WD Raptor 36 GB SATA luidruchtig, is dat normaal?

Pagina: 1
Acties:

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:01
Naar aanleiding van mijn aanschaf van 2 x WD Raptor 36 GB SATA, wil ik graag iets weten. Klopt het dat deze schijven veel geluid behoren te maken. Niet krakend, ratelend maar een hoge zoemtoon?

Alvast bedankt!

Verwijderd

aangezien de search het hier niet echt doet kan ik niet op GoT rondneuzen, heb je al wel zo gezocht?

overigens, denk ik dat een hoge zoemtoon niet echt wat bijzonders is hoor ;) al zou ie kraken of ratelen zou het erger zijn :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 14:51 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Jup dat doet ie. Een heel erg hoge pieptoon. Niet dat ik er last van heb....

Qua seeken maakt ie minder geluid dan m'n Maxtor's. :)

[ Voor 19% gewijzigd door PD2JK op 27-06-2004 14:52 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe harder iets draait hoe hoger de zoem. Ga je hard genoeg hoor je het niet meer. Is vrij normaal dus.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• KiNgSiZZe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07-2022
bij mij was het zelfs zo dat ie de eerste 2 dagen meer lawaai maakte als de stofzuiger. Nu is (lijkt) ze heel erg stil, veel stiller dan mijn WD Caviar SE en Maxtor Diamondmax+ schijven. Of ik ben eraan gewend of ze moeten 'inslijten'.

As finishing touch god created the Dutch

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ooit wel eens een willekeurige 10Krpm SCSI disk gehoord? Die maken ook zo'n geluid, is heel normaal bij een bepaald toerental.

• NEK
Godzijdank, dan weet ik gelukkig dat er niets mis is met mijn schijven!
Hartstikke bedankt!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 14:50:
aangezien de search het hier niet echt doet kan ik niet op GoT rondneuzen, heb je al wel zo gezocht?
Ik wil hier even op inhaken: de Search doet het prima. Alleen moet je de keywords voorlopig in lowercase invoeren, er zit namelijk een bug in dat zo snel nog niet gefixt wordt. Zie ook React Bugs en Featurerequests en de eerste sticky in Lieve Adjes (Search geeft geen resultaten?) ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 28-06-2004 08:53 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:58

DDX

Terw_Dan schreef op 27 juni 2004 @ 15:07:
Ooit wel eens een willekeurige 10Krpm SCSI disk gehoord? Die maken ook zo'n geluid, is heel normaal bij een bepaald toerental.
we hebben hier een aantal 36gb's raptors
maar die hoor je boven alles uit piepen

de 10k scsi disken die we ook in de machines hebben
(diverse merken (dell machines) hoor je amper)

zelfs mijn 15k cheetahs maken volgens mij niet zo'n irritante hoge pieptoon

https://www.strava.com/athletes/2323035

• joostingh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05-2025
Mijn WD Raptor die ratelt de gehele tijd. Daarnaast lijkt hij wel goed te werken... Van een hoge pieptoon heb ik nog niets gehoord maar ik denk dat ik dat liever heb.

Wat kan dat allemaal zijn dan.

Ik heb een ASUS P4P800 deluxe bord en alles via de SATA manier aangesloten, ook de power ervan.

Moet ik nog dingen speciaal instellen in de BIOS???

JW

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33

Tarin

Just plain weird.

joostingh schreef op 28 juni 2004 @ 11:52:
Mijn WD Raptor die ratelt de gehele tijd. Daarnaast lijkt hij wel goed te werken... Van een hoge pieptoon heb ik nog niets gehoord maar ik denk dat ik dat liever heb.

Wat kan dat allemaal zijn dan.

Ik heb een ASUS P4P800 deluxe bord en alles via de SATA manier aangesloten, ook de power ervan.

Moet ik nog dingen speciaal instellen in de BIOS???

