Raar UTP kabel probleem

Pagina: 1
Acties:

• STN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik heb bij mijn buurjongen even een utpkabel doorgetrokken van de 1e verdieping naar zolder. Zelf de stekkertjes erop gezet zoals ik al 100x gedaan heb, de kabel in de router/switch gestoken en op zolder in de laptop.

Laptop geeft aan dat hij netwerk heeft maar ik kan niet pingen, internetten of wat dan ook. Ik krijg ook geen ip van de router. Ik heb de kabel getest met een kabel tester en die zegt dat de kabel ok is. Ik heb ook een andere laptop gebruikt maar daarmee zelfde resultaat. Stekkertjes al 3x vervangen helpt ook niet. Ik snap er echt geen drol meer van.

Als ik met een andere UTP kabel de laptop vlakbij de router verbind doet hij het wel, de poorten van de router werken dus ook gewoon goed.

Hebben jullie enig idee waar het nog meer aan kan liggen?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:53

Reptile209

- gers -

Loopt de kabel ergens langs stroomkabels of andere storende factoren? Is het mogelijk om de hele kabel "los" te halen, ergens op een hoopje te gooien en dan aan te sluiten?

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Kabel met harde kern in combinatie met stekkers gebruikt die daar niet geschikt voor zijn?

• STN
De kabel loopt langs de coax kabel voor de tv op zolder. Kan het daar aan liggen dan? Bij mij thuis loopt het ook zo. Kan de kabel wel weer helemaal los trekken maar dan moet ik straks weer achter wandjes op zolder kruipen, ik hoop eigenlijk dat ik dat niet meer hoef ;)

De UTP kabel ziet er volgens mij normaal uit. Niet veel anders dan de kabels die ik anders gebruik. Wist niet eens dat er kables waren met een harde kern. En zijn er andere stekkers dan voor UTP?

Verwijderd

Heb je wel de juiste kleurvolgorde gebruikt? Bij korte kabels maakt het niet zo verschrikkelijk veel uit, maar bij grotere afstanden is het wel van belang dat de juiste paren getwist zijn.

Je kabel moet geen last hebben van coax, en je moet wel een verdomde storingsbron in je huis hebben wil dat het probleem zijn. Ik heb UTP kabels door fabrieken zien lopen langs enorm storende apparaten, en toch werkte het (en nee dat was geen STP).

Het spijt me om het te moeten zeggen, maar afgaande op het verhaal hier schat ik de kans vrij hoog in dat je de kabel domweg niet goed gemaakt hebt.. :P

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Wat De Generaal zegt,
noem de kleurvolgorde op zoals jij de kabel gekrimpt hebt.
9 tegen 10 dat dat het probleem is. :)

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:32
Check je kabelvolgorde onder bij de router nog eens goed, misschien heb je hem daar wel verkeerd aangesloten.

• STN
Als je beide kanten dezelfde volgorde gebruikt kan er toch weinig mis zijn. je hoeft toch niet persee de volgorde te gebruiken die de standaard utp kabels te gebruiken. En zo ja is dat erg vreemd en mag iemand mij uitleggen waarom dat zo is. Ik weet dat de standaard volgorde(vlnr) wit/oranje-oranje-wit/groen-blauw-wit/blauw-groen-wit/bruin-bruin is. Maar er zit toch geen verschil in de verschillende kleuren?

Verwijderd

STN schreef op 26 juni 2004 @ 15:53:
Als je beide kanten dezelfde volgorde gebruikt kan er toch weinig mis zijn. je hoeft toch niet persee de volgorde te gebruiken die de standaard utp kabels te gebruiken. En zo ja is dat erg vreemd en mag iemand mij uitleggen waarom dat zo is. Ik weet dat de standaard volgorde(vlnr) wit/oranje-oranje-wit/groen-blauw-wit/blauw-groen-wit/bruin-bruin is. Maar er zit toch geen verschil in de verschillende kleuren?
Kijk, daar gaan we al. Ja dat maakt dus wel uit. In principe doen de kleuren er idd niet zo heel veel toe, het gaat er om welke aderparen 'getwist' zijn met elkaar.

Een UTP kabel bestaat uit 4 paren van 2 aders welke om elkaar heengedraaid zitten. En ja, zeker bij langere kabels maakt het WEL uit welke draad je waar aansluit, vanwege die twist. Die zit er niet voor niets.

//edit

uit de FAQ hier:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/nt_straight.gif
Je kan andere kleuren gebruiken maar je moet wel de getwiste paren bij elkaar houden ! 1 op 1 maken is niet genoeg.
Gebruik dus gewoon bovenste kleuren die standaard zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 15:58 ]

• job

job

Als je beide kanten dezelfde volgorde gebruikt kan er toch weinig mis zijn.
Niet helemaal.
Kijk maar eens goed naar de kleur volgorde hierboven.
let eens op ader 3 en 4! Deze hebben niet dezelfde kleur.
ader 4 en 6 zijn zegmaar omgewisseld.

Maar vertel eens welke volgorde jij altijd gebruikt dan.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 26-06-2004 16:01 ]

• STN
Ok hier zit dus mijn probleem. Maar snappen doe ik het niet. Waarom maakt dit uit bij lange kabels? Gaan ze elkaar anders storen? Op het plaatje zie ik trouwens ook niet dat ader 4 en 6 zijn omgewisseld zoals damster zegt.

