[Box]Probleem met tweeter

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:13
Hallo allemaal,

ik heb hier thuis een tweetal oude HiFi speakers staan van Philips. De boxen zijn waarschijnlijk ouder dan ik zelf ben, maar ik heb ze nog steeds in gebruik.

Maar vandaag stopte de tweeter van een van de twee er ineens mee. In eerste instantie dacht ik dat ik m opgeblazen had, maar na het overzetten van de tweeter naar de andere box bleek dit niet het geval.

Nu zit er in de box een 'printje' (t is nauwelijks een printje te noemen) waarop twee spoelen zitten en een scheidingsfilter voor hoog en laag.

Ik vermoed dat een van de spoelen kapot is, op een of andere manier. Ik heb een aantal foto's genomen, jammer genoeg van vrij slechte kwaliteit. Ik bibber een beetje en had geen statief ;)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~helamoen/temp/print1.jpg
Links de spoel voor de woofer, midden het scheidingsfilter, rechts de spoel voor de tweeter.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~helamoen/temp/print2.jpg
Bovenaanzicht. Rechtse spoel is half gesmolten en ?uitgelopen?
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~helamoen/temp/printonder.jpg
Onderaanzicht
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~helamoen/temp/schema.jpg
Het schema zoals het onder op de box staat.

Op geen van de foto's zit de tweeter overigens aangesloten. Sluit ik deze rechtstreeks op de inkomende bedrading aan, dan doet ie t, maar ik wil hem het liefst achter het filter zetten, zoals het hoort.

Wat moet ik nu vervangen en waarmee. Op het scheidingsfilter staat het volgende:

Bilpolair
2222 066 90016
■▲ = + 12µF - 25v
70° C / B-3

Op de spoel verder is niets terug te vinden.

Wie helpt me verder?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het "scheidingsfilter" zoals jij het noemt, is een bipolaire elco van 12uF = 12 micro Farad. Maar eigenlijk is het scheidingsfilter het complete schema dat onder op de box staat, dus het scheidingsfilter bestaat uit 1 spoel voor de woofer, plus 1 bipolaire elco plus 1 spoel voor de tweeter.

Vermoedelijk is de bipolaire elco defect. Je kunt hem vervangen door een andere bipolaire elco, of door een gewone folie-condensator van 12uF, bijvoorbeeld van polyester.

Bipolaire elco = Bipolaire Electrolytische Condensator.
Normale elco's hebben een + en een - aansluiting, en zijn alleen geschikt voor gelijk-spanning. Bipolaire elco's zijn ook geschikt voor wisselspanning.

Verwijderd

Het vervangen van die bipolaire elco lijkt mij ook de beste oplossing.
Als je hem vervangt door een Folie condensator (met dezelfde waarde) wordt de geluidskwaliteit ook beter als ik me niet vergis.

• RvL
Dan zal ik maandag eens gaan winkelen bij de electronicaboer hier in DB. Heb zo geen folie condensators liggen van 12µF. De grootste die ik heb is 1µF.

Nu de dekens nog...

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28
Een foliecondensator is vet overkill voor een box als deze... het verschil tussen een foliecondensator en een bipolaire is al nauwelijks hoorbaar in een high-end speaker, laat staan dat je het met deze speaker zou horen...

Ik zou je trouwens aanraden om de condensator in de andere speaker ook te vervangen, zodat het klankbeeld gelijk blijft.

• RvL
Goed, ik heb bij gebrek aan 12µF twee 15µF bipolaire elco's gekocht. In de kapotte box reeds ingebouwd, maar het valt me op dat ik nu veel minder lage tonen in die box heb.

Had ik beter 10µF kunnen kopen? Of maakt dat voor hoog/laag niet uit?

De box waar de nieuwe elco nu inzit is overigens de rechter box, maar als ik m links hang hoor ik geen verschil

Nu de dekens nog...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nee.. met 10µF zorgde je er juist voor dat er meer laag naar je tweeter gaat.
15µF zorgt ervoor dat de tweeter minder laag door krijgt.

Misschien is je tweeter toch een beetje beschadigd? Probeer eens te wisselen en zo te kijken of het aan het filter ligt of aan de tweeter.

Wise enough to play the fool

• RvL
Heb het even geprobeerd, maar merk zo geen verschil. Het zal waarschijnlijk ook wel een wennen zijn. Heb een tijdje alleen maar bas uit de box gehad dus het zal weer even wennen zijn dat er nu ook hoge tonen uit die hoek komen.

Ik zal ook eens kijken hoe t klinkt als ik de elco van de andere box ook heb vervangen. Mocht dat tegenvallen, dan kan ik altijd de originele nog terugzetten

Nu de dekens nog...

Verwijderd

subsonik schreef op 26 juni 2004 @ 19:47:
Een foliecondensator is vet overkill voor een box als deze... het verschil tussen een foliecondensator en een bipolaire is al nauwelijks hoorbaar in een high-end speaker, laat staan dat je het met deze speaker zou horen...

Ik zou je trouwens aanraden om de condensator in de andere speaker ook te vervangen, zodat het klankbeeld gelijk blijft.
Een foliecondensator is misschien wel overkill... maar het kost bijna niks. Een paar euro is toch geen probleem? Het verschil tussen een bipolaire elco en foliecondensator heb ik wel eens gehoord. En het verschil is best groot(op een middelgoede luidspreker)!!!

• RvL
Het zal best verschil opleveren, maar het verschil tussen €2,95 p/s of €5,50 €5,95 p/s (Visaton) / €6,95 p/s (Monacor) is best groot. Zeker als je bedenkt dat ik dit jaar nog een 5.1 set wil kopen, waar ik even flink voor aant sparen ben. Zo lang zal ik de boxen dus niet meer in gebruik hebben. Tenminste, niet in deze toepassing.

Anyway, heb de andere elco nu ook vervangen en met de bas valt het wel mee op zich. Na wat spelen met de software en de versterker die er op dit moment tussen zit kwam ie toch weer aardig terug op niveau. Ik heb m zelfs terug moeten schroeven ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 30-06-2004 00:53 ]

Nu de dekens nog...

Verwijderd

teacher schreef op 29 juni 2004 @ 22:34:
nee.. met 10µF zorgde je er juist voor dat er meer laag naar je tweeter gaat.
15µF zorgt ervoor dat de tweeter minder laag door krijgt.

Misschien is je tweeter toch een beetje beschadigd? Probeer eens te wisselen en zo te kijken of het aan het filter ligt of aan de tweeter.
Normaalgesproken is dat juist net andersom, we hebben het hier over de condensator in serie met de tweeter. Met 15 uF wordt er <1500 gecrossed (ook afhankelijk van de spoel en de tweeter impedantie) Met 10 uF zit het meer in de orde van 2 kHz.

Al met al kan het geen invloed hebben op het laag van de woofer deze ondergrens wordt bepaald door de kastafstemming.
Pagina: 1