Toon posts:

PC Crasht voortdurend (WXP)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb nu een half jaar een pc en deze loopt voortdurend vast, voornamelijk bij games en flash applicaties.
Nou heb ik naar mijn idee zo'n beetje alle hardware op mijn pc getest en iedere test wees uit dat het apparaat goed werkte, maar toch heb ik nog steeds vastlopers.

Mijn specs:
- moederbord: ASUS A7V8X-X
- processor: AMD Athlon 2800+ (niet overclockt)
- memory: ValueRam 512MB DDRAM 333MHz
- videokaart: ATI Radeon 9800Pro 128 MB
- geluidskaart: Creative SoundBlaster Live! Value 5.1
- harddisk: WDC1200JB 120GB - 7200RPM - 8MB Cache
- voeding: 350W

Temperaturen:
- CPU: 45° - 50°
- Case: 30° - 35°

Spanningen:
- VCore: 1,70
- +3.3: 3.12
- +5: 4.84
- +12: 12.54

Wat ik heb geprobeerd:
- CPU, mobo, memory en hdd getest door NoRRoD
- HDD vervangen (dit is momenteel de derde, andere 2 hebben het begeven, geen goed teken)
- Videokaart vervangen door een GeForce FX5200, geen resultaat
- soundcard + onboard hardware (LAN, Audio) uitgeschakeld

Na al die dingen krijg ik dus nog steeds die vastlopers en kan ik niet normaal achter de pc zitten, omdat hij ieder moment kan crashen.

Weet iemand een oplossing voor dit, toch wel, lastige probleem? Als er geen werkende oplossing is, heb ik dan recht op teruggave van mijngeld?

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 12:48 ]

Verwijderd

Welcome @ GoT

edit:

Ik lees juist dat je Western Digital's heb ipv Maxtor's 8)7

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 12:50 ]

• tauri
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 16:04

tauri

Wie dit leest is gek :P

je voltages liggen een beetje aan de lage kant.
Heb je je voeding ook getest en ook gewoon een andere goeie voeding geprobeerd?

D3 Witch docter

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de voeding getest, heb de voeding van de pc van me ouders eruit gehaald en hierin gezet, maar dat heeft niet geholpen.

wat trouwens ook een raadsel voor me is is dat ik binnen een half jaar tijd al 3 hdd's heb gehad en deze, de derde, is ook al aan het aftakelen.

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 08:57
Grote kans dat als je een ander moederbord met de rest van je spul gebuikt dat het probleem dan verholpen is.
Dit wil niet zeggen dat je mobo kapot is, maar lijkt er op dat alles niet goed samen werkt.
Wel erg vaag dat je 2 harde schijven in een half jaar kapot hebt.

Verwijderd

Ik zie dat je een kt400 chipset hebt, heb je agp op 4x gezet? Bij mij vertikt het systeem volledig stabiel te zijn (onder d3d) als agp op 8x staat (wegvallend beeld en andere ellende, eens in de ~20 uur is mij teveel).

Op agp4x is het systeem me een keer vastgelopen met een vaag blauw scherm (geen infinite loop).

edit:
Ik heb een epox 8k9a met kt400 chipset, radeon 9700 pro, rest zie sig

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog ff getest met de voeding van de nieuwe pc van me ouders en heb een uur gegamed zonder dat ie gecrasht is.

Het probleem is dat ik niet weet wat voor voeding het is (afgezien van het merk, dell).

Zal maandag ff een nieuwe voeding kopen.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 10:12
Koop dan gelijk een redelijk zware voeding, van minimaal 300 Watt.

De lage spanningen kunnen wijzen op een te zwaar belaste voeding.

mzzl

8)7 watt? ja watt? wat zeg je? watt? _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
die ik nu heb is al 350W

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:18
Als het een Hatschiwatschi 350 W voeding is dan weet ik iig al genoeg... Voeding kan natuurlijk ook gewoon (half) defect zijn...

Neem een fatsoenlijke; bijv FSP, Enermax, Zalman, Antec...

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Heb je ooit overwogen om een biosflash te doen?
Ik heb gister nog 3 moederboarden geflasht om die 9800 pro stabiel voor een hele nacht stabiel te laten draaien.

