[XP SP1] Optimaal configureren voor 1 GB ram

Pagina: 1
Acties:

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 19:49

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren 1 Gb Ram in mijn pc zitten. alleen krijg ik nog steeds rare errors (vensters die maar half openen, low memory errors, programma's die niet starten tot ik iets sluit) rond de 500mb ram in use :|

Ik vond diverse tweaks via google en x-setup, bv.:
http://www.subzerotech.co...les_display/id/13/page/10

Alleen lees ik daarbij ook dat deze vaak problemen geven en je systeem kunnen laten crashen...

Ook gebruikt XP blijkbaar 500 Mb swap file :| waar dit voor nodig is :?
Afbeeldingslocatie: http://www.how2.be/taskman.png

Bij games heb ik nergens last van trouwens, net getest met 20 vensters open. Nero wil hij niet meer opstarten maar Unreal 2004 draait vlekkeloos...

Wie heeft wat tips om XP zoveel mogelijk van het RAM te laten gebruiken? En zo weinig mogelijk system cache?

Registry Settings:
Afbeeldingslocatie: http://www.how2.be/reg.png

Verwijderd

Check je ramstripjes eens apart met memtest.
Virtueel geheugen errors kunnen ook veroorzaakt worden door harddisk/controller-fouten.

Zijn die 59 processen allemaal wel nodig? (vergelijking met mijn PC waar ik nu achter zit)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 02:37 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 02:16:
Check je ramstripjes eens apart met memtest.

Zijn die 59 processen allemaal wel nodig? (vergelijking met mijn PC waar ik nu achter zit)
Ik heb zoveel mogelijk vensters en progjes open om mijn ram te vullen :)
En ja die zijn nodig, ik draai nu eenmaal veel software...

Ik krijg VIRTUAL memory errors, lijkt me niet dat het aan het ram ligt. Verder HAAT ik memtest86, kan het btw toch niet draaien (geen floppy drive). Ik wil wel gerust mijn ram testen als je mij een windows progje geeft (ik zoek zelf ook wel eentje zo meteen).

edit: zie net een bootable cd iso op de memtest site ;)

[ Voor 7% gewijzigd door WhiteDog op 27-06-2004 02:25 ]

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 19:34

Tomatoman

Fulltime prutser

Dit klinkt zoals eerder aangegeven als een defecte DIMM. Laat memtest86 een paar uur nonstop draaien, dan weet je hoe de vlag erbij hangt.

Wat een goede optimalisatie kan zijn bij veel geheugen is de volgende:
Configuratiescherm - Systeem - tabblad Geavanceerd - Prestaties - Instellingen - tabblad Geavanceerd - geheugengebruik optimaliseren voor systeemcache
Met deze instelling zorg je ervoor dat de complete kernel in het geheugen wordt geladen. Bij minder RAM gaat dat ten koste van andere programma's, maar als je genoeg hebt, hebben die andere programma's sowieso al genoeg geheugen ter beschikking. In het laatste geval levert deze instelling wat snelheidswinst op.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
tomatoman schreef op 27 juni 2004 @ 02:49:
Dit klinkt zoals eerder aangegeven als een defecte DIMM. Laat memtest86 een paar uur nonstop draaien, dan weet je hoe de vlag erbij hangt.

Wat een goede optimalisatie kan zijn bij veel geheugen is de volgende:
Configuratiescherm - Systeem - tabblad Geavanceerd - Prestaties - Instellingen - tabblad Geavanceerd - geheugengebruik optimaliseren voor systeemcache
Met deze instelling zorg je ervoor dat de complete kernel in het geheugen wordt geladen. Bij minder RAM gaat dat ten koste van andere programma's, maar als je genoeg hebt, hebben die andere programma's sowieso al genoeg geheugen ter beschikking. In het laatste geval levert deze instelling wat snelheidswinst op.
Het zou me verbazen aangezien ik veel game en hierbij nooit errors krijg. Het is eerder iets van: ik heb x aantal programma's open staan en meer laat windows niet toe. Zelfs Start > Run werkt dan niet meer. Zodra ik 1 venster sluit kan i kweer een ander openen.

Ik ga nu toch memtest draaien, tot morgenvroeg luitjes :P

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 00:43
Memtest kun je ook zonder floppydrive draaien.

Op de website staat een iso ervan voor een bootable cd. Gewoon ff branden, in je spelertje proppen en klaar ;)

Wanna play?

Pagina: 1