In ieder geval bedankt voor deze uitleg. Mijn manier werkte dus altijd bij korte draadjes, maar gan vanaf nu maar altijd de standaard manier gebruiken. THX!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

er zijn van die cabletesters in de handel om je kabel te controleren heb er laatst ook 1 gekocht werkelijk een onmisbaar stuk gereedschap als je zelf kabels maakt en aanlegt
www.conrad.nl

hier verkopen ze die dingen weet je gelijk waar het probleem in zit en scheelt je heel veel werk

computer voor alle werkzaamheden

• job

job

STN schreef op 27 juni 2004 @ 19:58:
Op het plaatje zie ik trouwens ook niet dat ader 4 en 6 zijn omgewisseld zoals damster zegt.
:?
Is toch duidelijk te zien :)
oranjewit oranje
witgroen blauw
witblauw groen
bruinwit bruin

de blauwe en de groene ader zijn als het ware omgewisseld..
je hebt dus eerst een oranjewitte en dan een oranje
het zou dus logisch zijn dat na de witgroene een groene zou komen..
maar dat is niet zo. hij is omgewisseld met de blauwe.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

STN schreef op 27 juni 2004 @ 19:58:
Ok hier zit dus mijn probleem. Maar snappen doe ik het niet. Waarom maakt dit uit bij lange kabels? Gaan ze elkaar anders storen?
De getwiste aders per paar beschermen elkaar tegen storing en verhinderen storing naar andere kabels doordat de stroom erdoor tegen elkaar in loopt en de magnetische velden ervan elkaar dus per paar opheffen*.
In ieder geval bedankt voor deze uitleg. Mijn manier werkte dus altijd bij korte draadjes, maar gan vanaf nu maar altijd de standaard manier gebruiken. THX!
Standaards zijn niet voor niets standaards :P

*Tikje overgesimplificeerd

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• STN
damster schreef op 27 juni 2004 @ 20:21:
[...]

:?
Is toch duidelijk te zien :)
oranjewit oranje
witgroen blauw
witblauw groen
bruinwit bruin

de blauwe en de groene ader zijn als het ware omgewisseld..
je hebt dus eerst een oranjewitte en dan een oranje
het zou dus logisch zijn dat na de witgroene een groene zou komen..
maar dat is niet zo. hij is omgewisseld met de blauwe.
Stom. Ik had een gedachte fout. Ik snap je nu helemaal. Ik dacht dat er verschil zat in de volgorde bij de twee stekkers. Jij bedoelt natuurlijk de pairs die zijn omgewisseld. Ik ben er niet helemaal bij. THX again.

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 15:55:
[...]
Kijk, daar gaan we al. Ja dat maakt dus wel uit. In principe doen de kleuren er idd niet zo heel veel toe, het gaat er om welke aderparen 'getwist' zijn met elkaar.
[...]
Als je het aantal twists van de afzonderlijke paren bekijkt, dan hebben oranje/wit-oranje en groen/wit-groen t.o.v. blauw/wit-blauw en bruin/wit-bruin een hoger aantal twists per meter.

Het oranje en groene paar wordt gebruikt voor hoge frequenties (Ethernet 10/100baseTx).

De paren met minder twists per meter worden gebruikt voor telefonie/fax en de Ethernet 100baseT4 variant. Tevens zal de Ethernet 100baseT4 variant alle 4 de aderparen gebruiken, dit om de verliezen in een slechte kabel (bv. cat3) te compenseren.

Verwijderd

Gillie schreef op 27 juni 2004 @ 23:32:
Als je het aantal twists van de afzonderlijke paren bekijkt, dan hebben oranje/wit-oranje en groen/wit-groen t.o.v. blauw/wit-blauw en bruin/wit-bruin een hoger aantal twists per meter.
Ik weet dat dit wel zo zou behoren te zijn, maar ook dat dit lang niet voor alle kabels geldt. Daarnaast is dat minder relevant, ook lange kabels werken prima als je per ongeluk de 'verkeerde' twist gebruikt, zo'n verschil maakt dat nu ook weer niet. Het is iig lang niet zo erg van invloed als domweg de verkeerde kabels twisten..

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:46
Zet je netwerkaart bij wijze van test eens handmatig op 10Mbit (half en full duplex).
Krijg je dan wel een werkende verbinding dan is het signaal van te lage kwaliteit en zul je betere (shielded STP) bekabeling moeten kopen of wellicht een keer opnieuw de stekkers krimpen.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Het idee van twisted pair is dat beide aders altijd in tegenfase zijn. Als draad 1 hoog gaat (+), dan gaat draad 2 laag (-) en andersom. Het effect is dat ze hierdoor elkaars elektrisch veld grotendeels opheffen en daardoor is de inductie veel lager. Gevolg is dat het signaal sneller en verder door de kabel reist. Als je de paren door elkaar gooit dan haalt het signaal het einde van de lange kabel niet.
Een goedkope kabeltester meet alleen de elektrische verbindingen van de kabel en ziet de bedradingsfout dus niet. Een goede/dure tester houdt ook rekening met de impedantie/inductie en ziet de fout wel.
Let op dat de paren niet op logische volgorde zitten. Paar 1 zit wel netjes op pin 1 en 2, maar paar 2 zit op pin 3 en 6! Zie:
http://www.aptcommunications.com/ncode.htm
http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/ethernetcables.html
Pagina: 1