linksys NSLU2 verkrijgbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.884 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:05
Een tijdje geleden had ik deze 'USB-netwerk controller' gespot op de frontpage, zie ook Linksys ( http://www.linksys.com/pr...?grid=35&scid=43&prid=640 ) voor meer details.

Het is dus een apparaatje wat je aan je router/switch/whatever knoopt en daaraan kun je weer een USB 2 harddisk hangen. Deze harddisk is dan voor alle computers op het netwerk beschikbaar, IMO de ideale server, want kost weinig stroom/plaats. Bovendien kunnen er 2 HDD's op worden geplaatst, 1 voor mezelf en 1 voor mn huisgenoten (als ze dat willen).

Nog beter : zo te zien kun je je files overal ophalen via internet, hoe dat werkt ben ik nog precies achter, maar dat komt tezijnertijd wel :P.

Wat is nu het probleem? Ik kan hem niet vinden, dus kan ik hem niet kopen!

Is er iemand die in nederland een adres weet waar ze dit juweeltje te koop aanbieden? :? Als het echt niet anders kan bestel ik hem wel in het buitenland (ik heb een cc).

edit : nee, hij staat niet in de pricewatch ;) Bekende shops zoals routershop hebben hem ook niet, maar ik ga ze nog wel een mail sturen of ze kunnen leveren.

Nog een vraag : heeft iemand een idee of je per directory rechten kunt instellen of alleen voor de hele HD? (als ik het goed begrijp uit de online handleiding moet dit idd het geval zijn, je kunt als het goed is directorys als 'share' op het netwerk zetten en per share andere rechten toekennen)

[ Voor 25% gewijzigd door WVL_KsZeN op 26-06-2004 19:36 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
*kick*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Ben ook wel benieuwd waar deze te krijgen is en vooral : wat deze kost!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
ik had gezien dat hij bij amazon te verkrijgen is voor de prijs van 111 dollars.. veuls te veul als je het mij vraagt ;) Je krijgt van amazon dan zelfs nog 70% korten tov. de listprijs ;) de schatten.

Niet bij amazon.com dus :) afzetters :D

misschien is compuplus wel een optie :) daar is hij verkrijgbaar voor 78 dollar, ongeveer 65 euro. http://www.compuplus.com/...?refer=froogle&id=1002488

[ Voor 26% gewijzigd door WVL_KsZeN op 28-06-2004 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
*kick* Ik heb helaas nog niets gevonden!! Alle bedrijven die hem hebben leveren niet in .NL..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
nog steeds niets gevonden en nog steeds niet in de pricewatch :)

iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alientrader
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-06 17:46

Alientrader

Dit was mijn compu!!

het apparaat is net nieuw op de americaanse markt,... staat volgens mij nog niet in delijst voor Europa... dus ik zou zeggen heb geduld.

Je moet trouwens wel ff kijken of iets zoals dit wel wil. Ik zou zeggen oude pc... wireless card.... en zowel de interne drive als mogelijke externe drive sharen en klaar is klare...

Maar ja...

Het is natuurlijk wel cool, om je externe hd mee te nemen en wireless te maken...

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
tja, maar een oude pc neem wel wat meer ruimte in! bovendien neem ik die niet zomaar mee ;)

ook : hoe stop je een grote HDD in een oude pc? dan moet je al snel een nieuwe controllerkaart kopen.

snelle conclusie :

oude pc is

-niet portable
-groot
-eet meer stroom

maar misschien weet iemand een ander kastje wat hetzelfde kan? op zich heb ik nu de WRT54g als router staan, maar evt zou ik nog wel zo'n Asus neer kunnen zetten. Ik moet me daar maar eens in verdiepen, want als dat ding ook als bridge kan functioneren is het dubbel kassa...

zou een mooie netwerk storage zijn + zou evt een bridge kunnen leggen naar Wireless Leiden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobS
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-01 11:00
Heb toevallig kort geleden gebeld naar Linksys Nederland. De NSLU2 komt waarschijnlijk in september op de NL markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 22:51

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Opzich erg leuk en vindingrijk apparaatje. Maar ik denk dat je HD's er behoorlijk onder gaan leiden als je ze 24uur in zo;n zeepdoosje laat draaien. Als je voor performance wil gaan is dit ook niks voor je. Schrijfsnelheden zijn nou niet echt lekker van USB2.