JW
Je hoeft in principe niets in het BIOS in te stellen, dat geratel hoort gewoon niet.
Wat ik zou doen als ik jou was is alle data zo snel mogelijk backuppen en een nieuwe vragen bij je leverancier, als je zegt dat hij ratelt, krijg je als het goed is zo een nieuwe mee. Ratelen is een voorteken van een mogelijke crash..

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een Raptor WD360GD is van zichzelf redelijk stil. Als hij echt veel herrie maakt is dat waarschijnlijk het gevolg van resonanties in de behuizing of van een schijf die niet meer in opperbeste staat is. Ik zou eens gaan checken wat voor geluid de schijf maakt als je 'm los op een stukje foam legt.

• NEK
Femme schreef op 28 juni 2004 @ 12:03:
Een Raptor WD360GD is van zichzelf redelijk stil. Als hij echt veel herrie maakt is dat waarschijnlijk het gevolg van resonanties in de behuizing of van een schijf die niet meer in opperbeste staat is. Ik zou eens gaan checken wat voor geluid de schijf maakt als je 'm los op een stukje foam legt.
Hoi Femme,

Nee, hij maakt geen ratelgeluid of kraakt niet. Hij zoemt! In de vorm van een sinus-golf. geluid, geen geluid, geluid, geen geluid. Maar verder geen rare ratels of tikken.

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Volgens mij is dit volkomen normaal, ik heb er ook twee in m'n systeem zitten en maken idd een hoge piep.

Ik heb die dingen beplakt met lood-bitumen en opgehangen aan touwtjes, dat maakt ze al veeeeeel minder luidruchtig en de hoge piep is meer een zoem geluid van een koeler (alleen is het geen koeler wat je hoort).

• Sofyan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:32
Hij heet toch RAPTOR
Die maakten vroeger ook al zo n geluid ;) :P

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:09

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Ik heb er 1 in me systeem en hoor m echt niet boven me 2 maxtor 120 gig sata's uit komen.

zou toch je schijf maar es laten vervangen :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-03 11:44
Tarin schreef op 28 juni 2004 @ 11:56:
[...]

Je hoeft in principe niets in het BIOS in te stellen, dat geratel hoort gewoon niet.
Wat ik zou doen als ik jou was is alle data zo snel mogelijk backuppen en een nieuwe vragen bij je leverancier, als je zegt dat hij ratelt, krijg je als het goed is zo een nieuwe mee. Ratelen is een voorteken van een mogelijke crash..
Dat ratelen betekent ook gewoon een hoge diskactiviteit. Heb zelf de 74 GB versie en bij defragmenteren en laden van games etc ratelt deze ook. Kijk eens op storagereview.com. Als de schijf veel lawaai maakt zonder echte load, dan is er wel iets mis. Die pieptoon of fluittoon is normaal btw.

• joostingh
Hij ratelt alleen als er data word opgevraagd. Alleen is het probleem dat dit al zo is toen ik de HD in de kast hing... Zal denk ik toch maar eens wat gaan navragen...

JW

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-03 11:44
joostingh schreef op 28 juni 2004 @ 13:22:
Hij ratelt alleen als er data word opgevraagd. Alleen is het probleem dat dit al zo is toen ik de HD in de kast hing... Zal denk ik toch maar eens wat gaan navragen...

JW
Die van mij ratelt ook al sinds dat tie in m'n PC zit. Half jaar alweer of zo. daarnaast is bekend dat de raptor bij diskactiviteit niet de stilste is. Maar ik vind het wel 'stoer' klinken. Persoonlijk zou ik me er niet druk om maken. Western Digital geeft btw 5 jaar garantie op de raptors.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het klopt inderdaad wel dat de Raptor WD360GD een goed hoorbare seek heeft. Dat is ook te zien in deze metingen:

• joostingh
Dan hoef ik me hopelijk geen zorgen te maken maar ik vind het niet prettig om eerlijk te zijn...

JW
Pagina: 1