Toon posts:

[SuSE9.0] Internetverbinding erg traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds een tijdje voorzichtig op m'n desktop over aan het stappen op Linux. Het begon een beetje als probeersel, maar ik ben inmiddels in de fase dat ik steeds meer zaken die ik voordien onder Windows deed, te migreren naar Linux. Nu valt het me op dat sinds een paar dagen m'n internetverbinding ontzettend traag is. Als ik m'n verbinding test op b.v. speedtest.nl is er niks aan de hand, maar, een host resolven duurt vaak meer als 10 - 20 seconden. Het verschijnsel; doet zich voor bij zowel Mozilla, Firefox en Konqueror. Op deze manier valt er amper meer fatsoenlijk te surfen. Verder valt nog te vermelden dat b.v. in Google aangeland de searchopdrachten wel op normale snelheid gaan. Het lijkt wel of er iet mis is met DNS resolving o.i.d. Ik werk met DHCP toewijzing die (zover ik weet) goed staat. De /etc/resolv.conf wordt zo te zien normaal door de Chello DHCP server geconfigureerd. Mijn concretete vragen zijn:
-Ligt dit aan mijn configuratie, en waar kan ik dit eventueel checken (en veranderen).
-Heeft het migreren en installeren van software hier mee te maken (meeste software via een rpm geinstalleerd) omdat dit iets is waar ik pas sinds kort last van heb.

Gegevens:
desktop: KDE
Systeem: Athlon XP2200 256 MB

Verwijderd

Heb je het alleen 's avonds of ook overdag? Ik heb ook Chello (Mandrake 10.0) en heb alleen 's avonds problemen. Zou dus aan Chello kunnen liggen.

Ik heb andere dns servers geprobeerd en dan gaat het goed totdat ze weer overschreven worden :(.

(Ja, ik weet dat daar een oplossing voor is)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 19:52 ]

Verwijderd

Heb je soms per ongeluk BIND als caching nameserver geinstalleerd? post anders hier de output van 'dig eenpagina.nl' eens.

Verwijderd

Topicstarter
output van dig pagina.nl
; <<>> DiG 9.2.2 <<>> www.eenpagina.nl
;; global options: printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 22588
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;www.eenpagina.nl. IN A

;; AUTHORITY SECTION:
eenpagina.nl. 10753 IN SOA ns.vuurwerk.nl. postmaster.vuurwerk.nl. 2004052302 28800 7200 604800 300

;; Query time: 28 msec
;; SERVER: 212.142.28.68#53(212.142.28.68)
;; WHEN: Sun Jun 27 01:07:31 2004
;; MSG SIZE rcvd: 93

hoolie_v@linux:~>

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil even melden dat het probleem opgelost is. Om een of andere reden is er een nietbestaand IP adres in m'n gateway instelling gekomen. Ik ben nog steeds aan het uitvogelen hoe dat heeft kunnen gebeuren. Na het instellen van het juiste IP-adres was de ellende over. Bedankt voor de reply's i.i.g.! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 01:14:
output van dig pagina.nl
[...]
met de output van 'dig eenpagina.nl' bedoelde ik dus een willekeurige bestaande domeinnaam maar goed. Ik neem aan dat 212.142.28.68 (p14228068.net.upc.nl) de juiste nameserver is voor jou? Je hebt in ieder geval geen caching nameserver. de 'Query time' van 28 msec is redelijk normaal dus de fout zal idd wel bij Chello liggen (overbelasting maybe).

shit, net te laat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
No problem, wel bedankt i.i.g. ;)
Pagina: 1