Toon posts:

Apart voeding/opstart-probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem sinds ik m'n pc heb geupgrade, ik had nieuwe voeding/mobo/cpu/vidkaart/geheugen erin gedaan. Dit bleek allemaal goed te werken, alleen na een week kreeg ik de computer niet aan (direct nadat ik afsloot). Dus ik doe de voeding uit en weer aan, en de computer ging weer aan. Dit vond ik niet zo'n zorgwekkend probleem, maar wanneer m'n computer rebootte onder spellen vond ik het niet zo leuk meer. Ik had geen flauw idee wat het was en eergisteren kwam ik erachter dat m'n hele kast onder stroom staat! (lichte trillingen.. paar volt) Dit kan natuurlijk verklaren waarom m'n computer soms niet aan wil/crasht toch?

Ik heb dus mobo/vidkaart alles losgekoppeld behalve voeding om te kijken of het probleem daar zat, nee dus. Ik weet dus zeker dat het probleem in de voeding zit. Enig idee hoe ik mijn voeding kan fixen??

voeding: BeQuiet BQT P4 400W-S1.3 --- ATX 400 Watt

------------------------------------------

Dank jullie allemaal voor jullie reply's, ik zal even wat meer details geven over wat ik nu heb uitgevoerd:

Probleem: --
Computer wou niet meer na tijd aan gestaan hebben opstarten: Computer wou gewoon echt niet aan, lampje op mobo brand wel maar verder geen teken van leven als ik op het power-on knopje drukte.
Oplossing: Ik heb m'n mobo vervangen, en nu is het probleem weg. Tijdens het probleem toen m'n computer crashte en weer rebooten kwam ik bij de windows login scherm en stond er "Windows word opgestart" en deed ie nix meer. Dus kennelijk een defecte mobo

Over m'n andere probleem, het crashen tijdens spellen is nog steeds niet opgelost! M'n computer slaat af en reboot gelijk, heel snel. Ik heb PC Probe van Asus aangezet om te kijken naar de waardes en ut2004 aangelaten. Toen ik terugkwam was ie kennelijk gecrasht en keek ik terug naar de waardes waar temperatuur van de cpu 59 was (niet hoger) en mobo 33 graden. Ook de voltages bleven gelijk.

Dus als iemand mij kan helpen met dit probleem alsjeblieft reply'en!

ps. over voeding. Ik heb m'n computer beneden getest aan een geaard stopcontact, kast stond niet meer onder stroom dus geen "trilling" meer.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 23:02 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 15:36:
Ik heb dus mobo/vidkaart alles losgekoppeld behalve voeding om te kijken of het probleem daar zat, nee dus. Ik weet dus zeker dat het probleem in de voeding zit. Enig idee hoe ik mijn voeding kan fixen??
Het staat niet vast dat je voeding defect is. Dat je kast onder spanning staat komt waarschijnlijk doordat je pc niet op een geaard stopcontact is aangesloten. Dit zou de instabiliteit van het systeem kunnen verklaren; in ieder geval is het geen goede zaak dat je machine niet geaard is. Begin dus eens met het aanleggen van randaarde en kijk of de problemen dan opgelost zijn.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Als het goed is is de voeding intern doorgelust met de aarde van je aansluiting op de netstroom. Dat dit niet werkt kan komen doordat je geen geaard stopcontact hebt gebruikt. Als dit het geval is , maar je geen geaard stopcontact kunt regelen moet je even een draad van je kast naar de verwarming leggen. Je verwarming is ook geaard en dat kun je handig gebruiken.

mod-remark: Aarden aan de verwarming is NIET toegestaan.
Een verwarming wordt geaard, maar is géén aardingspunt! Lees onderstaande URL's eens goed na, want wat je voorstelt is niet toegestaan én gevaarlijk.
Goed verhaal over aarding van je pc (alternatieve URL's: 1, 2, 3)
[rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml]

Over de reboots en dergelijke. Probeer eens je voedingslijnen uit te lezen. Welke voltages krijg je eruit? Het feit dat je kast onder stroom staat wil niet zeggen dat het probleem van rebooten daaraan ligt. Het feit dat het na de upgrade ineens zo slecht gaat doet me sterk denken aan een te zwakke voeding.

