Toon posts:

Maxtor 200 gb 8 mb cache S-ATA zeer warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren dan eindelijk een S-ATA schijf gehaald van maxtor een 200 gb.
Ik heb er ook al een 160 gb 133 ATA 8mb cache in hangen.
Maar nu viel het mij op dat die S-ATA verschrikkelijk warm wordt zo constant tegen de 60 graden celcius terwijl die ATA 160 gb maar 39-40 graden celcius is.
Nou is dit m'n eerste S-ATA schijf dus ik ehb er niet echt ervaring mee maar hoort het dat die zo warm worden of hoe is ie gewoon gaar.Maar voor de rest geen probs mee en hij draait perfect alleen dat die zo warm wordt vind ik wat raar.

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 00:29
Ik heb een Maxtor 160 S-ata schijf, 8 mb cache. Deze wordt ook warm. Ook heb ik al gehoort dat het "normaal" is dat ze warm worden, Ik ga die van mij achter mijn aerogate II hangen, word ie no een beetje gekoeld.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
heb je em wel goed gekoelt dan ? mijn 2 hd's werden eerst ook zo rond de 60 graden maar nu met 1 80mm fan zijn ze nogmaar 40 max

Verwijderd

Topicstarter
Op zich zijn geen van beide gekoelt, maar ik dacht ook niet dat het echt nodig was want die 160 gb ATA wordt niet veel warmer dan 40, maar ik kan er wel een fannetje achter bouwen op zich.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-03 11:13

E-Vix

Nu met sneeuw!

liggen die twee schijven toevallig op elkaar? Ik had een soortgelijk probleem toen ik hier drie schijven op elkaar had liggen. Een maxtor 80 gb ATA, een 120 gb SATA en een 160 gb SATA. De schijven werden toen allemaal 60 a 70 graden. Heb er toen een schijf tussenuit gehaald en in een cooldrive gestopt, en nu zitten ze rond de 40 graden allemaal.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens op de technische datasheet van jouw Maxtor SATA schijf, daarin staat gewoon beschreven hoe warm de schijf mag worden voor een optimale levensduur. Je hebt een DMP9 neem ik aan?

http://www.maxtor.com/_fi...max_plus_9_data_sheet.pdf
Enviromental Limits
Temperature
Operating (°C) 5 to 55
Als jouw schijf al 60°C wordt, dan lijkt koeling mij idd zinvol ;)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
E-Vix schreef op 28 juni 2004 @ 08:47:
liggen die twee schijven toevallig op elkaar? Ik had een soortgelijk probleem toen ik hier drie schijven op elkaar had liggen.
Dat is ook logisch. Op de DMP9 zit namelijk één component (ik vermoed een mosfet) dat behoorlijk wat vermogen dissipeert. Je vindt deze tor aan de printzijde, dichtbij de power-connector. Ik heb gemerkt dat bijna alle warmte die een DMP9 produceert wordt gegenereerd in dit component. Als er langs de print niet voldoende airflow is, zal de warmte gedissipeerd worden naar de rest van de schijf waardoor de temperatuur hoog kan oplopen.
Zorg dus dat je voldoende airflow hebt langs je schijf; dan is er niks aan de hand.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk ik heb in zo'n bracket me schijven hangen en ze zitten onder elkaar 200 gb boven de 160 gb en dan kan de warmte er idd niet langs, maar veel keus heb ik op zich niet qua plaatsing want me kast is een beetje raar.Ik heb een A-Open HQ-08 en dan zit er helemaal bovenin nog een bracket, alleen daar zit m'n pomp dus daar kunnen geen schijven meer in.
Maar ik zaag gewoon een stukje blik weg zodat me HD door de casing naar buiten kan.En dan kan ik alsnog gewoon de plastic kap er weer terug op doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 14:39 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 14:38:
Kijk ik heb in zo'n bracket me schijven hangen en ze zitten onder elkaar 200 gb boven de 160 gb en dan kan de warmte er idd niet langs, maar veel keus heb ik op zich niet qua plaatsing want me kast is een beetje raar.Ik heb een A-Open HQ-08 en dan zit er helemaal bovenin nog een bracket, alleen daar zit m'n pomp dus daar kunnen geen schijven meer in.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je in een HQ08 geen twee schijven kwijtkan, zo'n tower is ongeveer van het formaat Boeing 747 :9

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat wel maar die HD brackets zijn niet erg prakrisch geplaatst, en vooral niet als je een EPOX 8rda3+ hebt want dan zit je in de knoop met je geheugen.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Mijn 120GB Maxtor schijf word zonder front fan ervoor stressed richting 50 graden. Stressed bedoel ik virusscannen met Norton AntiVirus 2003. Denk dat je er dus niet echt over in moet zitten..! Casefan ervoor lijkt me genoeg dan. Mijn schijf ging toen van 50 naar 35graden ongeveer.

Had trouwens ook geen Maxtor Sata schijf meer gekocht..Moest ik nu een nieuwe schijf kiezen, dan werd dat 100% cker een Samsung! Die worden stressed zonder extra koeling maar 40graden, en zijn daarbij ook nog sneller als een Maxtor.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Pagina: 1