WLAN op p166

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik probeer een PCI WIFI kaartje aan de praat te krijgen op mijn p166 waar ik Slackware 9.2 op draai.
Ik heb bij Norrod de "standaard" WIFI kaart gekocht van 24€
Op de doos stond verder geen naam.. maar na wat googlen ben ik erachter gekomen dat het een e-tech kaart is.
http://www.e-tech.nu/Product_Detail/1117/N
Het plaatje wat op bovenstaande link staat komt namelijk precies overeen. En ook op mijn kaartje staat wl-311. Daar zocht ik dan ook op op google en kwam er ook zo achter dat ik een Ralink 2460 chipset zou moeten hebben? En dit is dus iets anders dan prism waar mee je via bepaalde linuxdrivers een AP van dit kaartje kon maken? Ik probeerde namelijk die drivers maar kreeg een hoop foutmeldingen en om de een of andere reden wilde hij ook PCMCIA support compilen, maar het is een PCI kaartje dus geen pcmcia.. en ik heb pcmcia niet geinstalleerd. Vandaar ben ik dus gestopt met het proberen aan de praat krijgen van die prism driver.

Na wat verder googlen/gotten kwam ik uit op een ralink 2400 driver. Deze zou dan dezelfde moete zijn als de ralink 2460. Deze heb ik gedownload en compileerd. Daarna met modprobe geactiveerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# lsmod
Module                  Size  Used by    Not tainted
usbcore                58400   1
ne2k-pci                5504   1
8390                    6000   0  [ne2k-pci]
crc32                   2880   0  [8390]
rt2400                 59408   1
ide-scsi                9424   0

Die rt2400 wordt ook pas geussed als ik doe: "ifconfig ra0 up". Betekend dit nou dat het kaartje goed werkt en herkent wordt? Ik vroeg me namelijk ook af of zo kaartje wel op zou oud moederbord met een intel p166mmx zou werken. (een of ander TX bordje is het volgens mij). Maar het is me niet gelukt verbinding gte maken met een andere pc(=laptop met winxp en onboard wifi 11mbit). Ik kwam er achter dat ik het een en ander kon doen met de wireless tools die ik geinstalleerd had. Ik kon met iwconfig idd een en ander instellen maar een verbinding maken is me niet gelukt.
Voordat ik dit kaartje onder linux aan de praat probeerde te krijgen had ik em eerst in een winxp systeem gestopt. Daarmee was het gelukt om verbinding te leggen met een andere pc.

Kan iemand me een tip geven of duidelijkheid verschaffen wat ik vergeet of verkeerd doe? Ik zit momenteel dus beetje vast. Of misschien kan wat ik wel helemaal niet op deze pc?

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Wat ik zou doen om te zien of ie het doet :
Onder XP het mac-adres achterhalen (ipconfig /all), en dan kijken of je die ook voorbij ziet komen onder linux (ifconfig).
Zo ja, dan kan linux er iets mee, en is het verder hetzelfde als toevoegen van een normale netwerkkaart, IP toekennen, en zorgen dat de routes goed staan.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb een half jaar terug met (waarschijnlijk) hetzelfde kaartje zitten stoeien om het onder RH8 en RH9 aan de praat te krijgen op een P2-350.
Op de bijgeleverde (lichtblauwe?) CD stonden iig div. Linux drivers, voor RH waren ze nog onderverdeeld in de verschillende versies (RH7/8/9).

Kreeg 'm wel aan de praat (na flink wat gepiel als linux n00b zijnde :P), maar het was bij het starten v/d pc vaak de vraag of het kaartje wel meestartte.
Op inet toen ook naar geupdate drivers/oplossingen lopen zoeken, kwam toen meer mensen tegen met soortgelijke problemen, zoals
http://www.linuxquestions...ead.php?s=&threadid=68545

Uiteindelijk maar een wired ISA nic erin geplaatst, en het wlan kaartje in een recente windowsbak gedaan, waar 'ie wel 'betrouwbaar' opstartte.
Nu staat me bij dat de PCI sloten aan de PCI 2.1 specificatie moeten voldoen, dus daar zou ook nog een probleem kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door 3dfx op 27-06-2004 08:58 ]

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Iva_Bigone schreef op 27 juni 2004 @ 08:57:
Heb een half jaar terug met (waarschijnlijk) hetzelfde kaartje zitten stoeien om het onder RH8 en RH9 aan de praat te krijgen op een P2-350.
Op de bijgeleverde (lichtblauwe?) CD stonden iig div. Linux drivers, voor RH waren ze nog onderverdeeld in de verschillende versies (RH7/8/9).