Dat het een 400 Watt voeding is zegt me dan nog niet zoveel. Een goede voeding levert voldoende ampere op elke voedingslijn en voor hetzelfde geld is dat bij deze niet het geval. Even je waardes bekijken dus. Als je die waardes bekijkt moet je wel je 3dmark oid gaan draaien , aangezien dat je pc lekker veel stroom laat gebruiken ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 02:58 ]

Raku

Verwijderd

De reden dat je de voeding niet direct aankreeg zal wel te maken hebben met condensatoren die nog moesten ontladen oid.

Wat betreft de spanning op de behuizing: dan heb je de PC niet geaard zoals het hoort.
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html
[rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml]

Rebooten tijdens spellen kan samenhangen met instabiliteit door warmte, overbelasting, driverconflicten, hardwarefailures etc. Kortom, check je voedingsspanningen onder belasting - check je windowslogfiles - check je temperaturen en doe diverse diagnostische tests om het probleem te pinpointen (cpu burntest, videokaart stresstest etc).

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 02:44 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De centrale verwarming is geen aarding! Lees [EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA! door voor meer informatie over het nut van aarden, en waarom de centrale verwarming, waterleiding of gasleiding taboe zijn.

De randaarde is er puur voor je eigen veiligheid. Daar ga je dan toch geen prutsoplossingen voor gebruiken?

Damn, "euss" was me net voor :)

[ Voor 7% gewijzigd door satcp op 27-06-2004 02:43 ]

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

SatCP schreef op 27 juni 2004 @ 02:43:
De centrale verwarming is geen aarding! Lees [EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA! door voor meer informatie over het nut van aarden, en waarom de centrale verwarming, waterleiding of gasleiding taboe zijn.

De randaarde is er puur voor je eigen veiligheid. Daar ga je dan toch geen prutsoplossingen voor gebruiken?

Damn, "euss" was me net voor :)
Ik begrijp het na het lezen van de topics :) Ik zal voortaan niet weer dat balletje opgooien ;) Ik ging er vanuit dat het in principe hetzelfde was. Excuus hiervoor :)

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de voeding vervangen door een andere (oudere) voeding (ook 400 watt) en hiermee kreeg ik windows niet eens meer aan! Ik heb inderdaad geen geaard stopcontact.

Nu wil windows niet meer aan, hij blijft haken :S
Wat denken jullie?

• satcp
  • Niet online
Windows wil niet meer aan? Wat houdt dat nu juist in?

Beschrijf eens stap voor stap wat er precies nog werkt, wat niet meer, wat de eventuele foutmeldingen of andere symptonen zijn,...

Start de computer nog op? Hoor/zie je de koelfans draaien? Zie je de BIOS POST op het scherm verschijnen? Wanneer je op F8 drukt tijdens het opstarten (vlak na de BIOS POST en voordat Windows begint te laden), krijg je dan nog het keuze menu om te kiezen tussen veilige mode en dergelijke? Indien ja, wat gebeurt er trouwens als je veilige of foutoplossings mode kiest? En wat met de laatst gekende werkende configuratie? Als je daar voorbij raakt, zie je het grafische laadscherm van Windows? Etc...

Een hoop vragen die onbeantwoord blijven omdat je je probleem niet gedetailleerd genoeg omschrijft. Op die manier kunnen we je natuurlijk niet helpen. Je geeft beter teveel info dan te weinig.

En wat dat (on)geaard stopcontact betreft: Dit gaat de primaire werking van je PC niet beïnvloeden, maar voor je eigen veiligheid is het toch erg sterk aangeraden om een geaard stopcontact te (laten) installeren nabij de PC. Wel is het zo dat het ontbreken van de aarding je PC storingsgevoeliger kan maken. Spontane vastlopers en dergelijke *kunnen* aan een ontbrekende aarding te wijten zijn (maar in de praktijk gebeurt dat zelden).