De andere kant is natuurlijk dat je richting de 70 - 90,- aan stroom aan het besparen bent, dat het geen warmte gemaakt, geen plaats inneemt

Wat zal dat ding doen als je op een poort een (powered) USB-hub zet met daaraan meerdere HD's? Volgens mij krijg je dan 1 grote HD.

edit:
In de PCM van augustus staat een klein artikeltje, ik citeer;
"Het apparaat is vanaf de eerste week van augustus verkrijgbaar en gaat naar schatting rond de € 125 kosten."

[ Voor 32% gewijzigd door I_stealth_I op 12-07-2004 20:24 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
performace mijn aars :) Ik heb hier toch maar een 100mbit netwerk, en dat is dus sowieso minder dan de 480mbit die USB2 biedt. Je blijft dus gewoon gelimiteerd door je netwerk, want daar gaat maar 10MB/s doorheen...

de conclusie is dat je gewoon een grote 5400rpm schijf moet kopen en klaar ben je, geen warmte probleem en die schijven gaan langer mee.

Bovendien heb ik nog een USB2.0 2.5" laptop HD-tje liggen van 20GB, die kan er ook lekker aan. Wordt _absoluut_ niet warm.

btw, ik denk niet dat je er een usb-hub aan kunt hangen, maar dat weet ik niet zeker. Er kunnen iig 2 HD's aan worden gehangen, geen idee of er meer aan kan.

[ Voor 15% gewijzigd door WVL_KsZeN op 13-07-2004 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 21:39
Wel jammer dat hd's enkel in ext3 bestandssysteem geformatteerd worden, anders kan je ze ook gewoon meenemen op verplaatsing. Zal dus enkel op Linux systeem werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
:? alleen ext3? dat had ik nog niet gezien! ik ga even de online handleiding checken. Als dit echt zo is is het een flinke domper op het verhaal, dan moet ik ook altijd de NSLU meeslepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
In de manual staat gewoon dat de schijf niet los op een windows systeem te gebruiken is.

Maar als je wat verder zoekt op internet, blijkt het om een SAMBA server te gaan die met ext3 bestandssysteem werkt.

Dit vind ik toch wel paar addertjes onder het gras, anders ziet het er een goed apparaat uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Tom_G op 20-07-2004 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50159

Wil dat zeggen dat je er met een Windows client niet naar kunt connecteren?
En als dat wel kan, kun je er dan via Windows security opzetten? - voor je huisgenoten, of gewoon voor iedereen op het internet?

BTW: hier is nog een leuk linkje: http://www.smallnetbuilde...ws-155-ProdID-NSLU2-1.php

En meteen is mijn antwoord gegeven. Jij hij supporteerd SMB. Dus je kan er vanaf elke Windows bak perfect aan. Je externe HD koppel je dus via usb aan dat Linksys kastje en dan formateer je hem. Dan is hij dus niet meer leesbaar als je de harddisk direct aan een windows machine hangt. Wat overigens wel jammer is. :|

Je harddisk sluit je dus extern aan op de usb poorten van dat Linksys kastje. Ik snap dan alleen niet waarom die kast zo groot is. Of kun je er intern ook nog een harddisk insteken? |:(

En dit vond ik zo net nog:

In regards to the NSLU2 converting external USB hard drives to the Ext3 file system, our reader Bill writes, "There is a program called ext2fs that allows Windows access to Linux drives over USB. So, you can access the drives but only if you purchase an additional program. Pedro Rodrigues also chimes in with a program called Explore2fs that lets Windows users read and write to ext3 disks."

