[Opnemen] Geluidskaart voor thuisstudio

Pagina: 1
Acties:

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 10:25
Ik ben al een tijdje aan het denken om een eigen goedkope amateurstudio voor mijn gitaar te maken. Ik heb nu een paar goeie monitorspeakers en onderhand wel aardig wat kennis opgedaan met midi en audio in het algemeen. Alleen er is één ding waar ik nog over aan het twijfelen ben. Welke geluidskaart moet ik nemen? Ik heb nu een tijdje op een oude geluidskaart gewerkt welke wonderbaarlijk een lage latency had. Maar het geluid is gewoon brak. Nu zat ik te orienteren en er zijn een paar eisen waar ie aan moet voldoen eigenlijk:
- Liefst break-out box omdat ik erg regelmatig snoeren moet omwisselen, en om nu de hele tijd achter mijn comp te kruipen...
- Midi in/out
- Jackplug ingangen op de break-out box

Nu ging ik bij Feedback langs om een beetje te vragen wat zij nu zouden doen en zij raadden me de Creative Audigy ZS Platinum Pro aan. Hij heeft inderdaad alles dat ik wil, maar....hij heeft ook gewoon al die multimedia/games-troep die ik niet hoef. En volgens mij is de Audigy ook eigenlijk een games/multimedia-kaart en niet zozeer een recordingkaart met goeie opneemkwaliteit? Of vergis ik me nu...anders ren ik nu naar de winkel en haal ik zo'n kaart.
Mijn vraag is dus: "Is een Audigy 2 ZS Platinum Pro goed, of is er een ander alternatief? USB-audio is geen probleem."

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-08 11:38
Ik denk dat je aan een M-Audio meer hebt voor dit soort toepassingen. En er is hier laatst eens een kaart gepost die volzat met jacks, maar ik heb geen flauw idee meer welke dat was :(

Ticking away, the moments that make up a dull day

• armageddon_2k1
Deze bedoel je?
Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pix/midiman-delta44.jpg

Dat is de M-Audio Delta 44...maar heeft geen Midi. Ik zou wel apart kunnen kopen als USB-device..maar ik heb het het liefst allemaal in één.

• Wormaap
MIDI kan ook gewoon over de gameport :P

• armageddon_2k1
Joh :) Maar dan moet ik eerst een ander kabeltje kopen en dan zit niet alles mooi in één....ik weet het...ben een zeikerd.

Trouwens, mijn huidige computer heeft geen gameport, maar dat zal wel op de meeste geluidskaarten zitten.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Feedback raadt je een Audigy aan :? 8)7 Dat valt me nou echt tegen van ze :/

http://www.midiman.com/in...cts.list&ID=pciinterfaces

De Audiophile 2496 en Delta 1010 doen wat jij wilt. Prima spul, maar kijk nog even verder naar reviews / alternatieven zou ik zeggen.

edit: USB spul: http://www.midiman.com/in....list&ID=mobileinterfaces

edit2: gameport is niet te vergelijken met een dedicated midi interface (of degenen op de kaartjes die ik noem) qua timing :)

[ Voor 31% gewijzigd door Mike Jarod op 27-06-2004 15:32 ]

• tekno
  • Laatst online: 29-07 12:33
Wat dacht je dan van een m-audio delta 1010?

Afbeeldingslocatie: http://www.midiman.com/images/en/callouts/big/delta_1010.jpg

Misschien wel wat duurder maar je hebt er toch jarenlang plezier van en je hebt meteen midi op je breakout zitten.

Aardvark Direct Pro Q10 is ook een mooie oplossing.
Afbeeldingslocatie: http://aardvark-pro.com/images/q8microphones.gif

Kweet niet wat je budget is, welke software je gebruikt, hoeveel in/out je nodig hebt, etc.

[ Voor 19% gewijzigd door tekno op 27-06-2004 15:35 ]

• armageddon_2k1
Niet echt veel inputs/outputs hoor. Één á twee inputs is meer dan voldoende :)

Edit:
heheh..die Aardvark en M-Audio 1010 liggen echt redelijk uit mijn budget. Die Audiophile USB komt meer in de buurt :)

[ Voor 46% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-06-2004 15:35 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op 27 juni 2004 @ 15:32:
Niet echt veel inputs/outputs hoor. Één á twee inputs is meer dan voldoende :)
Dan is een Audiophile 2496 een prima optie :) EUR 159 bij Musik Produktiv (PCI versie).

edit: EUR 215 voor de USB versie.

[ Voor 23% gewijzigd door Mike Jarod op 27-06-2004 15:38 ]

• Wormaap
Als je een gitaar gaat opnemen, heb je sowieso geen jack-in nodig, maar gewoon 'n line-in, aangezien je toch in 99% van de gevallen een microfoon voor je gitaarkabinet zet. Dan heb je dus een aparte mic-preamp nodig en'n simpele line-in op je geluidskaart :)

Edit: Hierdoor zou ik je dus ook die Audiophile aanraden :P

[ Voor 14% gewijzigd door Wormaap op 27-06-2004 15:37 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08 20:06

MBV

Ik zie iedereen wel leuk die audigy afkraken, maar waarom was dat ook al weer? Tuurlijk, serieus geluid maken is ook terratec beter, maar het zou leuk zijn als iemand naar argumenten wijst, of ze zelfs noemt :)

edit:
USB geluidskaarten zou ik je niet aanraden: C't magazine is er maar 1 tegen gekomen die het goed deed met drivers en al. Mijn creative (ik weet dat het slecht is) kraakt als een gek, enz. Maar je moet wat met een laptop...