[ Voor 11% gewijzigd door satcp op 28-06-2004 17:49 . Reden: update ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
SatCP schreef op 28 juni 2004 @ 17:47:
En wat dat (on)geaard stopcontact betreft: Dit gaat de primaire werking van je PC niet beïnvloeden
Daar denk je wel anders over als je (geteste!) voedingen ter plekke uit ziet branden op het moment dat je een ongeaarde stekker erin stopt.
Daarnaast kun je problemen verwachten met de stabiliteit van het systeem zolang de machine niet geaard is. Ook zijn inbelverbindingen op een ongeaarde pc vaak instabiel (verbinding wordt verbroken of blijft inactief). Dit zijn allemaal zaken die ik meerdere malen aan den lijve heb ondervonden.

• satcp
  • Niet online
koraks schreef op 28 juni 2004 @ 17:57:
Daar denk je wel anders over als je (geteste!) voedingen ter plekke uit ziet branden op het moment dat je een ongeaarde stekker erin stopt.
Dan zal er wel iets mis zijn geweest met die voedingen. Dit gedrag hoort helemaal niet voor te komen bij een ongeaarde voeding. De randaarde wordt in de voeding voor niets anders gebruikt dan de ontstoring in het netfilter. En wanneer de aarde niet is aangesloten is het enige effect dat de ontstoring gewoon niet naar behoren werkt. Dat betekent dat andere apparatuur die op de netspanning aangesloten zijn gestoord kunnen worden door de geschakelde voeding en de voeding door de andere apparatuur. Wanneer andere slecht ontstoorde apparatuur spikes op het net zet, dan kan dit leiden tot spontane uitval van de PC doordat het netfilter van je PC-voeding niet voldoende werkt. De oorzaak van uitbrandende voedingen moet je echter elders zoeken.

De aardingsaansluiting op een PC-voeding is er hoofdzakelijk voor je eigen veiligheid omdat anders de helft van de voedingsspanning (bij een zeer lage - doorgaans ongevaarlijke stroomsterkte) op de behuizing kan komen te staan. En mocht er dan eens iets mislopen in de voeding waardoor de netspanning met volle kracht op de behuizing komt te staan, dan vloeit de netspanning mooi weg via de aarde zodat er geen aanrakingsgevaar is.

Daarnaast zorgt de aarding voor een verbeterde storingsongevoeligheid. Als de netspanning in huis erg vervuilt is (doorgaans door slecht andere ontstoorde apparatuur) dan kan dit tot aanzienlijke instabiliteit leiden van je systeem. Maar de aarding kan de storingsgevoeligheid ook doen toenemen... Denk maar aan een aardlus.

Anyway, je kunt er gewoon van uitgaan dat wanneer een aarding voorzien is op een toestel, ze er niet zonder reden is. Gebruik ze dan ook!

[ Voor 4% gewijzigd door satcp op 28-06-2004 18:50 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SatCP schreef op 28 juni 2004 @ 18:47:
[...]
Dan zal er wel iets mis zijn geweest met die voedingen. Dit gedrag hoort helemaal niet voor te komen bij een ongeaarde voeding. De randaarde wordt in de voeding voor niets anders gebruikt dan de ontstoring in het netfilter.

[...]
Volgens mij vergeet je hier een zeer significante functie van de aarding van PCs in een netwerk: per definitie zijn apparaten in een netwerk electrisch met elkaar in verbinding. Het is daarbij belangrijk dat alleen data over die verbindingen loopt en geen voedings- of aardestroom. Om dat te verzorgen moet er dus een gelijke referentiewaarde voor 0V zijn op alle apparaten, dat is de aarde. Als dat er niet is krijg je potentiaalverschillen over je netwerk waardoor soms vrij forse stromen kunnen lopen. Dat leidt in milde gevallen tot netwerkinstabiliteit, maar kan in ernstige gevallen met gemak NICs uitblazen incl mobo waar ze in zitten.

Ook op m'n werk gemerkt trouwens- Thomson kabelmodems hebben de neiging in hun Init fase te blijven hangen ipv online te gaan. Wat zie je dan uiteindelijk bij al die gevallen- ongeaarde PCs die zich via de kabelmodem (die via de cladding van de coax geaard is) proberen te aarden.

Ongeaarde PCs kunnen de raarste maar soms ook destructiefste problemen in een netwerk hebben. Echter, intern in de PC zal het weinig uitmaken als dat ding volledig standalone is.

Oslik blyat! Oslik!

• satcp
  • Niet online
Ik doelde dan ook meer op het nut van de aarding op de voeding. Daar dient deze enkel voor de eerder genoemde zaken.

Natuurlijk, binnen een netwerk of bij meerdere aan elkaar gekoppelde apparaten heeft de aarding ook nog als bijkomend nut de door u beschreven werking. Zonder degelijke aarding kan dat tot problemen leiden. Zeker bij hot-plugging tussen apparaten is het ontbreken van randaarde vaak funest.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-08 12:49
Netwerkkabels zijn in een pc galvanisch gescheiden anders zouden er een hoop andere problemen zijn,wat niet weg neemt dat een onbrekende aard verbinding een netwerkverbinding kan storen.
Eigenlijk is een aard aansluiting op een pc gewoon een vorm van goedkoopheid.
Als ze een laptop kunnen maken zonder aarde waarom niet een desktop pc.
Het verhaal van de metale behuizing is een goede reden van aarde maar zeker geen veiligheids noodzaak, iedere handboormachine had in het verleden hetzelfde netfilter en een metale boorkop maar was dan wel dubbel geisoleerd.
Ik vind dan ook als erkent installateur dat of de overheid geaarde wcd's in ieder woonvertrek moet verplichten(in nieuwbouw huizen sinds 96 verplicht) of dubbelgeisoleerde voedingen zou moeten verplichten in pc's en monitors, er is toch ook geen een tv met een geaarde stekker.
Neemt niet weg dat het verstandig is om een pc te aarden.
Het verhaal dat er 115 volt op een pc staat is waar maar dat is een zeer hoogohmig signaal de grootste stroom die er door de ontstoor condensator en dus door de eventuele mens loopt is zeer klein (minder dan 1milliampere)
Verder is iedere pc naast condensators ook voorzien van vdr's welke een kortsluiting veroorzaken als een van de ontstoor condensators zou doorslaan.(waardoor de zekering springt)
Verder hebben alle in het primiare circuit gebruikte condersators een veiligheids klasse van 1000v en zijn meestal vde gekeurt.
NEEMT NIET WEG DAT JE HET BESTE JE PC KUNT AARDEN

[ Voor 3% gewijzigd door snameroc op 28-06-2004 21:59 ]

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie allemaal voor jullie reply's, ik zal even wat meer details geven over wat ik nu heb uitgevoerd:

Probleem: --
Computer wou niet meer na tijd aan gestaan hebben opstarten: Computer wou gewoon echt niet aan, lampje op mobo brand wel maar verder geen teken van leven als ik op het power-on knopje drukte.
Oplossing: Ik heb m'n mobo vervangen, en nu is het probleem weg. Tijdens het probleem toen m'n computer crashte en weer rebooten kwam ik bij de windows login scherm en stond er "Windows word opgestart" en deed ie nix meer. Dus kennelijk een defecte mobo

Over m'n andere probleem, het crashen tijdens spellen is nog steeds niet opgelost! M'n computer slaat af en reboot gelijk, heel snel. Ik heb PC Probe van Asus aangezet om te kijken naar de waardes en ut2004 aangelaten. Toen ik terugkwam was ie kennelijk gecrasht en keek ik terug naar de waardes waar temperatuur van de cpu 59 was (niet hoger) en mobo 33 graden. Ook de voltages bleven gelijk.

Dus als iemand mij kan helpen met dit probleem alsjeblieft reply'en!

ps. over voeding. Ik heb m'n computer beneden getest aan een geaard stopcontact, kast stond niet meer onder stroom dus geen "trilling" meer.
Pagina: 1