Computer boot niet na clonen oude naar nieuwe harddisk

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik heb weer eens een vreemd probleem waar ik niet aan uit raak. We hebben op het werk een server (nou ja, antieke pc die iedereen 'de server' noemt ;)), maar na verloop van jaren was de harddisk (10 GB) overvol wat de performance natuurlijk niet tengoede kwam.

Dus een nieuwe schijf gehaald (120 GB)... Op de oude staan 2 partities, de Windows 2000 Server partitie en een data partitie waar de bedrijfsgegevens opgeslagen worden. Met fdisk heb ik de nieuwe schijf ook ingedeeld in twee stukken, één van 20 GB en één van 100 GB. Beiden primaire partities waarvan ik de 20 GB actief/bootable heb gemaakt.

Met Norton Ghost heb ik dan middels 'Partition to Partition' de oude partities naar de nieuwe overgezet. De kleine 20 GB bootable partitie bevat nu de Windows 2000 Server installatie en de 100 GB partitie de data. De oude schijf is daarna verwijderd uit het systeem en de nieuwe is op z'n plaats gekomen.

Als ik de PC nu opstart krijg ik de melding dat er niet geboot kan worden van de harddisk. Geen paniek, dit komt omdat Ghost de bootsector niet meekopieert. Dus heb ik de PC gestart met de bootable Windows 2000 Server cd, en daar via de Recovery Console een 'fixboot' uitgevoerd. Deze opdracht schrijft een nieuwe bootsector.

Wanneer ik nu de PC herstart zie ik de Windows 2000 Server bootloader (iik kan bv met F8 kiezen tussen de verschillende opstartmogelijkheden). Echter Windows zelf wordt niet geladen. Vanzodra de ASCII progress bar verdwenen is (en *normaal* het grafische laadscherm van Windows verschijnt), blijft het scherm leeg op een knipperende cursor na...

Ik begrijp niet wat er misgelopen is... Iemand enig idee? Ik kan natuurlijk wel de oude harddisk terugsteken, maar dan blijft ons oude probleem gelden - geen vrije schijfruimte meer. Een verse Windows-installatie is niet aan de orde omdat er een zeer groot aantal specifieke programma's geïnstalleerd staan die vele dagen configuratiewerk vereisen. En de server zou maandag weer moeten werken wil men geen achterstand oplopen.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Disk2Disk image maken ipv een partitie2partitie image ?

Bios checken of die die grote schijf wel aankan.

Fat of ntfs ?

Boot.ini kritisch bekijken ?

Zo ff wat losse suggesties ;)

Abort, Retry, Quake ???

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Disk to disk behoudt de partitiegroottes en dat is net wat we wilden vermijden met deze nieuwe harddisk. Nu is er voldoende vrije ruimte op zowel de systeempartitie als de datapartitie. De data is echter wel degelijk goed gekopieerd want via de Recovery Console kan ik aan m'n bestanden op de nieuwe disk.

De BIOS ondersteunt de grootte van de harddisk. Ik heb er zelfs speciaal een BIOS update voor gedaan omdat de oude niet groter dan 64 GB kon. Nu wordt ie correct herkend als 120 gigger.

Alles is NTFS.

Boot.ini is niet veranderd. Ik zou ook niet weten wat er veranderd zou moeten worden want er is in wezen niets veranderd behalve dat de partities groter zijn geworden.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Met DriveImage Pro van PartitionMagic (PM) kun je een Disk2Disk maken en heb je de volgende opties:
1. de partities even groot te laten als ze waren of
2. De partities procentueel te laten vergroten tot de gehele diskruimte is benut of
3. De partitie-grote geheel handmatig in te stellen

En al zou je een disk2disk doen met behoud van partitie-grote, dan kun je altijd achteraf met PM de partities vergroten.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Tsjah... We hebben Norton Ghost legaal op de firma, DriveImage hebben we helemaal niet... Norton Ghost is samen met DriveImage zowat de referentie op dit gebied. Ghost heeft trouwens helemaal niets mis gedaan. De data is correct gekopieerd naar de nieuwe disk - ik kan er via de Recovery Console aan.

Maar om een of andere reden lijkt de bootloader niet meer correct te werken - dit terwijl ik toch een fixboot heb gedaan. De bootloader start correct, maar vanzodra Windows zelf geladen wordt gebeurt er niets meer. Het lijkt alsof de bootloader Windows gewoon niet vindt (maar ie geeft ook geen foutmelding).