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 50159 op 29-07-2004 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Dat Linksys toestel is niet zo groot, hij ziet er wel groot uit. Dacht dat die ongeveer de grootte heeft van een groot uitgevallen klassieke cassete walkman.

edit: ja dus, mocht je nu ook daadwerkelijk die link gelezen hebben :+
The NSL comes in a silver and charcoal plastic package that's about the size of a portable standard-sized cassette tape player.

[ Voor 42% gewijzigd door Tom_G op 29-07-2004 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik zie dat dit apparaat inmiddels verkocht wordt bij www.pcone.nl (E93,11)
Opvallend is dat er EU aan het typenummer is geplakt, waarschijnlijk is de europese versie dus anders dan de amerikaanse :?

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
wat meer leuk nieuws :

het device is al gehackt : http://www.tomsnetworking.com/Sections-article85-page1.php

ik wacht nog even met aanschaffen totdat iemand het voor elkaar krijgt dat NTSF of FAT32 drives aangesloten kunnen worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Iemand die er al één aangeschaft heeft ondertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-07 19:51
justmental schreef op 30 juli 2004 @ 18:26:
Ik zie dat dit apparaat inmiddels verkocht wordt bij www.pcone.nl (E93,11)
Opvallend is dat er EU aan het typenummer is geplakt, waarschijnlijk is de europese versie dus anders dan de amerikaanse :?
Dat een amerikaans apparaat anders is is wel logisch. Meestal zit er bij de US versie een 115 Volt voeding en bij de EU versie een 230 Volt versie. En al zou de voeding opzich een universele 115/230V versie zijn zit er toch een andere kabel bij.

Ik zit erover te denken om mijn algemene fileserver door dit ding te vervangen aangezien de routertaak/dialupserver taken die het ding eerst ook had inmiddels overgenomen zijn door een smc barricade. Scheelt weer een pak ruimte en dan hoef ik ook niet meer erachteraan als het vastloopt. (Bij zo'n ding is het stekker eruit, ff wachten, en er weer in doen. En dat wil m'n dual p2-233 servertje wel eens verrekken.) De rest v/d familie is nogal n00b dus als er iets niet werkt wordt er resoluut gebeld.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op 09 augustus 2004 @ 13:07:
wat meer leuk nieuws :

het device is al gehackt : http://www.tomsnetworking.com/Sections-article85-page1.php

ik wacht nog even met aanschaffen totdat iemand het voor elkaar krijgt dat NTSF of FAT32 drives aangesloten kunnen worden :9
Je bedoelt een disk met een NTFS of FAT32 filesystem erop ?
Moet niet zo moeilijk zijn, ware het niet dat FAT32 een beetje weinig beveiliging (permissies)
geeft en NTFS alleen read-only drivers kent voor een linux OS. (MS wil de specs niet vrijgeven)

Met ext3 en SMB kun je er toch ook met windows systemen bij ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
dat met die permissies moet toch niets uitmaken? Daar zorgt Samba toch voor? Dus een FAT32 schijf lijkt me prima kunnen. Die kun je echt aan elk systeem hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Samba moet er inderdaad los voor kunnen zorgen.

Ik denk ook dat je permissies enkel op share niveau in te stellen zijn met die Linksys, dus niet op map/bestand niveau zoals op een pc met ntfs bestandssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
permissies per map zouden prima zijn.. nu nog wachten op de eerste fat32 hack...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07-2024
De linksys is een prachtig apparaat. Er is een actieve hackers communitie die nu al leuke dingen kan met de NSLU2.

Ovislink heeft echter een multimedia router (MU-9000VPN) op de markt gebracht. 4 USB 2.0 poorten voor harddisk's, webcams, printers, etc. Ook 4 LAN poorten en 1 WAN poort.
De prijs voor dit apparaatje ligt rond de 135 euro's. Deze kan volgens mij alle formaten harde schijven aan (ext2/3, NTFS).

Vandaag heb ik er eentje besteld bij http://www.sansoftvlijmen.nl/. Staat niet bij de producten, maar de router is wel te verkrijgen.