De ASUS A7V8X-X om welteverstaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Eichii op 26-06-2004 19:25 ]

Verwijderd

een biosflash kan de eventueel bestaande stabiliteitsproblemen met je geheugen oplossen.
Daarom dat ie mss crasht.
Bios is hier te vinden: http://www.asus.com.tw/su...em.aspx?ModelName=A7V8X-X

Verwijderd

Topicstarter
heb vandaag ff geflashed en heb nu v11 (nieuwste), maar het heeft weinig effect.

het merk van de voeding weet ik niet, zat standaard bij mijn kast. Het enige wat ik weet is dit:
De KH3 P4 midi tower wordt standaard geleverd met 350 watt power supply.
Model: LC-B350ATX.

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 03:37
De voeding is geen pruts dingetje denk ik. Hij wordt door zowel Enermax als Aopen in hun kasten gebruikt en is door bijna alle moederbord fabrikanten als "GOED" getest.

http://www.google.nl/sear...22LC-B350ATX%22&as_q=test

Neemt niet weg dat de voeding als nog brak kan zijn.. (mijn Chieftech 360w is er ook al een keer uit geknalt)

[ Voor 6% gewijzigd door Tukkie_3 op 27-06-2004 16:15 ]

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Verwijderd

Topicstarter
heb net een nieuwe voeding gekocht (QTec PSU 400W BIG FAN LOW NOISE PFC), maar krijg nog steeds crashes, nu weet ik echt niet meer wat het probleem is, alles getest, en nix helpt.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Je zei dat je pc niet crashed met de voeding uit de dell pc van je ouders. Heb je daarnaast al geprobeerd om fast-writes uit te zetten en de agp snelheid op 4 of 2x te zetten.

Geef ook een aan met welke melding je pc crashed.

• marcelsmit
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 15:15:
heb net een nieuwe voeding gekocht (QTec PSU 400W BIG FAN LOW NOISE PFC), maar krijg nog steeds crashes, nu weet ik echt niet meer wat het probleem is, alles getest, en nix helpt.
Qtec voeding is niet echt de beste keuze die je kon maken,overal veel topics etc over Qtec voedingen die juist problemen veroorzaken,je had beter aan een antec ofzow kunnen gaan

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 17:06

Cozm0

Unf!

Uhm, komt het niet veel vaker voor dat kingston reepjes niet lekker werken op de asus a7x8x (-x en deluxe)
Ik dacht dat ik dat vaker was tegengekomen in de "grote" a7n8x.* topics.

Kortom probeer eens ram van een ander merk.

edit:
ik lees ValueRam als Kingston, klopt dat? en Qtec is geen echt goede voeding

[ Voor 20% gewijzigd door Cozm0 op 29-06-2004 22:37 ]

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

timings van je Kingston reepjes minder strak zetten.
ras to cas altijd op 3 en CL op 2.5

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
@ Deathchant: hoe doek dat? ben niet zo'n die hard in die dingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 12:46:

Mijn specs:
- moederbord: ASUS A7V8X-X
- processor: AMD Athlon 2800+ (niet overclockt)
- memory: ValueRam 512MB DDRAM 333MHz
- videokaart: ATI Radeon 9800Pro 128 MB
- geluidskaart: Creative SoundBlaster Live! Value 5.1
- harddisk: WDC1200JB 120GB - 7200RPM - 8MB Cache
- voeding: 350W
Dit is waarschijnlijk weer een slachtoffer van de Creative/Via bug

nieuws: Soundblaster Live! bug keert terug in Audigy serie

Probeer of het zonder je creativekaart wel goed gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 10:59 ]

Verwijderd

Ik heb ook last van die bug, is er iets tegen te doen?

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 10:32:
@ Deathchant: hoe doek dat? ben niet zo'n die hard in die dingen.
BIOS enteren, dan naar chipset gaan, dan kijken naar timings (zal wel SPD zijn) SPD enabled betekent dat het moederbord autmatisch de allerstabielste instelling pak.

Disablen die shit, dan ras to cas op 3 zetten en cas latency op 2.5.
Of je moet je geheugenvoltage eens op 2.75V zetten

EDIT: eerst idd die bug proberen, daarna MEMTEST en dan pas het bovenstaande met die timings

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 30-06-2004 22:01 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 17:56:
Ik heb ook last van die bug, is er iets tegen te doen?
Tja ik heb zelf wel eens last van deze bug gehad met het bouwen van een PC, dit heb ik opgelost door een terratec er in te gooien. Nu is dat in een bestaande situatie niet de goedkoopste oplossing. :'(
Het probleem schijnt te liggen in de WDM drivers, ik zou zeggen probeer eens wat nieuwere Creative drivers en combineer dat even met verschillende hyperion drivers van VIA. ;)

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:34

Oceria

I've been in between....

