Toon posts:

[3dMax] blauwe artefacten bij renderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig met exterieurrenderings. Heb echter last van blauwe artefacten / puntjes. Gebruik lighttracer en logarithmic exposure control (ook zonder exposure control last van artefacten). Lichten bestaan uit 1 sky en 1 sun (ray traced shadows)
Afbeeldingslocatie: http://www.1i.nl/bluebug.jpg
Iemand idee wat de oorzaak is van deze artefacten en wat eraan te doen?

Verwijderd

Staat niet stiekem per ongeluk ergens 'show samples' aan ?

Verwijderd

Topicstarter
show samples onder light tracer settings staat uit. Daarnaast hebben niet alle camera's er last van.

Vreemd, het lijkt erop dat het materiaal van een aantal andere objecten in de scene (die gereflecteerd worden in de ramen) er mee te maken heeft. Ik heb deze objecten nu grijs gemaakt ipv getextured (massa's met daarop gevelfoto's) en dan verdwijnen de stippen. Helaas wordt dan het effect van de reflectie teniet gedaan.

Iemand een idee?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 14:31 ]

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 18:56
Je kunt het krijgen als je verschillende objecten over elkaar heen staan. Dus als je een clone hebt uitgevoerd op een object en dat object op precies dezelfde positie is blijven staan als het origineel. Misschien kan dat het probleem zijn?

http://hawvie.deviantart.com/

Verwijderd

Topicstarter
Clones van objecten op dezelfde plaats is niet het geval.

Ik heb echter het probleem kunnen localiseren en oplossen maar het blijft een vreemd verhaal:
1) 1 bepaalde jpg texture op het diffuse channel blijft voor problemen zorgen, maakt niet uit op welk object je het toepast(!!). Conversie van texture naar tga / bmp /anders, invert in Photoshop, verder opdelen, brightness aanpassen enz maakt het niet beter.
2) Indien het object een andere texture krijgt zijn er geen problemen meer.
3) resetXform/snapshot enz is niet van invloed op het effect.

Uit het bovenstaande concludeerde ik dat het wel aan de texture moest liggen echter:
3) na het object te clearen van uvw coords en deze daarna opnieuw te apply-en verdween het effect. Geen artefacts dus meer (tot nu toe).

Het laatste blijf ik vreemd vinden daar het object met andere textures geen problemen geeft EN het toepassen van de texture op andere objecten ook voor problemen zorgt. Maar ja..het werkt nu.