Mobo zoekt niet naar boot-devices

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik heb van wat "oude" rondzwervende hardware een pc in elkaar gebouwd, maar hij werkt niet goed. :(

Specs:
InWin Miditower met Powerman 300 watt voeding
MSI MS-6309 moederbord (Socket 370)
Pentium III 1000 MHz met Intel koeler
2x 128MB SD-RAM Kingston PC133
NEC 30GB 7200 HDD
Floppydrive
Diamond Viper V550 AGP videokaart
LiteON LTD-163 DVD Speler
BenQ 48x CD-RW

De pc boot, telt ram geheugen en boot door naar het volgende scherm (overzichtje).
Daarna zou hij dus moeten gaan booten van cd/floppy/hdd/wat dan ook, maar dat doet 'ie niet.
Er gebeurt gewoon niets, hij hangt.

Vervolgens heb ik alles zo kaal mogelijk op laten starten, enkel mobo + 1 ram module + cpu + video.
- Geheugen verwisseld
- Videokaart verwisseld
- BIOS gereset

Dat hielp allemaal niet. Ik heb ook de FAQ opstartproblemen bekeken maar kon niets vinden wat het probleem oploste.

Ik kan het BIOS niet updaten omdat ik niets kan booten. Heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen?
De laatste keer dat ik dit moederbord heb gebruikt is een jaar of wat geleden, toen werkte het nog.
Alles ziet er nog op en top uit, geen vage verschroeide of kapotte onderdeeltjes oid. :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Hoe staat de volgorde van boot-devices ingesteld in je bios?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik neem aan dat je het wel in de bios hebt ingesteld dat er een boot device moet zijn ;)

Je kunt een bios flashen doro hem te hotflashen :)
Pak een ander mobo met gelijkwaardige (waarschijnlijk 2Mbit chip), laat die booten, trek de bios erui, doe de oude bios erin en flash daar de nieuwe firmware in :)

1) Terwijl de PC nog uitstaat (zoals Malbje al zei) de BIOS van de flash mobo losmaken en slechts licht aandrukken opdat het makkelijk eruit te krijgen is. Bouw ook evt de mobo eruit om makkelijk bij de BIOS EEPROM te kunnen en zorg in ieder geval dat de mobo plat ligt
2) Zorg dat je de BIOS image en Uniflash op een 'kale' DOS bootflop hebt (dus hooguit IO.SYS, MSDOS.SYS, COMMAND.COM, UNIFLASH.EXE en <BIOSnaam>.BIN)
3) boot het systeem vanaf de bootflop tot aan een A: prompt.
4) haal voorzichtig de BIOS chip eruit en vervang het met de chip die geflashed moet worden (dit is het moment waarop je dus risico loopt)
5) draai nu uniflash -e <BIOSnaam>.bin
6) zet het systeem uit, haal de vers geflashte chip eruit en zet de oorspronkelijke BIOS chip terug
7) plaats de geflashte BIOS in de mobo waar het voor geflashed is en test **beide** systemen
Zie [rml]dion_b in "[ BIOS hotswap] op andere chipset flashen"[/rml] :)

[ Voor 61% gewijzigd door Atlas op 26-06-2004 21:30 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
BartXP schreef op 26 juni 2004 @ 21:28:
Hoe staat de volgorde van boot-devices ingesteld in je bios?
Daar heb ik mee zitten spelen, maar dat maakte ook niets uit. Ook geeft hij geen melding dat er niets is om van te booten, of dat er een OS mist oid.
Daarna had ik alles los hangen waar hij van kan booten, maar dan krijg ik ook geen melding.

Qua instelingen verschillende dingen geprobeerd, Floppy > CD > HDD, Alleen HDD, CD > HDD, etc.
Ook heb ik de floppydrive uit gezet in het BIOS omdat ik dacht dat hij daar misschien naar aan het zoeken was, maar dat maakte ook niets uit.

BIOS hotflashen ga ik proberen als de makkelijkere opties al geweest zijn, ik ben pas dinsdag weer op m'n werk waar de pc nu nog staat.

[ Voor 10% gewijzigd door dreeke op 26-06-2004 21:32 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gooi er anders eens een losse controller in en kijk of hij daarvan wel kan booten. Kleine kans maar het is het proberen waard lijkt me :)