Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem ATX op AT moederbord (kleintje maar)

Pagina: 1
Acties:

• ultimasnake
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 11:28
Ik ben bezig met een casemode (wordt erg cool , plaatjes komen later wel) maar de AT voeding (enigste) die ik nog in huis heb was veeels te groot. Nu heb ik nog een extreem klein ATX voeding hier liggen en na het bekijken van wat pinouts van zowel ATX als AT heb ik de juist manier gevonden om dit gevalletje aan te sluiten op mijn AT moederbord...

nu heb ik alleen 1 probleem, er zit op de ATX voeding geen -5V aansluiting (iedergeval niet op de plek waar hij volgens de standaard moet zitten).
kan ik deze dan op een ground aansluiten ofzo? :S...

hier mijn "schematje"

Afbeeldingslocatie: http://www.roxa.nu/~ultimasoftware/ATX-to-AT.jpg
nr 9 van de AT is het probleem...

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 12:40 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Laat me raden: Je voeding komt uit een IBM Provista :P
En waarom wil je dat ding op een ground aansluiten :?
Ik vrees toch dat je op zoek moet gaan naar een andere ATX voeidng.
Kijk vooral es naar de 145 Watt Aopen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

De negatieve spanningen heb je alleen nodig als je een modem gebruikt of een hele oude geluidskaart die een dubbele voeding nodig heeft.

Voedingen Pinouts
Welke spanningen heeft een mobo echt nodig?

Verder zou je evt. kunnen knutselen met een 7905 om een -5V te maken indien je die écht nodig hebt (en als je ook nog -12V mist, met een 7912 prutsen) :P

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 12:52 ]

• ultimasnake
Laat me raden: Je voeding komt uit een IBM Provista
oh geen idee.. ooit gehad van een sys admin op school :P... maar volgens mij kwam hij uit een HP.
En waarom wil je dat ding op een ground aansluiten
nou ik neem aan dat een -5v wel dan ergens op aangesloten moet worden right? en niet totaal genegeerd kan worden. dus ik dacht mischien op een ground?
Verder zou je evt. kunnen knutselen met een 7905 om een -5V te maken indien je die écht nodig hebt (en als je ook nog -12V mist, met een 7912 prutsen)
errrrrrrrr???? 8)7

ben niet zo super met elecronica enz :s....

ik heb dus nog een ATX voeding die het dus wel heeft... maar die is dus weer wat te groot (zullen er naar mijn gevoel te veel dingen elkaar raken dat niet hoort :P)

Verwijderd

ben niet zo super met elecronica enz :s....
Ga dan eerst uitzoeken/testen of je die negatieve spanningen wel nodig hebt. Als je een oud AT bordje wilt inzetten als meterkast MP3 speler oid heb je imo geen boodschap aan de -5V als je geen modem gebruikt en je geluidskaartje het niet nodig heeft :)

En anders gewoon <15 euro @ Pricewatch: ATX, <10 euro voor AT of naar de dichtbijzijnde vuilnisbelt/recyclebedrijf voor noppes. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 12:55 ]

• ultimasnake
laat ik nu net die stroom meter niet in huis hebben 8)7 8)7

kan ik hem gewoon niet aansluiten en dan checken of ie wel /niet aangaat? :D....

(waarom de search die mooie pagina van jou niet heeft gevonden is mij een vraag (de search is toch wel een te kort koming van het forum))

Verwijderd

In principe kun je het ook zonder de -5V en -12V testen, zolang de voeding maar voldoende belast is (en als hij aangesloten is op het mobo, en er hangt een harddisk aan is dat wel in orde).

• ultimasnake
ok nog 1 ding voor de zekerheid.. ik moet de groen ATX met een willekeurige zwarte ground voor een seconden of iets aansluiten zodat de atx aangaat right? of kan hij er altijd opzitten

• Atlas
  • Niet online

Atlas

ultimasnake schreef op 27 juni 2004 @ 13:08:
ok nog 1 ding voor de zekerheid.. ik moet de groen ATX met een willekeurige zwarte ground voor een seconden of iets aansluiten zodat de atx aangaat right? of kan hij er altijd opzitten
Sterker nog: Hij _moet_ er altijd inzitten, als hij eruit is is de voeding ook uit :)
Gewoon een paperclip invrotten :P

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:37
Atlas schreef op 27 juni 2004 @ 13:09:
[...]

Sterker nog: Hij _moet_ er altijd inzitten, als hij eruit is is de voeding ook uit :)
Gewoon een paperclip invrotten :P
Zo heb ik dus laatst nog eens een ATX voeding gesloopt :| je moet er eigenlijk een weerstandje tussen zetten

hoe veel weet ik niet precies; want ik heb het nooit meer geprobeert na het incident :P maar je kunt er beter een weerstandje tussen zetten. Zonder kan hij ook draaien maar kijk niet gek op als hij na 2 dagen een grote flits laat zien >:)

• ultimasnake
hmmm.. nou net deed hij het.... en toen... niets :P...ik check zo direct weer even.. weet dat die voeding als het mis gaat een stop laat schieten die na een X aantal minuten weer terug floept ofzo... (eerder gehad en het ding bleef het doen...

maar ik denk dat het wel gaat lukken.... mij benieuwen.. en anders wordt het wachten tot ik mogelijk of een nieuw simpel moederbordje processor combi kan kopen ofzo.... :S..

• ultimasnake
nou ok laat dit maar zitten... krijg het maar niet goed.. ik ben nu bezig om de voeding Extern te maken.. en het stroom door een LPT port te laten lopen :P plaatjes komen straks wel D:

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:36
ultimasnake schreef op 27 juni 2004 @ 18:31:
nou ok laat dit maar zitten... krijg het maar niet goed.. ik ben nu bezig om de voeding Extern te maken.. en het stroom door een LPT port te laten lopen :P plaatjes komen straks wel D:
LPT?? zijn die draadjes/stekkertjes niet een klein beetje erg dun voor? er gaat namelijk aardig wat ampere doorheen.... voordat de boel doorbrand })

They who buy the dip, deserves the rip.

• ultimasnake
ach heb het nu al helemaal gesoldeerd en geknipt etc etc... mocht het mis gaan.... tja :S....

maar in princiepe heb ik op de male LPT alle draden direct op het ijzer gesoldeerd... volgens mij als ik dat op de ander ook doe gaat dat toch wel goed?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

GH45T schreef op 27 juni 2004 @ 13:20:
[...]

Zo heb ik dus laatst nog eens een ATX voeding gesloopt :| je moet er eigenlijk een weerstandje tussen zetten

hoe veel weet ik niet precies; want ik heb het nooit meer geprobeert na het incident :P maar je kunt er beter een weerstandje tussen zetten. Zonder kan hij ook draaien maar kijk niet gek op als hij na 2 dagen een grote flits laat zien >:)
Das echt onzin hoor.

Je voeding kan hierdoor echt niet kapot gaan. Jouw PSU zal wel door iets anders gesloopt zijn (bijvoorbeeld stof of onbelast aanstaan ed) :)

Pagina: 1