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

John2B schreef op 27 juni 2004 @ 00:22:
Met DriveImage Pro van PartitionMagic (PM) kun je een Disk2Disk maken en heb je de volgende opties:
1. de partities even groot te laten als ze waren of
2. De partities procentueel te laten vergroten tot de gehele diskruimte is benut of
3. De partitie-grote geheel handmatig in te stellen

En al zou je een disk2disk doen met behoud van partitie-grote, dan kun je altijd achteraf met PM de partities vergroten.
Je haalt een aantal dingetjes door elkaar:
- het is Drive Image Pro en ParitionMagic
- beide van PowerQuest
- de eerste is een imaging-programma de tweede is een programma om te (her)partitioneren

Verwijderd

Zou het kunnen zijn dat je disk gewoon niet meer een active boot partitie heeft. Boot van een w98 cd of opstartdiskette, run fdisk en check of de gewenste partitie Active is.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
De partitie is nog steeds active. Dat heb ik met fdisk nagekeken.

Verwijderd

kun je boot.ini even laten zien en eventueel de partitietabel?

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Dat zal dan voor morgen zijn want ik ben ondertussen weer thuis en aangezien ie niet boot kan ik er ook niet via remote aan. Ik zou echter niet weten wat er verkeerd met boot.ini kan zijn want de situatie is identiek als vroeger - behalve dat de partities nu groter zijn.

Verwijderd

het zou bijvoorbeeld kunnen dat de oude schijf een hidden config partitie heeft (compaq bijv.) en dat boot .ini verwijst naar partitie 1 ipv 0 oid

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Dan had ik die partitie toch in Ghost moeten zien?

Verwijderd

Bij het aanmaken van de ghost. Ja ik denk dat je gelijk hebt.

Verwijderd

mahi schreef op 27 juni 2004 @ 01:11:
Dat zal dan voor morgen zijn want ik ben ondertussen weer thuis en aangezien ie niet boot kan ik er ook niet via remote aan. Ik zou echter niet weten wat er verkeerd met boot.ini kan zijn want de situatie is identiek als vroeger - behalve dat de partities nu groter zijn.
Dit is jou probleem:
This problem can occur if your Windows 2000 boot partition drive letter does not match the drive letter assigned during the initial Windows 2000 Setup. Windows 2000 maintains a record of drive letters in a registry based database and re-assigns drive letters based on Globally Unique Identifiers (GUID) recorded for each volume. Should the volume GUID change or be duplicated (by hard drive cloning software), the original drive letter may not be re-assigned to the boot volume.

This may also occur if you break a system/boot mirror, and then attempt to boot to the old shadow drive if the original primary drive is missing or inaccessible. This is because the volume GUID for the shadow drive is different than that of the original primary drive and does not get the same drive letter assigned.

Zie: http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=249321

Verwijderd

Misschien kun je nog wat proberen met bootcfg vanaf console

Verwijderd

dragonballz schreef

Dit is jou probleem:
This problem can occur if your Windows 2000 boot partition drive letter does not match the drive letter assigned during the initial Windows 2000 Setup. Windows 2000 maintains a record of drive letters in a registry based database and re-assigns drive letters based on Globally Unique Identifiers (GUID) recorded for each volume. Should the volume GUID change or be duplicated (by hard drive cloning software), the original drive letter may not be re-assigned to the boot volume.
.
Zover komt TS niet eens

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 01:28 ]

• Tinkerer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
OK, je hebt de partities gecopieerd, de juiste partitie actief gemaakt en hij boot niet. Eerste vraag: Hoe is de 'nieuwe' schijf aangemaakt. Uit je eerste post: fdisk. Eerste vraag: Is de bootable partitie fysiek de eerste partitie (dwz startend op cylinder 1, head 0, track 0). Eigenlijke vraag is (bij gebrek aan kennis): Ik veronderstel dat fixboot, het bootrecord van de partitie fixed. Ik veronderstel dus dat de master boot record (dwz de boot record van de 'hele' schijf) een probleem heeft met de positie van de bootable partitie. Tweede vraag: Hoe mislukt de boot. Error 2025 (OS/2), NTloader not found (NT4) enz.

Verwijderd

Vanzodra de ASCII progress bar verdwenen is (en *normaal* het grafische laadscherm van Windows verschijnt), blijft het scherm leeg op een knipperende cursor na...

Lijkt me dus duidelijk

Verwijderd

en F8 --> safe mode ?

overigens lijkt me klonen zonder te vergroten in eerste instantie handiger.
Je hoeft alleen maar de Win2000 partitie exact te klonen. De data-partitie is van later zorg
(die mag ook rustig 115GB ofzo in beslag nemen, jouw huidige kleine harddisk werkt ook met een 5GB ofzo Win2000 partitie).

dus:
schijf A - 10GB
A1 - 5GB Win2000 (partitiegrootte is een gok, heb je niet omschreven)
A2 - 5GB Data (partitiegrootte is een gok, heb je niet omschreven)

schijf B - 120GB
B1 - 5GB Win2000 (exacte kopie van A1)
B2 - vergrote kopie van A2

en wat je ook kunt doen is A2 (data-partitie) kopieren naar schijf B (120GB), en van je oude harddisk blijven opstarten
(niet echt betrouwbaar, maar ja..)

succes en post nog maar je ervaringen.
Win2000 is hardnekkig, vooral als bv swapfile opeens weg is :(

Verwijderd

gebruik je niet een te oude ghost versie ?

