Toon posts:

[DHCP] IP requesten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een specifiek IP adres te requesten aan een DHCP server?
Mijn Debain Sarge machine draait statisch op een bepaald adres, maar moet switchen naar DHCP. Wanneer ik dit doe krijg ik echter een ander IP adres. Het adres dat ik nu statisch heb draaien staat in de pool van de DHCP server, en is al eens via DHCP aan de betreffende machine (en MAC adres) toegewezen (echter onder WinXP).
Ik heb geen mogelijkheid om iets op/aan de DHCP server te wijzigen.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

werkt dhcpcd niet?

je zou dhcpcd -s xxx.xxx.xxx.xxx kunnen doen denk ik.

Ik neem aan dat je een client een specifiek ip-adres wil laten requesten van de server?

* psyBSD wijst de topicstarter naar de manual-pages

rtf 'man dhcpcd'

[ Voor 99% gewijzigd door psyBSD op 27-06-2004 12:55 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Hmm ik snap je verhaal niet helemaal volgens mij, maar je moet gewoon servers altijd een statisch ip geven, wat je doet is het volgende:

statische servers laat je in de range 10.0.0.1 - 10.0.0.10 lopen ofzo, en daar boven dus 10.0.0.11 - 10.0.0.254 laat je de dhcp leasjes uitdelen... Zo exclude je de server adressen ook...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:23
als hij geen recht heeft iets op de DHCP server te veranderen neem ik aan dat het om een hobby-bob server in een een niet-server omgeving gaat ;)
het is idd mogelijk een specifiek IP te requesten, want dat doet een DHCP client namelijk sowieso al. die zal altijd proberen het zelfde IP te verkrijgen als wat hij bij de vorige lease heeft gekregen. stuurt de DHCP server hem een ander IP omdat desbetreffende IP bijvoorbeeld aan een andere machine is uitgeven dan neemt de DHCP client natuurlijk dat IP aan.

het ligt er dus aan of de DHCP server dat adres wat jij van 'm wilt hebben nog niet geleased heeft..zowel, dan zou je die machine die de lease heeft de lease kunnen laten releasen..als je toegang tot die machine hebt (snap je 't nog :P)

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt met dhcpcd (die vraagt dus inderdaad wel netjes het laatst gebruikte statische ip adres). :)
Het gaat inderdaad om een hobby servertje (studentenflat). Met ~350 mensen op 2 subnetten is het niet zo'n probleem om je IP statisch te zetten (als het al eenmaal een keer is toegekend aan je MAC-adress), maar via DHCP is toch wel zo netjes natuurlijk.

@psyBSD: Moest dhcpcd eerst nog apt-get-ten.. :) Debian maakt standaard geen gebruik van dhcpcd, maar ik had het inderdaad zelf moeten weten.. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 13:18 ]

• youngster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05-2025
Laat je dhcpcd dan automatisch starten tijdens het opstarten?
Want volgens mij heb ik het zelfde probleem.
Ik heb twee computers aan een routertje hangen en ik krijg heel vaak een nieuw ip-adres,
terwijl ik de lease-time van de dhcp-server op 'forever' heb staan.
Ik heb zelfs de range verkleind naar: 192.168.2.100 - 192.168.2.101,
en dan nog presteert ie het om de ene keer 100 te krijgen en de andere keer 101 :(

Normaal gesproken natuurlijk niet zo'n probleem welk IP je hebt, maar het mappen van poorten wordt zo lastig... :+

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

youngster schreef op 27 juni 2004 @ 15:00:
Laat je dhcpcd dan automatisch starten tijdens het opstarten?
Want volgens mij heb ik het zelfde probleem.
Ik heb twee computers aan een routertje hangen en ik krijg heel vaak een nieuw ip-adres,
terwijl ik de lease-time van de dhcp-server op 'forever' heb staan.
Ik heb zelfs de range verkleind naar: 192.168.2.100 - 192.168.2.101,
en dan nog presteert ie het om de ene keer 100 te krijgen en de andere keer 101 :(

Normaal gesproken natuurlijk niet zo'n probleem welk IP je hebt, maar het mappen van poorten wordt zo lastig... :+
Kan je geen reservaties maken ?
Ip koppelen aan mac.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:23
tuurlijk kan dat..

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

voor dhcpd plaats je zoiets in je conf:
code:
1
2
3
4
host piebe {
    hardware ethernet 00:00:39:31:A9:32;
    fixed-address 10.10.10.3;
}

• youngster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05-2025
Tomsworld schreef op 27 juni 2004 @ 15:06:
[...]

Kan je geen reservaties maken ?
Ip koppelen aan mac.
Ik heb die optie iig niet in mijn smc-routertje kunnen vinden...

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

Pagina: 1