Toon posts:

Ati Radeon Bios Tuner (RaBiT)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 41587

Topicstarter
ik kwam een mooi programma tegen tijdens het surfe het heet rabit ati bios tuner en met het programma kun je een ati bios modden onderandere de memory timings >:) en de memory bus, je kunt het programma hier downloaden

link: http://rusjaz.narod.ru/

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 44568

Ati Radeon Bios Tuner (RaBiT) v1.6 hf
Home: http://rusjaz.narod.ru/

Download mirrors:
- http://rusjaz.narod.ru/RaBiT-1.6-hotfix.rar
- http://www.radeon2.ru/bios/util/RaBiT-1.6-hotfix.rar
- http://www.overclockers.r...les/download.cgi?file=452
Oudere versies kun je oa hier vinden.

Dingen die je kunt veranderen:
  • DeviceID: DeviceID / SubsystemID / SubvendorID
  • Deviceclocks: Memorybuswidth (32/64/128/256bit) / SDR-DDR mode / Coreclock (MHz) / Memclock (MHz)
  • MC Timings: /me tWL, tCL, tRcdRD, tRcdWR, tRP, tRAS, tRRD, tR2W, tWR, tW2R, tW2Rsb, tR2R, MemRR, tRFC, tRBS, tERST, tQSREQ, tDQM, tDQS etc
  • Video: on/off, none/NTSC/PAL/PAL-M/PAL-60/NTSC-J/SCART-RGB/PAL-CN/
    PAL-N / enable unsupported TVstandards / DVI on/off / VIVO features on/off
  • Logging, dus makkelijk exporteerbaar
Kortom, net als RadEdit een handig tooltje, met als belangrijkste verschil dat je nu ook de memorybuswidth en memorytimings kunt instellen (ipv alleen de clocks en ander bovengemelde zut).

/me
tWL = Write Latency
tCL = CAS latency
tRcdRD = RAS to CAS Read delay
tRcdWR = RAS to CAS Write delay
tRP = Row Precharge Time
tRAS = RAS Latency
tRRD = Row activate to Row active command time
tR2W = Read to Write Turnaround Time
tWR = Write Recovery Time
tW2R = Write to Read Turnaround Time
tW2Rsb = Write to Read Turnaround Time for same bank
tR2R = Read to Read Turnaround Time
MemRR = Memory Reshresh Rate
tRFC = Refresh Row Cycle Time
tRBS = Shift of RBS signal for READ data
tERST = Shift of ERST signal for READ data
tQSREQ = Shift of QSREQ signal
tDQM = Shift of OE signal for WRITE Data
tDQS = Shift of OE signal for WRITE Data Strobe

Screenshot(s) (van oude versie):

http://www.tweakers.net/ext/f/35732/full.gif
^ Memorytimings tabblad

DeviceID tabblad
Deviceclocks tabblad
Video-out tabblad
About tabblad

Hoe te werk te gaan:
  • /me Maak altijd eerst een backup van je huidige bios!, bijv. dmv atiflash op deze wijze: atiflash -s 0 biosname.bin
    of met AtiTool > settings > misc > dump bios
  • Die file (of als je tevens een 9500>9700 etc mod wilt doen, een andere bios, gedownload van internet) gebruik je dan om met RaBiT te openen en bewerken.
  • De eenmaal gemodificeerde bios bewaar je dan weer en gebruik je om je videokaart mee te flashen.
RaBiT beschikt niet over een manier om direct de kaart uit te lezen / te wijzigen.

Downloadbare Ati Radeon Bios'

[Voor 156% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 31-12-2004 09:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 12:57

Xymox

Determinism rulez !

Interessante tool.

Wat ik eerder had begrepen is dat het 9800XT BIOS niet alleen hogere clocks heeft op core en memory, maar ook wat agresievere timings op geheugen. Dat zou een reden zijn waarom een 9800Pro met een XT BIOS een ietwat betere performance heeft dat een 9800Pro op XT speeds.

Maar als ik nu met deze tool de verschillende Pro en XT BIOS'en bekijk, zie ik geen verschillen in de memory timings.

Als memory timings niet de oorzaak zijn, welke settings in het BIOS veroorzaken dan die verschillen ?

Zou het voltage settings kunnen zijn ? Dan zou het handig zijn ook die settings mbv deze tool te kunnen weergeven en te kunnen wijzigen.

Heeft er iemand hier al wat gespeeld met de settings mbv deze tool ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:56

Phyxion

_/-\o_

Xymox schreef op 27 juni 2004 @ 09:46:
Interessante tool.

Wat ik eerder had begrepen is dat het 9800XT BIOS niet alleen hogere clocks heeft op core en memory, maar ook wat agresievere timings op geheugen. Dat zou een reden zijn waarom een 9800Pro met een XT BIOS een ietwat betere performance heeft dat een 9800Pro op XT speeds.

