Toon posts:

ALSA (Alsa Mixer problemen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het installeren van ALSA voor mijn PCI-288-Q3DII trident geluidskaart kreeg ik
wel alsamixer ervoor dus ik mijn volume omhoog gooien :*)
Maar ik had toch geen geluid :/ dus ik reboot mijn pc in de hoop dat het aan mijn kernel (2.6.6) ligt.
Maar nu kan ik alsamixer helemaal niet meer gebruik en krijg ik de volgende error:

alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such device
(na het opnieuw lezen van deze regel vind ik het wel raar dat hij "default" wil openen moet dit
mischien /dev/dsp zijn ? zo ja waar verander ik dat O-) ?)

Dus dacht ik mischien zijn mijn modules niet geladen dus ik doe lsmod:

Module Size Used by
snd_pcm_oss 51240 0
snd_pcm 83876 1 snd_pcm_oss
snd_page_alloc 11144 1 snd_pcm
snd_timer 22788 1 snd_pcm
snd_mixer_oss 18688 1 snd_pcm_oss
snd 48100 4 snd_pcm_oss,snd_pcm,snd_timer,snd_mixer_oss
soundcore 7264 1 snd
nvidia 2070696 12
rtc 9784 0

Er staan wel wat OSS modules bij maar die zijn (volgens mij :9) voor de OSS emulation.
Bij het opstarten van KDE zegt hij trouwens ook dat hij /dev/dsp niet kan openen (No such Device)
en het veranderen in default of autodetect heeft weinig nut gehad.

Mischien dat het ligt aan Arts maar eerlijk gezegd tast ik wat in het duister ik vermoed dat het aan mijn kernel en modules ligt........ik heb in de kernel zelf ALSA en OSS support uitgezet die zitten er dus niet bij ingebakken. Uhmzz........ik ga nog even op onderzoek.

Bij voorbaat dank _/-\o_

Verwijderd

Als je ALSA of OSS niet in je kernel hebt zitten lijkt het me ook niet vreemd dat het niet werkt en dat er 'no such device' is...

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
eh alsa hoeft niet perse in je kernel te zitten EmmerP....

Alsa zit wel in de huidige kernels, maar je kan nog altijd de losse drivers en andere zut downloaden van www.alsa-project.org.

In ieder geval, wat ik in je LSMOD lijstje mis..... is de driver voor je soundcard ZELF.

Je hebt er wel de OSS zut in zitten..... maarruh, waar is de eigenlijke alsa driver zelf? (of is dat soundcore?)

Verder moet je eens met alsamixer aan de slag gaan en je channels un-muten.. die staan standaard gemute ;)

Heb je eenmaal je volumes goed gezet..... "alsactl store" als root uitvoeren en als het GOED is... *ahem* zou de volgende keer je mixer settings correct gezet moeten worden bij het inladen van de modules.

verder zou ik nog even je /etc/modutils.conf ofzo checken om te zien of je alles wel goed hebt ingesteld voor modules autoloading.

en mocht dat niet werken..... kan je eventueel /etc/init.d/rmnologins (in geval van debian systeem :P) aanpassen, waarbij je dan zelf insmod snd-<cardname> insmod snd-oss doet...

ze heb ik iig jaren gewerkt, screw autoloading van modules, want ik was de hele tijd m'n mixer settings kwijt omdat de modules unloaden en het nog wat ellendig instellen was met "onload voer script uit" (redhat 5.2.. ok? eonen geleden, en debian was toen ook moeilijk aan het doen nog.. ) ......

good luck :)

Verwijderd

Als je een nieuwe kernel installeert, en je gebruikt de externe alsa drivers, moet je de nieuwe kernel opstarten en de drivers opnieuw installeren.

Verder wordt aanbevolen om bij de alsa-drivers alleen soundcard support in de kernel aan te zetten en verder niets (ook geen oss)

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 19:59
Ik zie op http://www.alsa-project.o...dor=vendor-Trident#matrix jouw geluidskaart niet genoemd staan.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Topicstarter
Als reactie op a casema user:

Mijn kaart: www.alsa-project.org/alsa...=4DWave+NX&module=trident

:)

En de OSS modules zijn emulation maar die zal ik er wel uit mieteren :Y)
En in de kernel heb ik ook alleen sound-card support en na de nieuwe kernel de drivers installeren
wil wel maar zodra ik reboot zijn ze weg (alsamixer in iedergeval (mischien module unloading in de kernel uitzetten ? :? ))

In iedergeval bedankt en ik zal even gaan knutselen :7

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik weet wat het probleem is:

Even 2x een lsmod:

----------------------------------------
Voor ALSA installatie:
----------------------------------------