Ik vind het knap dat je je systeem met een Dell voeding aan de praat hebt gekregen, want die gebruiken een andere pin aansluiting (wel de zelfde stekker, maar andere bekabeling....)
Die Q-tec is -sorry dat ik het zeg- ook geen goede voeding.
De voedingen die Paradigit verkoopt (35 euro voor 300 watt en 59 voor 350) zijn erg stabiel en heel stil. Ik had eerst ook een Q-tec, waarvan de spanning over alle rails met meer dan 10% fluctueerden (12 volt net iets meer dan 11 volt, 3,3 rail die op 2,86 stond, 5 volt op 4,6 etc) wat mij waarschijnlijk 3 harde schijven heeft gekost. Naast de occasional schok die ik van het chassis kreeg... ;) Nadat ik me een 300 watter van Paradigit aangeschaft had blijft elke rails binnen de 3%.
Verder zijn er boven ook wat goede tips gegeven: controleer je bios settings eens (CAS wel goedgezet ?, AGP goed? AGP aperture size ok?), controleer of al je kaarten goed in hun socket zitten, controleer of je disks goed staan ingesteld (liever geen CSL, maar M/S) en controleer ook of alle fans snel genoeg draaien. Verder zou ik aan de achterkant van je MOBO kijken of deze niet toevallig sluiting maakt met het chassis.
Succes iig!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

idd die q-tec voeding is niet zo goed. Kep zelf ook een gehad.....nou ik had vaak lage 12V, spontane resets enzo.
kep een zalman 400watt. ik zou zeggen probeer die eens.

Verwijderd

Ik heb zelf ook een ASUS A7V8X en had last van oververhitting van de processor/moederbord. Ik heb ASUS probe op de achtergrond laten draaien en die houd nu e.e.a. in de gaten. Ik geloof dat zonder ASUS probe het moederbord geen melding geeft van oververhitting en zodoende kaduuk kan gaan.

Verwijderd

ik heb zelf te maken gehad met crashes die alleen voorkwamen bij bepaalde programma's. Alle hardware minimaal 1 keer gewisseld en de cpu is door de leverancier (niet de minste) op de testbank goed bevonden. Door zoeken en uitsluiten bleek een nieuwe CPU uiteindelijk toch de oplossing. Probeer dus gelijkwaardige hardware uit te wisselen bij iemand of een bedrijf dat de extra onderdelen heeft.

PS: Ik heb mijn Q-tec na 2 uur testen vervangen door een 460 Watt Enermax, kost 120 euro, maar die gaat langer mee dan ik.

Verwijderd

Topicstarter
wilde me dell ook upgraden, maar toen dat niet lukte heb ik van me bigtower maar een mini tower gemaakt :P

heb btw ff getest zonder soundcard en afgezien van het feit dat het erg saai is heeft het wel een hele tijd goed gedraaid.

Zal vandaag me voeding terugbrengen, want heeft geen r**t geholpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben terug van vakantie en het is idd de VIA -> Creative Bug. Nou maakt dat weinig meer uit want een dag later heeft mijn geluidskaart het ook begeven.
Nu moet ik dus een nieuwe geluidskaart hebben, maar als ik nou een nieuwe geluidskaart koop, laten we zeggen een Creative Audigy (2), heb ik dan met dit moederbord hetzelfde probleem of zijn er voor deze kaarten drivers te downloaden om het te verhelpen?

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-08 17:44
denk dat je dan hetzelfde probje weer krijgt 8)7 , het heet niet voor niks creative/via bug. gaat om de merk creative (zeg ik het goed?? :? ) je kan ook een Aureon 5.1 Sky halen (of zelfs 7.1) of gewoon een gruwlijke Hercules (aangezien je butget :) ). maar NOG een creative zou ik niet doen....

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-08 14:40
Ik heb een asus a7v8x en daarvan valt de lan spontaan uit, en blijft de midi zo nu en dan hangen.... nee ik neem de volgende keer een moederbord met een chipset van een andere fabrikant.

Wat betreft de harde schijven, zet er eens een koeling onder (voel er eens aan nadat je flink wat schijfactiviteit hebt gemaakt, ik weet niet precies hoe 't zit met WD hoe heet die worden trouwens... die Maxtor 7200 rpm dingen worden wel heet....

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er al eens een koeler onder gehad, maar dat hielp nix, deze werkt overigens wel goed, nog geen problemen gehad.
Hoorde van een kennis dat het crashen van de pc wel eens de oorzaak kon zijn voor het verslechteren van de hdd.

En ik ben het met je eens bastiaan, ik neem ook geen VIA meer.
Pagina: 1