Maar als ik nu met deze tool de verschillende Pro en XT BIOS'en bekijk, zie ik geen verschillen in de memory timings.

Als memory timings niet de oorzaak zijn, welke settings in het BIOS veroorzaken dan die verschillen ?

Zou het voltage settings kunnen zijn ? Dan zou het handig zijn ook die settings mbv deze tool te kunnen weergeven en te kunnen wijzigen.

Heeft er iemand hier al wat gespeeld met de settings mbv deze tool ?
Moet je aan meneer-ATi vragen.
Heb even deze tool bekeken. Ziet er wel leuk uit. Ga er misschien nog wel eens mee bezig. Als het goed werkt, zou het mooi zijn iig.
Ben er nu nog niet mee bezig geweest ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peke
  • Laatst online: 14-03 18:25
Ik heb een 9800se welke niet te modden is naar pro, mijn geheugen is niet overclocked, de core een klein beetje nl naar 410MHz.
Vooral bij spellen waar je vaak kleine stukjes date moet transfereren (quake 3 bijvoorbeeld) zouden latency timings wel wat opleveren.
Ik ga maar eens grondig aan de slag met dit tooltje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-03 16:19
K ben benieuwd wat het verschil is. Met het DDR2 mem op de 256 mb 9800 pro had je ook lagere prestaties of gelijk aan de 9800 pro 128 mb. Het geheugen was al 10 mhz hoger gelockt. Mischien lag het daar ook aan de timings.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:53

DaWaN

'r you wicked ??

Tnx, hiermee kan ik een 8 pipeline bios in mn 128bit 9800SE flashen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• peke
  • Laatst online: 14-03 18:25
tCAS veranderen van 4 naar 3 geeft bij mij artifacts, al van in de bios.
tRAS veranderen van 14 naar 13 werkt probleemloos maar levert niets noemenswaardigs op.
Heeft iemand anders al andere settings geprobeerd?
Wees hier wel voorzichtig mee, verander steeds 1 waarde met 1 stapje (tcas afblijven want dat werkt al niet) en benchmark uitgebreidt.
Ik gebruik ATIWinflash voor het flashen.
Handig om een hotkey bijdehand te hebben die je clocks van je mem veranderen van default naar ~150, als je dan belabberd beeld krijgt kan je toch weer 70% zien op lage frequenties zodat je weer kan herflashen (had ik bij het veranderen van tcas 4 naar 3).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Ik heb even wat quotes uit andere forums geplaatst. Wat mijn indruk is dat er hier en daar wel wat meer performance te halen valt met wat strakkere timings.
Changing cas down from 4 to 3 resulted in MAJOR corruption. However I've just tuned the Ras-to-Cas down 1 to 2 and trp to 2 as well as tRbs down to 2.0 and I'm noticing probably a 5-10 fps gain in UT2k4
Ok well, I tried setting the same timings lower.. but I get artifacts in 3DMark03, I guess it only works if you haven't reached your maximum overclock for your memory yet. It basically works like FSB and a CPU..sacrificing MHz for timings~ The default is a good balance in my opinion. Higher clockspeeds and tighter timings requrie more voltage...so a volt mod would be necessary
I upped all the memory settings one "click" except for CAS and I can get another 30Mhz out of my meory, performance seems better as well, I haven't done any scientific testing but everything seems to run faster, no slowdowns and no artifacts.
used it on my 9500 pro, i succesfuilly changed all but cas# settings without corruption, is great anyway, i won 500 3dmark01 points by doing that, is like 5-6 fps on gaming no?
It's a balancing act. If you can sustain the same memory frequency but lower the timings, then it is great However, if you lower the timings, but have to compensate by lowering the memory frequency..then it's kinda reducing the performance increase you should be getting.
Of course lower timings are faster but sometimes you can raise a timing and overclock and get a higher performance increase than just having the lowest timings possible
I moved all my mem settings up by 1 and ran 3dmark.

Default;

trcd = 5
trp = 5
tras = 15
tcas =4
trbs = 2.5

Test settings;

trcd = 6
trp = 6
tras = 16
tcas =5
trbs = 3

The slower timings lost me 100 points in 3dmark03. So they do appear to make an amount of difference. I've tried setting the timings to the slowest possible and I just get a corrupted boot screen
There are like 14 programmable timings, and not all can be changed with this program

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 64868

Zou dit ook helpen om het laatste beetje POWER uit mijn 9100 te persen? Of is deze kaart niet meer geschikt?

Owja, kan ook iemand mij even vertellen hoe je ook al weer een dump maakt van je bios?

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 64868 op 02-07-2004 11:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Anoniem: 64868 schreef op 02 juli 2004 @ 11:30:
Owja, kan ook iemand mij even vertellen hoe je ook al weer een dump maakt van je bios?
ATITool

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee