Toon posts:

[HP] HP Laserjet print geen euroteken meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd print onze HP Laserjet 4000 geen euroteken meer. Aan de printer is een HP JetDirect 300x kastje verbonden om van de printer een netwerkprinter te maken.

Sinds ongeveer drie weken komt dit probleem naar voren. Alle mogelijke tekens worden geprint (ook bijzondere tekens, zoals het plusminus-teken, copyright-teken, etc), behalve het euroteken.

Het netwerk bestaat uit twee identieke desktop pc's:
  • PIII 667 mhz;
  • 64mb intern geheugen;
  • 10 gb harde schijf;
  • Windows '98 Second Edition;
...en een laptop:
  • AMD XP 2200+;
  • 256 mb;
  • 30 gb harde schijf;
  • Windows XP Home Edition.
Vanaf de beide desktop pc's komt dit probleem wel voor, maar bij de laptop niet.

Wat heb ik geprobeerd?
  • Ik heb vijf verschillende soorten drivers geprobeerd: één die we bij de printer kregen en vier andere drivers welke ik van de HP website heb gedownload. Dit had allemaal geen effect.
  • Ik heb andere lettertypen geprobeerd: gebleken is dat dat helpt! Ik heb namelijk ontdekt dat de printer het euroteken wel print wanneer het lettertype ingesteld is op Comic Sans. Zowel Arial als Times New Roman werken allebei niet.
Heeft iemand van jullie enig idee hoe dit op te lossen is?

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 06:09

nhanssen

QVL is non-tweakers

Daar was een software patch voor meen ik me te herinneren.

HP medewerker... :r

Spec's PC

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Als het eerst wel werkte, en nu niet, dan is de mogelijk default character-set veranderd. Deze zou iets van ISO8859-15 moeten zijn.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Kennelijk zit het euroteken niet in de interne characterset van de printer. (hoe oud is die?) Als je dan toch de beschikking wil hebben over dat teken dan moet je ervoor zorgen dat de printer niet de interne characters gebruikt. Dat doe je door in de printerdriver op te geven dat TrueType lettertypen als bitmaps worden afgedrukt. Of zoiets. Zoeken maar in die printerdriver!

Verwijderd

firmware updaten naar rev. 3.76

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het rare is dat het op de laptop wel werkt.

Ik zou eerder denken aan een windows 98 update ofzo, want met XP werkt het klaarblijkelijk wel.

Dus het kan zijn dat winXP niet de interne characterset van de printer aanstuurt en de W98 wel.

Probeer de instellingen van de printer in de laptop ook op de pc te gebruiken. Loop alles na en stel het precies hetzelfde in.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Print character as bitmap aanzetten in de drivers op de werkstations.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn 4Plus deed het ook niet. Toen heb ik een macro op Alt 5 gezet met een bitmap van de euro en toen deed die het wel.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• -=Sentinel=-
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04 07:04

-=Sentinel=-

*zucht...*

Hoe heb je dat gedaan, een bitmap in een macro gezet? Heb hier ook nog een paar printers die geen euro printen. Als je alles op bitmap zet, duurt het een eeuwigheid voordat het blaadje eruit komt.

Ashes to ashes, dust to dust... Rest in peace dear AMD 1800+... MAAR IK HEB NU WEL EEN MOOIE SLEUTELHANGER!!!

Verwijderd

zoals ik al eerder zei de firmware updaten naar rev. 3.76
dan ben je gelijk van het traag printen probleem af

• -=Sentinel=-
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04 07:04

-=Sentinel=-

*zucht...*

Alleen heb ik een nashuatek, waar geen firmware voor te krijgen is. Ik kan wel een fontmodule kopen, maar die kost 150 euri. Beetje teveel voor alleen het euroteken

Ashes to ashes, dust to dust... Rest in peace dear AMD 1800+... MAAR IK HEB NU WEL EEN MOOIE SLEUTELHANGER!!!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties!

Na voor de derde keer een half uur speuren op de HP-site vond ik een Fontpack, welke dit probleem oplost. Dit pakket bestaat uit twee lettertypen welke alleen uit een € bestaan. Wanneer je nu een factuur opmaakt, moet je voor de eurotekens dus iedere keer dat lettertype selecteren. Onhandig, en daarentegen sluit het lettertype niet eens aan op de andere lettertypen.

Ik heb geen idee hoe oud de printer is, we hebben een aantal maanden geleden de mogelijkheid gekregen om voor een prikje werkstations en printers over te nemen van een failliet gegaaan bedrijf. Echter, aankoopbonnen of dergelijke heb ik nooit gezien.

Ik ga eens kijken wat voor firmware erin zit en deze zonodig updaten en de printerdriver eens op bitmaps zetten. De printer staat helaas niet thuis dus ik ben niet altijd in de gelegenheid hiermee aan de slag te gaan. Wanneer het gelukt is (of niet) dan zal ik het hier posten :).

Verwijderd

houdt er rekening mee dat de firmware voor een lj4000 op de formatter (moederbord) zit.
de enige manier op die te updaten is een firmware dimm aanschaffen

als je de firmware hebt geupdate hoef je "send true type as bitmap" niet aan te zetten

Verwijderd

Ik heb een hele oude laserjet4 welke prima de euroteken print.
Ik heb dan ooit wel gehoord dat HP de me de invoering van de euro hun drivers hebben aangepast zodat er een update in de printer nodig was (voor geld natuurlijk). Hopenlijk is dit niet waar, maar als een bijna antieke printer het wel goed doet ????
Probeer eens een oude driver versie of gebruik postscript. :)
Pagina: 1