Er is geen wezenlijk verschil tussen een PS2 en een PC stuurwiel - beiden gebruiken ze dezelfde USB interface. Echter, op de PC zal het stuurtje standaard een erg beperkte functionaliteit hebben omdat Logitech geen PC/Windows drivers meelevert. Gelukkig is er
WingmanTeam die de Logitech drivers en software uitbrengen om het stuurwiel onder Windows optimaal te benutten. Met deze drivers is het alsof de DFP een native PC-stuurtje is. Alle games ondersteunen het wiel dus probleemloos.
Desalniettemin ervaren toch veel mensen problemen met de DFP, problemen die echter eveneens aanwezig zijn bij zowat alle andere Logitech PC-stuurtjes en vreemd genoeg verschillen van gebruiker tot gebruiker. De ene heeft er absoluut geen last van, de andere heeft er veel last van. Het meest voorkomende probleem bij Logitech stuurtjes is het verlies van het centrum. Dat wil zeggen dat je wanneer je een bocht uitkomt plots een andere middenafstelling hebt. Waar je voor de bocht als je je stuur in het midden hield nog rechtdoor reed ga je na de bocht plots nog steeds draaien als je het stuur weer recht houdt en moet je het scheef houden om rechtdoor te rijden. Bijzonder frustrerend. Er zijn een aantal fixes en tweaks hiervoor, maar ze werken niet bij iedereen. Bij anderen durft het stuur soms plots naar een kant te trekken. Dus als je het loslaat gaat het met alle kracht naar een uiterste stand. Bij nog anderen vertonen de pedalen dan weer afwijkingen.
Zelf heb ik geen enkele klacht over het stuurwiel zelf. Na drie maanden intensief gebruik heeft het niet een keer gefaald. Maar de pedalen durven af en toe hun kalibratie verliezen. Wanneer ik dan het gaspedaal of de rem aanraak geeft hij al vol gas of remt met maximale kracht. Bijzonder lastig omdat je dat niet verwacht en het zeer moeilijk anticipeerbaar is. Maar ik heb het in die drie maanden misschien 4 of 5 keer gehad. Gezien op het aantal uurtjes dat ik heb gereden is dat negeerbaar, maar ik heb nooit zulke problemen gezien bij m'n vorige (niet-Logitech) stuurtjes.
En hoe zijn de pedalen??
Helaas zoals bij alle Logitech stuurwielen... crap. Ik heb mijn DFP nu een dikke 3 maanden en de pedalen vertonen al flinke tekenen van slijtage (niet uiterlijk, maar in accuratesse van de bewegende onderdelen) en de pedalen hebben nooit goed aangevoeld - en ik heb dan al de "verbeterde revisie B", kun je denken hoe slecht de originele pedaaltjes wel niet zijn. Het stuur daarentegen is pure kwaliteit. Nou ja, toch voor het geld dat je er maar voor betaalt. Alleen de paddles achterop het stuur vind ik te klein en allesbehalve goed ontworpen. Het stuur is bovendien bijzonder luidruchtig wanneer je tegen de force feedback in beweegt. Als je niet alleen woont en er een slaapkamer naast je gamekamer is, is intensief racen terwijl er al mensen slapen niet echt aangeraden. Daar tegenover staat wel dat het force feedback effect dat het stuurtje weet te produceren bijzonder sterk en nauwkeurig is. Ik ken weinig stuurtjes die zoveel macht kunnen zetten. Je zult waarschijnlijk de kracht al gauw veel lager instellen.
Voordelen DFP:
- Tot 900° draaicirkel. Ongelooflijk dat geen ander wieltje dat heeft.
- Veel knoppen
- Degelijk stuurwiel
- Krachtig en accuraat force feedback effect
- Prijs (het mag een van de duurdere consumentenstuurtjes lijken, maar het is z'n geld meer dan waard tegenover andere stuurtjes)
Nadelen DFP:
- Crappy pedalen
- Stuurwiel iets te klein
- Paddles achter het stuur te klein en weinig professioneel
- Luidruchtig
- Sommigen hebben vreemde problemen. Typische Logitech-ziekte.
Jammer is dat er geen ontkoppelingspedaal bij zit, maar in principe moet je sowieso upgraden naar betere pedalen. Het enige probleem is dat er geen betaalbare pedalensets met ontkoppeling beschikbaar zijn. Heb je eindelijk een betaalbaar topstuur op de markt, zijn er weer geen betaalbare pedalen... Hoe dan ook, zelf bouwen is niet zo moeilijk als je over het materiaal kunt beschikken en geen twee linkse handen hebt. En dat is dan ook wat ik aan het doen ben.
Heb je een goed-werkend stuur te pakken, dan denk ik dat je het wel met me eens zult zijn dat er in die prijsklasse geen enkel stuurwiel is dat in de buurt komt.