Toon posts:

Bellende videokaart met een kapotte voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 22 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend zette ik m'n pc aan. Zoals altijd werdt Win2K opgestart tot aan het inlogscherm. Daarna type ik de gebruikersnaam en het wachtwoord, maar dat werkte deze keer niet omdat de boel volledig vast zat (muis deed het niet, keyboard deed het ook niet - niets deed het).

Opnieuw opstarten dan maar.. nu krijg ik een lange piep en twee korte piepjes te horen. Probleem met de videokaart dus. Hierna hoorde ik een inbelmuziekje (terwijl er geen modem in zit :?) en een hoop eng gepruttel.

Hierna probeerde ik nog een paar keer opnieuw op te starten. Nu kreeg ik weer steeds die 3 piepen maar dan zonder het inbelmuziekje er achteraan.

Na een half uur, voordat ik de kast ging openmaken, probeerde ik het nog een laatste keer om het systeem op te starten. Deze keer hoorde ik alleen nog maar een soort piep (lang) met steeds een korte pause daartussen. Dit bleef oneindig doorgaan.

Ik heb de kast hier nu open staan, heb de videokaart en nog een paar andere kaarten eruit gehaald en de HDD losgehaald. Hierna probeerde ik weer om het systeem aan te zetten, maar nu gebeurde er helemaal niets (de stekker zit er natuurlijk wél in :+) en geeft helemaal geen teken van leven meer (geen brandende lampjes, geen geluid, geen draaiende fans, niets, noppes, nada).

Nadat ik alles er weer in had gestopt gebeurde er net zoveel als de keer ervoor: niets.

Nu zit ik even met m'n handen in het haar: is de videokaart kapot? (ie. de 3 piepjes) of de voeding? (niets werkt meer)

Verwijderd

Vertel eens, wat heb je voor een systeem? Videokaart, Voeding, Moederbord, RAM, het kan werkelijk ALLES zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Is niet echt relevant lijkt me, maar alsjeblieft:

- P3 500
- MSI moederbord waarvan ik geen handleiding meer heb en niet uit m'n hoofd weet wat voor type het is (ik zal zo nog even op het mb zelf kijken)
- Videokaart: een of ander vaag merk: 'Pine' met een NVIDIA Vanta erop (kan zo niet zien of er 16 of 32 MB op zit)
- Voeding: 300w (Seasonic)
- Geheugen: 3x Spectek, 128 MB (geen ecc en/of ander extra spul)

Ik wil nog wel even de kast induiken voor verdere typenummers en zo, maar ik geloof niet dat iemand daar iets aan heeft want op dit moment werkt gewoon helemaal NIETS meer. Wanneer de aan/uit-knop wordt ingedrukt doet ie hetzelfde als wanneer er geen stroom op staat. Niets dus.

btw. 't is allemaal idd nogal goedkoop spul, maar voor de mensen die het systeem gebruikten voldeed het (is dus eigenlijk niet echt helemaal m'n eigen systeem meer).

Verwijderd

Pine is geen vaag merk, dat is tegenwoordig XFX. Ik geloof overigens dat het moederbord en het RAM ook te overwegen valt, naast voeding en videokaart, al wat ander RAM geprobeert? Andere videokaart? Andere voeding?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
misschien moet je proberen een handleiding ergens op te snuffelen van je moederbord en kijken of er iets instaat wat dat inbelmuziekje kan betekenen?

Verwijderd

Topicstarter
Als ie zonder videokaart al neits doet zal ie met (een andere) ook wel niet veel doen, denk ik. (toch?)
Pine/XFX heb ik verder nog nooit van gehoord maar ik hou me daar allemaal niet echt mee bezig dus het zou best kunnen dat het wel aardig bekend is.

