Toon posts:

Hulp nodig bij aanmaken van IPv6 tunnel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs las ik op http://forum.zonnet.nl/vi...0&postorder=asc&start=475 dat het mogelijkis om via een mijn zonnet ISP en inloggegevens van iemand die XS4ALL als ISP heeft op de newsserver van XS4ALL (Newszilla) te komen via IPv6. Op de aangehaalde pagina staat beschreven hoe het moet.

Bij "Stap 3: IPv6 tunnel aanmaken" gaat het bij mij mis. Als ik probeer om op https://tb.ipv6.btexact.com/ een IPv6 tunnel probeer aan te maken krijg ik steeds de foutmelding "The endpoint adress you are trying to use is not allowed". Als IPv4 adres staat mijn gewone door zonnet toegewezen IP ingevuld. Kan iemand mij uitleggen waarom het mij niet lukt om een IPv6tunnel aan te maken.

Ik heb trouwens een Alcatel Speedtouch modem 510i (zou het hier aan kunnen liggen?).

Als iemand mij handige tips kan geven, of een alternatieve methode weet om een IPv6tunnel aan te maken hoor ik dat graag.

Cheers,

DIAtoNOS

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bij Sixxs.net kun je ook IPv6-tunneltjes aanmaken. Moet je alleen wel je persoonlijke gegevens opgeven. (niet dat dat problemen op levert, maar met een vrij simpele WHOIS-lookup kan men dus aan de hand van je IPv6-IP achter je gegevens komen).
Verder heb je voor newszilla6.xs4all.nl geen Xs4all-gegevens nodig om er op te komen :)
Heb je verder misschien een dynamic IP ofzo?
Overigens weet ik ook niet of het met je Speedtouch gaat werken. Mijn Draytek staat 1 host in het netwerk toe om packets te versturen (en dan krijgt ie ze dus ook terug :P) via het IPv6-over-IPv4-tunneling-protocol. Alleen ik weet niet of jouwes dat dus ook kan.

Verwijderd

Topicstarter
@Osiris

bedankt voor je snelle reactie. Het aanmelden op die site van SiXXs wil mij niet echt lukken. Ik denk dat ik als newbie op het gebied van IPv6 beter kan beginnen met een makkelijke tutorial. Heeft iemand enig waar ik een tutorial over IPv6 vinden kan.

btw, weet iemand of een Alcatel Speedtouch modem 510i het gebruik maken van IPv6 Tunnels ondersteund?

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

nat unbind application =IP6TO4 port=1
config save

dat moet je even op je speedtouch instellen.

http://www.sixxs.net/forum/?msg=setup kan je er wel wat meer over vinden

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

Verwijderd

Topicstarter
@Oezie Woezie

kun je iets concreter zijn. Het is mij volstrekt onduidelijk waar ik dit in dien te vullen.

Dien ik e.e.a. (nat unbind application =IP6TO4 port=1) op de IP route table van mijn Speedtouch modem in te vullen? Zo ja kan iemand mij dan precies aangeven wat er bij destination, source, gateway en intf dient te komen te staan?

Hulp wordt zeer gewaardeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het is me gelukt om een IPv6 tunnel aan te maken bij sixxs.net. Ik kan mijn IPv6 adres pingen. Maar het lukt mij niet om contact te maken met de newszilla6 newsserver.

Ik krijg met het programma NT6tunnel telkens de foutmelding:

"nt6tunnel: unable to resolve host newszilla6.xs4all.nl"

Ik gebruik SiXXs Hartbeat en de optie behind NAt is aangevinkt. Heeft iemand enig hoe het kan dat ik geen connectie krijg met Newszilla?

btw hoe kun je trouwens kijken of de tunnel die ik bij Sixxs heb aangemaakt functioneert?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:49

reiker

dan jij!

Heb je je SixXS tunnel wel geactiveerd? Voor het testen van je verbinding kan je iemand laten proberen je te pingen, of tracerouten of iets dergelijks. Op je SixXS 'Home' pagina kan je zien of je verbinding actief is, en wat andere statistiekjes.

edit:
Hier kan je zelf kijken of je tunnel actief is. Vul in het veld je IPv6 Endpoint adres in. Als je tunnel goed geconfigureerd is zal er respons komen :)

[ Voor 38% gewijzigd door reiker op 27-06-2004 22:23 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• Osiris
  • Niet online
code:
1
newszilla6.xs4all.nl.   24827   IN      AAAA    2001:888:0:4::119

Probeer anders eens: ping6 2001:888:0:4::119 :)

Als dat werkt, dan doet je tunneltje het prima :)

Verwijderd

Topicstarter
Het tunneltje dat ik gecreeerd heb doet het blijkbaar OK. Zowel via de manier die reiker als via de manier van Osiris lukt het om te pingen.