Kreeg 'm wel aan de praat (na flink wat gepiel als linux n00b zijnde :P), maar het was bij het starten v/d pc vaak de vraag of het kaartje wel meestartte.
Op inet toen ook naar geupdate drivers/oplossingen lopen zoeken, kwam toen meer mensen tegen met soortgelijke problemen, zoals
http://www.linuxquestions...ead.php?s=&threadid=68545

Uiteindelijk maar een wired ISA nic erin geplaatst, en het wlan kaartje in een recente windowsbak gedaan, waar 'ie wel 'betrouwbaar' opstartte.
Nu staat me bij dat de PCI sloten aan de PCI 2.1 specificatie moeten voldoen, dus daar zou ook nog een probleem kunnen zijn.
ik gok dat dat een Sweex kaartje is..want die heb ik namelijk ook (blauwe CD, RH7/8 drivers op de CD)..bij mij werkt ie dus _wel_ :)

• robbertb
  • Niet online
Bij mij staan er dus geen drivers op voor linux maar alleen voor win95 tm winxp. Maar als de kaart werkt dan zou ik em toch moeten kunne zien via wifi op een andere pc? Maarja de module wordt wel geladen en lijkt me dat die alleen geladen wordt als hij de hardware herkent of niet"?

[ Voor 57% gewijzigd door robbertb op 27-06-2004 11:26 ]

• robbertb
  • Niet online
Interessante link wel maar zit voor mij niet echt wat bruikbaars tussen. Ik heb geen foutmelding van "Cannot resolve symbol".

Nou zit er ook een utility directory bij de drivers waar ook "RaConfig" Bij zou moeten zitten.. maar die kan ik niet compilen omdat hij QT nodig heeft en ik heb geen idee waar die op me systeem staat. Volgens mij heb ik em niet geinstalleerd omdat QT voor KDE is? (het is een server dus ik heb geen grafische shit geinstallaard)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ ./Configure

----------- Configure Ralink RT2400 Configuration Utility for Compile -----------

We recommend you use the new version qt-x11-free-3.1.1 or later
Otherwise make could be failed.

QT directory:  []:

Maarja hoe kom ik erachter of ik qt heb? Ik heb al gedaan find / -name qt -print
Maar dan vind hij niks. Je hebt toch niet perse een grafische schil nodig? ik werk namelijk via SSH2.
De rt2400 is dus geinsmod alleen lukt me niet om er verbinding mee te maken..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

ra0       RT2400PCI  ESSID:off/any  Nickname:"Draadloos konijn"
          Mode:Ad-Hoc  Channel:13  Bit Rate:11Mb/s
          RTS thr:off   Fragment thr:off
          Encryption key:off
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Ik heb geen accesspoint maar wel een andere pc met wifi. Hij zou nu toch moeten werken lijkt me? :/

Dit lijkt me overigens wel vreemd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$ iwlist ra0 rate
ra0       no bit-rate information.

root@konijn:/usr/local/src/rt2400-1.1.1-b2/Utility# iwlist ra0 frequency
ra0       no frequency information.

root@konijn:/usr/local/src/rt2400-1.1.1-b2/Utility# iwlist ra0 scanning
ra0       Interface doesn't support scanning : Operation not supported

root@konijn:/usr/local/src/rt2400-1.1.1-b2/Utility# iwlist ra0 peers
ra0       Interface doesn't have a list of Peers/Access-Points

[ Voor 41% gewijzigd door robbertb op 27-06-2004 20:36 ]

• 3dfx
  • Niet online
robbertb schreef op 27 juni 2004 @ 20:15:
Ik heb geen accesspoint maar wel een andere pc met wifi. Hij zou nu toch moeten werken lijkt me? :/
Nou, mogelijk dat je beide wlan nics nog in de zgn. 'ad hoc' modus moet zetten ipv. de (standaard) 'infrastructure' modus.
Dus dat de kaartjes zonder tussenkomst van een AP met elkaar kunnen praten.
En ervoor zorgen dat er geen encryptie aanstaat (WEP/WPA).
Onder winXP is dat meestal vrij simpel in te stellen/te controleren, maar hoe je dat onder linux moet doen met dat Ralink kaartje zou ik niet weten.

