
WHERE Year(Tabel1.Datum)=Year(Now());

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 09:45:
SORRY, HET WERKT!!! ;) ;) ;) Ik zag even iets over het hoofd! Bedankt in iedergeval!!!
Het zou handig zijn als je ook verteld wat je over het hoofd had gezien.

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

Pagina: 1