Als ik echter via de MS-dos prompt naar de directory browse waar ik NT6tunnel in heb staan endaar invoer:

"nt6tunnel -vd 1119 news.ipv6.scarlet-internet.nl 119" of "nt6tunnel -vd 1119 newszill6.xs4all.nl 119" krijg ik telkens de melding:

"nt6tunnel: unable to resolve host news.ipv6.scarlet-internet.nl" respectievelijk "nt6tunnel: unable to resolve host newszilla6.xs4all.nl"

Is het noodzakelijk dat het programma NT6tunnel van te voren nog op de een of andere wijze geconfigureerd dient te worden? Of kan iemand posten wat hij in zijn batch-bestand aan tekst heeft staan (gelieve aan te geven welke waarden wijzigen voor uniek IPv6 adress), waarmee hij de newszilla server gewoon kan bereiken?

Alvast bedankt

• reiker

reiker

dan jij!

Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 08:08:

(...)
"nt6tunnel -vd 1119 news.ipv6.scarlet-internet.nl 119" of "nt6tunnel -vd 1119 newszill6.xs4all.nl 119" krijg ik telkens de melding:

"nt6tunnel: unable to resolve host news.ipv6.scarlet-internet.nl" respectievelijk "nt6tunnel: unable to resolve host newszilla6.xs4all.nl"

(...)
Het IPv6-adres van news.ipv6.scarlet-internet.nl is 2001:960:3:119::2.
Het adres van newszilla.xs4all.nl wordt je hierboven door Osiris al gegeven :)

Voor wat betreft eventuele configuratie van NT6tunnel kan ik je niet helpen, hier loopt alles via mn NetBSD server en draait het als een... Nouja, het draait ;)

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Waarempel, het lukt inderdaad!

Het probleem was dat ik vergeten was het poortnummer in te vullen achter de naam van de newsserver.

Bedankt voor jullie hulp jongens:) :D

Verwijderd

Topicstarter
Resteert voor mij enkel nog de vraag hoe ik de XS4ALL newsserver tegelijkertijd met de Scarlet-Internet newsserver kan gebruiken.

Ik kan immers slechts 1 server via 127.0.0.1:119 laten lopen en er met mijn newsreader (newsleecher) van downloaden.

Kan iemand mij uitleggen hoe je beide servers met je newsreader tegelijkertijd kan gebruiken?

btw: het lukt mij niet om een van de newsservers te benaderen via het commando:

"nt6tunnel -v 1119 2001:960:119::2" (scarlet-internet server), met het commando
"nt6tunnel -v 119 2001:960:119::2" lukt het wel (poort 1119 is overigens geforward in router)

• Robinski
  • Laatst online: 10-05 16:04

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 08:08:
Het tunneltje dat ik gecreeerd heb doet het blijkbaar OK. Zowel via de manier die reiker als via de manier van Osiris lukt het om te pingen.

Als ik echter via de MS-dos prompt naar de directory browse waar ik NT6tunnel in heb staan endaar invoer:

Is het noodzakelijk dat het programma NT6tunnel van te voren nog op de een of andere wijze geconfigureerd dient te worden? Of kan iemand posten wat hij in zijn batch-bestand aan tekst heeft staan (gelieve aan te geven welke waarden wijzigen voor uniek IPv6 adress), waarmee hij de newszilla server gewoon kan bereiken?

Alvast bedankt
volgens mij zit dit probleem in de SpeedTouch modem
het is namelijk vrij goed mogelijk dat je SpeedTouch modem geen AAAA DNS records kan resolven (IPv6 records)

je kan eens kijken of http://ipv6.rharmsen.nl het doet en of deze eenIPv6 of IPv4 verbinding weergeeft voor jou

[ Voor 8% gewijzigd door Robinski op 28-06-2004 19:43 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 19:38:
Resteert voor mij enkel nog de vraag hoe ik de XS4ALL newsserver tegelijkertijd met de Scarlet-Internet newsserver kan gebruiken.

Ik kan immers slechts 1 server via 127.0.0.1:119 laten lopen en er met mijn newsreader (newsleecher) van downloaden.

Kan iemand mij uitleggen hoe je beide servers met je newsreader tegelijkertijd kan gebruiken?

btw: het lukt mij niet om een van de newsservers te benaderen via het commando:

"nt6tunnel -v 1119 2001:960:119::2" (scarlet-internet server), met het commando
"nt6tunnel -v 119 2001:960:119::2" lukt het wel (poort 1119 is overigens geforward in router)
Als het goed is moet je lokaal andere poorten in kunnen stellen. Dus bijv 127.0.0.1:119 is scarlet en 127.0.0.1:200 is je andere ofzo. Hoe je News-client daar mee omgaat weet ik niet :)

• reiker

reiker

dan jij!