Geheugen heb ik al geprobeerd te verwisselen (zelfde resultaat), andere voeding ga ik straks even proberen en een ander moederbord heb ik hier niet liggen (ik kan m'n 'normale' systeem uit elkaar halen maar daar ga ik niet aan beginnen omdat ik die maandag hard nodig heb en niet wil hebben dat dat het straks ook begeeft - ik ga Murphy niet uitdagen).
bigfoot1942 schreef op 26 juni 2004 @ 16:19:
misschien moet je proberen een handleiding ergens op te snuffelen van je moederbord en kijken of er iets instaat wat dat inbelmuziekje kan betekenen?
Die handleiding is ooit verdwenen en nooit meer tevoorschijn gekomen :'(

Nog een vraag: als het moederbord kapot is, zou de voeding zelf dan nog wel moeten werken (ie. de fan) of is het normaal dat dat dan ook niets meer doet?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 16:28:

[...]

Die handleiding is ooit verdwenen en nooit meer tevoorschijn gekomen :'(

Nog een vraag: als het moederbord kapot is, zou de voeding zelf dan nog wel moeten werken (ie. de fan) of is het normaal dat dat dan ook niets meer doet?
voor die handleiding: probeer Google es... zoeken kan fysiek maar ook met Google ;)
ik heb eens mijn proc gemold, toen draaiden de fans ook 1 seconde wanneer je m aanzette, daarna gingen ze vanzelf weer uit. of ze draaien of niet kan er dus mee te maken hebben wat er kapot is. Doet ie t dus wel of niet? laatmaar, ik moet beter leren lezen.

En ik zou er echt een andere videokaart in proberen hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door bigfoot1942 op 26-06-2004 16:38 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

harde schijf???? heb zoiets dergelijks ook wel eens met een hdd gehad van maxtor namenlijk ben benieuwd naar je onderdelen.

hoorde trouwens laatst een verhaald dat kortsluiting in de videokaart ook de hdd gemold heeft kan je de componenten ook testen in een andere pc?

computer voor alle werkzaamheden

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Lange piep en daarna 2 (of 3) kort is inderdaad "ik zie geen videokaart/monitor"
Een hele lang piep dat steeds herhaald is volgens mij "ik zie geen geheugen"
Ik zou het mainboard eruit halen en op je buro opbouwen met:
- voeding (aan randaarde)
- 1 geheugen module
- cpu met cooler :)
- videokaart (liefst een PCI)
- systeem speakertje aangesloten op het mainboard

En eens kijken wat ie dan doet.

TIP: Leg één of twee cd-hoesjes onder het mainboard, dan kan de videokaart er goed in gezet worden.

Ook even de BIOS wissen door het batterijtje er even uit te halen en/of het jumpertje van CMOS clear even om te zetten.
Ik vrees dat of de voeding of het mainboard defect is...
succes!

[ Voor 6% gewijzigd door DefaultUser op 26-06-2004 16:48 ]

Als ik maar een beetje kan computeren

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

DefaultUser schreef op 26 juni 2004 @ 16:47:
Lange piep en daarna 2 (of 3) kort is inderdaad "ik zie geen videokaart/monitor"
Een hele lang piep dat steeds herhaald is volgens mij "ik zie geen geheugen"
.....
ik had nog maar net een lange piep met een aantal hele snelle korte piepjes, telkens als mn pc mn maxtor uit standby wou halen, na een aantal keren die piepjes the hebben gehoord was er opeens een spinup van de hd.
Op een gegeven moment zag windows overigens geen hd meer, 2 uur geleden de hd eruit gehaald en er weer ingezet en nu doet ie het weer :+

(op de momenten dat de hd probeerde te starten, tussen piepjes en spinup hing mn pc helemaal, niets meer te doen op dat moment)

[ Voor 14% gewijzigd door solomo op 26-06-2004 16:57 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

- geen volledige specs (of je je er anders mee bezighoudt of niet, voor een topic hier een vereiste)
- ondanks dat je een ander systeem hebt heb je niet onderdelen getetst
- er is zoiets als een hangen en opstarten troubleshooter (zie link hierboven), probeer dat voortaan aub voor je hier een topic opent...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.