Ik weet nog wel dat ik dat Raconfig ook niet aan de praat kreeg, maar waarom het niet lukte kan ik me niet meer precies herinneren.

• robbertb
  • Niet online
Iva_Bigone schreef op 27 juni 2004 @ 23:08:
[...]

Nou, mogelijk dat je beide wlan nics nog in de zgn. 'ad hoc' modus moet zetten ipv. de (standaard) 'infrastructure' modus.
Dus dat de kaartjes zonder tussenkomst van een AP met elkaar kunnen praten.
En ervoor zorgen dat er geen encryptie aanstaat (WEP/WPA).
Onder winXP is dat meestal vrij simpel in te stellen/te controleren, maar hoe je dat onder linux moet doen met dat Ralink kaartje zou ik niet weten.

Ik weet nog wel dat ik dat Raconfig ook niet aan de praat kreeg, maar waarom het niet lukte kan ik me niet meer precies herinneren.
Zoals te zien is in me vorige post heb ik me kaartje al in de ad-hoc modus gezet. En de andere windows pc stond al in de adhoc modus... En ook is te zien dat encryptie uit staat.
RaConfig heb ik nog niet kunnen compileren omdat ik dan Qt nodig heb.. daar vraagt hij om maar weet niet of ik het heb,e n waar die zou moeten staan. Maar vraag me ook af of je RaConfig wel kan starten van uit console en of ik die echt wel nodig heb.

• robbertb
  • Niet online
Heeft niemand een idee hoe ik nu verder moet?

Dus nog even op een rijtje:
-heb rt2400 gecompiled, ging zonder fouten
-hij is gemodprobed, te vinden met lsmod
-kan ifconfig ra0 up doen

betekend dit nou dat de kaart werkt?
En wat moet ik doen om verbinding te leggen(met een andere pc, zonder ap), in de huidige toestand lukt dat niet :(

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Wat is het resultaat van ifconfig ?

• robbertb
  • Niet online
jvhaarst schreef op 30 juni 2004 @ 12:35:
Wat is het resultaat van ifconfig ?
gelijkwaardig met het bovenstaande resultaat van iwconfig..
Is iwconfig niet ongeveer hetzelfde als ifconfig??

iig krijg ik bij ifconfig dus de loopback, eth1 en ra0 (welke een link is naar de rt2400 module volgens modules.conf)

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Op linuxquestions :
run '/sbin/insmod rt2400.o' (as root)
run '/sbin/ifconfig ra0 inet YOUR_IP up'
run '/sbin/route add default gw YOUR_DEFAULT_GW dev ra0'
(where [YOUR_IP] like [192.168.1.1], [YOUR_DEFAULT_GW] like [192.168.1.254])
Dus waarschijnlijk ben je al een eind op weg, probeer eens de kaart een IP te geven, en de route goed in te stellen.
Dan (op dezelfde bak) de kaart pingen.
Als dat lukt, dan gaat er iig iets goed.

Opvallend blijft dat je geen MAC adres ziet in de output van ifconfig, dat lijkt er op te duiden dat er iets niet helemaal OK is. Welke versie van de driver gebruik je ?

• robbertb
  • Niet online
jvhaarst schreef op 30 juni 2004 @ 15:09:
Op linuxquestions :

[...]

Dus waarschijnlijk ben je al een eind op weg, probeer eens de kaart een IP te geven, en de route goed in te stellen.
Dan (op dezelfde bak) de kaart pingen.
Als dat lukt, dan gaat er iig iets goed.