Robinski schreef op 28 juni 2004 @ 19:42:
[...]

volgens mij zit dit probleem in de SpeedTouch modem
het is namelijk vrij goed mogelijk dat je SpeedTouch modem geen AAAA DNS records kan resolven (IPv6 records)

je kan eens kijken of http://ipv6.rharmsen.nl het doet en of deze eenIPv6 of IPv4 verbinding weergeeft voor jou
Als hij bij de instellingen van z'n LAN-verbinding DNS-servers heeft opgegeven van z'n ISP maakt het niet als als zijn SpeedTouch dit niet zou kunnen, want die is dan immers niet ingesteld om wat voor records dan ook te resolven?
Eerder is er dan wat mis met de DNS-servers. Of hij moet dus in z'n verbinding de ISP DNS-servers opgeven in plaats van z'n modem ;)

(Zoals ook geopperd wordt door Jeroen Massar in zo'n zelfde geval op https://noc.sixxs.net/forum/?msg=setup-115468)

edit: https://noc.sixxs.net/forum/search/?q=speedtouch geeft nog meer wellicht relevante informatie.

[ Voor 11% gewijzigd door reiker op 28-06-2004 21:29 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
De tunnel werkt en het lukt ook om verbinding te krijgen met de XS4ALL server en die van Scarlet-internet.

Het probleem is alleen dat ik deze servers niet via een andere poort dan 119 kan benaderen.

Als ik in MS-dos promt invoer:

"nt6tunnel -v 119 2001:960:119::2"

en als newsserver in mijn news-client invul:

127.0.0.1:119

Dan krijg ik verbinding, maar vul ik in:

"nt6tunnel -v 1119 2001:960:119::2"

127.0.0.1:1119

dan krijg ik geen verbinding via mijn news-client (in MS-dos prompt komt dan telkens te staan "connection refused <2001:960:119::2,1119>"). Weet iemand waar dit aan kan liggen (poort 1119 heb ik overigens gewoon geforward).

btw, hoe werk je eigenlijk met Netsh-commands?

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 18:08:
De tunnel werkt en het lukt ook om verbinding te krijgen met de XS4ALL server en die van Scarlet-internet.

Het probleem is alleen dat ik deze servers niet via een andere poort dan 119 kan benaderen.

Als ik in MS-dos promt invoer:

"nt6tunnel -v 119 2001:960:119::2"

127.0.0.1:119

Dan krijg ik verbinding, maar vul ik in:

"nt6tunnel -v 1119 2001:960:119::2"

127.0.0.1:1119

dan krijg ik geen verbinding via mijn news-client (in MS-dos prompt komt dan telkens te staan "connection refused <2001:960:119::2,1119>"). Weet iemand waar dit aan kan liggen (poort 1119 heb ik overigens gewoon geforward).
Komt omdat de newserver op 119 werkt en niet op 1119. Je moet dus even opgeven dat de remote port wél 119 moet zijn en niet 1119: nt6tunnel -v 1119 2001:960:119::2 119

• reiker

reiker

dan jij!

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 18:08:

[...]

btw, hoe werk je eigenlijk met Netsh-commands?
Op je eerste vraag weet ik even geen antwoord, maar over het werken met NetSH dit:
Start Netsh (in dos-prompt tik in: netsh <enter>)
tik in: interface ipv6 <enter>
nu kan je interface en routes managen.

Met bv. 'show address' zie je alle netwerk-adapters, met bijbehorende IPv6 adressen.
Met 'show routes' zie je alle ingestelde routes naar bv. de gateway, de loopback-routes enz.

Met commando's als 'add route' en 'add address' kan je respectievelijk nieuwe routes en adressen handmatig inkloppen.

Kijk voor meer info bijvoorbeeld hier en hier.

Let wel, IPv6 statisch instellen in Windows is een beste klus, in die zin, dat je Windows install het maar net moet pikken. Mijn ervaring is dat dynamisch (dus bv. via rtadvd op een linux/*bsd bak) wél werkt. Op mn workstation wilde het met geen mogelijkheid goed werken. Bak kreeg een adres, kon adressen pingen, maar daar hield het mee op. Kon niet gepinged worden of IPv6-sites bezoeken. Zelfde gold voor het statische adres.
Dit in tegenstelling tot mn laptop (ook Windows XP, met exact dezelfde updates ed) die er helemaal geen moeite mee had... Surfen, pingen, gepinged worden: alles werkt. :?

[ Voor 27% gewijzigd door reiker op 29-06-2004 20:34 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Pagina: 1