Module Size Used by
snd_pcm_oss 51240 0
snd_pcm 83876 1 snd_pcm_oss
snd_page_alloc 11144 1 snd_pcm
snd_timer 22788 1 snd_pcm
snd 48100 4 snd_pcm_oss,snd_pcm,snd_timer,snd_mixer_oss
soundcore 7264 1 snd
nvidia 2070696 12
rtc 9784 0

---------------------------------------
Na ALSA installatie:
--------------------------------------

snd_seq_midi 7328 0
snd_trident_synth 11776 1
snd_ainstr_simple 3328 1 snd_trident_synth
snd_seq_instr 8320 1 snd_trident_synth
snd_seq_midi_emul 7680 1 snd_trident_synth
snd_seq_oss 34304 0
snd_seq_midi_event 6528 2 snd_seq_midi,snd_seq_oss
snd_seq 50576 9 snd_seq_midi,snd_trident_synth,snd_seq_instr,snd_seq_midi_emul,snd_seq_oss,snd_seq_midi_event
snd_trident 43048 2 snd_trident_synth
snd_ac97_codec 69380 1 snd_trident
snd_util_mem 4096 1 snd_trident
snd_mpu401_uart 7296 1 snd_trident
snd_rawmidi 21696 2 snd_seq_midi,snd_mpu401_uart
snd_seq_device 7688 6 snd_seq_midi,snd_trident_synth,snd_seq_oss,snd_seq,snd_trident,snd_rawmidi
snd_pcm_oss 51240 0
snd_pcm 83876 2 snd_trident,snd_pcm_oss
snd_page_alloc 11144 3 snd_trident_synth,snd_trident,snd_pcm
snd_timer 22788 2 snd_seq,snd_pcm
snd 48100 17 snd_seq_midi,snd_seq_instr,snd_seq_oss,snd_seq_midi_event,snd_seq,snd_trident,snd_ac97_codec,snd_util_mem,snd_mpu401_uart,snd_rawmidi,snd_seq_device,snd_pcm_oss,snd_pcm,snd_timer,snd_mixer_oss
soundcore 7264 1 snd
nvidia 2070696 12
rtc 9784 0

Dus als ik hem opnieuw opstart worden ze geunload en niet meer geload :S terwijl mijn modules.conf toch zeker goed is (volgens de documtentatie):

### update-modules: start processing /etc/modutils/alsa
# ALSA portion
alias char-major-116 snd
alias snd-card-0 snd-trident
# module options should go here

# OSS/Free portion
alias char-major-14 soundcore
alias sound-slot-0 snd-card-0

# card #1
alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
alias sound-service-0-1 snd-seq-oss
alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss
alias sound-service-0-8 snd-seq-oss
alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss
### update-modules: end processing /etc/modutils/alsa

Het raadsel gaat door 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Na het aanpassen van /etc/init.d/rmnologin heb ik in iedergeval mijn modules en alsamixer :*)
Geen geluid :+ maargoed we zijn iets verder (trouwens wel leuk om zo je modules te forcen komakeef }) )

GELUIIIIIIIIIIIIIIDDDDDDDDDDDDDD :9

Uhmz Mixer settings blijven niet bewaard |:(
Module unloading maar uit de kernel halen en opnieuw compilen ?? 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 17:02 ]

Verwijderd

hoe staan je rechten mbt /dev/dsp?
probeer anders eens 'chmod 666 /dev/dsp'

Verwijderd

Topicstarter
Om verwarring te voorkomen zal ik even de stand van zaken noemen ;)

1: Ik heb geluid
2: De modules worden geladen d.m.v /etc/init.d/rmnologin
3: De mixer settings verdwijnen na het rebooten :(

Dus voor punt 3 moet ik nog iets vinden ;(

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

Debian.. heeft een script die die mixer instellingen opslaat bij het afsluiten/rebooten van de PC.

Bij het starten van de PC worden deze instellingen weer ingelezen.

Met apt kan je alsa spul downloaden. Maar ik weet niet welke distro je gebruikt dus.

[ Voor 22% gewijzigd door M55 op 26-06-2004 18:32 ]

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

Begrijp ik nu goed dat ts 2.6.x kernel gebruikt, dan moet het niet modutils.conf oid zijn maar /etc/modprobe.conf

Of had je dat inmiddels al gefixed?

En voor herladen van mixer settings, gewoon ergens "alsactl restore" aan het eind van een van je init scripts plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat had ik nog niet door :9
Bedankt _/-\o_
De problemen zijn opgelost :*)

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
och hey, modprobe.conf, ook wel een optie voor mij om eens te kijken of het daar aan ligt dat m'n modules niet willen autoloaden. hehe...

beetje onhandig zo'n migratie van 2.4 naar 2.6 en dan mixed modutils/init-tools meuk draaien :)
Pagina: 1