RGB naar S-Video signaal

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ino Dekker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:38
Het probleem van mijn buurman is dat hij een digitale ontvanger (Panasonic van TV Home) heeft met daarop één scart aansluiting die het RGB signaal of het composiet signaal doorgeeft (dus geen S-Video signaal).
Deze is nu aangesloten op zijn TV via RGB, maar wil ook graag kunnen opnemen met de HDD/DVD recorder. Deze ondersteund echter alleen S-Video en composiet aan de ingang. Omdat composiet de minste van de drie is vraag ik mij af of het mogelijk is d.m.v. een converter het RGB signaal om te zetten naar een S-Video signaal.

Ik ben (volgens mij) al wat DIY soldeeroplossingen tegen gekomen, maar ik heb liever een kant en klare oplossing.
Een zoek opdracht hier heeft ook niet het gewenste resultaat opgeleverd.

Heeft iemand van jullie het zelfde probleem (gehad) of heeft een mogelijke andere oplossing? Verwijzingen naar DIY oplossingen zijn ook welkom, maar ik prefereer kant en klare oplossingen.

- New DIY Speakers: Speakerworld Scirocco Center & .5 Surrounds

Verwijderd

idekker, je kan het beste even in de menu, of het handboek van de Digi-ontvanger checken of er wel een S-Video signaal op de RGB doorgegeven wordt!

Ik heb zo'n soortgelijk probleem met mijn DVD-Recorder gehad, dikke geheel bezette SCART-kabel, en kreeg alleen zwart beeld, toen een soortgelijke kabel maar ander exemplaar geprobeerd(het wil nog wel eens met de pennetjes geen goed contact maken....)
Maar het zelfde, toen dacht ik, op de JVC-S-VHS recorder waarvan ik wilde kopieeren, stond in het handboek dat de S-Video wel doorgevoerd werd via SCART, ik worstel al langer met deze apparaten, wat blijkt nu als er ook RGB en Viedeo-composiet wordt doorgegeven, dan storen de composite-signalen de S-Video en RGB, omdat ze of bij de JVC (bij je buurman Digi-ontvanger) of bij de Videorecorder intern doorgelust zijn!!!

Oplossing heel simpel, er bestaat in de computerhandel een converter, ziet er uit als een blokje SCARTplug, met aan de acherkant een S-Video outplug/composite en twee cinch L+R stereo, en er zit een schuifje op om het ipv out naar IN om te zetten, en toen was het probleem opgelost, in mijn geval dacht dat het bij mijn JVC zat, dus heb ik hem daar op de SCART-OUT gezet, een S_Video kabel en een stereokabel voor geluid naar de DVD-Recorder (die hebben meestal meer aansluitingen) en het werkte perfect, goed stabiel beeld en geluid..............
kosten € 6.95 voor de converter, en ik neem aan dat je een S-Videokabel hebt bij de DVD- recorder! Anders is dat ongeveer € 7.50 extra.

succes, mvg Harry

• Ino Dekker
Bedankt Harry, maar dat is nu juist het probleem. De decoder geeft geen S-Video signaal via de SCART af. Pin 15 op de scart wordt bij RGB voor rood gebruikt, maar bij S-Video voor Chrominance. Pin 19 (Luminance) komt wel overeen. Volgens mij moet het mogelijk zijn om van RGB naar S-Video te gaan, maar ik heb nog geen kant en klare oplossing gevonden.

Verwijderd

Je conclusie over pin 15/19 klopt exact. Als de Digitale ontvanger geen mogelijkheid heeft om RGB uit te schakelen (er moet dan nl. wel teruggeschakeld worden naar S-video/composiet) heb je inderdaad een RGB>S-video converter nodig. Al kun je wel je eigen gaan afvragen of de extra kosten die dat met zich mee gaat brengen wel het kwaliteitsverschil tussen S-video en composiet waard is...

Epanorama.net: Conversion of RGB to S-video
Epanorama.net: Analogue video encoders

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 20:36 ]

Verwijderd

S-Video vindt ik superieur boven composite-video, ook de PRO's vinden dat alleen RGB is nog beter.

Ik had een tijd geleden zo'n schema van de volle SCART bezetting, maar ik ben bang dat ik hem kwijt ben, ik kan hem er helaas niet meer bij halen.

Maar als je de pennen ziet te weten (de overige twee) want ik dacht dat S-Video Luminance met eigen massa, en Chrominance met eigen massa afgeschermt.
Dan zou je gewoon een losse SCART plug kunnen kopen (kost bijna niks) en de pennen op die plug met een 4 polige kabel kunnen solderen, CHROMINANCE EN LUMINANCE hopelijk met eigen massa, dan ben je voor een paar euro klaar!

Als je terug kijkt naar wat ik schreef over zwart beeld met de SCART-kabel wat ik in het begin had, hoef je niet bang te zijn dat je de Video-recorder opblaast!

Ik hoop dat de beste buurman op zijn TV twee SCARTS heeft. Dat maakt het voor jou nog makkelijker.....

Ik ben gelukkig met mijn apparatuur, TV SONY met twee SCARTS(progammeerbaar)
VIDEO met twee SCARTS(programeerbaar) en DVD-recorder met twee Scart(prog.) en eigen S-Video IN en OUT en aparte Sound aansluitingen plus Digitaal OUT(Opt/Coax) ik kan met de aansluitingen zoals ik ze nu heb(heeft wel een week geduurd) via mijn TV kiezen voor SCART1(composite)/S-Video/RGB SCART 2 zelfde, en dan heb ik aan de voorzijde van zowel mijn TV, DVD-recorder en S-VHS recorder S-Video ingang en composite met Stereo.
I'm blessed.....

Sterkte!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 00:28 ]

Verwijderd

Ik had een tijd geleden zo'n schema van de volle SCART bezetting, maar ik ben bang dat ik hem kwijt ben, ik kan hem er helaas niet meer bij halen.
Zoals al gezegd: Composiet + RGB-Rood pinnen worden gedeeld door de Scart waardoor je het niet kan oplossen met een gemodificeerde Scart kabel ;)
http://www.blackdown.org/hwb/connector/av/scart.html
http://utopia.knoware.nl/...on/Engineering/SCART.html
http://www.diyha.co.uk/electronics/scart.html
http://www.bnoack.com/data/cables/scart-pinout.html
http://www.daveladd.demon.co.uk/pscart/scartpinout.html

Wat eventueel wel een mogelijkheid is, is intern in het weergave-apparaat naar de videochip te zoeken, daarvan de datasheet/pinout op te snorren om er een losse externe S-video output aan te modificeren...

• Ino Dekker
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal er eens goed naar kijken. Zelf een S-Video output modificeren is geen optie, want dan vervalt natuurlijk de garantie op de net aangeschafte decoder.
Als de kosten te hoog uitvallen is het misschien een optie om de decoder (Panasonic) om te ruilen voor een Philips (die binnenkort uit komt met wel 2 scart aansluitingen). De Sagem die m'n ouders gebruiken is geen optie, al heeft hij twee scart uitgangen, de rest is (bijna) waardeloos.

RGB is overigens wel uitschakelbaar, maar dan:
a) krijgt de TV geen RGB signaal meer.
b) en er nog geen volledig S-Video signaal is.

Verwijderd

Ja, meestal als je RGB uitschakeld wordt er daardoor terug geschakeld naar composiet (zie pin 8/16 in bovenstaande linken). Althans, zo gaan de meeste apparaten met Scart om...

Verwijderd

Dank je wel EUSS, voor je mooie lijst met SCART schema's, Harry
Pagina: 1