Ik hoop wel dat je een beetje kan smd solderen, want het is allemaal erg klein..
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Iemand anders nog ideeen?
Ik zou voor een officiele Apple reparatie gaan. Of afhankelijk van de kosten een nieuwe kopen.
B.t.w. hier iemand met een soortgelijk probleem
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Misschien weet iemand in Apple Talk meer?
[GT] -> [APL]
En anders moet je het maar in CME vragen...
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Verwijderd
Jetser is in het Hebreeuws: "Beeld, aanzicht of aandrift", in Nederlands soms een uitdrukking voor "groot, immens". Als electronisch component ontgaat mij waarom 'jetser' wordt gebruikt om een IC aan te duiden
Dat Dellufts
Een Jetser is een actieve unit
De KJGN6 (part. 0206 / 0207 in de iPod)) is iig een bufferchip om ESD van de firewire aansluiting op te vangen: http://www.ipodlounge.com/forums/archive/topic/show/15560
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 19:34 ]
Verwijderd
Er was ook een keer zo'n heel klein dingetje op de printerplaat van mijn discman/mp3 speler kapot gegaan..lijkt wel veel op dat ding van die i pod..maar ik kon hem los kopen bij de locale electro boer... en er zelf ingezet. Nou draait hij weer perfect...
Dat DelluftsAcouSE schreef op 17 juli 2004 @ 10:37:
Wat is een jetser?
Een Jetser is een actieve unit, en een unit is een passieve jetser
Tja dat zijn studenten he
/ontopic:
Als ik jouw was zou ik ter RMA aanbieden. Wie weet zijn er meer dingen kapot gegaan en dit component zal wel zo specifiek zijn dat hij erg moeilijk te vinden is
Wat je wel kunt doen is even naar HEC lopen (molenstraat #nogwat) en even daar vragen
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Een "Jetser" ook wel bekent als "Opneuker"AcouSE schreef op 17 juli 2004 @ 10:37:
Wat is een jetser?
Fashionably sensitive, but too COOL to care
it doesnt fry the ipod; it just will fry the ESD chip. apple puts these esd (electrostatic discharge) chips in between the firewire data and the firewire controller chip, so that the controller chip can't get fried. if you look closely at the ipod motherboard you will see two 6 pin chips close to the pins for the firewire data signals. and if you look even closer you may notice that one of the chips is cracked, or the contacts may be discolored. its actually not that hard to fix, if you can solder. follow the trace from the firewire plug to the chip. then solder a jumper wire from that pin (lets call it pin #1) to pin #6, the pin whos lead goes directly towards the firewire controller. of course, you could just get a new ESD chip, but i have no idea where you would be able to find one easily. i fried my ipod the exact same way (yes my firewire card in my pc is cheap). i have a 2nd gen ipod.. and the chip that was fried was the one closest to the edge of the ipod motherboard. to make sure you are soldering the right chip, it is labeled KJGN6. make sure you use a very fine tipped and good (hot) soldering iron, let us know if you get it working! good luck!
[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 18-07-2004 00:42 ]
Feit is natuurlijk dat je de iPod (onbewust) dus al een behoorlijke klets op z'n donder hebt weten te geven, dus helemaal weglaten is ook niet direct helemaal verstandig...
Als eerste zou ik proberen om Apple service nederland te bellen en het probleem voor te leggen en op die manier zo'n chipje proberen los te peuteren of eventueel de fabrikant ervan + typenummer.
Tweede mogelijkheid zou voor mij zijn om eerst eea werkend te maken zonder deze chip en dan een aantal tvs diodes toe te voegen op de betreffende signaallijnen om toch nog een beetje bescherming te behouden.
Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN
Die link van Ipod lounge had ik ook nog eens goed kritisch doorgelezen, inderdaad is het mogelijk het zonder de "jetser" te doen (wat een woord al niet kan losmaken, ik dacht dat het wel een algemeen begrip was...).
Ik ga het wel eens vragen bij Hecc en anders gaat bruut de bout erop!
En o ja, ik heb hem zelf niet gesloopt, maar het kapotte ding voor 20 euro gekocht. Hij laadt wel op (via firewire) en speelt ook af, maar ik kan de muziek er dus niet via firewire op of af krijgen, en dat begint langzaam te irriteren, als je met de muzieksmaak van de vorige eigenaar zit opgeschoteld...
Verwijderd
Haha, dat kan ik begrijpenJB77 schreef op 18 juli 2004 @ 12:06:
En o ja, ik heb hem zelf niet gesloopt, maar het kapotte ding voor 20 euro gekocht. Hij laadt wel op (via firewire) en speelt ook af, maar ik kan de muziek er dus niet via firewire op of af krijgen, en dat begint langzaam te irriteren, als je met de muzieksmaak van de vorige eigenaar zit opgeschoteld...
Maar goed, als ik jouw was, gewoon opsturen naar de RMA, zelf repareren kan riskant zijn, én je RMA vervalt waarschijnlijk als iets fout gaat...
BTW, een nieuwe kost like 500 euro, en jij krijgt hem voor 20? Relaxed gek.. ik ook wil
Ik ga op zoek naar zo'n chip of anders wordt het dus 'creatief met soldeer'.
Als dat eenmaal goed zit zal het wel goed gaan, ik heb begrepen dat je die verkeerde aansluiting alleen kan doen, als je een cheap firewire-kaartje hebt en dat dat bij een I-mac maar op 1 manier kan (de goede
Verwijderd
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk=2236&ln=
dit is een NC schakelaar, met ESD beveiliging.
Volgens mij zou je deze best goed kunnen gebruiken, het is beter dan een stukje draad