De wat oudere hebben / hadden nogal wat probs met een ntfs partitie

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 01:57 . Reden: typo`s ]

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02 11:26

ScSi

Belg.

En als alles faalt, kan je gewoon windows 2000 server over de huidige configuratie heen kopieren.. Je data heb je nog op de kleine schijf, als er iets misloopt, kan je alsnog van vooraf aan herbeginnen.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik zie niet in wat dat met mijn probleem te maken heeft. De data op de nieuwe harddisk is gewoon een kopie van de oude. De drive letters zijn helemaal niet veranderd.
Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 01:23:
Misschien kun je nog wat proberen met bootcfg vanaf console
Dat zal dan ook voor morgen zijn.
Tinkerer schreef op 27 juni 2004 @ 01:29:
OK, je hebt de partities gecopieerd, de juiste partitie actief gemaakt en hij boot niet. Eerste vraag: Hoe is de 'nieuwe' schijf aangemaakt. Uit je eerste post: fdisk. Eerste vraag: Is de bootable partitie fysiek de eerste partitie (dwz startend op cylinder 1, head 0, track 0). Eigenlijke vraag is (bij gebrek aan kennis): Ik veronderstel dat fixboot, het bootrecord van de partitie fixed. Ik veronderstel dus dat de master boot record (dwz de boot record van de 'hele' schijf) een probleem heeft met de positie van de bootable partitie. Tweede vraag: Hoe mislukt de boot. Error 2025 (OS/2), NTloader not found (NT4) enz.
Geen idee hoe ik kan zien of de eerste partitie op die bepaalde plaats begint. Ik heb de partities gewoon aangemaakt met fdisk zoals ik al jaren doe en wat anders altijd werkt. De 'bootable' partitie is in fdisk de eerste. Beide partities zijn primary partities.

Omdat Ghost de bootsector niet meekopieert op mijn gebruikte wijze, dacht ik dus dat fixboot wel een nieuwe zou schrijven. En dat doet ie ook. Voor fixboot kreeg ik niet eens de bootloader te zien. Na fixboot wel. Dus dat heeft gewerkt.

De boot zelf mislukt in alle stitle zoals ik reeds in m'n openingspost schreef. Het scherm blijft zwart met een knipperende cursor in de linkerbovenhoek. Nu was het vroeger ook al zo dat dit scherm enkele seconden zichtbaar was tussen de bootloader en het eigenlijke starten van Windows. Maar nu blijft het er voor eeuwig staan en de harddisk doet niets.

Zoals ik al zei *lijkt* het alsof de bootloader Windows niet ziet, maar hij geeft ook geen foutmelding... Dat is het gekke.
Bij F8 een andere opstart methode kiezen verandert niets. De symptonen blijven hetzelfde.
overigens lijkt me klonen zonder te vergroten in eerste instantie handiger.
Je hoeft alleen maar de Win2000 partitie exact te klonen. De data-partitie is van later zorg
(die mag ook rustig 115GB ofzo in beslag nemen, jouw huidige kleine harddisk werkt ook met een 5GB ofzo Win2000 partitie).
De Windows 2000 partitie was slechts iets meer dan 2 GB. Op zich genoeg voor Windows, maar er staan ook een zooi applicaties op voor de firma. Er is vrijwel niets vrije ruimte meer op de oude disk - op beide partities. Hoe dan ook, we willen een grotere Windows partitie... En ze is er. De data staat netjes te wachten op de nieuwe disk, maar hij boot niet :(
en wat je ook kunt doen is A2 (data-partitie) kopieren naar schijf B (120GB), en van je oude harddisk blijven opstarten
(niet echt betrouwbaar, maar ja..)
Zoals gezegd staat de oude stampvol. Daarnaast is het een oude schijf waarvan de performance niet om over naar huis te schrijven is. Af en toe geeft ze zelfs een ijzingwekkende 'klik' die doet vermoeden dat hij het einde van z'n carrière heeft bereikt. Niet erg - backups zat en de nieuwe schijf is er...
Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 01:55:
gebruik je niet een te oude ghost versie ?
De wat oudere hebben / hadden nogal wat probs met een ntfs partitie
We hebben de voorlaatste Ghost versie. Die kan zeker goed overweg met NTFS want we gebruiken niets anders voor operating system partitiebackups. En nogmaals, de data is correct naar de nieuwe disk gevoerd. Ik kan de data zien! Daar zit het probleem helemaal niet.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

H a N N o schreef op 27 juni 2004 @ 00:36:
[...]