Opvallend blijft dat je geen MAC adres ziet in de output van ifconfig, dat lijkt er op te duiden dat er iets niet helemaal OK is. Welke versie van de driver gebruik je ?
Thnx maar dat had ik al gevonden en ik probeer nog niet eens zo zeer te pingen, dat is nog een stap verder. Ik wil eerst gewoon met me andere winxp bak deze linuxbak kunnen "zien". Maar hij vind niks.
Trouwens ik had de uitvoer van ifconfig nog niet gepost, dus dan maar bij deze (local loopback heb ik er ff uitgehaald in deze post)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:00:B4:9C:FE:D6
          inet addr:192.168.0.242  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST NOTRAILERS RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:834 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1119 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100
          RX bytes:90605 (88.4 Kb)  TX bytes:98977 (96.6 Kb)
          Interrupt:10 Base address:0xef40

ra0       Link encap:Ethernet  HWaddr 00:08:A1:72:D5:85
          inet addr:192.168.1.1  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
          Interrupt:11 Base address:0x4000

Die route add weet ik niet echt wat ik moet invulle voor me wifi kaartje volgens mij is dat ook niet echt nodig.. op eth0 komt de internet verbinding binnen.. en moet dus gedeeld worden voor de clients. Er is ook eth2 maar die is nog down maar dat werkt wel. De bedoeling is dat straks en via eth2 en via wifi clients kunnen internetten. Maar zo ver is het dus nog niet aangezien ik via wifi die server nog niet eens kan zien :(

Edit:
Ik heb zelfde probleem als deze:
http://www.linuxquestions.org/questions/history/195396

Alleen heb ik een PCI kaartje.
Misschien dat me pci-bus te oud is?
Bij het starten van linux zie ik wel o.a. staan:
May 6 16:54:08 konijn kernel: PCI: PCI BIOS revision 2.10 entry at 0xfdb11, last bus=0
Houdt dit in dat ik pci 2.10 heb of dat me bios versie 2.10 is?

dmesg zegt:
rt2400 1.2.0 2004/06/20 http://rt2400.sourceforge.net
rt2400: ra0 at 0xffafe000, VA 0xc2824000, IRQ 11.

[ Voor 43% gewijzigd door robbertb op 01-07-2004 01:26 ]

• 3dfx
  • Niet online
robbertb schreef op 27 juni 2004 @ 23:35:
Zoals te zien is in me vorige post heb ik me kaartje al in de ad-hoc modus gezet. En de andere windows pc stond al in de adhoc modus... En ook is te zien dat encryptie uit staat
Excuses, overheen gekeken, zat toen al behoorlijk te slapen denk ik...

Maar om te checken of je PCI/wlan/overige hardware combo uberhaupt wel goed kan samenwerken, is het niet mogelijk om tijdelijk een andere harddisk/partitie te gebruiken en daar (minimaal) Windows 98SE op te zetten?

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Volgens mij heb je de kaart prima aan de praat, en is het nu verder hetzelfde als dat je een normale kaart erin propt.
Routes goed zetten, en dus zorgen dat het verkeer van de ene nic naar de ander gaat.

• robbertb
  • Niet online
jvhaarst schreef op 01 juli 2004 @ 09:47:
Volgens mij heb je de kaart prima aan de praat, en is het nu verder hetzelfde als dat je een normale kaart erin propt.
Routes goed zetten, en dus zorgen dat het verkeer van de ene nic naar de ander gaat.
En inderdaad vanacht rond 04:00 kreeg ik em eindelijk aan de praat. Ik ging op me andere pc niet zoeken maar vulde de ESSID van de linux bak in en toen kon ik vaag genoeg wel connecten en heb nu een uitstekende verbinding en de lampjes branden ook :/ Ik heb oo kde settings in een opstartscript gezet. Maar het werkt allemaal wel beetje vaag.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44

Dentheman

Zie signature

Ik zo'n zelfde kaartje op een P200 ( met win XP :X ), het installeren was geen probleem, alleen nu vertoont ie soms wat kuren, dan kan je gewoon niet internetten==> kaartje bij sysbeheer weghalen en opnieuw installen.

Zie ondertitel

• robbertb
  • Niet online
mja ben er al wel achter dat het allemaal nog niet echt geweldig werkt.
Voor mijn gevoel staat wifi en zeker in linux nog in de kinderschoenen.

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Dat komt eerder door de brakke ondersteuning van fabrikanten, dan door het OS, denk je niet ? De Linksys WRT54G is een goed voorbeeld van hoe het ook kan :)

Pagina: 1