[ Voor 37% gewijzigd door MBV op 27-06-2004 15:41 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-07 14:48
Kijk ook eens naar de Terratec Phase Serie :) Ik wil zelf de Phase 22 halen, maar jij hebt meer aan een beter model. Ik wil zelf ook een studiotje bouwen om m'n gitaar op te nemen, maar heb net niet genoeg geld voor de geluidskaart. Trouwens wat is je budget?

• armageddon_2k1
Gitaar gaat me toch het makkelijkst via Jack, aangezien ik ook redelijk wat dingen opneem met mijn Line-6 Pod en die is via Jack. Ook heb ik een mixertje die Jack-uit heeft.
Ik zal even kijken naar die Audiophile
MBV schreef op 27 juni 2004 @ 15:39:
Ik zie iedereen wel leuk die audigy afkraken, maar waarom was dat ook al weer? Tuurlijk, serieus geluid maken is ook terratec beter, maar het zou leuk zijn als iemand naar argumenten wijst, of ze zelfs noemt :)
Hmmz..Audigy vind ik zeker niet slecht. Het is alleen voor een heel andere doelgroep.

Die M-Audio 2496 is echt perfect :). Dat gaat em worden.

[ Voor 54% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-06-2004 15:43 ]

• Oguz286
armageddon_2k1 schreef op 27 juni 2004 @ 15:39:

Die M-Audio 2496 is echt perfect :). Dat gaat em worden.
De Phase serie had volgens mij een nieuwere audiochip. Kijk daar ook eens naar :)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08 20:06

MBV

armageddon_2k1 schreef op 27 juni 2004 @ 15:39:
[...]

Hmmz..Audigy vind ik zeker niet slecht. Het is alleen voor een heel andere doelgroep.
De audigy is neergezet als de eerste geluidskaart van creative waar je een beetje serieus mee kan editen, bij de platinum zat zelfs een editie van cubase. En ik weet niet of de kaarten die jullie nu noemen niet voor een andere doelgroep dan de TS zijn, aangezien hij geen maximumprijs heeft genoemd. Alleen een keer de hint "dat valt buiten budget".

En voor jullie heeft creative sinds kort een nieuw speeltje: nieuws: Creative introduceert professionele geluidskaart

edit:
dat was de TS 8)7 is goed, ik houd mijn mond :X

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 27-06-2004 15:46 ]

• armageddon_2k1
Die E-Mu kaart van Creative is een echte recordingkaart. De Audigy 2 is ook met al die meuk als Dolby Digital 5.1, EAX, DVD-Afstandsbediening enzo...dat bedoelde ik met andere doelgroep.
De Phase serie had volgens mij een nieuwere audiochip. Kijk daar ook eens naar
Jij bent nogal terratec fan? :) Ik zal even kijken
Mijn budget is trouwens ongeveer 250euro. Das natuurlijk lang niet genoeg voor professionele dingen enzo...maar dat is mijn doel ook niet :)

[ Voor 48% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-06-2004 15:54 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
MBV schreef op 27 juni 2004 @ 15:45:
De audigy is neergezet als de eerste geluidskaart van creative waar je een beetje serieus mee kan editen, bij de platinum zat zelfs een editie van cubase. En ik weet niet of de kaarten die jullie nu noemen niet voor een andere doelgroep dan de TS zijn, aangezien hij geen maximumprijs heeft genoemd. Alleen een keer de hint "dat valt buiten budget".
Hmm ok, blijkbaar is de Audigy 2 ZS helemaal niet zon brakke kaart. Review @ SoundOnSound. Maar als je 'm op 44.1Khz gebruikt is ie schijnbaar nog steeds knudde. Ze geven als eindoordeel een prima kaartje, maar wel voor budgetsystemen en niet voor profi muzikanten. Dat is dan een hele stap vooruit voor Creative, de andere kaarten werden best wel de grond in geboord :)

• Oguz286
armageddon_2k1 schreef op 27 juni 2004 @ 15:50:
Die E-Mu kaart van Creative is een echte recordingkaart. De Audigy 2 is ook met al die meuk als Dolby Digital 5.1, EAX, DVD-Afstandsbediening enzo...dat bedoelde ik met andere doelgroep.

[...]

Jij bent nogal terratec fan? :) Ik zal even kijken
Moah, fan? Een vriend van mij heeft een Phase 22 en ik heb een M-Audio 2496 gehoord, en ze klinken bijna hetzelfde (je moet wel erg goed opletten) maar ik vond persoonlijk de Phase 22 iets beter klinken. Misschien dat dat komt door die nieuwere audiochip, vandaar dat ik dat zei :)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat dacht je van de nieuwe E-Mu spullekes? maken over het algemeen ook geen troep :+

ik heb zelf een ESI waveterminal.. je kan ook bijvoorbeeld een WamiRack kopen.. of hoe het dan nu ook heet..
of gewoon een losse midi kaart

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
beetje laat maybe

ik heb laatst een Terratec DMX 6fire aangeschaft voor 139 euro's bij (nja, zie pricewatch van tweakers maar :P)

Envy24 chipset, net als de M-Audio Audiophile 2496.... ook 24bits/96kHz... doet het prima, heeft ook beetje gaming mogelijkheden.. breakoutbox.. hops.

Iig geen Audigy nemen...... Die 6fire of Audiophile 2496 zijn wel beetje minimum voor beginnende huis studio...... (en denk om goeie monitors!)
Pagina: 1