LPEspecial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
eventjes gezocht...

http://www.ovislink.com.tw/MU9000.htm

ik zal eens kijken of ik nog wat meer info/ervaringen kan vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
LPEspecial schreef op 13 september 2004 @ 12:21:
De linksys is een prachtig apparaat. Er is een actieve hackers communitie die nu al leuke dingen kan met de NSLU2.

Ovislink heeft echter een multimedia router (MU-9000VPN) op de markt gebracht. 4 USB 2.0 poorten voor harddisk's, webcams, printers, etc. Ook 4 LAN poorten en 1 WAN poort.
De prijs voor dit apparaatje ligt rond de 135 euro's. Deze kan volgens mij alle formaten harde schijven aan (ext2/3, NTFS).

Vandaag heb ik er eentje besteld bij http://www.sansoftvlijmen.nl/. Staat niet bij de producten, maar de router is wel te verkrijgen.
Heel interessante all in one router. Zo te zien ondersteund hij alleen maar fileserver via FTP, en niet via SAMBA (gevonden via Tom's Networking, onderdeel van THG).

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07-2024
De Ovislink ondersteunt inderdaad alleen FTP, wat het iets minder interessant maakt (je kunt een FTP server niet als netwerk drive mappen). Wat hem wel weer interessanter maakt is dat hij met FAT32 overweg kan.

Ik hoop dat Ovislink ooit een SAMBA extensie toe zal voegen.

Voor de rest is het een prima router en ben ik er tevreden over. Wel is het mijn bedoeling om er alsnog een NSLU2 aan te hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door LPEspecial op 22-09-2004 12:18 ]

LPEspecial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Ondertussen zijn we weer een tijdje verder en vraag ik me nog af hoeveel mensen er deze ondertussen aangeschaft hebben.

Bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
het is volgens mij nog steeds niet mogelijk om Fat32 en NTSF schijven aan te sluiten..

ik heb laatst dus zoiets besteld :

1 stuks HP P-III 866MHz/128MB/20GB/SND/NIC/USB E-PC
(Pentium-II/III/Celeron) [à E 89,00] E 89,00

een überklein pc-tje. kost evenveel misschien iets minder dan die NSLU, maar ik kan er dan ook veel meer mee :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96178

Tom_G schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 13:22:
Ondertussen zijn we weer een tijdje verder en vraag ik me nog af hoeveel mensen er deze ondertussen aangeschaft hebben.

Bevindingen?
Ik heb er eentje: miskoop v/d maand :(

Ik raadt iedereen aan om ver weg te blijven van dit misbaksel totdat ie tenminste FAT32 ondersteund!

What's the fucking point van een EXTERNE drive die je na 1x aansluiten op dit apparaat alleen nog maar op dat apparaat kan gebruiken tenzij je 'm opnieuw formateerd!

Enne: externe toegang via Internet (staat letterlijk op de verpakking) is dus ook bullshit: dat staat nergens in de handleiding of elders uitgelegd: kan dus wel via een omweg enzo...

Conclusie: Linksys slaat de plank finaal MIS! (en ik ben 80 euro lichter)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Anoniem: 96178 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 21:31:
[...]

Ik heb er eentje: miskoop v/d maand :(

Ik raadt iedereen aan om ver weg te blijven van dit misbaksel totdat ie tenminste FAT32 ondersteund!

What's the fucking point van een EXTERNE drive die je na 1x aansluiten op dit apparaat alleen nog maar op dat apparaat kan gebruiken tenzij je 'm opnieuw formateerd!

Enne: externe toegang via Internet (staat letterlijk op de verpakking) is dus ook bullshit: dat staat nergens in de handleiding of elders uitgelegd: kan dus wel via een omweg enzo...

Conclusie: Linksys slaat de plank finaal MIS! (en ik ben 80 euro lichter)...
Dat die ext3 gebruikt wist je ook al op voorhand, dus daarop kan je de schuld niet steken. De schijf is wel nog leesbaar op een windows pc mits extra driver.