Je haalt een aantal dingetjes door elkaar:
- het is Drive Image Pro en ParitionMagic
- beide van PowerQuest
- de eerste is een imaging-programma de tweede is een programma om te (her)partitioneren
Je hebt helemaak gelijk, kijk maar naar de tijd dat ik het berichht plaatste (bedtijd)

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
mahi schreef op 27 juni 2004 @ 00:07:
Disk to disk behoudt de partitiegroottes
wat een onzin... gebruik jij nog een antieke versie van ghost?

ik weet 100% zeker dat ghost 7 het kan, misschien zelfs lagere versies

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Kan je niet gewoon de beide schijven erin steken ?
Je OS op de ouder schijf houden en al je bestanden voor op de server op de 120gb schijf ?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

tofu schreef op 27 juni 2004 @ 11:53:
Kan je niet gewoon de beide schijven erin steken ?
Je OS op de ouder schijf houden en al je bestanden voor op de server op de 120gb schijf ?
Dat is natuurlijk het omzeilen van het probleem en je behoudt de trage schijf.
Ik ken dit probleem, maar ben er ook nog niet in geslaagd het op te lossen. Ik heb lang gedacht dat dit aan de beveiliging van windows ligt, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik volg dit topic en hoop dat jullie er achter komen waar het wel aan ligt :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Normaal gesproken doe ik ook een disk to disk ghost en vergroot daarbij of daarna de partities.
Je schrijft echter dat je alleen Fixboot hebt uitgevoerd, je kan ook nog Fixmbr op dezelfde manier via de recovery console uitvoeren. Misschien helpt dat nog.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik ben er weer... Omdat ik echt niet inzag wat ik verkeerd heb gedaan heb ik nogmaals de oude harddisk gecloned naar de nieuwe met partition to partition. Hierna wilde hij natuurlijk nog niet booten, maar nadat ik weer een fixboot deed via de Recovery Console werkte het plots weer wel... Ik heb er dus geen flauw idee van wat er mis is gegaan de vorige keer, maar het werkt nu. Helemaal geen disk tot disk nodig.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Blij te horen/lezen dat het opgelost is.

Dank voor je feedback.

Een typisch gevaletje van replace user and try again ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
mahi schreef op 27 juni 2004 @ 20:34:
Ik ben er weer... Omdat ik echt niet inzag wat ik verkeerd heb gedaan heb ik nogmaals de oude harddisk gecloned naar de nieuwe met partition to partition. Hierna wilde hij natuurlijk nog niet booten, maar nadat ik weer een fixboot deed via de Recovery Console werkte het plots weer wel... Ik heb er dus geen flauw idee van wat er mis is gegaan de vorige keer, maar het werkt nu. Helemaal geen disk tot disk nodig.
Ik kan dit niet begrijpen,
Hierna wilde hij natuurlijk nog niet booten,
Ik heb nog nooit last gehad dat de boot niet wil, maar hoe gebruik je Ghost, ook via bootschijf of via windows?
Zelf start ik altijd gewoon van een bootflop op, dan met floppie Ghost opstarten, partitie kopieeren, rebooten en klaar.
Zelfs niet eens een partitie aanmaken, zolang de goto drive gelijk of groter is, is er niets aan de hand.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik gebruik Ghost natuurlijk met een bootflop (nou ja, bootable cd - diskettestation is al jaren stuk :)). Als je een disk cloned met Ghost, dan neemt ie de bootsector mee. Ik was echter in de veronderstelling dat Ghost dan de aanwezige partitiegroottes behield. Dat is echter niet meer het geval bij recentere versies - deze bieden de mogelijkheid om zelf de partitie-indeling aan te passen. Dat wist ik dus niet, anders had ik meteen wel deze manier genomen.

Ik heb echter partitie cloning toegepast. Hierbij wordt de bootsector niet meegenomen en moet je achteraf fixboot uitvoeren (soms installeer ik gewoon de LILO bootloader - die is flexibeler). Je hebt gelijk dat je niet op voorhand moet partitioneren. Ook dat wist ik niet... Ik gebruik Ghost al sinds zeer vroeger versies waarin dit niet mogelijk was. Maar dat neemt niet weg dat mijn gebruikte methode ook moet werken - weliswaar iets omslachtiger...

I heb het al altijd op deze oude vertrouwde manier gedaan en dat heeft steeds goed gewerkt, behalve nu die ene keer. Omdat ik zeker was dat het vroeger wel zo ging heb ik het nog eens over gedaan en nu ging het wel... User error of weer een der mysteries in computerland? Wie weet... :)

Pagina: 1