Btw, overigens is het zo dat meeste van die Linux nas dingen ext2 of 3 gebruiken. Sommige fat32, of in het beste geval ntfs (dan wel alleen lezen).

Conclussie is dat het probleem niet bij het toestel ligt, maar bij Linux zelf met andere woorden.

Wat betreft toegang via het internet (ftp?) heb ik daar ook nog niks concreets over terug gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom_G op 08-12-2004 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96178

Tom_G schreef op woensdag 08 december 2004 @ 22:22:
[...]

Dat die ext3 gebruikt wist je ook al op voorhand, dus daarop kan je de schuld niet steken. De schijf is wel nog leesbaar op een windows pc mits extra driver.

Btw, overigens is het zo dat meeste van die Linux nas dingen ext2 of 3 gebruiken. Sommige fat32, of in het beste geval ntfs (dan wel alleen lezen).

Conclussie is dat het probleem niet bij het toestel ligt, maar bij Linux zelf met andere woorden.

Wat betreft toegang via het internet (ftp?) heb ik daar ook nog niks concreets over terug gevonden.
Sorry hoor die EXT3 staat met geen een letter op de site vermeld! Daar kom je achter tijdens de installatie want dan zeurt ie dat ie wil formateren... Kijk je dan in de PDF dan staat er idd dat het om EXT3 gaat.

Overigens: het is echte bullshit want een sticky die fat is kan wel gelezen/geschreven worden dus in principe kan dat domme ding al FAT aan!!!

Maar er is hoop: via http://www.nslu2-linux.org/ wordt er gewoon gewerkt aan een volwaardige linux firmware die alles ondersteund en dus ook FTP etc... Mogelijk ook FAT32 op termijn? En nog beter: NTFS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Fat en fat 32 wordt inderdaad ondersteund door Linux. NTFS ook, maar enkel lezen (daar wordt aan gewerkt dacht ik)...

Overigens moet je het ook bij de Linux distro gaan zoeken. Moest zo iets windows draaien was er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Tom_G schreef op donderdag 09 december 2004 @ 22:54:
Fat en fat 32 wordt inderdaad ondersteund door Linux. NTFS ook, maar enkel lezen (daar wordt aan gewerkt dacht ik)...

Overigens moet je het ook bij de Linux distro gaan zoeken. Moest zo iets windows draaien was er geen probleem.
Er kan ook al geschreven worden naar NTFS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Xof schreef op donderdag 09 december 2004 @ 22:58:
[...]

Er kan ook al geschreven worden naar NTFS :)
In de recentste kernels dan? Als men voor al die NAS toestelletjes dan ook daadwerkelijk zo iets gaat gebruiken, houd niks je nog tegen van ntfs schijven te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Tom_G schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 10:13:
[...]

In de recentste kernels dan? Als men voor al die NAS toestelletjes dan ook daadwerkelijk zo iets gaat gebruiken, houd niks je nog tegen van ntfs schijven te gaan gebruiken.
Werkt alleen nog niet helemaal lekker hoor, volgens mij zijn ze er ook al heel erg lang mee bezig. Snap niet waarom ze het nog niet helemaal goed voor elkaar hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Eingelijk is het nu toch zo erg niet dat die via ext2 of 3 werken.

Heeft geen behoefte aan defragmenteren en bied gelijkaardige mogelijkheden als ntfs (rechten instellen, quotum beheer,...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tom_G schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:12:
Eingelijk is het nu toch zo erg niet dat die via ext2 of 3 werken.

Heeft geen behoefte aan defragmenteren en bied gelijkaardige mogelijkheden als ntfs (rechten instellen, quotum beheer,...).
Plus ext2 / ext3 zijn "open" en is het makkelijk hiervoor windows drivers te maken, en die zijn er dus ook gewoon.
NTFS daarentegen is niet "open" en dat de linux ondersteuning daarvoor nog niet af is
heeft daar alles mee te maken.....

Je wilt op zo'n appliance nou eenmaal geen instabiele drivers voor je FS........

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1